Gå til innhold

Litt foreleser, og litt praktiker - funker det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som kan dele erfaringer fra å ha en fot i hver leir - akademia og praksisfeltet?

 

Da tenker jeg særlig på de som er universitetslektorer eller høgskolelærer (eller førsteamanuensis) som har feks 50 prosent jobb som dette, og resterende 50 prosent "i feltet". 

Funker det? Fordeler, ulemper? Hvilket fagfelt? 

Har ikke undervisningserfaring, men ønsker gjerne det. Kan derfor tenke meg å bli u.lektor (jeg har skrevet innlegg om det her for noen dager siden). Men, siden det antakeligvis blir veldig krevende og mye å sette seg inn i starten, ønsker jeg å redusere denne belastningen ved og ha halv stilling i feltet jeg kommer fra - hvor jeg kan jobben.

Ser jo at de som er u.lektorer på sykepleieutdanningen gjerne jobber som sykepleier på siden, samme med lærere, innen helse- og sosialfagene osv.

Men hvordan er dette egentlig? 

 

Takk om du deler!

Anonymkode: 202a4...3d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan ikke dele erfaring med 50/50. Har kun undervist bachelor og masterstudenter i sykepleie i mye mindre brøk.

Men vi trenger dem med beina i både akademia og praksisfeltet, ikke minst på PhD nivå i sykepleie. Er et av mine langsiktige mål å få opp å gå flere slike kombinerte stillinger (første amanuensis eller professor II) med en kanskje 20/80 brøk. 20 % akademia og 80 % praksis. Er alt for lite av dette innenfor sykepleie, mener jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanlig på legesiden. Mange har en 20% bistilling i tillegg til 100 % legestilling, og så er det noen som har andre varianter.

Jeg har hatt en bistilling i mye mindre brøk. Det kommer jo an på så mye, men en del ekstra arbeid blir det jo, særlig de første åra. Skal du inn som enkeltforeleser, skal du veilede, skal du ha seminarer eller organisere praksisnær undervisning?

Jeg synes forelesningsjobben var veldig grei, men jeg hadde etablerte læringsmål og fikk et godt grunnlag av tidligere forelesninger jeg kunne bygge på.

Utfordringen er at det blir sjelden klart fordelt på 50-50, stillingene sklir over i hverandre og du kan bli dratt mellom to steder og jobbe mer enn man egentlig skal.

Anonymkode: 0ccfa...7b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (2 timer siden):

Kan ikke dele erfaring med 50/50. Har kun undervist bachelor og masterstudenter i sykepleie i mye mindre brøk.

Men vi trenger dem med beina i både akademia og praksisfeltet, ikke minst på PhD nivå i sykepleie. Er et av mine langsiktige mål å få opp å gå flere slike kombinerte stillinger (første amanuensis eller professor II) med en kanskje 20/80 brøk. 20 % akademia og 80 % praksis. Er alt for lite av dette innenfor sykepleie, mener jeg. 

Men det finnes vel få med phd som jobber mest i praksisfeltet, og bare litt med undervisning/forskning?

Anonymkode: 202a4...3d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (11 timer siden):

Kan ikke dele erfaring med 50/50. Har kun undervist bachelor og masterstudenter i sykepleie i mye mindre brøk.

Men vi trenger dem med beina i både akademia og praksisfeltet, ikke minst på PhD nivå i sykepleie. Er et av mine langsiktige mål å få opp å gå flere slike kombinerte stillinger (første amanuensis eller professor II) med en kanskje 20/80 brøk. 20 % akademia og 80 % praksis. Er alt for lite av dette innenfor sykepleie, mener jeg. 

Problemet er at man er hverken fugl eller fisk, og de to arbeidsoppgavene kan til sammen bli langt mer enn 100%. Husk at man i en forskningsstilling egentlig forventes å jobbe langt mer enn 37,5 timer i uka, selv om det er det som står i arbeidskontrakten din. 
Med 20% undervisning og 80% klinisk er det veldig lite tid til undervisning. 

Med 20% klinisk og 80-100% forskning/undervisning blir man fort akterutseilt faglig på det kliniske feltet (men ikke alle ser det selv…). Dette er vanlig blant leger som forsker/underviser. 
Med 50/50 blir man fort helt spist opp. Forskningsjobben krever mer enn 50% av tiden din, men klinikken brenner mest og kommer først, og dermed er det fritiden som får lide. 
 

Anonymkode: 91939...415

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir aldri en ren 50/50 stilling. Det blir som den over sier at man blir spist opp. Akademia kommer til å kreve at du er på hele tiden, det er høye krav om produksjon og innhenting av eksterne midler. Andre ansatte kommer til å kreve tilbakemelding fra deg selv om du er i den andre jobben. Dette har jeg også sett hos leger som har en 20 % bistilling.

Anonymkode: b48ab...e63

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det blir aldri en ren 50/50 stilling. Det blir som den over sier at man blir spist opp. Akademia kommer til å kreve at du er på hele tiden, det er høye krav om produksjon og innhenting av eksterne midler. Andre ansatte kommer til å kreve tilbakemelding fra deg selv om du er i den andre jobben. Dette har jeg også sett hos leger som har en 20 % bistilling.

Anonymkode: b48ab...e63

Takk for svar 

Ser altså ikke så lyst ut! Andre erfaringer fra fagfelt utenom det medisinske? Er det samme der?

Anonymkode: 202a4...3d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar 

Ser altså ikke så lyst ut! Andre erfaringer fra fagfelt utenom det medisinske? Er det samme der?

Anonymkode: 202a4...3d0

Igjen, det avhenger helt av hva du ser for deg. Å kun være foreleser som kommer inn og har enkeltforelesninger kan fungere bra. Da svarer du på litt mail kanskje mellom forelesningene. Hvis du skal ha andre arbeidsoppgaver i tillegg må du være forberedt på å flekse hele tiden.

Anonymkode: 0ccfa...7b5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Problemet er at man er hverken fugl eller fisk, og de to arbeidsoppgavene kan til sammen bli langt mer enn 100%. Husk at man i en forskningsstilling egentlig forventes å jobbe langt mer enn 37,5 timer i uka, selv om det er det som står i arbeidskontrakten din. 
Med 20% undervisning og 80% klinisk er det veldig lite tid til undervisning. 

Med 20% klinisk og 80-100% forskning/undervisning blir man fort akterutseilt faglig på det kliniske feltet (men ikke alle ser det selv…). Dette er vanlig blant leger som forsker/underviser. 
Med 50/50 blir man fort helt spist opp. Forskningsjobben krever mer enn 50% av tiden din, men klinikken brenner mest og kommer først, og dermed er det fritiden som får lide. 
 

Anonymkode: 91939...415

Beklager, 80 % klinisk var det jeg tenkte på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (3 timer siden):

Beklager, 80 % klinisk var det jeg tenkte på. 

Jeg skrev om 80% klinisk også. Da får du svært begrensende undervisningsoppgaver. Sannsynligvis vil ikke tiden strekke til, så du må regne med at undervisningen tar mer tid enn 20%. 

Anonymkode: 91939...415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg skrev om 80% klinisk også. Da får du svært begrensende undervisningsoppgaver. Sannsynligvis vil ikke tiden strekke til, så du må regne med at undervisningen tar mer tid enn 20%. 

Anonymkode: 91939...415

Dette er et kjempeproblem innenfor sykepleie. Det at man tror at dette er et problem. Er standard innenfor medisin siden lang tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (54 minutter siden):

Dette er et kjempeproblem innenfor sykepleie. Det at man tror at dette er et problem. Er standard innenfor medisin siden lang tid. 

Nå er det veldig mange ting når det gjelder legers arbeidstid som sykepleiere ikle bør strebe etter å kopiere! Og nei, jeg er hverken sykepleier eller lege selv. 

Anonymkode: 91939...415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts

 

Noen som som er andre profesjoner enn sykepleier/lege, og som har erfaringer å dele? 😊

Anonymkode: 202a4...3d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...