Gå til innhold

Hormontilskudd i perimenopause


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg mener å ha lest at det er nyttig med hormontilskudd i perimenopause, altså i den begynnende overgangsalderen, før mensen har opphørt helt. Jeg har en del plager, som nedstemthet uka før mens, noe uregelmessig mens, søvnproblemer uka før mens, konsentrasjonsvansker (jeg pleide å ha superhukommelse og var «sylskarp» før, nå husker jeg «ingenting» og sliter med de enkleste mattestykker), tørre øyne, lette hetetokter. Er kun 40 år og fastlegen har påvist via blodprøve at overgangsalderen er begynt. Han hadde aldri hørt om hormontilskudd i denne perioden av menopausen, og mente at det begynte man først med når mensen var opphørt helt. Vi diskuterte litt rundt dette, og han henviste meg til gynekolog som kan dette bedre.

Er det noen her som tar hormontilskudd selv om mensen ikke har opphørt? Tar dere det hele syklusen, eller deler av den? Hvilke preparater bruker dere, og har det god effekt?

Takknemlig for svar 😊

Anonymkode: eafdd...9ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lurer på det samme. Jeg har hormonspiral, og gynekologen sa ihvertfall mensen hadde vært verre uten de hormonene. Så da tenker jeg at andre ting hadde vært verre også. Og jeg lurer på om mer hormoner hadde hjulpet enda mer på diverse plager...

Har vel vært i perimenopause i fem år, tror jeg. Har måttet øke blodtrykksmedisiner og antidepressiva i løpet av denne tiden.. skulle hatt mer hjelp med flere ting, men de er vel ikke så "enkle".. derfor lurer jeg på om hormoner hadde hjulpet..

Er 46 nå, og fastlegen mente jeg var for ung tidligere.. noe jeg synes er ganske merkelig av en lege å si. Spesielt når jeg forteller at min mor var 40 da hun måtte bruke hormoner, så hennes perimenopause var vel enda tidligere. Men alle leger vet ikke alt de burde vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

svartkatt skrev (3 minutter siden):

Jeg lurer på det samme. Jeg har hormonspiral, og gynekologen sa ihvertfall mensen hadde vært verre uten de hormonene. Så da tenker jeg at andre ting hadde vært verre også. Og jeg lurer på om mer hormoner hadde hjulpet enda mer på diverse plager...

Har vel vært i perimenopause i fem år, tror jeg. Har måttet øke blodtrykksmedisiner og antidepressiva i løpet av denne tiden.. skulle hatt mer hjelp med flere ting, men de er vel ikke så "enkle".. derfor lurer jeg på om hormoner hadde hjulpet..

Er 46 nå, og fastlegen mente jeg var for ung tidligere.. noe jeg synes er ganske merkelig av en lege å si. Spesielt når jeg forteller at min mor var 40 da hun måtte bruke hormoner, så hennes perimenopause var vel enda tidligere. Men alle leger vet ikke alt de burde vite.

Påvirkes blodtrykket av menopausen? 

Anonymkode: eafdd...9ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Påvirkes blodtrykket av menopausen? 

Anonymkode: eafdd...9ef

Vet ikke? Men jeg har måttet øke. Tenker at alle ting kan bli verre i denne perioden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Påvirkes blodtrykket av menopausen? 

Anonymkode: eafdd...9ef

Blodtrykk vil for mange øke med alderen, det gjelder både menn og kvinner. Usikker på om det hos kvinner henger sammen med hormonendringer.

Anonymkode: dcbad...a4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er det noen her som tar hormontilskudd selv om mensen ikke har opphørt? Tar dere det hele syklusen, eller deler av den? Hvilke preparater bruker dere, og har det god effekt?

Ja. Bruker plaster hele syklusen. Det har god effekt. Men plaster er utsolgt overalt og har hatt leveringsproblemer i veldig lang tid. Kvinnehelse er som vanlig sørgelig nedprioritert 

https://www.nrk.no/vestland/har-mangla-hormonplaster-mot-overgangsalder-plager-i-halvanna-ar-1.16849596

Anonymkode: 23cff...103

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er i tidlig overgangsalder/ perimenopause her også, og direkte sitert fra gynekologen var " jeg kan ikke fortelle deg at du må/ skal på hormoner, men jeg vil absolutt anbefale det". Jo før, jo bedre. Er man i gang så er "forfallet" alt startet, og jo tidligere du får erstattet hormonene du nå mangler i økende grad, jo bedre er det for helsa di. Det forebygger en mengde sykdommer og tilstander og er bare å kjøre på. 

Anonymkode: ebc57...908

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Ja. Bruker plaster hele syklusen. Det har god effekt. Men plaster er utsolgt overalt og har hatt leveringsproblemer i veldig lang tid. Kvinnehelse er som vanlig sørgelig nedprioritert 

https://www.nrk.no/vestland/har-mangla-hormonplaster-mot-overgangsalder-plager-i-halvanna-ar-1.16849596

Anonymkode: 23cff...103

Takk for svar! Finnes det alternativ til plaster? Spray? Vil du dele noe om hvilke plager du hadde og hvordan de nå oppleves?

Anonymkode: eafdd...9ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Er i tidlig overgangsalder/ perimenopause her også, og direkte sitert fra gynekologen var " jeg kan ikke fortelle deg at du må/ skal på hormoner, men jeg vil absolutt anbefale det". Jo før, jo bedre. Er man i gang så er "forfallet" alt startet, og jo tidligere du får erstattet hormonene du nå mangler i økende grad, jo bedre er det for helsa di. Det forebygger en mengde sykdommer og tilstander og er bare å kjøre på. 

Anonymkode: ebc57...908

Tar du tilskudd? Plaster, tabletter, spray? Kan du si noe om hvilke plager du opplevde og hvordan de føles nå?

Anonymkode: eafdd...9ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Tar du tilskudd? Plaster, tabletter, spray? Kan du si noe om hvilke plager du opplevde og hvordan de føles nå?

Anonymkode: eafdd...9ef

Ble anbefalt piller pga vedvarende, store leveringsvansker på plaster og tidvis spray. Ingen bivirkninger og god effekt på de fleste plagene. Hvis du leser den lista; https://www.volvat.no/aktuelt/34-tegn-pa-overgangsalder/ så hadde jeg vel alt unntatt hjertebank og angst. Pluss en del andre ting, kløe i øret, "elektriske støt" som rammer vilkårlig der de vil, hele netter med sære drømmer, som å se en film mens man halvsover. Føltes som jeg hadde vært våken hele nettene, forferdelig søvnkvalitet. Visste ikke at alt kom av dette før jeg var hos gynekolog. Det som sitter igjen er nedsatt styrke/ utholdenhet (det krever mer å holde samme form som alltid har vært naturlig for meg), sprøe negler og noen dager med kort lunte (naturlig dropp i hormoner på tross av tilskudd skjer jo videre også noen dager, all den tid vi har syklus).

På grunn av at det er begynt tidlig på meg er jeg anbefalt å ta hormoner MINST til den alderen gjennomsnittet opplever overgangsalder, ca 10 år. Men jeg akter å fortsette livet ut, all den tid det er en mangel i kroppen og jeg føler meg bedre når det er erstattet. 

Anonymkode: ebc57...908

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er jo sikkert vanskelig å si om menstruasjonen har opphørt helt totalt. 

Jeg har ikke hatt mens på 5 måneder, før det var det helt koko- bananas blødninger. Legen sa at det likevel ikke var sikkert at det er over. 

Har vært også helt koko- bananas i to år. Helt grusomt, fikk livet snudd helt opp og ned, kunne ikke jobbe, ble samlivsbrudd.... Sprang til legen med ulike ting med jevne mellomrom. Alltid enten ingen løsning eller feil løsning. Legen begynte å rulle med øyne før jeg kom inn. 

Endelig fått meg hormon behandling og begynner å føle meg som normal person igjen. Jeg fikk livet mitt tilbake takket være hormoner. Er under 50. 

Anonymkode: 0ebed...c6c

  • Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.4.2024 den 15.57):

Der er jo sikkert vanskelig å si om menstruasjonen har opphørt helt totalt. 

Jeg har ikke hatt mens på 5 måneder, før det var det helt koko- bananas blødninger. Legen sa at det likevel ikke var sikkert at det er over. 

Har vært også helt koko- bananas i to år. Helt grusomt, fikk livet snudd helt opp og ned, kunne ikke jobbe, ble samlivsbrudd.... Sprang til legen med ulike ting med jevne mellomrom. Alltid enten ingen løsning eller feil løsning. Legen begynte å rulle med øyne før jeg kom inn. 

Endelig fått meg hormon behandling og begynner å føle meg som normal person igjen. Jeg fikk livet mitt tilbake takket være hormoner. Er under 50. 

Anonymkode: 0ebed...c6c

Takk for svar 😊 Føler meg ikke helt koko-bananas ennå, heldigvis, men jeg er virkelig ikke den jeg pleide å være lenger. 

Anonymkode: eafdd...9ef

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått trisekvens nå, selv om mensen ikke har slutta helt. Det er så viktig og riktig å få behandling i denne perioden av livet. Det er god kvinnehelse  og samfunnsøkonomi!!

Anonymkode: 0407f...10b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var plaget med kraftige blødninger og hetetokter.  Gikk til gynekolog og fikk resept på Slinda p-piller og Estradot hormonplaster. Blødningene opphørte helt etter ca 6 mnd og hetetoktene forsvant. 

Anonymkode: 17baf...a19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.4.2024 den 13.06):

Er i tidlig overgangsalder/ perimenopause her også, og direkte sitert fra gynekologen var " jeg kan ikke fortelle deg at du må/ skal på hormoner, men jeg vil absolutt anbefale det". Jo før, jo bedre. Er man i gang så er "forfallet" alt startet, og jo tidligere du får erstattet hormonene du nå mangler i økende grad, jo bedre er det for helsa di. Det forebygger en mengde sykdommer og tilstander og er bare å kjøre på. 

Anonymkode: ebc57...908

Hvilken gynekolog var dette? 

Anonymkode: d5b2c...f9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si at det er så fint å kunne bruke forumet her for å kunne få andre sine erfaringer på premenopause (og andre ting). Hilsen K46 også i premenopause og som også lurer på om bør starte på hormoner.

Anonymkode: d5b2c...f9a

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvilken gynekolog var dette? 

Anonymkode: d5b2c...f9a

Ihvertfall en som har fått med seg den nyeste forskningen ☺️

Anonymkode: 0407f...10b

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her som har fått vaginal gestagen/progesteron for perimenopause-symptomer, sammen med østrogen i plaster eller spray?

Lurer på hvilken type gynekolog jeg skal velge for å få minimal invasive HRT? Var hos en gynekolog i privatklinikk, men fikk da bare mulighet til sprayen og så p-piller med gestagen. Har ikke brukt p-piller siden jeg testet ut i tenårene og har ikke tenkt å starte nå. Det må være andre alternativt for gestagen/progesteron vel. 

Anonymkode: 4b9a8...48b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ihvertfall en som har fått med seg den nyeste forskningen ☺️

Anonymkode: 0407f...10b

Vil ikke gi ut navn, men det er byens beste og ja, så absolutt oppdatert 💪😄

Anonymkode: ebc57...908

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 45, og merket i fjor høst hetetokter og hodepine. Har også følt meg mer sliten og mentalt treig. Glemmer fort ting, det gjorde jeg aldri før. Oppsøkte gynekolog i fjor og fikk resept på hormonplaster og piller. Har imidlertid vært litt avventende med å starte med hormoner. Er spesielt brystkreft jeg er redd for. Ville helst brukt plasteret, for da unngår man jo blodpfropprisikoen men det er jo leveringsproblemer på, og finnes ikke å få tak i på noen apotek. Derfor testet jeg ut naturlegemiddelet Femarelle. Startet på det i fjor vinter og det fungerer fortsatt veldig bra for meg. Hetetoktene er helt borte.  

Anonymkode: d7f54...b8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...