Gå til innhold

Vær så snill å ta på dere høreapparatene!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber i butikk og opplever nesten daglig kunder, primært eldre damer, som er tunghørte som bare det.

Vi må rope til de eller de fleste lener seg over disken eller stikker ansiktet helt inntil mitt ansikt for å høre hva jeg sier.

Jeg er lei av å kjenne på pusten hva de har spist eller kjenne den dårlige ånden.

Har heller ikke lyst å bli smittet av noe hvis de er syke.

Har gamle foreldre selv som ikke skal bruke høreapparatet, fordi "det alltid er noe feil med det", og så sitter de der og roper.

I dag er det ingen unnskyldning å ikke bruke høreapparat.

Jeg er lei🤨

 

Anonymkode: b2089...ced

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker said:

I dag er det ingen unnskyldning å ikke bruke høreapparat.

Tja.. Høreapparat fungerer ikke så godt hvis det er mye bakgrunnsstøy. Som bybildet feks

Anonymkode: 0dc15...960

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tja.. Høreapparat fungerer ikke så godt hvis det er mye bakgrunnsstøy. Som bybildet feks

Anonymkode: 0dc15...960

Det blir ikke verre enn det allerede er med den ropinga da 😂

Anonymkode: 61519...3a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altfor mange har for dårlig tilpassede høreapparater, og det er stor mangel på fagfolk, så det er ikke uvanlig å vente år for time for å rette på noe. Dessuten er altfor mange ikke klar over at det kan være at apparatet er dårlig tilpasset som gjør at de får mye ulyder eller annet ubehag eller fremdeles ikke hører godt. Spesielt vanlig er dette blant eldre.

Yngre med høreapparat har som regel fått mer og fått med seg mer informasjon om dette. Men av eldre som sliter tror jeg det er 9 av 10 som ikke har blitt informert om at det kan være tilpasningen som er for dårlig. Siden det er så stor mangel på fagfolk som kan ta seg av tilpasninger eller vurdere om nye apparater er nødvendig, så tar det også altfor lang tid før denne pasientgruppen får hjelp.

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/det-er-ett-ars-ventetid-pa-a-fa-horeapparat-i-norge-1.16559962

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/ruth-_105_-utfordrer-navs-seksarsregel-for-horeapparat-1.16629723

Det å ha høreapparat som fungerer optimalt er dessuten viktig for å forebygge demens: https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/horselstap-er-den-viktigste-risikofaktoren-for-demens.-horeapparat-kan-forebygge-utvikling-av-demens-1.15696589

Anonymkode: ca963...a14

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tja.. Høreapparat fungerer ikke så godt hvis det er mye bakgrunnsstøy. Som bybildet feks

Anonymkode: 0dc15...960

Det er ikke mye bakgrunnsstøy i butikken jeg jobber i som er Kid.

Vi spiller heller ikke musikk

Senest i sted satt jeg på bussen ved siden av en tunghørt dame som begynte å snakke til meg, og hun hørte ikke hva jeg sa, så hun stakk munnen sin omtrent helt inn til min for å høre hva jeg sa, og da kjente jeg at hun luktet reker.

Hun hadde ikke høreappat på seg.

Ts

Anonymkode: b2089...ced

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Altfor mange har for dårlig tilpassede høreapparater, og det er stor mangel på fagfolk, så det er ikke uvanlig å vente år for time for å rette på noe. Dessuten er altfor mange ikke klar over at det kan være at apparatet er dårlig tilpasset som gjør at de får mye ulyder eller annet ubehag eller fremdeles ikke hører godt. Spesielt vanlig er dette blant eldre.

Yngre med høreapparat har som regel fått mer og fått med seg mer informasjon om dette. Men av eldre som sliter tror jeg det er 9 av 10 som ikke har blitt informert om at det kan være tilpasningen som er for dårlig. Siden det er så stor mangel på fagfolk som kan ta seg av tilpasninger eller vurdere om nye apparater er nødvendig, så tar det også altfor lang tid før denne pasientgruppen får hjelp.

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/det-er-ett-ars-ventetid-pa-a-fa-horeapparat-i-norge-1.16559962

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/ruth-_105_-utfordrer-navs-seksarsregel-for-horeapparat-1.16629723

Det å ha høreapparat som fungerer optimalt er dessuten viktig for å forebygge demens: https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/horselstap-er-den-viktigste-risikofaktoren-for-demens.-horeapparat-kan-forebygge-utvikling-av-demens-1.15696589

Anonymkode: ca963...a14

Hvis dette er årsaken til at mange som har fått høreapparat ikke bruker det så er det jo skandaløst og mangel på helsehjelp.

Mange eldre skaffer seg heller ikke høreapparat, for de føler ikke at de har behov for det

Ts

Anonymkode: b2089...ced

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er ikke pasienter sin skyld, men kapasitetsproblemer.  

Utredning og oppfølging av hørsel relaterte utfordringer er nesten fraværende i Norge i dag, der en må gå privat om en skal ha noe som helst adekvat oppfølging. 

Det er også begrensninger for støtten til høreapparat, der eldre ikke tar seg råd til den beste teknologien der ute. 

På poliklinikker rundt i landet sitter overarbeidet spesialister med pasienter som har ventet år før det kommer til noen få minutt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å vise litt medfølelse TS? Du kommer dit en dag du også.

Anonymkode: f9d56...324

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva med å vise litt medfølelse TS? Du kommer dit en dag du også.

Anonymkode: f9d56...324

Alle blir ikke tunghørte med alderen.

Anonymkode: c71d4...85c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Alle blir ikke tunghørte med alderen.

Anonymkode: c71d4...85c

Nemlig. Svigerfar jobbet som maskinist, og brukte sjelden eller aldri hørselvern. Da han var 80 er jeg sikker på at han hadde like god hørsel som bikkja (at både svigerfar og bikkja hadde til dels viljestyrt hørsel er en annen sak…).

Min mor bruker høreapparat. Det er minst 18 måneders ventetid hvis hun skal ha time offentlig, privat er det «bare» litt over et år. Sist hun gikk offentlig fikk hun time hos en lege som snakket dårlig norsk, og det blir jo ikke akkurat lettere å forstå når man i utgangspunktet hører dårlig. 

Anonymkode: 14c5c...947

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.4.2024 den 14.51):

Jeg jobber i butikk og opplever nesten daglig kunder, primært eldre damer, som er tunghørte som bare det.

Vi må rope til de eller de fleste lener seg over disken eller stikker ansiktet helt inntil mitt ansikt for å høre hva jeg sier.

Jeg er lei av å kjenne på pusten hva de har spist eller kjenne den dårlige ånden.

Har heller ikke lyst å bli smittet av noe hvis de er syke.

Har gamle foreldre selv som ikke skal bruke høreapparatet, fordi "det alltid er noe feil med det", og så sitter de der og roper.

I dag er det ingen unnskyldning å ikke bruke høreapparat.

Jeg er lei🤨

 

Anonymkode: b2089...ced

Hæ?!

Anonymkode: 0385d...8be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.4.2024 den 15.21):

 Hva med å vise litt medfølelse TS? Du kommer dit en dag du også.

 Anonymkode: f9d56...324

forhåpentligvis klarer man da å bruke høreapparat! 😃

Anonymkode: 5edaa...beb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...