AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #21 Skrevet 1. mai 2024 Trådstarter. Da ble temaet tatt opp på nytt i en middagsammenheng. Ei tante lurte på om datteren vår hadde bestemt seg, og da sa hun at hun helte mest mot borgerlig konfirmasjon. Reaksjonen til svigermor var da at det ikke var noen vits med å konfirmere seg. Og at hun måtte være veldig påvirket av "noen". Jeg unngikk å si noe fordi jeg rett og slett blir litt irritert. Diskusjonen ble avsluttet med at svigermor bare sa at dette ikke var noe vits å prate om. Snurt som bare det. Anonymkode: 255c8...c9f
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #22 Skrevet 1. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Trådstarter. Da ble temaet tatt opp på nytt i en middagsammenheng. Ei tante lurte på om datteren vår hadde bestemt seg, og da sa hun at hun helte mest mot borgerlig konfirmasjon. Reaksjonen til svigermor var da at det ikke var noen vits med å konfirmere seg. Og at hun måtte være veldig påvirket av "noen". Jeg unngikk å si noe fordi jeg rett og slett blir litt irritert. Diskusjonen ble avsluttet med at svigermor bare sa at dette ikke var noe vits å prate om. Snurt som bare det. Anonymkode: 255c8...c9f Men hva så? Svigermor og du er uenige i dette. Det er jo ikke vits i å snakke mer om det. Datter velger uansett, velger hun borgerlig, vet hun at farmor syns det er meningsløst. Det har farmor sagt, og det har farmor lov til å mene. Det er ikke noe dere behøver diskutere. Anonymkode: 9e141...aae 1 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2024 #23 Skrevet 1. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Trådstarter. Da ble temaet tatt opp på nytt i en middagsammenheng. Ei tante lurte på om datteren vår hadde bestemt seg, og da sa hun at hun helte mest mot borgerlig konfirmasjon. Reaksjonen til svigermor var da at det ikke var noen vits med å konfirmere seg. Og at hun måtte være veldig påvirket av "noen". Jeg unngikk å si noe fordi jeg rett og slett blir litt irritert. Diskusjonen ble avsluttet med at svigermor bare sa at dette ikke var noe vits å prate om. Snurt som bare det. Anonymkode: 255c8...c9f det er jo sant, da. At det ikke er noe å prate om mener jeg, det er jo datter som bestemmer. Bestemor må få lov å være skuffet, der synes jeg godt du kunne være litt mer raus. Anonymkode: 30424...1e2 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #24 Skrevet 2. mai 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): det er jo sant, da. At det ikke er noe å prate om mener jeg, det er jo datter som bestemmer. Bestemor må få lov å være skuffet, der synes jeg godt du kunne være litt mer raus. Anonymkode: 30424...1e2 Ja helt enig i at det ikke skal prates om, men jeg kan ikke styre hva andre gjør. Jeg sa ingenting, og var ikke den som tok det opp. Kjenner bare at måten hun sier det på, samt skaper uggen stemning på, er ufint. Hvorfor skal jeg godta at hun er ufin mot både meg og datteren min? Tydeligvis bare jeg som kjenner på at det blir feil. Og klart bestemor skal få ha en mening, samt være skuffet. Men der går an å vise litt takt og tone selvom. Anonymkode: 255c8...c9f
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #25 Skrevet 2. mai 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Trådstarter. Da ble temaet tatt opp på nytt i en middagsammenheng. Ei tante lurte på om datteren vår hadde bestemt seg, og da sa hun at hun helte mest mot borgerlig konfirmasjon. Reaksjonen til svigermor var da at det ikke var noen vits med å konfirmere seg. Og at hun måtte være veldig påvirket av "noen". Jeg unngikk å si noe fordi jeg rett og slett blir litt irritert. Diskusjonen ble avsluttet med at svigermor bare sa at dette ikke var noe vits å prate om. Snurt som bare det. Anonymkode: 255c8...c9f Spiller null niks nada rolle hva svigermor mener.. Hennes måte å snakke på er ren manipulasjon for å presse frem hennes mening.. Blås i det.. Gjør som jenta vil selv.. Anonymkode: f33da...eb4 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #26 Skrevet 2. mai 2024 On 4/24/2024 at 11:08 AM, AnonymBruker said: Har selvsagt sagt til svigermor at dette er opp til ungdommen selv. Hun gir uttrykk for at hun ikke godtar noe annet enn konfirmasjon i kirke, og legger dermed et urimelig press på datteren vår som jeg ikke mener bør være der når valget er hennes. Hvorfor skal ungdommen muligens velge kristelig konfirmasjon når hun kanskje egentlig ikke vil det, bare fordi hun er redd for at noe annet ikke blir akseptert fra bestemoren? Anonymkode: 255c8...c9f Det er ditt barn du må snakke med, ikke svigermor. Det svigermor driver med er psykisk vold. Hun truer med å bli sur, hvis ikke barnet makker rett. Du må forklare ditt barn hvordan psykisk vold fungerer. Og så skal du vise henne hvordan man står opp mot det. Svigermors humør er ikke ditt barns ansvar, det skal du gjøre klart for henne. Blir svigermor sur, blir hun sur. Det kan hun forbli resten av livet, hvis hun vil. Anonymkode: 765e7...52a 1 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #27 Skrevet 2. mai 2024 13 hours ago, AnonymBruker said: Trådstarter. Da ble temaet tatt opp på nytt i en middagsammenheng. Ei tante lurte på om datteren vår hadde bestemt seg, og da sa hun at hun helte mest mot borgerlig konfirmasjon. Reaksjonen til svigermor var da at det ikke var noen vits med å konfirmere seg. Og at hun måtte være veldig påvirket av "noen". Jeg unngikk å si noe fordi jeg rett og slett blir litt irritert. Diskusjonen ble avsluttet med at svigermor bare sa at dette ikke var noe vits å prate om. Snurt som bare det. Anonymkode: 255c8...c9f Din datter var tilstede mens de sa disse tingene, uten at du forsvarte henne? Anonymkode: 765e7...52a
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #28 Skrevet 2. mai 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er ditt barn du må snakke med, ikke svigermor. Det svigermor driver med er psykisk vold. Hun truer med å bli sur, hvis ikke barnet makker rett. Du må forklare ditt barn hvordan psykisk vold fungerer. Og så skal du vise henne hvordan man står opp mot det. Svigermors humør er ikke ditt barns ansvar, det skal du gjøre klart for henne. Blir svigermor sur, blir hun sur. Det kan hun forbli resten av livet, hvis hun vil. Anonymkode: 765e7...52a nå må dere gi dere! Sutring er ikke psykisk vold. Å uttrykke en mening er ikke psykisk vold. Det får være måte på å oppdra sarte snøfnugg. Det beste man kan gjøre i denne saken er å takke svigermor for at hun gir sitt barnebarn en ypperlig sjanse til å lære å stå i ubehaget, og forstå at ulike meninger er helt ok, og å stå for sine selvstendige valg. Dette er jo kjempegod læring for livet! Anonymkode: 30424...1e2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #29 Skrevet 2. mai 2024 Jeg konfirmerte meg kirkelig, selv om jeg helst ville borgerlig og egentlig ville nok mine foreldre også, men de ba meg pent om kirkelig for at farmor ikke skulle skape trøbbel. Jeg meldte meg ut av kirken året etter… Pga dette valgte jeg å ikke døpe egne barn, men gi de frihet til konfirmasjon. Ene barnet valgte kirken og konfirmantdåp, det andre borgerlig. Svigermor manipulerer ikke pent, men noen er vant til å få viljen sin blir det lett sånt. Spørsmålet er hvor viktig det er for dere foreldre og barnet å ta eget valg eller å gjøre svigermor fornøyd. Noen ganger kan det å please svigermor være viktig som for mine foreldre, andre ganger er barnets selvstendighet viktig. Jeg valgte familiefred. Anonymkode: 50dd3...719
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #30 Skrevet 2. mai 2024 10 minutter siden, AnonymBruker said: nå må dere gi dere! Sutring er ikke psykisk vold. Å uttrykke en mening er ikke psykisk vold. Det får være måte på å oppdra sarte snøfnugg. Det beste man kan gjøre i denne saken er å takke svigermor for at hun gir sitt barnebarn en ypperlig sjanse til å lære å stå i ubehaget, og forstå at ulike meninger er helt ok, og å stå for sine selvstendige valg. Dette er jo kjempegod læring for livet! Anonymkode: 30424...1e2 Lesevansker much? 10 minutter siden, AnonymBruker said: Svigermor manipulerer ikke pent, men noen er vant til å få viljen sin blir det lett sånt. Spørsmålet er hvor viktig det er for dere foreldre og barnet å ta eget valg eller å gjøre svigermor fornøyd. Noen ganger kan det å please svigermor være viktig som for mine foreldre, andre ganger er barnets selvstendighet viktig. Jeg valgte familiefred. Anonymkode: 50dd3...719 Familiefred skal ikke være barnets ansvar. Anonymkode: 765e7...52a
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #31 Skrevet 2. mai 2024 On 4/24/2024 at 1:19 PM, AnonymBruker said: hvorfor er det hyklerisk? Det er en bekreftelse av at man vil stå i kirken, ikke en trosbekjennelse. Det er da en ærlig sak å være opptatt av tradisjon, av å være agnostiker, av å være åpen, av å være tvilende, av å være opptatt av å lære. Kunnskap om kristendommen er kunnskap om vår kulturhistorie, og det jo like mye etikk i den kirkelige konfirmasjonsopplæringen som i den borgerlige. Jeg synes det er altfor lettvint å slenge ut en slik "sannhet" om at alle som konfimerer seg uten personlig tro er hykleriske. Det er respektløst. Det finnes mange grunner for å velge konfirmasjon i kirken. Selv om du har en annen mening, så betyr ikke det at andre ikke har lov å vektlegge tradisjoner. Eller vektlegge at dette er viktigere for farmor enn meg, så da gjør jeg som farmor vil. Jeg sier ikke at det er rett for alle, men det kan være det for noen. Det å holde fred i familien er ikke en dårlig verdi. Anonymkode: 30424...1e2 Jeg synes også det er hyklerisk å konfirmere seg i kirken om man ikke faktisk er kristen. Hva i all verden er "å stå i kirken"? Kunnskap om kristendommen får ungdommen evig nok av på skolen, og behøver ikke ekstraundervisning i dette om man ikke faktisk er kristen. Jeg er også svært uenig med deg i at det er en god verdi å la seg overkjøre av et familiemedlem når det gjelder livssyn, en del av det å vokse opp er nettopp å kunne stå i det og sine egne valg og meninger. Det er langt mer verdifullt å lære ungdommen enn "jatt med farmor, du". Anonymkode: 57570...eba 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2024 #32 Skrevet 2. mai 2024 Endelig kommer det noen som ser det samme som meg. Takk. Trodde jeg var helt på bærtur. Angående å forsvare datteren min der og da. Far var også der. Han velger å ikke si noe. Heldigvis sa tanten noen ord imot ( svigermors datter). Jeg trygget min datter på at det var tullball det svigermor sa, og at jeg støtter henne uansett. Tok en prat med far etter at ungene hadde lagt seg der jeg sa hva jeg synes om at han ikke sier i fra når svigermor holder på sånn. Hans svar var: Du vet jo hvordan hun er!. Altså, ja hun får ofte viljen sin, men hun får ikke lov til å presse meningen sin over på datteren vår slik at hun velger noe hun egentlig ikke vil. Anonymkode: 255c8...c9f
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2024 #33 Skrevet 3. mai 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Endelig kommer det noen som ser det samme som meg. Takk. Trodde jeg var helt på bærtur. Angående å forsvare datteren min der og da. Far var også der. Han velger å ikke si noe. Heldigvis sa tanten noen ord imot ( svigermors datter). Jeg trygget min datter på at det var tullball det svigermor sa, og at jeg støtter henne uansett. Tok en prat med far etter at ungene hadde lagt seg der jeg sa hva jeg synes om at han ikke sier i fra når svigermor holder på sånn. Hans svar var: Du vet jo hvordan hun er!. Altså, ja hun får ofte viljen sin, men hun får ikke lov til å presse meningen sin over på datteren vår slik at hun velger noe hun egentlig ikke vil. Anonymkode: 255c8...c9f Jeg håper far kommuniserer dette til datteren deres. Anonymkode: 6190d...744
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2024 #34 Skrevet 3. mai 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg synes også det er hyklerisk å konfirmere seg i kirken om man ikke faktisk er kristen. Hva i all verden er "å stå i kirken"? Kunnskap om kristendommen får ungdommen evig nok av på skolen, og behøver ikke ekstraundervisning i dette om man ikke faktisk er kristen. Anonymkode: 57570...eba Det betyr å være medlem av kirken. Jeg er ikke enig i at de får veldig mye undervisning om kristendommen på skolen. Religionsfaget i skolen omfatter alle de store religionene, og det er veldig bra, men det betyr at de ikke får den mengden kristendomsundervisning som det gamle kristendomsfaget hadde. Men jeg mener at vi trenger dybdekunnskap om kristendommen for å forstå vår egen kulturbakgrunn. Den som ikke kjenner bibelhistorien vil gå glipp av en masse referanser i litteraturen, musikken og kunsten. Anonymkode: 30424...1e2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå