Gå til innhold

Skolekorps og musikkengasjerte foreldre


- Brian

Anbefalte innlegg

 I tråden om bleking av hår, der behandlingen koster mange tusen, kan man lese at en vanlig frisør har en timepris på kr.1000.

Samtidig kan man i en annen tråd om prisen på musikkundervisning lese at en instruktør i skolekorpset fikk kr.115 i timen:

AnonymBruker skrev (På 15.1.2024 den 0.23):

Som instruktør i barne og ungdomskorps hadde jeg 115,- i timen, ikke akkurat til å bli rik på.

Anonymkode: 2a35a...63e

Jeg forstår logikken i at det ville blitt vanskelig å drive et korps hvis engasjerte foreldre skulle ta seg like godt betalt som frisører, men likevel er det noe som skurrer her; i barnefotballen flyr tusenlappene, og selv om det er godt at musikk ikke gjør forskjell på rike og fattige, får man inntrykk av at skolekorpsene bortsett fra noen unntak er blitt en slags B-interesse drevet på dugnad i en tid der dette ville ha vært utenkelig for en frisør. Har på mine turer til byens loppemarkeder truffet en del av disse foreldrene med barn som spiller i korps, og man kan bare ta av seg hatten for engasjementet deres.

Så spørsmålet er: Hva kan man gjøre for å øke statusen til skolemusikken ...?

Når det er snakk om kunst, sparer man ikke på millionene og kunst-Norge ville ha kollapset uten offentlig støtte, men musikk ser dessverre ut til å ha en betraktelig lavere status enn en kunstner som spruter maling ut av rumpa og får 37 millioner i kunststøtte.

Hadde man i bare dette ene eksemplet brukt de 37 millionene på skolekorpsene, er jeg rimelig sikker på at man hadde fått langt mer for pengene.

Endret av - Brian
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg opplever at det satses godt på musikk og skolekorpsene i kommunen jeg bor. Det er mange støtteordninger der man kan søke støtte (sparebankstiftelsen og andre banker), og nå for tida virker det som bankene går godt. Det deles ut mye. 

Et annet tiltak fra kommunen/kulturskolen er at musikken og kulturskolen er inne på sfo med ulike kurs i sfo-tid. Dette er et gratis tilbud til sfo der barna kan lære å spille mini-kornett, fiolin, piano eventuelt andre instrumenter. Når det avsluttes med konsert for foreldrene så ser foreldrene hvor mye barna har lært på kort tid, og hvilken glede de har av det. Det gjør også sitt. 

Korpsene er rundt på skolene og spiller rekrutteringskonserter, og skolene er veldig flinke til å legge til rette for å ta imot egne elever og skape en god ramme. 

Nå er jeg korpsforelder selv, uten at jeg hadde noen erfaring fra egen oppvekst, men jeg tror at en måte å få heva statusen er at folk som ikke helt kjenner til "miljøet" unngår å uttale seg om at det er så mye dugnad osv. Jeg opplever mindre dugnad i korpset enn det var på fotballen f.eks. Arrangementer som loppemarked er veldig samlende for foreldregruppa og musikantene. 

Jeg har bare positivt å si, og det aller, aller beste er å se hvordan det er plass til absolutt alle. Det gjør ikke noe om du bomma på en tone, du får være med å spille uka etter likevel. 

Anonymkode: e7989...b58

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så enig med deg!
Jeg har i mange år jobbet som frivillig instruktør i skolekorps. Har i perioder jobbet tilsvarende 40% stiling med dette, men har aldri tatt meg betalt, rett og slett fordi da hadde det ikke vært noe korps i det hele tatt. 
Korpsene har utrolig stram økonomi, da det er kjempedyrt å drifte. Korpset vårt leier dirigent av kulturskolen og må betale over 100.000,- i året for dette. Noter koster fra 500-1500,- pr sett, et instrument kommer fort godt over 10.000,-, selv om man kjøper billigste type, uniformer... over tusen kroner pr uniform. Instrumenter og uniformer trenger jevnlig reparasjon og supplement, så det er løpende kostnader. 
Sammen da med at vi ikke ønsker å ta for høy kontingent slik at vi ekskluderer noen, så betyr det at det er et evig jag etter å få inn nok penger eller holde kostnadene på et minimum. Vi har valgt å holde ett loppemarked en gang i året, dette er eneste dugnaden vi belaster foreldrene med, men da er det ei intens helg der vi er avhengige av at alle bidrar.

Kommunen her bidrar dessverre veldig lite og det eneste vi mottar derifra er litt subsidiering på dirigent, samt betalt for spilling på 17.mai slik at vi får dekket utgiftene til transport. 

Så for mange av oss rundt om i landet, så er det ikke noe alternativ å ta seg betalt, da vi vet at det medfører at korpset må legge ned. 

Anonymkode: d7646...7b7

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser hva du mener, TS, men skjønner ikke helt det  med at barnefotballen har så mange penger. For meg er dette i samme kategori som korps. Jeg har barn som har vært med i fotball og korps. Det opplevdes likt for meg som forelder. Omtrent samme pris per semester, like mange dugnader. Fotballtrenerne får ikke betalt, den eneste lønna er at de slipper å delta på alle dugnadene. For at vi skal kunne delta på cup må vi samle flasker i nabolaget og selge bambussokker og stå garderobevakt på arrangement. I fotballen har vi i tillegg mange dugnader for voksenspillerne, slik at de skal komme seg på cup rundt om i landet, og det slipper man i alle fall i korpset.

Ett av mine barn spilte fiolin i kulturskolen. DER var det andre boller - lærerne får lønn, man slipper dugnadene, det er ordentlige lokaler, osv. Det var en helt annen verden. Men instrument og reparasjoner og noter må man kjøpe. Akkurat som man i fotballen må kjøpe treningsdresser, flere par sko i året (kunstgress-sko, innesko til cageball, osv), mange reisecuper der vi må betale hotell eller overnatting på skoler som faktisk er overraskende dyrt.

Anonymkode: 7e047...3d0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er like mye dugnad i håndballen som i korpset for vår del. På håndballen stiller jeg opp ukentlig som trener (uten lønn) i tillegg til kamper i helgene. Jeg kjører overalt med bilen full av unger, betalt av egen lomme. Vi baker kaker til den store gullmedlalje, og foreldre står i kiosk og sitter i sekreteriatet. Vi samler inn og panter flasker, selger bambussokker og gratulasjonskort. I korpset betaler jeg mer for at barnet skal gå der, og vi selger lodd 1 gang i året. 
Kunne ønske alle fritidstilbud til barn og unge skulle fått mer støtte, både i teateret, korpset, idrettslaget og ungdomsklubber. Vi trenger steder barn kan være

Anonymkode: e0ea4...e70

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så glad for at mine barn ikke gikk i skolekorops eller idrettstrening. 

Vi er evig takknemlige for det.

Anonymkode: 51915...0a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg opplever at det satses godt på musikk og skolekorpsene i kommunen jeg bor. Det er mange støtteordninger der man kan søke støtte (sparebankstiftelsen og andre banker), og nå for tida virker det som bankene går godt. Det deles ut mye. 

Et annet tiltak fra kommunen/kulturskolen er at musikken og kulturskolen er inne på sfo med ulike kurs i sfo-tid. Dette er et gratis tilbud til sfo der barna kan lære å spille mini-kornett, fiolin, piano eventuelt andre instrumenter. Når det avsluttes med konsert for foreldrene så ser foreldrene hvor mye barna har lært på kort tid, og hvilken glede de har av det. Det gjør også sitt. 

Korpsene er rundt på skolene og spiller rekrutteringskonserter, og skolene er veldig flinke til å legge til rette for å ta imot egne elever og skape en god ramme. 

Nå er jeg korpsforelder selv, uten at jeg hadde noen erfaring fra egen oppvekst, men jeg tror at en måte å få heva statusen er at folk som ikke helt kjenner til "miljøet" unngår å uttale seg om at det er så mye dugnad osv. Jeg opplever mindre dugnad i korpset enn det var på fotballen f.eks. Arrangementer som loppemarked er veldig samlende for foreldregruppa og musikantene. 

Jeg har bare positivt å si, og det aller, aller beste er å se hvordan det er plass til absolutt alle. Det gjør ikke noe om du bomma på en tone, du får være med å spille uka etter likevel. 

Anonymkode: e7989...b58

Støtter denne. Har heller ikke korpsbakgrunn selv og det var litt ny verden for meg da barna mine begynte. Men dugnadsinnsatsen er betydelig overdrevet. Vi har stort sett 1 helg med loppemarked som er obligatorisk. Kan dukke opp andre småting i løpet av året men det er stort sett av mer frivillig karakter. Opplever også at det er langt mer tidkrevende å være fotballforelder enn korpsforelder. 

Anonymkode: e9d5e...116

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så glad for at mine barn ikke gikk i skolekorops eller idrettstrening. 

Vi er evig takknemlige for det.

Anonymkode: 51915...0a6

Og jeg er evig takknemlig at jeg som barn gikk i korps og drev med idrett. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Brian skrev (16 timer siden):

 I tråden om bleking av hår, der behandlingen koster mange tusen, kan man lese at en vanlig frisør har en timepris på kr.1000.

Samtidig kan man i en annen tråd om prisen på musikkundervisning lese at en instruktør i skolekorpset fikk kr.115 i timen:

Jeg forstår logikken i at det ville blitt vanskelig å drive et korps hvis engasjerte foreldre skulle ta seg like godt betalt som frisører, men likevel er det noe som skurrer her; i barnefotballen flyr tusenlappene, og selv om det er godt at musikk ikke gjør forskjell på rike og fattige, får man inntrykk av at skolekorpsene bortsett fra noen unntak er blitt en slags B-interesse drevet på dugnad i en tid der dette ville ha vært utenkelig for en frisør. Har på mine turer til byens loppemarkeder truffet en del av disse foreldrene med barn som spiller i korps, og man kan bare ta av seg hatten for engasjementet deres.

Så spørsmålet er: Hva kan man gjøre for å øke statusen til skolemusikken ...?

Når det er snakk om kunst, sparer man ikke på millionene og kunst-Norge ville ha kollapset uten offentlig støtte, men musikk ser dessverre ut til å ha en betraktelig lavere status enn en kunstner som spruter maling ut av rumpa og får 37 millioner i kunststøtte.

Hadde man i bare dette ene eksemplet brukt de 37 millionene på skolekorpsene, er jeg rimelig sikker på at man hadde fått langt mer for pengene.

Som utlending må jeg dessverre ytre den upopulære meningen om at nordmenn flest er svært lite opptatt av kultur, litteratur og klassisk musikk. Det er sport, trening, slanking og sprettrumper for alle penger. Dessverre. Dette blir gjenspeilet i sinnssyke subsidier til idrett i Norge, fotballbane for hvert hjørne og tilnærmet gratis idrett for mange, og skyhøye priser, manglende dekning av lærere og smuler på statsbudsjettet til kultur. Ikke klag på at barna gjør det dårlig på skolen. Man blir ikke smart av å kun sparke ball hele fritiden.

Anonymkode: 417ec...c34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke helt sammenligningen din med barnefotballen. 

Barnefotballen har som regel heller ikke betalte trenere eller andre støttefunksjoner, men de må uansett være med på å drifte klubben sin. Noe som vel betyr at de må ha treningsavgifter og klubbavgifter og dugnader for å tjene inn penger. 
I klubber der det satses på ungdomslag eller voksenlag, der disse faktisk har betalte trenere, så er det ikke uvanlig at barnefotballen er med og sponser kostnadene til de voksne. 

Når det gjelder korps, så har korpset veldig begrenset inntektsmulighet, og en god del faste utgifter. 
Det er ikke alle foreldre som kan spille selv. Dermed er det begrenset med foreldre som faktisk kan være instruktører eller dirigenter. Så mange må leie inn dette. Og selv om det egentlig finnes anbefalte lønninger for instruktører og dirigenter, så blir det gjerne en avveining hvor mye korpset kan betale, og hvor mye de må betale. 

Min opplevelse er at for både idrett og korps, så finnes det støtteordninger å søke på. Men de er gjerne innrettet slik at man må søke til noe konkret. Altså, det kan ikke søkes om penger til drift. (Vedlikehold, instruktør, dirigent.) Derimot kan man søke om "Vi trenger 2 tromboner" eller "vi trenger nye drakter/uniformer." 

Det er vel derfor stort sett alle fritidsaktiviteter for barn, krever en form for dugnad fra foreldrene og kanskje også nærmiljøet. Fordi det som tross alt koster mest, er den daglige driften av aktiviteten. 

Vi har også hatt barn på aktiviteter som kostet litt hvert halvår, men der vi bare kunde sende barnet, og så kanskje komme og se en oppvisning på slutten av halvåret. Men da dekker man jo alle kostnadene for aktiviteten gjennom det man betaler. 

Mens med korps og idrett, så er det oftest slik at kostnadene er langt høyere enn hva kontingenten dekker. Og en kontingent som dekker alt, ville blitt så dyr at kun noen få kunne deltatt. Og de fleste korps ønsker jo at alle barn som vil skal ha muligheten til å delta. 

Anonymkode: d9f6c...fe3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vokst opp med korps. Jeg var den første i familien som begynte å spille. Min mor støttet meg alltid, hun ble skikkelig korpsmamma. . Nå vet jeg at det et forskjell på før og nå. Jeg underviste masse som ungdom. Fikk kun dekket kostnader til busskort. Jeg underviste med glede. Korps kan koste mye. Jeg vet at fotball koster mye. Sko, drakter, om du har flere barn. Alt koster. Nå kommer jeg fra et skolekorps som hadde god og ryddig økonomi. Foreldre tjente penger på dugnad. De samarbeidet. 

Jeg spiller den dag i dag. 

Endret av Helene
Feilspelling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Splittbinders skrev (2 timer siden):

Og jeg er evig takknemlig at jeg som barn gikk i korps og drev med idrett. 

Vi satte ned føttene. Barna fikk privatundervisning i fiolin og piano.

Anonymkode: 51915...0a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Som utlending må jeg dessverre ytre den upopulære meningen om at nordmenn flest er svært lite opptatt av kultur, litteratur og klassisk musikk. Det er sport, trening, slanking og sprettrumper for alle penger. Dessverre. Dette blir gjenspeilet i sinnssyke subsidier til idrett i Norge, fotballbane for hvert hjørne og tilnærmet gratis idrett for mange, og skyhøye priser, manglende dekning av lærere og smuler på statsbudsjettet til kultur. Ikke klag på at barna gjør det dårlig på skolen. Man blir ikke smart av å kun sparke ball hele fritiden.

Anonymkode: 417ec...c34

Vi som ikke lot barna holde på med idrett og korps var utrolig glade for at vi slapp disse forbaska dugnadene. Barna jobber i dag med klassisk musikk og vi er stolte.

Anonymkode: 51915...0a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi satte ned føttene. Barna fikk privatundervisning i fiolin og piano.

Anonymkode: 51915...0a6

Det var sikkert riktig for dere.

 
Men det deres barn gikk glipp av, som barn i korps (og til dels også idrett)  får med seg, er: 
1. Lagfølelse
2. Samarbeidsevner
3. Opplevelsen av hva man kan få til sammen når mange jobber mot samme mål
4. Erfaring med dugnadsarbeid, og det å bidra til et større fellesskap
5. Å være forbilder for de som kommer etter seg. (Dette er særlig for korps, der de store og de små spiller sammen. Og de store hjelper de små.)

Jeg har vokst opp med foreldre som engasjerte seg, og som stilte opp der vi ønsket å delta. 
Det har lært meg at det å stille opp og bidra er noe man gjør, dersom man ønsker et godt tilbud for barna. 
Mine barn har lært det samme. 

Jeg tenker at vi i et samfunn der flere og flere blir mer selvopptatte og egoistiske, bør jobbe med akkurat det å lære barna at de er en del av fellesskapet. Og at for at felleskapet skal gå rund, og fortsette å fungere. Så må faktisk mange av oss bidra og engasjere oss. 

Anonymkode: d9f6c...fe3

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Brian skrev (18 timer siden):

 I tråden om bleking av hår, der behandlingen koster mange tusen, kan man lese at en vanlig frisør har en timepris på kr.1000.

Samtidig kan man i en annen tråd om prisen på musikkundervisning lese at en instruktør i skolekorpset fikk kr.115 i timen:

Jeg forstår logikken i at det ville blitt vanskelig å drive et korps hvis engasjerte foreldre skulle ta seg like godt betalt som frisører, men likevel er det noe som skurrer her; i barnefotballen flyr tusenlappene, og selv om det er godt at musikk ikke gjør forskjell på rike og fattige, får man inntrykk av at skolekorpsene bortsett fra noen unntak er blitt en slags B-interesse drevet på dugnad i en tid der dette ville ha vært utenkelig for en frisør. Har på mine turer til byens loppemarkeder truffet en del av disse foreldrene med barn som spiller i korps, og man kan bare ta av seg hatten for engasjementet deres.

Så spørsmålet er: Hva kan man gjøre for å øke statusen til skolemusikken ...?

Når det er snakk om kunst, sparer man ikke på millionene og kunst-Norge ville ha kollapset uten offentlig støtte, men musikk ser dessverre ut til å ha en betraktelig lavere status enn en kunstner som spruter maling ut av rumpa og får 37 millioner i kunststøtte.

Hadde man i bare dette ene eksemplet brukt de 37 millionene på skolekorpsene, er jeg rimelig sikker på at man hadde fått langt mer for pengene.

Man kan kanskje inndele status på instrumenter i seg selv? Korpsinstrumenter = barnehage. Fiolin og piano er for de mer talentfulle barna. Dette mener nok visse foreldre, og som lett hvis økonomien tillater det setter sitt eget "talentfulle" barn i en kostbar utdanning. Gjerne mot barnets vilje.

Kornett/fiolin er blitt to forskjellige samfunnslag. 

Korps/orkester, der er du kun én av mange musikere. ----..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...