Gå til innhold

Hormontilskudd i perimenopause

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er 45, og merket i fjor høst hetetokter og hodepine. Har også følt meg mer sliten og mentalt treig. Glemmer fort ting, det gjorde jeg aldri før. Oppsøkte gynekolog i fjor og fikk resept på hormonplaster og piller. Har imidlertid vært litt avventende med å starte med hormoner. Er spesielt brystkreft jeg er redd for. Ville helst brukt plasteret, for da unngår man jo blodpfropprisikoen men det er jo leveringsproblemer på, og finnes ikke å få tak i på noen apotek. Derfor testet jeg ut naturlegemiddelet Femarelle. Startet på det i fjor vinter og det fungerer fortsatt veldig bra for meg. Hetetoktene er helt borte.  

Anonymkode: d7f54...b8b

Hjelper Femarelle på energitapet og kroppssmerter også? Tok det lang tid før virkning?

Må begynne på noe snart før jeg blir sprø…er totalt på felgen stort sett hele tiden og voldsomt med søvnforstyrrelser, dårlig søvnkvalitet.

Anonymkode: 4b9a8...48b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

. Det må være andre alternativt for gestagen/progesteron vel. 

Det er det, plaster. Men det er utsolgt overalt og skal være det i alle fall fram til høsten, sannsynligvis lenger. 

Anonymkode: 23cff...103

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Vil ikke gi ut navn, men det er byens beste og ja, så absolutt oppdatert 💪😄

Anonymkode: ebc57...908

Lundring?🤔😊

Anonymkode: 184b4...fa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.4.2024 den 11.41):

Hjelper Femarelle på energitapet og kroppssmerter også? Tok det lang tid før virkning?

Må begynne på noe snart før jeg blir sprø…er totalt på felgen stort sett hele tiden og voldsomt med søvnforstyrrelser, dårlig søvnkvalitet.

Jeg bruker femarelle 50 + selv om jeg er under 50 år. De virker på hetetokter. Har litt, men mye mindre. Er roligere i kroppen. Ønsker ikke hormonbehandling grunnet migrene med aura, men ønsker ikke forfall heller. Merker tørre øyne, hud, flere rynker og div. Mulig vektøkning og, men trener styrke for å lette på plager. 

Anonymkode: 55e1d...e3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brystkreftfaren er større etter en drink enn HRT folkens. Dere er skremt av gammel, utdatert info og må lese dere opp.

Produktene fra helsekost kan for enkelte lindre litt hetetokter, men er ingen erstatning for alle hormonene kroppen faktisk trenger, slik at forfallet blir et faktum. De hjelper heller ikke på smerter, hjernetåke, energi etc.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Brystkreftfaren er større etter en drink enn HRT folkens. Dere er skremt av gammel, utdatert info og må lese dere opp.

Produktene fra helsekost kan for enkelte lindre litt hetetokter, men er ingen erstatning for alle hormonene kroppen faktisk trenger, slik at forfallet blir et faktum. De hjelper heller ikke på smerter, hjernetåke, energi etc.

Men hva med oss som ikke kan få hormonterapi? Er der ikke hjelp da?

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 24.4.2024 den 14.31):

På grunn av at det er begynt tidlig på meg er jeg anbefalt å ta hormoner MINST til den alderen gjennomsnittet opplever overgangsalder, ca 10 år. Men jeg akter å fortsette livet ut, all den tid det er en mangel i kroppen og jeg føler meg bedre når det er erstattet. 

Har hørt at å bruke HRT før 60 år minsker risikoen for hjerte/kar-sykdommer, mens etter at man har fylt 60 år øker risikoen for hjerte/kar-sykdommer hos dem som fremdeles tar hormoner.

Anonymkode: b01a5...189

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.4.2024 den 12.13):

Men hva med oss som ikke kan få hormonterapi? Er der ikke hjelp da?

Hvorfor kan du ikke ta? Manges grunner er gammel lærdom. De med migrene kan f.eks ta, bare de følges opp av legen. Har migrene selv og tar uten problemer. Mange som har hatt kreft kan også, det kommer an på hvilken type kreft. Noen tror de ikke tåler tilskudd fordi de reagerte på p- piller, men da får man tilført en høy dose samtidig som man selv har høy produksjon. HRT er erstatning for noe du mangler og HELT annerledes. 

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har hørt at å bruke HRT før 60 år minsker risikoen for hjerte/kar-sykdommer, mens etter at man har fylt 60 år øker risikoen for hjerte/kar-sykdommer hos dem som fremdeles tar hormoner.

Det minsker faren for en lang rekke alvorlige sykdommer og tilstander, og den økte faren senere er så marginal mot den livskvaliteten det gir at jeg ikke tenker på det. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.4.2024 den 11.56):

Det er det, plaster. Men det er utsolgt overalt og skal være det i alle fall fram til høsten, sannsynligvis lenger. 

Hvorfor i alle dager er det utsolgt? Hva er grunnen? Det burde ikke vært lov.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Leveringsproblemer fra produsent. Mulig at stadig flere ønsker hormonbehandling, og så har de ikke økt produksjonen.
Jeg vil gjerne bruke plaster, men må enn så lenge bruke østrogenspray og progesterontabletter.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det prioriteres ikke høyt nok. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Man bør begynne så fort østrogenet begynner å svikte, som for de fleste er i begynnelsen av 40-årene. At man har vært helt uten østrogen i et helt år (definisjon på overgangsalder er opphørt mensen i et år) er jo først 10 år senere og laaaaaangt inn i plagene for de fleste. Skal man miste 10 år av livet liksom? Hørte en podcast av «hudlegen» med gynekolog Ida Bjørntvedt som sa at risikoen med brystkreft er tilbakevist og kvinner bør tilbys hormoner så fort de kjenner noen plager. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Noen som kan anbefale gynokologer i Stavanger/Sandnes området, som er oppdatert på dette?

Er det noen her som har fått satt igang overgangsalderen tidligere? Er så lei disse plagene. Er bare 42 år, men ønsker bare å bli ferdig med det. Orker ikke tanken på 10-15 år til med dette.

Anonymkode: dcf70...c20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Annonse

AnonymBruker skrev (På 24.4.2024 den 9.31):

Jeg mener å ha lest at det er nyttig med hormontilskudd i perimenopause, altså i den begynnende overgangsalderen, før mensen har opphørt helt. Jeg har en del plager, som nedstemthet uka før mens, noe uregelmessig mens, søvnproblemer uka før mens, konsentrasjonsvansker (jeg pleide å ha superhukommelse og var «sylskarp» før, nå husker jeg «ingenting» og sliter med de enkleste mattestykker), tørre øyne, lette hetetokter. Er kun 40 år og fastlegen har påvist via blodprøve at overgangsalderen er begynt. Han hadde aldri hørt om hormontilskudd i denne perioden av menopausen, og mente at det begynte man først med når mensen var opphørt helt. Vi diskuterte litt rundt dette, og han henviste meg til gynekolog som kan dette bedre.

Er det noen her som tar hormontilskudd selv om mensen ikke har opphørt? Tar dere det hele syklusen, eller deler av den? Hvilke preparater bruker dere, og har det god effekt?

Takknemlig for svar 😊

Hei! Jeg fikk Qlaria fra gynekologen min for å hjelpe med de samme plagene. Det er en p-pille som inneholder naturlig østrogen og den hun gir som førstevalg til de som føler på begynnende perimenopause. Har brukt den i 3 måneder nå og den fungere veldig godt på meg ihvertfall. Så kan anbefale å prøve den 👍

Anonymkode: d1f51...509

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Noen som vet hvor jeg skal gå i Bærum/Asker, og ellers Oslo område? Noen som kan ta meg seriøst, selv om jeg er bare 43. Jeg er sikker at jeg er i perimenopause, det verste er kanskje at jeg har nå mensen mye oftere og med blødninger innimellom i tillegg, men også mye annet som at jeg våkner midt på natta og er akutt varm, og tørre øyne, vondt i ledd/hender osv. 

Anonymkode: dcb6b...996

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Noen som vet hvor jeg skal gå i Bærum/Asker, og ellers Oslo område? Noen som kan ta meg seriøst, selv om jeg er bare 43. Jeg er sikker at jeg er i perimenopause, det verste er kanskje at jeg har nå mensen mye oftere og med blødninger innimellom i tillegg, men også mye annet som at jeg våkner midt på natta og er akutt varm, og tørre øyne, vondt i ledd/hender osv. 

TS her. Hadde også symptomer som hetetokter og tørre øyne. Etter å ha blitt sendt til gynekolog kommer han fram til at jeg IKKE er i perimenopause - det er PMS jeg opplever. Fastlegen hadde ikke kompetanse til å tolke blodprøvene riktig. Kan det være slik for deg og? Har du vært hos gynekolog? Jeg er sikker på at en «hvilken som helst» gynekolog vil ta deg alvorlig. Hvis du kan reise til Drammen så er gynekolog Knut Magne Uv svært dyktig. 

Anonymkode: eafdd...9ef

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Annonse
AnonymBruker skrev (På 22.11.2024 den 14.38):

TS her. Hadde også symptomer som hetetokter og tørre øyne. Etter å ha blitt sendt til gynekolog kommer han fram til at jeg IKKE er i perimenopause - det er PMS jeg opplever. Fastlegen hadde ikke kompetanse til å tolke blodprøvene riktig. Kan det være slik for deg og? Har du vært hos gynekolog? Jeg er sikker på at en «hvilken som helst» gynekolog vil ta deg alvorlig. Hvis du kan reise til Drammen så er gynekolog Knut Magne Uv svært dyktig. 

Du, men det høres ut at du opplevde nøyaktig det jeg er redd å oppleve, du ble jo ikke tatt på seriøst. PMS er ikke en diagnose som finnes, PMS får man ingen behandling for. Du ble jo bare sendt hjem med bokstavelig "dine plager er helt vanlige for alle kvinner, slapp av". 

Sitat

Perimenopause vil si at kroppen begynner å gå inn i overgangsalderen, og de første tegnene på overgangsalderen, menopausen, begynner å vise seg. I denne overgangsfasen begynner kroppen å produsere mindre hormoner som østrogen, progesteron og testosteron. Når østrogenproduksjonen begynner å avta, sender hjernen signaler til kroppen om at det er for lite østrogen i blodet, som resulterer i at eggstokkene prøver å øke produksjonen av østrogen. Dette kan resultere i at hormonnivået begynner å svinge kraftig.

Altså hormonsvingene er voldsomme i perimenopause, og plagene knyttet til hormonsvingene blir derfor mye mer merkbare. Nei, det er ikke bare PMS, det er 10 ganger pms. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 40, bruker estrogel og Utrogest . Ikke noe mangel på estrogel ihvertfall på apotekene

Anonymkode: 5fb3e...0ff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du, men det høres ut at du opplevde nøyaktig det jeg er redd å oppleve, du ble jo ikke tatt på seriøst. PMS er ikke en diagnose som finnes, PMS får man ingen behandling for. Du ble jo bare sendt hjem med bokstavelig "dine plager er helt vanlige for alle kvinner, slapp av". 

Altså hormonsvingene er voldsomme i perimenopause, og plagene knyttet til hormonsvingene blir derfor mye mer merkbare. Nei, det er ikke bare PMS, det er 10 ganger pms. 

Ehhh… nei. Bare nei. Jeg ble i aller høyeste grad tatt på alvor. Og jeg fikk behandling som har fjernet symptomene helt. Og hadde ikke det virket, hadde han allerede plan B og C klar. Fastlegen tok meg også på alvor, men hadde ikke den samme kompetansen som gynekologen, men det er jo naturlig.

PMS kan utarte seg forskjellig fra kvinne til kvinne, og varierer gjennom livet. Jeg hadde ingen pms før fylte 30, og etter 40 ble det ille. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...