Gå til innhold

Dagens rentenivå er den nye normalen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Renta er grei. Problemet er at kronekursen faller en prosent ekstra hver gang renta går opp 0,25%, så til slutt sitter vi igjen med null kjøpekraft.

Anonymkode: fb897...6d8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Renta er absolutt unormalt høy når man måler rentekostnader etter skattefradrag på en gjennomsnittlig bolig mot gjennomsnittlig inntekt. 

Anonymkode: 3f236...c61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Renta er absolutt unormalt høy når man måler rentekostnader etter skattefradrag på en gjennomsnittlig bolig mot gjennomsnittlig inntekt. 

Anonymkode: 3f236...c61

Problemet er boligprisene ikke renten.

Anonymkode: bebb9...049

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Renta er grei. Problemet er at kronekursen faller en prosent ekstra hver gang renta går opp 0,25%, så til slutt sitter vi igjen med null kjøpekraft.

Anonymkode: fb897...6d8

Dette er bare sludder.

Anonymkode: bebb9...049

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Dette er bare sludder.

Anonymkode: bebb9...049

Jeg sier ikke at det er fordi renta øker, men krona er i så dårlig forfatning at den uansett faller såpass mellom hver renteøkning.

Anonymkode: fb897...6d8

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Problemet er boligprisene ikke renten.

Anonymkode: bebb9...049

Kombinasjonen er problemet.

Anonymkode: 3f236...c61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå begynner euroen å nærme seg 12 kr. Da er vi nærmere en renteøkning ned rentenedsettelse.

image.thumb.png.b0398c2f0601b84ce9b3bf8ee8113000.png

Anonymkode: a8f3a...360

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomSawyer skrev (På 25.4.2024 den 8.47):

Du kan få rett.

Situasjonen ligner mye på 1970 mtp. gjeldsnivå og pengetrykking i verden.

Det de fleste ikke forstår er at norges bank i realiteten ikke styrer rentenivået her i landet, de velger bare mellom høy rente og enda høyere rente hvis de er for sene med å øke renta så kronekursen faller.

Amerikanske FED styrer i realiteten den norske renta og det er helt utenkelig at norges bank setter ned renta før FED gjør det.(ville svekket krona for mye og medført enda høyere rente noen mnd senere)

Men FED styrer egentlig ikke renta de heller..De kan ikke avvike rentenivået for mye fra rentene på 10 års amerikanske statsobligasjoner, og der er det markedet som bestemmer rentene. 

Som det der ut nå er det færre og færre som vil være med å finansiere det enorme amerikanske overforbruket ( kjøpe statsobligasjoner) så renta på de stiger og stiger og er på nivå med tiden rundt finanskrisen nå (2008)...

I aller verste fall smelter systemet ned som det gjorde i 1970- årene og vi kan se utlånsrenter på 15 % eller mer. Får håpe vi ikke skal dit men det er fullt mulig.

Det gikk jo bra for boomerne som allerede eide hus så kanskje ikke dumt for oss som eier nå bare man klarer å beholde😁

Anonymkode: 3bb7e...eda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper den vil peake til 12% og legge seg stabilt på 8%

Uten å være økonom eller ekspert så tenkte jeg at renta ikke ville synke mer når den var 0% så bandt den likesågodt da

Anonymkode: bc303...64d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nå begynner euroen å nærme seg 12 kr. Da er vi nærmere en renteøkning ned rentenedsettelse.

image.thumb.png.b0398c2f0601b84ce9b3bf8ee8113000.png

Anonymkode: a8f3a...360

Nå ble renta satt noe ned i flere banker i går. Tror flere vil følge etter.  

Krona forblir svak blant annet pga lønns- og prisspiralen. Selv en betydelig høyere rente vil nok ikke styrke krona i noen særlig grad, dessverre. 

Anonymkode: 9985a...5e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.4.2024 den 15.09):

Det gikk jo bra for boomerne som allerede eide hus så kanskje ikke dumt for oss som eier nå bare man klarer å beholde😁

Anonymkode: 3bb7e...eda

Ok boomer.

Anonymkode: afa8c...55d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inkognitoher skrev (På 24.4.2024 den 23.45):

Jo, det er den. Les gjerne hva jeg skriver en gang til 

Siden du snakker historisk, så bør du se litt lenger tilbake, minst 25-30 år og da ser du at renta ikke er høy nå, tvert i mot! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.4.2024 den 0.36):

Dette er bare sludder.

Anonymkode: bebb9...049

Hvordan er det sludder, han påpeker fakta.. 

Anonymkode: cbb9e...efb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 26.4.2024 den 22.47):

Renta er absolutt unormalt høy når man måler rentekostnader etter skattefradrag på en gjennomsnittlig bolig mot gjennomsnittlig inntekt. 

Anonymkode: 3f236...c61

Når du ser på hvordan nordmenn fortsatt bruker penger, samt at boligmarkedet er sterkt fortsatt, er det ingen grunn til å mene at renta er for høy i dag. Problemet er at nesten en hel generasjon er vant til at penger har vært tilnærmet gratis.. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (1 minutt siden):

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/pP6WrE/derfor-kan-rentekutt-vaere-utopisk

Jeg blir mer og mer sikker på at jeg gjorde det rette på fredag, da jeg bestilte 3 års fastrente på 4,9% effektivt (4,79% nominelt). Det var 0,8% ned fra dagens rentenivå, så det måtte mer enn tre rentenedsettelser til for å komme under dette nivået. 

Ja, det tror jeg var smart! Hadde jeg hatt gjeld nå, hadde jeg absolutt bundet renten, veldig høy usikkerhet rundt fremtiden. 

Anonymkode: cbb9e...efb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

LeneXCII skrev (3 timer siden):

Siden du snakker historisk, så bør du se litt lenger tilbake, minst 25-30 år og da ser du at renta ikke er høy nå, tvert i mot! 

For 25- 30 år siden, så var rentefradraget betydelig høyere enn i dag. 
Effekten av skattefradraget nå er 22%. Noe du også må ta med i betraktningen. 

Vi fikk skattereformer blant annet for å få slutt på at folk ble nullskatteytere, noe de kunne bli med høy lønn og mye gjeld. Det er ikke mulig i dag. Så man må tenke seg litt om før man går alt for langt tilbake i tid, da det ikke alltid er sammenliknbare størrelser

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (3 timer siden):

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/pP6WrE/derfor-kan-rentekutt-vaere-utopisk

Jeg blir mer og mer sikker på at jeg gjorde det rette på fredag, da jeg bestilte 3 års fastrente på 4,9% effektivt (4,79% nominelt). Det var 0,8% ned fra dagens rentenivå, så det måtte mer enn tre rentenedsettelser til for å komme under dette nivået. 

Nordmenn har for mye gjeld til at renta kan øke så veldig mye mer. 
Du har vel nå kjøpt deg en forsikring, så vil tiden vise om det var nødvendig 

Anonymkode: 9985a...5e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inkognitoher skrev (7 timer siden):

For 25- 30 år siden, så var rentefradraget betydelig høyere enn i dag. 
Effekten av skattefradraget nå er 22%. Noe du også må ta med i betraktningen. 

Vi fikk skattereformer blant annet for å få slutt på at folk ble nullskatteytere, noe de kunne bli med høy lønn og mye gjeld. Det er ikke mulig i dag. Så man må tenke seg litt om før man går alt for langt tilbake i tid, da det ikke alltid er sammenliknbare størrelser

Hva har rentenivå med rentefradrag å gjøre? Ingenting. Nordmenn står helt fritt til å kjøpe overprisede boliger, eller la være.

Nullskattytere har vi fordi skattesystemet tillater det. Det er politikkere som lager lover. Er det hull og mangler er det politikken som må sørge for å tette disse hull. Som vi får lese i avisa de siste par år har kapitalsterke nordmenn mulighet å fjerne seg fra norsk skattesystem ved å flytte utenlands. Så man kan bare presse så langt før de som kan vil flykte fra presset.

Dagens rentenivå er historisk sett lavt. Problemene har ikke blitt løst siden finanskrisen, og det var 2008. Så du må nok se tilbake til året 2000, minst.

Anonymkode: 92fb1...f30

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hva har rentenivå med rentefradrag å gjøre? Ingenting. Nordmenn står helt fritt til å kjøpe overprisede boliger, eller la være.

Nullskattytere har vi fordi skattesystemet tillater det. Det er politikkere som lager lover. Er det hull og mangler er det politikken som må sørge for å tette disse hull. Som vi får lese i avisa de siste par år har kapitalsterke nordmenn mulighet å fjerne seg fra norsk skattesystem ved å flytte utenlands. Så man kan bare presse så langt før de som kan vil flykte fra presset.

Dagens rentenivå er historisk sett lavt. Problemene har ikke blitt løst siden finanskrisen, og det var 2008. Så du må nok se tilbake til året 2000, minst.

Anonymkode: 92fb1...f30

Jeg tror ikke du forsto hva jeg mente. 
Renta i dag er høy - mye høyere reelt enn du forsto, da rentafradraget er kuttet betydelig i forhold til hvordan det var for 30 år siden. 

Når man skal dra opp et historisk bakteppe, er det et minimum at man forstår at man IKKE sammenlikner like størrelser pga rentefradraget og at muligheten for å bli nullskatteyter er betydelig innsnevret. 
Vi har altså betydelig færre nullskatteytere i dag enn hva vi hadde før de to store skattereformene. 

Vennligst orienter deg før du svarer neste gang. På forhånd takk! 
 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...