Gå til innhold

Konfirmasjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Må bare høre om jeg er helt urimelig her. 

Neste år er det konfirmasjon for eldste.  Jeg har opplyst om alternativene ( borgerlig,  kristelig eller ingenting), og sagt at det er opp til henne hva hun velger. Hver gang temaet kommer opp under en middag med svigers,  er svigermor veldig på at det må jo bli i kirka.  Jeg sier at det står hun fritt til å velge selv, og da pareres det alltid med at vi ikke må påvirke for mye?! 

Her om dagen hadde kommende konfirmant vært oppe hos svigers,  og konfirmasjon hadde blitt et tema . Muligens fordi jeg hadde snakket med kommende konfirmant om at hun snart måtte bestemme seg siden frost for påmelding snart er her. Da hadde svigermor igjen ment at kirke var riktig. Hun hadde også lagt til at noen( aka meg) prøver å påvirke valget.  Altså, hva f....Jeg vil bare at hun skal vite om mulighetene slik at hun ikke velger kirke bare fordi hun tror det er eneste mulighet. Hun har tidligere sagt at hun synes kirke er kjedelig,  og dessuten tror hun ikke. 

Hva gjør jeg? Kan jeg gjøre noe her?

Anonymkode: 255c8...c9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjør? Dere har ytringsfrihet begge to. Du kan ikke hindre svigermor fra å ha eller fremme en mening, akkurat som hun ikke kan hindre deg i å opplyse ditt barn.

Anonymkode: 30424...1e2

  • Liker 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selvsagt sagt til svigermor at dette er opp til ungdommen selv. Hun gir uttrykk for at hun ikke godtar noe annet enn konfirmasjon i kirke,  og legger dermed et urimelig press på datteren vår som jeg ikke mener bør være der når valget er hennes. Hvorfor skal ungdommen muligens velge kristelig konfirmasjon når hun kanskje egentlig ikke vil det,  bare fordi hun er redd for at noe annet ikke blir akseptert fra bestemoren?

Anonymkode: 255c8...c9f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har selvsagt sagt til svigermor at dette er opp til ungdommen selv. Hun gir uttrykk for at hun ikke godtar noe annet enn konfirmasjon i kirke,  og legger dermed et urimelig press på datteren vår som jeg ikke mener bør være der når valget er hennes. Hvorfor skal ungdommen muligens velge kristelig konfirmasjon når hun kanskje egentlig ikke vil det,  bare fordi hun er redd for at noe annet ikke blir akseptert fra bestemoren?

Anonymkode: 255c8...c9f

Dette bestemmer barnet helt selv, så det har ikke svigermor noe med å godta eller ikke. Hva skal hun gjøre liksom? få konfirmasjonen annulert?

Her har dere alle en fin mulighet til å vokse. Du må stå ved at du gir barnet nøytral informasjon, men at du støtter henne uansett hva hun velger. Svigermor vil sannsynligvis måte tåle å svelge en kamel her etterhvert. Barnet har en fin mulighet til å tenke gjennom hva som er viktig for henne, og stå ved sine valg. Dette er jo ikke en uvanlig konflikt mellom generasjonene, så hun er ikke alene.

Anonymkode: 30424...1e2

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Dette bestemmer barnet helt selv, så det har ikke svigermor noe med å godta eller ikke. Hva skal hun gjøre liksom? få konfirmasjonen annulert?

Her har dere alle en fin mulighet til å vokse. Du må stå ved at du gir barnet nøytral informasjon, men at du støtter henne uansett hva hun velger. Svigermor vil sannsynligvis måte tåle å svelge en kamel her etterhvert. Barnet har en fin mulighet til å tenke gjennom hva som er viktig for henne, og stå ved sine valg. Dette er jo ikke en uvanlig konflikt mellom generasjonene, så hun er ikke alene.

Anonymkode: 30424...1e2

Ja jeg gjentar meg selv hver gang. At dette er opp til ungdommen,  og at hun har flere muligheter.  Hvis hun faktisk vil konfirmeres kristelig skal jeg støtte det, men er redd hun blir veldig farget av det svigermor "truer" med. Må trygge jenta på at bestemor kommer uansett hva hun sier nå, og uansett om hun skulle velge noe annet enn kristelig konfirmasjon.  

Har prøvd å spørre mannen, men han mener også at kirka er rett. Har prøvd å høre hvorfor kirka er så viktig,  men eneste svaret er tradisjon. Jeg har vært mer i kirka enn både han og svigermor tilsammen,  så skjønner ikke hvorfor de er så bastante. 

Anonymkode: 255c8...c9f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Ja jeg gjentar meg selv hver gang. At dette er opp til ungdommen,  og at hun har flere muligheter.  Hvis hun faktisk vil konfirmeres kristelig skal jeg støtte det, men er redd hun blir veldig farget av det svigermor "truer" med. Må trygge jenta på at bestemor kommer uansett hva hun sier nå, og uansett om hun skulle velge noe annet enn kristelig konfirmasjon.  

Har prøvd å spørre mannen, men han mener også at kirka er rett. Har prøvd å høre hvorfor kirka er så viktig,  men eneste svaret er tradisjon. Jeg har vært mer i kirka enn både han og svigermor tilsammen,  så skjønner ikke hvorfor de er så bastante. 

Anonymkode: 255c8...c9f

Trenger du å skjønne det, da? Eller å overprøve det eller argumentere mot?

De har jo lov å ha sin mening. Den må du jo respektere.

Jeg får litt fornemmelsen av at du kun vil at de skal respektere deg, men så vil du ikke respektere tilbake.

Det eneste ingen skal respektere her, er at noen - enten det svigermor, mannen eller deg selv - presser sin mening på konfirmanten.

Anonymkode: 30424...1e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis svigermor ikke godtar konfirmasjon annet sted enn i kirka og dermed ikke kommer eller ikke gir gave, eller bare blir veldig skuffet, synes jeg det er noe konfirmanten bør få vite før hun tar valget sitt. Jeg synes det høres fint ut at konfirmanten får høre hvordan bestemoren snakker om det, så kan du trygge henne i valget sitt etterpå. 

Konfirmasjon i kirken er en bekreftelse på dåpen. Før ble konfirmanten spurt om tro, men nå er det mulig å ikke tro eller ikke å ha tatt et valg. Det fungerer mer som en forbønn og et løfte fra Gud. 

Men jeg tror det er bra for en ungdom å få med seg konfirmasjonsundervisning, enten fra humanetisk forbund eller et kirkesamfunn, for de prater så mye om det å være ung, det å bli voksen, utfordringer i livet og verden og ellers lette og vanskelige ting. I et kirkesamfunn er det i tillegg fokus på hva det som står i bibelen kan støtte med, men det er mange konfirmanter som ikke er kristne eller kommer fra kristne familier, så av det jeg har sett snakkes det med respekt om dem som ikke tror. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg ble konfirmert i kirka hadde vi ti uker med Bibel-opplæring, og seks-syv uker med opplæring/foredrag i type hva man lærer i humanistisk undervisning. Mange kirker setter opp en musikal med konfirmantene det andre halvåret. Jeg sto konfirmant i kirka da jeg er kristen, hvor flere i familien jobber/har jobba i tilknytning til kirka. Men jeg syntes at det vi lærte dette halvåret med tilnærmet humanistisk undervisning var både kjedelig og interessant, avhengig av tema. Bibel-opplæringa var helt grei, og den var i det minste mer retta på det typisk kristne livssynet. 

La datteren din bestemme hvis du mener at hun skal få bestemme selv. Din svigermor har ikke myndighet over henne. Bare si det til svigers, om du så må gjenta og gjenta og gjenta, at dette temaet er det ikke hun som skal stå for. Prøver hun seg ved middagsbordet, så sier du også det at dette temaet hører ikke hjemme nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke gjøre noe. Hun vet at det er tre muligheter. Hun fornemmer sikkert at du ikke syns kirke er det rette valget for henne (men det kan det godt være, selvom "hun ikke er kristen og syns kirke er kjedelig"- det kan for eksempel være svært nyttig å forstå at kirke ikke først og fremst skal være underholdende). Hun vet at farmor syns hun burde velge kirke. 
Farmor må jo få si sin mening? Og du kan si til datter at er det noen som forsøker påvirke er det jo farmor, men hun velger selvfølgelig helt selv. 

Du kan jo snakke med henne om fordeler og ulemper med de forskjellige alternativene?

At farmor foretrekker kirke har sikkert sin årsak i tradisjon, og kanskje tro. Det burde stå under fordelene ved kirke, men selvfølgelig ikke være utslagsgivende. 

Anonymkode: 9e141...aae

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at i stedet for å prøve å få svigermor til å forandre seg (det kommer ikke til å skje) må du heller ta en prat med datteren din. Snakk med henne om at konfirmasjon i kirken er viktig for farmor og at hun sannsynligvis kommer til å snakke mye om det, men gjør det klart at dette er 100% konfirmantens valg og at hun kan velge akkurat det hun vil. Så får svigermor bare holde på. Og om konfirmanten velger kirken pga svigermors ønske, hva så? La henne velge selv, uansett hva som ligger til grunn for valget. Du prøver jo også å påvirke henne vekk fra svigermors ønsker og det er i grunnen ikke noe bedre enn det svigermor driver med. 

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Må bare høre om jeg er helt urimelig her. 

Neste år er det konfirmasjon for eldste.  Jeg har opplyst om alternativene ( borgerlig,  kristelig eller ingenting), og sagt at det er opp til henne hva hun velger. Hver gang temaet kommer opp under en middag med svigers,  er svigermor veldig på at det må jo bli i kirka.  Jeg sier at det står hun fritt til å velge selv, og da pareres det alltid med at vi ikke må påvirke for mye?! 

Her om dagen hadde kommende konfirmant vært oppe hos svigers,  og konfirmasjon hadde blitt et tema . Muligens fordi jeg hadde snakket med kommende konfirmant om at hun snart måtte bestemme seg siden frost for påmelding snart er her. Da hadde svigermor igjen ment at kirke var riktig. Hun hadde også lagt til at noen( aka meg) prøver å påvirke valget.  Altså, hva f....Jeg vil bare at hun skal vite om mulighetene slik at hun ikke velger kirke bare fordi hun tror det er eneste mulighet. Hun har tidligere sagt at hun synes kirke er kjedelig,  og dessuten tror hun ikke. 

Hva gjør jeg? Kan jeg gjøre noe her?

Anonymkode: 255c8...c9f

Drit i hva svigermor mener, bare lukk ørene dine og snakk med barnet alene. Si hun står fritt til å velge selv og ikke må føle seg presset av noen!

Tok borgelig her og veldig fornøyd. Alle må ta sine valg! Hva neste velger er opp til hun, ikke oss.

Anonymkode: 12cf1...968

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja jeg gjentar meg selv hver gang. At dette er opp til ungdommen,  og at hun har flere muligheter.  Hvis hun faktisk vil konfirmeres kristelig skal jeg støtte det, men er redd hun blir veldig farget av det svigermor "truer" med. Må trygge jenta på at bestemor kommer uansett hva hun sier nå, og uansett om hun skulle velge noe annet enn kristelig konfirmasjon.  

Har prøvd å spørre mannen, men han mener også at kirka er rett. Har prøvd å høre hvorfor kirka er så viktig,  men eneste svaret er tradisjon. Jeg har vært mer i kirka enn både han og svigermor tilsammen,  så skjønner ikke hvorfor de er så bastante. 

Anonymkode: 255c8...c9f

Er det så lurt å trygge konfirmanten i at farmor kommer uansett hvilket valg hun tar? For hva om farmor faktisk bestemmer seg for å ikke komme i en borgerlig konfirmasjon? Kjerringen kan jo sette seg på bakbeina og være skikkelig barnslig og straffe konfirmanten med å droppe å komme…

Anonymkode: e3ea1...f73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva gjør jeg? Kan jeg gjøre noe her?

Anonymkode: 255c8...c9f

Du fortsetter å snakke om alternativene til tenåringen, også at det er et alternativ å velge alt bort. 

Hva svigermor mener, er helt irrelevant. Man skal da ikke si til tenåringen at det er viktig for farmor at hun konfirmerer seg kristelig. Tenåringen kan ta et helt selvstendig valg, uten å skal få dårlig samvittighet fordi farmor mener ditt og datt. Dette handler om tenåringen, ikke farmor! 
 

Dessuten, hvor hyklerisk er det ikke å konfirmere seg i kirka når ungen ikke en gang er troende… 🙄

Anonymkode: 6190d...744

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er trygg på at svigermor kommer, uansett hva ungdommen bestemmer seg for. Hun er ikke "ei kjerring", men har til tider ganske bastante meninger,  og bruker tid på å se andre løsninger/ sider av saken. Feks brukte hun lang tid på å ikke snakke ned på homofile, enda hun visste at søsteren min alltid har hatt damekjæreste. Så jeg opplever henne som dømmende og gammeldags.  

Noen nevner at jeg prøver å påvirke datteren min bort fra kristen konfirmasjon. Det prøver jeg å unngå,  og derfor er det lite jeg sier. Bare at det er flere valg,  og at hun bestemmer. Har sagt til henne at det kan være lurt med en liste med for og mot hvis hun sliter med å bestemme seg. 

Anonymkode: 255c8...c9f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du fortsetter å snakke om alternativene til tenåringen, også at det er et alternativ å velge alt bort. 

Hva svigermor mener, er helt irrelevant. Man skal da ikke si til tenåringen at det er viktig for farmor at hun konfirmerer seg kristelig. Tenåringen kan ta et helt selvstendig valg, uten å skal få dårlig samvittighet fordi farmor mener ditt og datt. Dette handler om tenåringen, ikke farmor! 
 

Dessuten, hvor hyklerisk er det ikke å konfirmere seg i kirka når ungen ikke en gang er troende… 🙄

Anonymkode: 6190d...744

hvorfor er det hyklerisk?

Det er en bekreftelse av at man vil stå i kirken, ikke en trosbekjennelse. Det er da en ærlig sak å være opptatt av tradisjon, av å være agnostiker, av å være åpen, av å være tvilende, av å være opptatt av å lære.

Kunnskap om kristendommen er kunnskap om vår kulturhistorie, og det jo like mye etikk i den kirkelige konfirmasjonsopplæringen som i den borgerlige.

Jeg synes det er altfor lettvint å slenge ut en slik "sannhet" om at alle som konfimerer seg uten personlig tro er hykleriske.

Det er respektløst. Det finnes mange grunner for å velge konfirmasjon i kirken. Selv om du har en annen mening, så betyr ikke det at andre ikke har lov å vektlegge tradisjoner. Eller vektlegge at dette er viktigere for farmor enn meg, så da gjør jeg som farmor vil. Jeg sier ikke at det er rett for alle, men det kan være det for noen. Det å holde fred i familien er ikke en dårlig verdi.

Anonymkode: 30424...1e2

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har din mening, svigermor har sin. Men det er tenåringen selv som bestemmer! 
Har selv konfirmant i år. 

Anonymkode: 99e81...773

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sitat

Min datter kom til meg. Bestemor ønsker at jeg skal ha kirkelig konfirmasjon. Hva skal jeg gjøre. Bestemoren hadde allerede bestemt bunaden. Jeg sa til datter, du bestemmer selv. Hun ønsket humanetisk konfirmasjon. Hun fikk humanetisk komfirmasjon. Datter fikk dagen hun ønsket. Jeg støttet henne med dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for gjengivelse av eksternt innhold uten kildehenvisning, samt svar til dette.

Chantielle mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det er helt greit at bestemor fremmer sitt syn. Dette vil tenåringen bli gjenstand for fra alle kanter. Hva venninner gjør, blant annet. 

Jeg kan også helt fint forklare at "personlig valgte jeg.. fordi jeg tenkte slik...". 

Selvfølgelig er det et grunnleggende prinsipp at tenåringene skal få velge selv. Men samtidig blir det for flatt om man skal bli skjermet for alle meninger andre måtte ha. 

Anonymkode: 5d04a...849

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn har religionsfrihet. De kan velge selv etter fylte 15 år. Foreldre kan gi råd. 
FNs barnekonvensjon.

IMG_1035.jpeg

Anonymkode: fdae1...304

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...