AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #21 Skrevet 24. april 2024 Luckiness skrev (2 timer siden): Om det er dusjvegg kan den jo bare fjernes og oppbevares i en bod frem til den monteres opp igjen ved salg. Det gjorde vi i svigermors leilighet enda vi visste at hun hadde lite tid igjen. Vi bare skrudde ned veggene og hadde silikon i hullene, ikke noe stor jobb. Anonymkode: a3888...0ce
William_S Skrevet 24. april 2024 #22 Skrevet 24. april 2024 Det er ikke kommunens oppgave å tilpasse hjemmene til folk.Det er en grunn til at det alltid spørres om boforhold ved innleggelse til sykehus feks, altså vil vedkommende pasient klare seg hjemme etter innleggelsen eller må man på et annet omsorgsnivå feks med hjemmesykepleie eller i verste fall sykehjem. 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #23 Skrevet 24. april 2024 Her er det bare å ta ned dusjveggen slik at din mor han få den hjelpen hun behøver. At du i det hele tatt stiller spørsmålstegn ved dette, eller antyder at det offentlige burde ta kostnaden ved å tilpasse din mors hjem, blir i overkant kravstort. Anonymkode: e27c7...ed8 4
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #24 Skrevet 24. april 2024 Jeg jobber i hjemmesykepleien og det er mye grusomt trange dusjer som gir oss vondt i ryggen (uavhenging av våre kroppsstørrelser), som ville lettet situasjonen ved å fjerne dusjdører. Det er dessverre slik at målet til kommunene nå er at alle skal bo hjemme lengst mulig. Og da trengs det tilrettelegginger for at vi skal kunne få utført jobben vår og det er en kostnad og jobb pasienten selv må ta i mange tilfeller. I noen tilfeller har man krav på tilrettelegging med hjelpemidler fra fysio/ergo for å kunne fortsette å bo hjemme. Men dusj er ingen nødvendig helsehjelp etter loven, så å tilrettelegge for å få bistand til dusj er pasienten selv sin oppgave. Faren er at dusj kuttes ut og man heller kun vil motta klutvask. Anonymkode: dfafd...074
Mala Skrevet 24. april 2024 Forfatter #25 Skrevet 24. april 2024 (endret) William_S skrev (20 minutter siden): Det er ikke kommunens oppgave å tilpasse hjemmene til folk.Det er en grunn til at det alltid spørres om boforhold ved innleggelse til sykehus feks, altså vil vedkommende pasient klare seg hjemme etter innleggelsen eller må man på et annet omsorgsnivå feks med hjemmesykepleie eller i verste fall sykehjem. Det er jo akkurat det som er en del av poenget mitt. Men, de krever at vi skal tilrette for dem fordi noen av de ansatte er "store". Ja - det ble faktisk sagt som en årsak. Dette handler ikke om at vi ikke vil eller kan, eller at vi forventer at kommunen skal utføre dette. Men, dersom det etterhvert blir mange ting som må tilpasses for at de skal kunne utføre jobben sin, kan det bli kostbart. Dette handler ikke bare om denne dusjveggen, det handler om hva kan de kreve, hva blir det neste og når kan vi si at nå har vi gjort nok og at boligen faktisk ikke funger lenger. Endret 24. april 2024 av Mala
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #26 Skrevet 24. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg lurer på noe tilsvarende... Min far ender snart i rullestol, og jeg kan ikke forstå hvordan hjemmesykepleie skal greie å dusje han når dette skjer, eller hvordan han skal få råd til å bygge om badet. Badet er knøttlite og med høy dørterskel så kommer ikke inn der med rullestol. Foreldrene mine har svak økonomi. Å bygge ut badet vil jo sikkert koste en halv mill. Hva gjør egentlig kommunen i slike situasjoner? Og hva med folk som bor i leiebolig og ikke har lov til å bygge om bad? Tilskudd til tilpasning utgjør bare noen titusener her i kommunen, kommer ikke langt med det... Anonymkode: b5efc...1f3 Antagelig vil de tilrettelegge med rampe inn på badet. Hvis det fysisk ikke er plass inn på badet med rullestol eller andre hjelpemidler som aktiv/passiv heis vil han ikke få dusj. Dusj er ikke nødvendig helsehjelp, og det er pasient sitt ansvar å tilrettelegge for dette. Mange må fjerne badekar og dusjkabinett for å dusj. som sagt, er det ikke fysisk mulig å få han vil på badet vil det tilrettelegges fra kommunen med hjelpemidler som toalettstol som han kan bruke og evt hjemmesykepleien tømme, og bistand til kroppsvask Anonymkode: dfafd...074
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #27 Skrevet 24. april 2024 Mala skrev (3 minutter siden): Det er jo akkurat det som er en del av poenget mitt. Men, de krever at vi skal tilrette for dem fordi noen av de ansatte er "store". Ja - det ble faktisk sagt som en årsak. Dette handler ikke om at vi ikke vil eller kan, eller at vi forventer at kommunen skal utføre dette. Men, dersom det etterhvert blir mange ting som må tilpasses for at de skal kunne utføre jobben sin, kan det bli kostbart. Dette handler ikke bare om denne dusjveggen, det handler om hva kan de kreve, hva blir det neste og når kan vi at nå har vi gjort nok og at boligen faktisk ikke funger lenger. Vi i hjemmesykepleien/kommunen kan ikke kreve alt mulig, så ikke bekymre deg for det! Det vi kan kreve er at det tilrettelegges for bistand som ikke er nødvendig helsehjelp. F.eks situasjon i dusj. f.eks: Hvis din mor plutselig trenger sykehusseng, er dette noe kommunen må stille med. Men vi kan kreve at dere må flytte møbler slik at det vil være nok plass for oss å jobbe på begge sider av sengen. Er det noe spesielt du tenker på du er redd de skal kunne kreve? Anonymkode: dfafd...074 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2024 #28 Skrevet 24. april 2024 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Dere kan søke om omsorgsbolig, det kommer til å ta lang tid å få uansett. Å få fjernet en dusjvegg er da virkelig en liten pris for at en eldre dame kan bo i egne omgivelser. Som en annen sier er det vask i seng om det ikke lenger går å dusje vedkommende. Blir de ansatte sykemeldt pga ugunstige forhold hjemme hos folk så er det jo bare færre ansatte til å gjøre jobben. Den der "kommunen må fikse"-holdningen må dere bare legge av dere, det er hverken folk eller penger til at kommunene skal fikse alt for alle. Det er bare å brett opp armene og gjøre det man kan for å ta vare på sine, eller i dette tilfellet, gjøre en liten jobb slik at andre kan ta vare på dine. Anonymkode: 75096...353 I vår kommune kan man ikke søke… Det ene tiltaket etter det andre må testes ut først. Anonymkode: 534fd...e50
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #29 Skrevet 25. april 2024 Jeg er hun med far som snart er i rullestol. Takk for svar dere. Fint å høre at det er mulig med stell og dostol selv om badet ikke er tilgjengelig for rullestol. Det er egentlig en fortvilende situasjon. Foreldrene mine var så stolte da de kjøpte seg leilighet som var egnet for å bli gamle og syke i, men den gang var det ingen av de som tenkte eller så for seg at den måtte være egnet for rullestol. Rett etter kjøpet fikk han en diagnose som sakte men sikkert medfører behov for rullestol. Han har ingen kommunale tjenester per nå utenom tekniske hjelpemidler, så eneste kommunen har sagt er at de bør flytte veggen til soverommet for å utvide badet. Det har de jo overhodet ikke råd til, og sannsynligvis ikke lov til heller (blokkleilighet). De har det veldig trangt økonomisk. Anonymkode: b5efc...1f3
Mala Skrevet 25. april 2024 Forfatter #30 Skrevet 25. april 2024 Takk for praten. Det har vært så utrolig mange med ting med mor som har vært krevende det siste året. Og jeg følte det toppet seg litt og trengte bare å høre om noen vet hvor mye som man til slutt må akseptere å utføre av tiltak som koster penger (mye eller lite spiller ingen roll) fordi kommunen hverken har sykehjemplasser eller tilrettelagte boliger (noen steder kaldt omsorgsbolig) tilgjengelig for de med svært sviktene fysisk og mental helse. Og så blir jeg litt lei meg når folk her inne antyder at jeg er ute etter arv og ikke ønsker mors beste. Jeg har aldri sagt jeg kommer til å få en eneste krone den dagen leiligheten må selges, og hun er tross alt moren - selvsagt vil jeg at hun skal ha det bra. Det er kanskje nettopp derfor enkelte kommentarer gikk inn på meg. Beklager til dere. Kan vel bare konkludere med at det kan være svært krevende å være pårørende, og at samarbeidet med kommunale tjenester er man totalt avhengig av at fungerer for den enkelte familie. Vi er alle forskjellige og opplever situasjoner ulikt.
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #31 Skrevet 25. april 2024 Mener vi fikk en liste fra kommunen over hva de gjorde, og hva vi måtte ordne selv. Hva hun hadde rett til fra hjelpemiddelsentralen osv. Denne fikk vi da hun ble utskrevet fra sykehus 4 mnd etter slag. Lammet i hele ene siden. Skjønner godt at dusj kan være en utfordring på små bad. Hun fikk bl.a rampe inn til badet, for rullator. Håndtak i dusj, dusjstol, komfyrvakt osv. Hjemmesykepleie og hjemmehjelp her er fantastiske folk som gjør så godt de kan ❤️. All ære til dem. Anonymkode: f029b...a12
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #32 Skrevet 25. april 2024 11 minutter siden, Mala said: Takk for praten. Det har vært så utrolig mange med ting med mor som har vært krevende det siste året. Og jeg følte det toppet seg litt og trengte bare å høre om noen vet hvor mye som man til slutt må akseptere å utføre av tiltak som koster penger (mye eller lite spiller ingen roll) fordi kommunen hverken har sykehjemplasser eller tilrettelagte boliger (noen steder kaldt omsorgsbolig) tilgjengelig for de med svært sviktene fysisk og mental helse. Og så blir jeg litt lei meg når folk her inne antyder at jeg er ute etter arv og ikke ønsker mors beste. Jeg har aldri sagt jeg kommer til å få en eneste krone den dagen leiligheten må selges, og hun er tross alt moren - selvsagt vil jeg at hun skal ha det bra. Det er kanskje nettopp derfor enkelte kommentarer gikk inn på meg. Beklager til dere. Kan vel bare konkludere med at det kan være svært krevende å være pårørende, og at samarbeidet med kommunale tjenester er man totalt avhengig av at fungerer for den enkelte familie. Vi er alle forskjellige og opplever situasjoner ulikt. Det er svært krevende å være pårørende, ingen tvil om det. Dette vet også kommunen. Men det er også svært krevende å være kommunen, helsevesenet står overfor enorme utfordringer, og med tid og stunder må dessverre pårørende og de eldre selv ta enda større del av belastning (både økonomisk og ressursmessig). Slik sett er dette bare begynnelsen, om 15 år vil det være enda mer krevende... Det vi yngre kan ta lærdom av er jo å planlegge vår egen alderdom slik at store tilpasninger ikke blir nødvendig i boligen når behovene plutselig oppstår. Dvs at vi bør tenke på å tilrettelegge for bad som enkelt kan tilpasses, vurdere leilighet i stedetfor enebolig når vi bikker 70 osv. Vi har lært på den harde måten at en leilighet ikke nødvendigvis er så egnet for å bli gammel og syk i som vi først trodde, pga små detaljer som man først trodde var smarte. Foreldrene mine var kjempeglade for å ha en leilighet med separat toalettrom. Konsekvensen var jo at toalettrommet er altfor lite til en rullestolbruker... Anonymkode: b5efc...1f3
AnonymBruker Skrevet 25. april 2024 #33 Skrevet 25. april 2024 Mala skrev (28 minutter siden): Takk for praten. Det har vært så utrolig mange med ting med mor som har vært krevende det siste året. Og jeg følte det toppet seg litt og trengte bare å høre om noen vet hvor mye som man til slutt må akseptere å utføre av tiltak som koster penger (mye eller lite spiller ingen roll) fordi kommunen hverken har sykehjemplasser eller tilrettelagte boliger (noen steder kaldt omsorgsbolig) tilgjengelig for de med svært sviktene fysisk og mental helse. Og så blir jeg litt lei meg når folk her inne antyder at jeg er ute etter arv og ikke ønsker mors beste. Jeg har aldri sagt jeg kommer til å få en eneste krone den dagen leiligheten må selges, og hun er tross alt moren - selvsagt vil jeg at hun skal ha det bra. Det er kanskje nettopp derfor enkelte kommentarer gikk inn på meg. Beklager til dere. Kan vel bare konkludere med at det kan være svært krevende å være pårørende, og at samarbeidet med kommunale tjenester er man totalt avhengig av at fungerer for den enkelte familie. Vi er alle forskjellige og opplever situasjoner ulikt. Det koster heldigvis ikke noe å fjerne dusjveggen da. Det er veldig enkelt, du trenger skrujern og en tapetkniv(dersom der er silikon langs veggene og nede ved gulvet). Det er krevende å være pårørende men jo bedre tilrettelegging dere og kommunen kan få til i samarbeid jo enklere vil det bli for dere. I vår kommune er det dusj hver 14 dag, vi fant at svigermor ikke hadde blitt dusjet på 6 uker...ikke hadde hun fått full klutvask eller hårvask heller på de ukene. Anonymkode: a3888...0ce
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå