Gå til innhold

Barnevernet tok barna, må jeg fortsatt betale barnebidrag til mor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Barnevernet har vedtatt omsorgsovertakelse for mine gutter (12 og 14 år), de bodde sammen med mor og stefar til daglig. Dette skjedde rett før vinterferien i år. Nav krever fortsatt bidrag fra meg, er det noen som vet om jeg kan kreve dette stoppet?  Vil gjerne betale hvis pengene går til guttene eller fosterforeldrene, men de går dessverre rett til mor. Har spurt både Nav og saksbehandler hos barnevernet men fikk til svar at jeg må fortsette å betale. Det er snakk om 8.700 kroner i måneden. Jeg vippser i tillegg noen lapper til begge guttene i måneden, og er ikke gnien når de er hos meg på samvær. Usikker om mor gir guttene pengene hun får av meg. Trodde kommunen var økonomisk ansvarlig etter en omsorgsovertakelse, noen som har erfart liknende?

Anonymkode: 92f2e...17d

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette står på Nav sine sider

Barnevernet, eller andre, har omsorgen for barnet

Når det offentlige har overtatt omsorgen for barnet, og barnevernet har plassert barnet i fosterhjem eller på institusjon, skal foreldrene normalt ikke betale barnebidrag til hverandre. 

Når kommunen dekker utgiftene til barnet, kan kommunen kreve et oppfostringsbidrag fra en eller begge foreldrene.

Hvis barnet bor sammen med andre enn foreldrene, for eksempel besteforeldre, kan besteforeldrene motta bidraget. Begge foreldrene har fortsatt plikt til å forsørge barnet, og den tidligere bidragsmottakeren eller NAV kan bestemme at utbetalingen skjer til besteforeldrene.

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo helt rart ut at hun skal motta bidrag når barna ikke bor der. 

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har ikke du barna dine? 

Anonymkode: 88bd8...4af

  • Liker 15
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det nav som krever inn bidraget, eller betaler du rett til mor? 
 

om det er nav som krever inn bidraget er det de som viderebetaler til mor/kommunen/fosterhjem, men dette ble du oppklare

Anonymkode: 22f8f...675

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du betaler bidrag til fosterforeldrene - eller skal gjøre. Via kommune/stat eller direkte,
Det er ofte omhandlet i vedtaket fra Fylkesnemnda, om plasseringen er behandlet der.
Du har krav på innsyn i dette.

Logg inn på nav.no og sjekk om du kan chatte med de som behandler bidrag.

Endret av Andro
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går fort litt tid før bidragsmottaker endres, men bidraget vil sannsynligvis gå til staten, som da forsørger barna. Fosterbarn eller fosterforeldre mottar ikke bidrag. 

Anonymkode: 8d4e4...60c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

 Usikker om mor gir guttene pengene hun får av meg.

Det skal hun jo ikke gjøre. Det er ment å dekke forsørgelse av ungene. Det er ikke lommepenger.

Endret av Andro
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du skal vise deg som en ordentlig god pappa og overta barna dike selv? Jeg synes synd på barna dine som er i tenårene og havner hos fosterforeldre. Flaut for de når dette blir kjent på skolen.

Anonymkode: 21308...770

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det går fort litt tid før bidragsmottaker endres, men bidraget vil sannsynligvis gå til staten, som da forsørger barna. Fosterbarn eller fosterforeldre mottar ikke bidrag. 

Anonymkode: 8d4e4...60c

Da må forhåpentligvis mor betale 50% av det fremover da

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Barnevernet har vedtatt omsorgsovertakelse for mine gutter (12 og 14 år), de bodde sammen med mor og stefar til daglig. Dette skjedde rett før vinterferien i år. Nav krever fortsatt bidrag fra meg, er det noen som vet om jeg kan kreve dette stoppet?  Vil gjerne betale hvis pengene går til guttene eller fosterforeldrene, men de går dessverre rett til mor. Har spurt både Nav og saksbehandler hos barnevernet men fikk til svar at jeg må fortsette å betale. Det er snakk om 8.700 kroner i måneden. Jeg vippser i tillegg noen lapper til begge guttene i måneden, og er ikke gnien når de er hos meg på samvær. Usikker om mor gir guttene pengene hun får av meg. Trodde kommunen var økonomisk ansvarlig etter en omsorgsovertakelse, noen som har erfart liknende?

Anonymkode: 92f2e...17d

Nei ikke når det foreligger dom på overtakelse, men det kan jo ta sin tid. Dere kan begge bli krevd for oppfostringsbidrag av det offentlige evt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest user_owner123
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvorfor har ikke du barna dine? 

Anonymkode: 88bd8...4af

Jeg er blind etter en ulykke på jobb for fire år siden og barnevernet mener at det er for stort ansvar for guttene når de er her, tror de er redd jeg ikke klarer å hjelpe dem hvis noe skjer dem. Jeg har de annenhver helg og skal få ta dem med på ferier, da har jeg med meg personlig assistent. Jeg skulle ønske jeg var funksjonsfrisk, men guttene har fått utrolig gode omsorgspersoner der de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

user_owner123 skrev (5 minutter siden):

Jeg er blind etter en ulykke på jobb for fire år siden og barnevernet mener at det er for stort ansvar for guttene når de er her, tror de er redd jeg ikke klarer å hjelpe dem hvis noe skjer dem. Jeg har de annenhver helg og skal få ta dem med på ferier, da har jeg med meg personlig assistent. Jeg skulle ønske jeg var funksjonsfrisk, men guttene har fått utrolig gode omsorgspersoner der de er.

Du er blind? Hvordan i alle dager klarer du da å skrive og lese inne 90 kvinneguiden?

Anonymkode: 5638b...6e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du er blind? Hvordan i alle dager klarer du da å skrive og lese inne 90 kvinneguiden?

Anonymkode: 5638b...6e2

Jeg er ikke TS, men du vet definitivt for lite om hjelpemidler som finnes....

Anonymkode: f69ff...9bf

  • Liker 29
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest user_owner123
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du er blind? Hvordan i alle dager klarer du da å skrive og lese inne 90 kvinneguiden?

Anonymkode: 5638b...6e2

Jeg har pc med blindeskrift og tale ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du er blind? Hvordan i alle dager klarer du da å skrive og lese inne 90 kvinneguiden?

Anonymkode: 5638b...6e2

Åpenbart bedre enn deg som ikke evner å skrive ordentlig

Anonymkode: c6e4c...4cb

  • Liker 19
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Andro skrev (32 minutter siden):

Det skal hun jo ikke gjøre. Det er ment å dekke forsørgelse av ungene. Det er ikke lommepenger.

Men mor skal heller ikke ha det lenger når hun ikke har barna. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du er blind? Hvordan i alle dager klarer du da å skrive og lese inne 90 kvinneguiden?

Anonymkode: 5638b...6e2

Hørt om hjelpemidler? 

Anonymkode: 9107b...3ae

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun skal ikke ha bidrag, det er feil. Ring nav, de må ha misforstått deg. Forklar at du ønsker bidraget skal komme til de som har guttene så slipper du at de tror du bare ikke vil betale. 

Anonymkode: 78d68...8fe

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melus skrev (2 timer siden):

Det høres jo helt rart ut at hun skal motta bidrag når barna ikke bor der. 

Ingenting som overasker meg lenger når det gjelder hva en far skal måtte punge ut med uten å i det hele tatt få ha samvær med barna

Anonymkode: 43df8...5cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...