Gå til innhold

Hvorfor er det mer negativ atferd på skolen en før?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sant. Og hva lærer barna da? At det er greit å være overgriper, terrorist, kriminell…

Anonymkode: dc609...fb4

Jupp

Her vil ikke skolen engang kvalifisere slag og bitt som vold. (Og ja det er manglende oppdragelse hjemmefra men sorry barnet mener det, kanskje med oppdragelse hadde barnet ikke slått eller bitt men nå er det utageringen til det barnet) Resultatet så langt er at flere foreldre har tatt barna sine ut av skolen (på det aktuelle trinnet)

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

takinova skrev (15 minutter siden):

Det er ikke skolene som vil ha det slik. Det er lovverket som er utformet slik, heiet frem av statsforvaltere, barneombud, politikere osv osv.

Merkelig da at min barns skole fikk refs av statsforvalteren m m

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt et brekk fra skolen på 10 år og kom tilbake i fjor. Jeg fikk helt sjokk over det som møtte meg. 
 

Tidligere var det mulig å investere i relasjoner og ved å være interessert i elevene så kunne man få noe tilbake i form av respekt. Nå er dette ikke mulig med stadig flere elever. Derfor får vi småkonger på skolen som gjør akkurat det de vil. De har oppdaget at dårlig oppførsel har null konsekvenser. Vi er på tilbudssiden hele tiden men får ingenting tilbake. Har fundert mye på årsaken og tenker følgende:

- Foreldrene setter ikke grenser, eller hva verre er; støtter barnet. Vi skal forstå dem ihjel. All dårlig oppførsel skal forstås ut fra hvor vanskelig barnet har det. De må tas på med silkehansker. Alt ubehag må ryddes av veien. 
 

- Nye arbeidsmåter som gjør at der blir mye flyt. Elevene lærer ikke verdien av å bli utfordret og mestre. Å kjede seg eller måtte gjøre en innsats på noe som de ikke liker / er kjedelig er uhørt. 
 

- Voldsom gruppedynamikk, der gjengen er viktigere enn alt annet. Det styrer all atferd og det en de negative lederne som styrer manges oppførsel. Å si i mot vil gjøre at du blir på utsiden. Mange av dem er drevet av indre uro som gjør at de ikke greier å fokusere. 
 

Det er faktisk helt forferdelig å være vitne til at en hel generasjon går til grunne og jeg tenker stadig på hva som vil skje når disse skal bære samfunnet. Totalt fravær av forståelsen av å være en del av et fellesskap. 

Anonymkode: 13b4a...1f2

  • Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaisada skrev (20 minutter siden):

dropp autoritær stil, problemet er manglende tilstedeværelse og inntoning mot barnet.

Her har du problemet. Dette er rådende pedagogikk og oppdragelses. Med det til følge at de blir små tyranner. 

Anonymkode: 13b4a...1f2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at problemet er sammensatt og at det har vokst seg litt ut av kontroll. Jeg tenker på 6 åringene i skolen, likhetsskolen, integrering, kulturforskjeller, ulike oppdragerstiler, tidssklemme, 

Jeg gikk barne og ungdomsarbeiderlinja året før reform 97 og husker jeg hadde en lærer i psykologi som mente at det var feil at 6 åringene skulle inn i skolen. De er i en så tøff utviklingsfase at den overgangen mellom barnehage og skole i denne alderen blir alt for mye for mange. Møtet med skolen blir for mange negativ fra første dag. Dette som denne læreren sa er noe jeg har tenkt mye på, særlig etter at mine egne barn begynte på skolen og jeg sier meg egentlig enig med han. Den gang var jo opplegget i første klasse noe annet enn det er i dag. Da var jo leken tilstede i undervisningen i langt større grad. Og leken har jo gradvis blitt borte på disse 25+ årene. Det å sitte stille på pulten og følge med på tavla er langt mer vanlig enn å leke. Det hadde kanskje vært bedre å ta skolen/1.klasse inn i bhg enn bhg inn i skolen.

Og generelt så har jeg sett med mine barn at så fort de har startet på skolen så forsvinner i stor grad leken også utenfor skolen. Så leken er nok undervurdert i forhold til hvor viktig den er for barns mentale utvikling. Og mange barn kan ikke å leke lenger heller. Leken bærer veldig mye preg av herjing og ødeleggelsestrang.

En annen ting er ungdomsskolen. I kommunen her jeg bor har de hatt store problemer de siste årene, Og det gjelder nok mange skoler rundt om i landet. Og mange steder er det jo vanlig med større ungdomsskoler der elever fra mange skoler blandes. Dette har jo vært vanlig siden ungdomsskolen ble innført en gang for mange mange år siden. Men det er ikke dermed sagt at det ikke er tøft, for det er jo det det er. Masse ungdommer på vei inn i puberteten (og de utfordringer den fører med seg) som skal blandes med mange ukjente. Hadde det kanskje vært bedre om ungdomstrinnet var på nærskolen så slapp ungdommene denne store overgangen til ny stor skole med mye utrygghet og usikkerhet. Jeg vet det er en urealistisk tanke, men hadde vært interessant å se forskjellene i utfordringer på de steder der barne og ungdomstrinnet er på samme skole kontra ungdomsskole der mange skoler samles.

Så min tanke er å i langt større grad finne årsaken til og angripe problemet ved rota framfor å konstant prøve holde brannen under kontroll. 

En annen ting er stress og tidsklemme. Samfunnet vi lever i preges jo mye av stress og mas og jag. Det skjer noe og må skje noe hele tiden. Barna skal være med på mest mulig aktiviteter, prestere og få ferdigheter, de skal være sosiale. Det er lite rom for å slappe av og at det ikke skal skje noe.

Samme med oss voksne vi skal jobbe og prestere, bygge en god karriere, vi skal trene, være sosiale, ha alenetid, reise og oppleve. Vi har så mange krav og forventninger å nå opp til. Og dette må gi konsekvenser på andre områder, f eks når det kommer til barna, å være tilstede for de.

 

Anonymkode: ef65e...32b

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært lærer i 20 år, og kan derfor si at jeg har lang erfaring. Jeg er en god klasseleder som investerer mye i relasjonen til elevene. Jeg opplever heldigvis sjelden at elever, mine egne eller i andre klasser, oppfører seg dårlig mot meg. MEN det HAR blitt mye mer krevende for meg å ha kontroll i klassen i undervisning, og mesteparten av pausene mine går med til å ordne opp med elever som ikke har oppført seg mot andre eller har gjort gale ting.

Det er rett og slett utmattende, og vi er bundet på hender og føtter når det kommer til å gi konsekvenser, selv for grove hendelser. Alt skal gjøres med positiv tilnærming for ikke å trigge elever, og vi lærer at vi ikke kan gjøre helt normale tind fordi elevene kan reagere negativt på dette og utagere. For meg blir dette helt feil fordi det betyr at vi hele tiden tilpasser oss og gjør elevene spesielle gjennom å fortelle at de ikke bør akseptere normal atferd fra andre, men kreve spesialtilnærminger fra oss voksne. 

Før var det vanlig å forvente at elevene møtte med en grunnleggende respekt for andre, men nå kan vi ikke forvente dette lenger. Vi bruker mye tid på "normaleleven", og enormt mye tid på "spesialeleven". Da er det ikke mye tid igjen. Det hjelper ikke hvor god jeg som lærer er på å skape relasjoner, jeg skal faktisk også ha fag og fokus på resten av klassen. Dette klarer jeg ikke om jeg må bruke all min energi på en-to-tre elever i klassen. 

For å svare på spørsmålet; elevgruppen og foreldregruppen er generelt mer krevende og individrettet. Barn oppdras annerledes og er mer egosentriske. 

Det må rett og slett flere voksne og utdannede personer inn i skolen for å hanskes med dette, eller det må stilles mye mer krav til foreldre og elever.

Anonymkode: 60323...56d

  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

 

Hva er løsningen?

Anonymkode: 94620...b77

Det er mange tiltak som kan tas, men jeg mener det første, og viktigste er å øke voksentettheten, og å la de som skal jobbe med barna får tid og rom til å faktisk jobbe med barna.

Jeg jobbet i skolen i ti år, og i løpet av de årene gikk vi fra å ha mulighet til å være i forkant og begrense konflikter og ta tak i ting når de oppsto, til å alltid henge etter og raskt prøve å lappe sammen der ting falt fra hverandre, før vi løp videre til neste problem som vi "på gulvet" skjønte kunne oppstå men ikke hadde tid og kapasitet til å gjøre noe med før det var et faktum.

Anonymkode: 3aa04...a03

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det har og en del å si hbordan lærerne opptrer! Hadde fantastiske lærere på noen trinn før de byttet lærere som ikke kunne gitt mer f og ikke så noen av elevene.  Da begynte det å gå fort nedover med en del og folk hadde ikke mer respekt! Det må jobbes både hjemme og på skolen!

Fins faktisk lærere som "mobber" elever og da sier det jo seg selv hva som skjer.. Eller lukker øynene for ting som skjer, mobbing osv.. 

Når de ser noen stå og gå alene, sitter alene i klasserommene uten å engang hjelpe litt til så de ikke er alene....

Anonymkode: a0c49...e53

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi bruker MYE mer på alle som får det vanskelig, faller ut etc. enn vi ville brukt på flere voksne i skolen. Men det ser man ikke på samme budsjett, så derfor fortsetter man som før. Hvor man "liksomsparer" på kommunens budsjett, men blør penger nasjonalt (psykisk helsevern, NAV, oppfølgingsordninger, tapt inntekt/skatt osv osv.).

Anonymkode: 0d6bf...a36

Det er denne sneversynte budsjettpolitikken som kjører hele samfunnet i grøfta. Derfor kan politikere gi 100 milliarder av kroner til utlandet og samtidig mangle 10 millioner til en idrettshall. Klima og innvandring koster flere hundre milliarder kroner i året, samtidig har vi ikke penger til gamle og syke, det må vi betale mer skatt og jobbe lenger for å kunne betale. Absurd idioti.

Anonymkode: 6a10e...b67

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble alvorlig mobba i 12 år på skolen før. Så det var ikke noe bedre før nei.

Anonymkode: f486d...969

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er selv pedagog uten å skal nevne hvilken. Problemet er at å jobbe med unge er alt for ressurskrevende slik det er i dag. Vi har ikke nok folk eller penger til å jobbe bra nok. Det blir et tap for alle.

Hvis en ser tilbake, vil jeg faktisk tro at den mer autoritære stilen fra "gamle dager" er bedre. Da med tanke på resultat. Det har aldrig vært så mye voldelige ungdom som nå og aldrig vært så mye snill pedagogikk, ergo det vi driver med fungerer ikke. De som trenger ekstra bistand til læring trenger spes pederne, de med problematisk atferd trenger noe annet en hva de får

Hva er løsningen?

Anonymkode: 94620...b77

Det var mer voldelig ungdom før, men de ble skilt ut, og fikk oppfølging. 

Når alle skal være samme sted, og det ikke skal segregeres, får man ikke spisset innsatsen. Og dermed slår det ut bredere.

løsningen er mer segregering og mer elev orientert pedagogikk, men det er det ikke politisk støtte for nå.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min teori? Folk har mindre tid til barna sine og familieverdier har gått rett i dass pga. dette jaget etter økonomisk trygghet og det å få dagene til å gå opp. Barneoppdragelsen har blitt en ensom affære, og man kan ikke lenger dra til besteforeldre eller slektninger å spise lunsj mens man får leksehjelp. 

Unger med atferdsproblemer blir ikke lempet ut av klasserommet og satt i spesialklasser eller får egne undervisere i små grupper. De skal inkluderes i det felles læremiljøet og tar tid og oppmerksomhet. Det er for få lærere i forhold til hvor store klassene er. 

Ja også er det noen milleniumsforeldre som misforstår disiplin og grenser med fri barneoppdragelse fordi de selv ble banket av foreldrene sine. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moderne mødre oppdrar ikke barna sine lengre og forventer at lærere skal gjøre mammas jobb.

Anonymkode: d7d74...6db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke den "militære" skolen som var før i gamle dager med besteforeldre og oldeforeldrene våre var noe særlig. Hvorfor har barn i dag atferdsvansker? Hva om det er generasjonstraumer som er ført videre i slekten som følge av den gamledagse skolen.

Flere skoler bør være med montessoripedagogikk. Det lærer barna mer til å lære på egen hånd og bygger nysgjerrighet og egen mestring og egne læreevne. (maria montessori)

https://montessorinorge.no/om-montessori/montessoripedagogikk/

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/24/2024 at 9:22 PM, AnonymBruker said:

Moderne mødre oppdrar ikke barna sine lengre og forventer at lærere skal gjøre mammas jobb.

Anonymkode: d7d74...6db

Det er fordi dagens samfunn ikke er tilrettelagt for barneoppdragelse. Foreldre og mødre i dag må også ha jobb for å få alt til å gå rundt og ha mat på bordet. Ikke alle jobber på dagtid, noen jobber kveld og natt.

Anonymkode: e41ba...0b5

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mange gode minner fra min barndom på 90-tallet. (Er født i 87) Men når jeg tenker tilbake så var ikke mine foreldre like involvert i mitt liv som jeg er selv i dag.

I tillegg var mine og venners foreldre veldig strenge. Jeg var nesten redd andre sine foreldre. Og noen ganger mine egne. Ble jaget ut i all slags vær og det var roping og streng stemme. Det endte opp med at vi ikke turte å fortelle de noe hverken som barn eller tenåring. Nå som jeg er forelder selv så har jeg hele tiden i bakhodet at jeg vil snakke med barna mine om alt , de skal være trygge på at de kan fortelle med ting uten å være redd for å få kjeft.

Typisk var det også at hvis man ble mobbet på skolen så fikk man beskjed hjemmefra om å "ikke bry seg om det"  Ja for det er lett sikkert!  Konklusjonen er vel at vi som har barn nå ikke vil at våre egne barn skal oppleve et strengt hjem  hvor man ikke tør å fortelle noe. Så da blir vi vel litt for snille og litt for mye bestevenn da! 

Anonymkode: f1947...747

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Disiplin, mer makt til lærerne. Hvis du er bråkmaker utvisning fra skolen. Først en uke, en måned så permanent tredje gang.

Da lager vi kun samfunnstapere av mobberne istedenfor offrene. Win win.

Anonymkode: 5f613...371

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta de urolige ressurskrevende elevene ut av klassen og la dem begynne i lære slik at de kan mestre et fag/praktisk arbeid.

Anonymkode: 779a2...0b2

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.4.2024 den 12.15):

Jeg er selv pedagog uten å skal nevne hvilken. Problemet er at å jobbe med unge er alt for ressurskrevende slik det er i dag. Vi har ikke nok folk eller penger til å jobbe bra nok. Det blir et tap for alle.

 

Hvis en ser tilbake, vil jeg faktisk tro at den mer autoritære stilen fra "gamle dager" er bedre. Da med tanke på resultat. Det har aldrig vært så mye voldelige ungdom som nå og aldrig vært så mye snill pedagogikk, ergo det vi driver med fungerer ikke. De som trenger ekstra bistand til læring trenger spes pederne, de med problematisk atferd trenger noe annet en hva de får

 

Hva er løsningen?

Anonymkode: 94620...b77

97´reformen gikk ikke som den var ment og ble til skole.

"Intensjonen med seksårsreformen L 97, var å ta det beste fra barnehage og skole (Haug, 2015). Her rettes søkelyset mot hvordan barnehagene forbereder barna til å bli skolestartere, og hvordan skolen forbereder seg til å ta imot skolestartere."

Alle går på jobb og barna er utslitt fra 1års alderen å ha startet i bhg med 07-16 mens foreldre løper fra jobb og rett til bhg etterpå.

Det er skyhøye krav til å alltid prestere maks.

Anonymkode: 331bf...73c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.4.2024 den 12.38):

Innfør disiplin, utvis drittunger/send dem på spesialskole, still klare krav til foreldre og selvsagt til barna/ungdommene selv.

Anonymkode: 8dfa0...7da

Spesialskole er ikke for drittunger som du kaller dem.

Spesialskole er for barn med medfødte tilstander. 

Anonymkode: 331bf...73c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...