Gå til innhold

Nattarbeid, yay or nay?


Mayer

Anbefalte innlegg

Har du erfaring med nattarbeid? Tenker da på ren nattstilling over en kortere eller lengre periode.  Trivdes du, eller fungerte det ikke? Hva er fordeler og ulemper?

Endret av Mayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jobbet flere år som nattevakt på helsehus i omsorgsboliger. Trivdes veldig godt, men på slutten så klarte jeg ikke å sove mellom vaktene, så da fungerte jeg ikke i den jobben lenger.

Pluss for at jeg trives med å være lenge oppe å sove lenge på morgenen. Minuset var at etterhvert så gikk alle fridagene med til å hente meg inn igjen, så jeg hadde til slutt ikke noe liv utenom jobben. Å jobbe natt tærer veldig på kroppen. 

Anonymkode: a7854...a04

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet noen år kun natt. Veldig gunstig lønnsmessig og mer fritid. Baksiden er at det kan slite på helsa. Jeg merker nå når jeg sliter med søvn at det går utover både det fysiske og psykiske. 

Anonymkode: 748b0...4ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ren nattevaktsstilling som ansatt i Oslo kommune(de fleste kommuner har altfor lite ekstra ulempetillegg for å jobbe natt så sjekk opp lønnen og tilleggene for natt) er absolutt godt betalt og kan være verdt det for en 2 års periode men helsemessig og faglig er det absolutt ikke gunstig. Faglig er det veldig lite givende og man blir et veldig lite faglig miljø med ca 3 stk på jobb. Det påvirker din egen søvnhygiene, ditt sosiale liv, pensjon(man får sjelden 100% stilling), psyke og tarmfunksjon negativt. Kreftrisikoen er høyere for nattevakter enn ansatte som jobber dag/kveld. 

De kortvarige ulempene ved å ikke få sove nok før nattevakt er å føle seg skikkelig full på jobb: svimmelhet, uggen og kvalme. Å være sånn på jobb innebærer faktisk at man ikke har lov å kjøre bil. Har man ikke lov å kjøre bil pga en helse som er sånn her så burde man heller ikke jobbe med pasienter. Jeg endte med å få såpass store problemer med søvn og å ikke fungere på jobb når jeg ikke fikk sove nok at jeg måtte ringe inn å melde meg syk om jeg ikke hadde fått sove godt nok frem til kl.15 samme dag jeg skulle på jobb. Jeg hadde ofte forpliktelser ellers om dagen så jeg så fort om søvnen kunne tas igjen eller ei men kunne den ikke det så ble det ikke godt nok for pasientsikkerheten og min helse om jeg var på jobb uten å ha fått sovet nok. Et absolutt minimum for meg var å klare å få 5 timer søvn på dagtid mellom kl.9 og 21 imellom vaktene. Jeg hadde sjelden mer enn 4 vakter på rad, jeg jobbet mest 50 eller 60 % dvs 2 eller 3 vakter ca 10 timer hver på rad. Var helsemessig lettest og mer praktisk å jobbe vaktene på rad enn å dele de opp med 1 natt her også 1 kveldsvakt der også 1 dagvakt der osv. Fant ut etter noen år at dagvakt etter kveldsvakt var mye verre enn å jobbe nattevakter for meg. Jeg trenger flere timer mellom vaktene for å roe meg ned for å få slappet av/koblet av og ikke minst få nok søvn. Jeg bruker fremdeles 3-4 timer etter en kveldsvakt på å være klar for å sove så jeg liker særdeles dårlig å jobbe dagvakter dagen etter en kveldsvakt. 

Jeg ville ikke gått med på å jobbe i en fast nattevaktstilling der det er oftere arbeidshelg enn hver 4 helg. Hver 3 helg kommer altfor fort om man er veldig sliten og man har lettere for å rote med helgene. Er da bedre å jobbe fast hver 4 helg også kunne påta seg en ekstra arbeidshelg om man ser helsa skulle tåle det. 

Jeg er kun 41 år pr I dag men har jobbet i ren nattevaktstilling i ca 10 år tidligere i tillegg med at jeg påtok meg å jobbe ekstravakter på natt, dag og kveld fordi jeg ikke fikk en 100% stilling på natt. De helsemessige utfordringene man kan få av å jobbe nattevakt over mange år er absolutt ikke verdt det(må bare nevne det). Lønner seg å lese boken "Tåler vi turnus?" og flere bøker om turnus/skift/turnuskultur o.l. Viktig å tenke forebyggende for egen helse om man velger å jobbe nattevakter for arbeidsgiver gir blaffen/vil ikke høre etter så da er det viktig at vi selv stiller krav i forhold til å ha en helseforebyggende turnus. 

 

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.nsf.no/arbeidsvilkar/turnus&ved=2ahUKEwjGr4bGytmFAxWxJRAIHSfKA0kQFnoECEoQAQ&usg=AOvVaw1UXW_KfEjNvS8eLpQVTd_h

 

Endret av Fighter83
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...