Gå til innhold

Litt foreleser, og litt praktiker - funker det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som kan dele erfaringer fra å ha en fot i hver leir - akademia og praksisfeltet?

 

Da tenker jeg særlig på de som er universitetslektorer eller høgskolelærer (eller førsteamanuensis) som har feks 50 prosent jobb som dette, og resterende 50 prosent "i feltet". 

Funker det? Fordeler, ulemper? Hvilket fagfelt? 

Har ikke undervisningserfaring, men ønsker gjerne det. Kan derfor tenke meg å bli u.lektor (jeg har skrevet innlegg om det her for noen dager siden). Men, siden det antakeligvis blir veldig krevende og mye å sette seg inn i starten, ønsker jeg å redusere denne belastningen ved og ha halv stilling i feltet jeg kommer fra - hvor jeg kan jobben.

Ser jo at de som er u.lektorer på sykepleieutdanningen gjerne jobber som sykepleier på siden, samme med lærere, innen helse- og sosialfagene osv.

Men hvordan er dette egentlig? 

 

Takk om du deler!

Anonymkode: 202a4...3d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan ikke dele erfaring med 50/50. Har kun undervist bachelor og masterstudenter i sykepleie i mye mindre brøk.

Men vi trenger dem med beina i både akademia og praksisfeltet, ikke minst på PhD nivå i sykepleie. Er et av mine langsiktige mål å få opp å gå flere slike kombinerte stillinger (første amanuensis eller professor II) med en kanskje 20/80 brøk. 20 % akademia og 80 % praksis. Er alt for lite av dette innenfor sykepleie, mener jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanlig på legesiden. Mange har en 20% bistilling i tillegg til 100 % legestilling, og så er det noen som har andre varianter.

Jeg har hatt en bistilling i mye mindre brøk. Det kommer jo an på så mye, men en del ekstra arbeid blir det jo, særlig de første åra. Skal du inn som enkeltforeleser, skal du veilede, skal du ha seminarer eller organisere praksisnær undervisning?