Gå til innhold

Feil fødselsår i grunnboken.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for tips! Søkte opp der og det står det samme som i grunnboken.

Anonymkode: 0afbd...c68

Så selv om årstallet i skattelistene og grunnboka er det samme, mener du at det er 15 år feil?

Anonymkode: ed05a...3d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis han er innvandrer er det ikke første gang det er usikkerhet rundt alder.. 😉

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LeneXCII skrev (1 time siden):

Hvis han er innvandrer er det ikke første gang det er usikkerhet rundt alder.. 😉

Du kan holde deg for god for slike rasistiske uttalelser. 

Anonymkode: 0afbd...c68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du kan holde deg for god for slike rasistiske uttalelser. 

Anonymkode: 0afbd...c68

Det er jo ikke rasistisk, det er konstatering av fakta.

Anonymkode: 84b69...4a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, LeneXCII said:

Hvis han er innvandrer er det ikke første gang det er usikkerhet rundt alder.. 😉

De pleier gjerne å lyve på seg at de er yngre, ikke eldre.

Anonymkode: a121f...0a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du kan holde deg for god for slike rasistiske uttalelser. 

Anonymkode: 0afbd...c68

Jeg har en venninne som i sin tid jobbet med å registrere innvandrere og andre personer i personregisteret vårt her i landet, for mange år siden. Det var faktisk overraskende vanlig at innvandrere "var født 1/1" et eller annet år, tatt ut av luften. Hvorfor? Jo , fordi de ofte var født i en jordhytte et sted på landsbygda i Pakistan eller Afrika, uten strøm og ingen radio eller aviser som fortalte om datoen. Mange innvandrere visste bare sånn ca hvilket år de var født, noen visste knapt det, og absolutt ikke dagsdatoen, så da oppga de som regel 1/1 eller den første i en eller annen måned de fant på. Man måtte jo også velge en dato til registreringen, så da ble det den.

Anonymkode: 6235a...7c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har en venninne som i sin tid jobbet med å registrere innvandrere og andre personer i personregisteret vårt her i landet, for mange år siden. Det var faktisk overraskende vanlig at innvandrere "var født 1/1" et eller annet år, tatt ut av luften. Hvorfor? Jo , fordi de ofte var født i en jordhytte et sted på landsbygda i Pakistan eller Afrika, uten strøm og ingen radio eller aviser som fortalte om datoen. Mange innvandrere visste bare sånn ca hvilket år de var født, noen visste knapt det, og absolutt ikke dagsdatoen, så da oppga de som regel 1/1 eller den første i en eller annen måned de fant på. Man måtte jo også velge en dato til registreringen, så da ble det den.

Anonymkode: 6235a...7c3

Jeg har ei venninne som har to «bursdager». Hennes faktiske bursdag og dagen det ble registrert at hun var født halvannen måned seinere…  det var da de som registrerte det var der. 

Anonymkode: d4e74...5b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I grunnboken står det oppført 1944. Har funnet avisartikler om han, og der står det blant annet at han dro fra hjemlandet sitt på slutten av 70-tallet da han var 21 år. Så får ikke fødselsåret 1944 til å stemme.

Det er ingen annen grunn enn at jeg er en nysgjerrig person. Ble så veldig overrasket over at han fyller 80 år i år, for han ser yngre ut. Naboer som har bodd her lengre er helt sikker på at han er i 60 årene, og mener det må være feil i grunnboken.

Får rett og slett spørre han neste gang jeg treffer han 😁

Anonymkode: 0afbd...c68

Er nok faren som har likt navn og er eieren 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LeneXCII skrev (3 timer siden):

Hvis han er innvandrer er det ikke første gang det er usikkerhet rundt alder.. 😉

Hvorfor i all verden skulle man lyge seg oppover i alder når man allerede er som voksen å regne (ref. kom til Norge i begynnelsen av 20-årene)? Det gir jo ingen fordeler. 

Anonymkode: 5e7fe...d18

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo ikke rasistisk, det er konstatering av fakta.

Anonymkode: 84b69...4a3

Det kommer jo helt an på hvilket land han kommer fra. Ts har ikke nevnt noe om det. Tviler på at fødselsregisterne i Tyskland, Finland eller Irland er eller har vært noe dårligere enn i Norge.

Anonymkode: 5e7fe...d18

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvorfor i all verden skulle man lyge seg oppover i alder når man allerede er som voksen å regne (ref. kom til Norge i begynnelsen av 20-årene)? Det gir jo ingen fordeler. 

Anonymkode: 5e7fe...d18

Du må huske på at dette antageligvis var arbeidsinnvanding på 70-tallet, da handlet det ikke om å få oppholdstillatelse, men å få seg jobb. Kanskje var det lettere å få jobb om man var eldre? Jeg vet ikke, tenker bare høyt 🙂

Anonymkode: 47df4...00b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen lyver enten om alderen eller så er det ikke han du tror som eier boligen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mest overrasket over at du nærmest «undersøker» naboen. Kan han ikke få være i fred? Hadde jeg visst at mine naboer drev å gransket meg på denne måten hadde jeg flyttet 😶

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

powerpuffen skrev (30 minutter siden):

Jeg er mest overrasket over at du nærmest «undersøker» naboen. Kan han ikke få være i fred? Hadde jeg visst at mine naboer drev å gransket meg på denne måten hadde jeg flyttet 😶

Det er mest tilfeldigheter, driver ikke og stalker opp naboene. Grunnen til at jeg leste artikkelen var pga et familiemedlem av han som jeg ser opp til. Grunnboken ble sjekket i forbindelse med å se grenser på eiendom, og da ble jeg forundret over hans høye alder. Derav denne tråden, jeg lurte rett og slett på om det var mulig med feil i grunnboken.

 

Anonymkode: 0afbd...c68

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en slektsforskningsgruppe jeg er med i på Facebook var det en sånn case for noen år siden.

En mann med tre fornavn og et gårdsnavn som etternavn. Alle fire navnene var ganske spesielle og ikke så vanlige. Personen var født 3. september.

Han som stilte spørsmålet i Facebookgruppen slet med å skjønne hvordan denne mannen kunne få barn som 11-åring, men siden både navn og fødselsdato stemte så måtte det vel være riktig.

Til slutt viste det seg at han hadde hatt en oldefar med de samme fornavnene, og så fant noen ut at han hadde en fetter med samme fornavn + etternavn og samme fødselsdato men var ti år eldre.

 

Vet ikke om det kan være noe slikt i din sak, men det er jo heller ikke så veldig uvanlig at far og sønn har samme navn. 

Anonymkode: 3ac35...a0b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnboken har de 5 første sifrene i fødselsnummeret. Når du ikke er født i Norge så er de ikke nødvendigvis det samme som fødselsdato. 

Anonymkode: 63372...891

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg har en venninne som i sin tid jobbet med å registrere innvandrere og andre personer i personregisteret vårt her i landet, for mange år siden. Det var faktisk overraskende vanlig at innvandrere "var født 1/1" et eller annet år, tatt ut av luften. Hvorfor? Jo , fordi de ofte var født i en jordhytte et sted på landsbygda i Pakistan eller Afrika, uten strøm og ingen radio eller aviser som fortalte om datoen. Mange innvandrere visste bare sånn ca hvilket år de var født, noen visste knapt det, og absolutt ikke dagsdatoen, så da oppga de som regel 1/1 eller den første i en eller annen måned de fant på. Man måtte jo også velge en dato til registreringen, så da ble det den.

Anonymkode: 6235a...7c3

At det kan bli noen måneder feil, kan jeg forstå. Men at man har kommet godt inn i puberteten før man finner ut at man er født er heller uvanlig...

Anonymkode: c0479...76e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han ikke er født i Norge er det ikke sikkert fødselsnummer stemmer med faktisk fødselsdato. Man får noe som heter D-nummer når man flytter til Norge. Vet ikke helt hva som skjer om man blir statsborger og om det blir omgjort til faktisk fødselsnummer eller hva som er prosessen.

Anonymkode: e3406...a2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvis han ikke er født i Norge er det ikke sikkert fødselsnummer stemmer med faktisk fødselsdato. Man får noe som heter D-nummer når man flytter til Norge. Vet ikke helt hva som skjer om man blir statsborger og om det blir omgjort til faktisk fødselsnummer eller hva som er prosessen.

Anonymkode: e3406...a2f

Fødselsnummer er ikke knyttet til norsk statsborgerskap. D-nummer er et midlertidig identitetsnummer, en person som har bodd så lenge i Norge som denne personen tydeligvis har, vil for lengst ha fått et helt vanlig fødselsnummer.

Anonymkode: 5e7fe...d18

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er han politisk flyktning og har søkt asyl er det ikke sikkert fødselsåret er riktig. Han kan ha  skiftet identitet og fått både nytt navn, personnummer osv. Jeg synes du skal la det ligge.

Anonymkode: 6e5f5...7c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...