Gå til innhold

slettet


Mala

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvis de til slutt mener det ikke er forsvarlig å dusje henne på denne måten kan de fjerne vedtak om dusj. De skal jo sikre henne og seg selv i henhold til mulighet for å skade seg. 

Anonymkode: 43d47...dc3

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv vært avhengig av hjemmesykepleiere til eldre forelder. Og gjorde selvfølgelig alle tilpasninger som de, eller personen, hadde nytte av.

De kjører rundt tidlig og sent, gjør alltid litt utover det som egentlig er i stillingsbeskrivelsen, tar seg tid til en prat når det trengs. 

Betale gjorde bare jeg/søsken, om ikke personen selv tok initiativ til å betale. Går jo litt ut på det samme om man uansett er arvinger. 

At dere regner på fremtidig arv synes jeg bare er smålig. Hun er i sine siste år av livet, la nå penger, og forringelse verdi bolig, bli som det blir for å gjøre det best mulig for henne. 

Anonymkode: ba6f6...d23

  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags dusjvegger et det snakk om? I dusjkabinett, eller i en dusjnisje liksom?

Anonymkode: dc22d...1b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags type dusjvegger er dette, som skaper store utgifter ved fjerning? Ville tenkt på fordelen med at mor får bo sin trygge kjente leiligheter lengst mulig, fremfor utgiftene ved fjerning av dusjveggene og evt økonomisk tap ved salg

Anonymkode: 87110...56d

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alvorlig talt. Vi er så enormt privilegerte i dette landet som har dyktige ansatte som hjelper de eldre hjemme. De ansatte skal selvsagt ha trygge arbeidsforhold. Og så klager du på kostnad pga en dusjvegg? Smålig.

Anonymkode: af461...22d

  • Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange håndverkere kommer gratis på befaring, hvis du legger ut på mitt anbud. De ser løsninger og kommer med pris. Verdt å prøve...

 

Anonymkode: dc22d...1b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jeg ble litt krass. Jeg har søsken, og vi er relativt unge og ressurssterke. Jeg tenkte ikke over dine forutsetninger når jeg svarte. 

Du kan høre med frivillighetssentralen, mange flinke og hjelpsomme folk der. Men ikke utnytt dem om dere har kapasitet og kapital selv. 

Men fjern i alle fall den dusjveggen. Din mors hverdag, og hjemmesykepleiens trygghet og komfort, er akkurat nå mye viktigere enn hvor mye du får ut av salg av leiligheten på sikt. 

Anonymkode: ba6f6...d23

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mala skrev (19 minutter siden):

Nå tror jeg noen misforstår her, det handler på ingen måte om arv - hvor i alle dager kom den tanken fra?? Og alle setter enormt stor pris på den jobben hjemmetjenesten utfører hos henne. Det handler da for all det ikke om det overhodet - ærlig talt.

Dersom det er ikke er forsvarlig å dusje henne lenger, er det vel heller kanskje ikke forsvarlig at hun fortsetter å bo der? Her er snakk om å få utbedret badet slik at det ikke blir fremtidige vannskader, da det vil bli hull når veggene fjernes. Det er flere ting i boligen som er utfordrende, så vi tenker litt på at dette kanskje er starten på hva de forventer at hun skal gjøre av utbedringen i tiden fremover. Det er ikke selve kostnaden som nødvendigvis betyr noe, men kan de bare kreve at hun skal måtte gjøre om det ene etter det andre, fordi de ikke har noen kommunal plass til henne? 

 

Hullene blir selvfølge fylt med silikon. 

Anonymkode: 84308...862

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mala skrev (23 minutter siden):

Nå tror jeg noen misforstår her, det handler på ingen måte om arv - hvor i alle dager kom den tanken fra?? Og alle setter enormt stor pris på den jobben hjemmetjenesten utfører hos henne. Det handler da for all det ikke om det overhodet - ærlig talt.

Dersom det er ikke er forsvarlig å dusje henne lenger, er det vel heller kanskje ikke forsvarlig at hun fortsetter å bo der? Her er snakk om å få utbedret badet slik at det ikke blir fremtidige vannskader, da det vil bli hull når veggene fjernes. Det er flere ting i boligen som er utfordrende, så vi tenker litt på at dette kanskje er starten på hva de forventer at hun skal gjøre av utbedringen i tiden fremover. Det er ikke selve kostnaden som nødvendigvis betyr noe, men kan de bare kreve at hun skal måtte gjøre om det ene etter det andre, fordi de ikke har noen kommunal plass til henne? 

 

Om det ikke er plass på sykehjem så har hun vel ikke andre valg enn hjemmesykepleien? Valget blir vel da å enten fjerne dusjveggene og då hjelp, eller ikke få hjelp?

Anonymkode: e2413...f0b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er dusjvegg kan den jo bare fjernes og oppbevares i en bod frem til den monteres opp igjen ved salg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det trenger ikke handle om forsvarlighet, men at det er intimt og kjipt nok å bli dusjet om man ikke skal få kroppen til personalet klemt oppi kroppen sin i tillegg. Det er ubehagelig for begge. Plass gir bedre ergonomi (inkl hvor vått tøy vi skal akseptere å få) og en bedre opplevelse.

Drøyt å ville plassere mor på sykehjem med de demente fordi hun trenger mer plass i dusjen. Hvor tror du hun vil trives, hjemme eller med utagerende personer med langtkommen demens? Stuet vekk på rommet?

Anonymkode: bc2ce...caf

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på noe tilsvarende... Min far ender snart i rullestol, og jeg kan ikke forstå hvordan hjemmesykepleie skal greie å dusje han når dette skjer, eller hvordan han skal få råd til å bygge om badet. Badet er knøttlite og med høy dørterskel så kommer ikke inn der med rullestol. Foreldrene mine har svak økonomi. Å bygge ut badet vil jo sikkert koste en halv mill.

Hva gjør egentlig kommunen i slike situasjoner? Og hva med folk som bor i leiebolig og ikke har lov til å bygge om bad? 

Tilskudd til tilpasning utgjør bare noen titusener her i kommunen, kommer ikke langt med det... 

Anonymkode: b5efc...1f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mala skrev (1 time siden):

Nå tror jeg noen misforstår her, det handler på ingen måte om arv - hvor i alle dager kom den tanken fra?? Og alle setter enormt stor pris på den jobben hjemmetjenesten utfører hos henne. Det handler da for all det ikke om det overhodet - ærlig talt.

Dersom det er ikke er forsvarlig å dusje henne lenger, er det vel heller kanskje ikke forsvarlig at hun fortsetter å bo der? Her er snakk om å få utbedret badet slik at det ikke blir fremtidige vannskader, da det vil bli hull når veggene fjernes. Det er flere ting i boligen som er utfordrende, så vi tenker litt på at dette kanskje er starten på hva de forventer at hun skal gjøre av utbedringen i tiden fremover. Det er ikke selve kostnaden som nødvendigvis betyr noe, men kan de bare kreve at hun skal måtte gjøre om det ene etter det andre, fordi de ikke har noen kommunal plass til henne? 

 

Første tanken min var at det virket urettferdig at arv ble nevnt, sø leste jeg videre. Det høres ut som dette er bakenforliggende bak det heller fordi det er et tiltak for DEG. Hva som er best for din mor nevner ikke, heller ikke noe om at hjemmesykepleien ikke anser det som uforsvarlig å la henne bo hjemme.

Forskning viser at eldre har det best hjemme i trygge omgivelser så langt det lar seg gjøre, og dersom hun klarer seg eller kan du heller ikke forvente at kommunen skal stille opp med plass. I tillegg til at eldre blir mye dårligere ganske fort sp snart de kommer på sykehjem. Livskvaliteten avtar betraktelig for mange .

Hadde det vært min mor hadde jeg ønsket henne det beste og selvsagt ønsket at hun skulle bo hjemme så lenge som mulig. Penger blir bare en bagatell i slike sammenhenger. 

Anonymkode: 68b96...94d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg lurer på noe tilsvarende... Min far ender snart i rullestol, og jeg kan ikke forstå hvordan hjemmesykepleie skal greie å dusje han når dette skjer, eller hvordan han skal få råd til å bygge om badet. Badet er knøttlite og med høy dørterskel så kommer ikke inn der med rullestol. Foreldrene mine har svak økonomi. Å bygge ut badet vil jo sikkert koste en halv mill.

Hva gjør egentlig kommunen i slike situasjoner? Og hva med folk som bor i leiebolig og ikke har lov til å bygge om bad? 

Tilskudd til tilpasning utgjør bare noen titusener her i kommunen, kommer ikke langt med det... 

Anonymkode: b5efc...1f3

Når slike situasjoner oppstår, avslutter de tiltaket om dusj, og oppretter ett nytt om personlig stell i seng.

Min mor er nå midt i den prosessen.

Anonymkode: 79722...9f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg lurer på noe tilsvarende... Min far ender snart i rullestol, og jeg kan ikke forstå hvordan hjemmesykepleie skal greie å dusje han når dette skjer, eller hvordan han skal få råd til å bygge om badet. Badet er knøttlite og med høy dørterskel så kommer ikke inn der med rullestol. Foreldrene mine har svak økonomi. Å bygge ut badet vil jo sikkert koste en halv mill.

Hva gjør egentlig kommunen i slike situasjoner? Og hva med folk som bor i leiebolig og ikke har lov til å bygge om bad? 

Tilskudd til tilpasning utgjør bare noen titusener her i kommunen, kommer ikke langt med det... 

Anonymkode: b5efc...1f3

Et godt spørsmål, er lang fra alle som hverken har økonomi eller lov til å gjøre utbedringer der de bor når helsen svikter.

Da et familiemedlem havnet i rullestol etter et slag, må de bygge om huset. Det ble søkt om tilskudd, det de fikk var nok til å dekke ny inngangsdør - resten av utbedringene i boligen (ombygging av bad, soverom, gang og kjøkken måtte de ta opp lån for å utført.

Jeg anbefaler et møte med din fars koordinator i kommunen, slik at dere kan starte opp en sak om hva de kan bidra med i tiden som kommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan søke om omsorgsbolig, det kommer til å ta lang tid å få uansett. Å få fjernet en dusjvegg er da virkelig en liten pris for at en eldre dame kan bo i egne omgivelser. Som en annen sier er det vask i seng om det ikke lenger går å dusje vedkommende. Blir de ansatte sykemeldt pga ugunstige forhold hjemme hos folk så er det jo bare færre ansatte til å gjøre jobben. Den der "kommunen må fikse"-holdningen må dere bare legge av dere, det er hverken folk eller penger til at kommunene skal fikse alt for alle. Det er bare å brett opp armene og gjøre det man kan for å ta vare på sine, eller i dette tilfellet, gjøre en liten jobb slik at andre kan ta vare på dine. 

Anonymkode: 75096...353

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...