Gå til innhold

Noen som har tips til en bok som er den moderne versjonen av Machiavellis Fyrsten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har tips til en bok som er den moderne versjonen av Machiavellis Fyrsten? En bok  som er noe lignende «Ti bud til en ung mann som vil frem i verden» av Jens Bjørneboe. Altså en bok som foreller hvordan man lykkes her i verden. Synes nærmest alle ledelsesbøkene fokuserer på hardt arbeid, vær snill mot de ansatte, ta ansvar for feilene dine, osv . Men jeg ønsker en bok med de skitne  triksene for å lykkes. 

Anonymkode: f539d...394

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Men jeg ønsker en bok med de skitne  triksene for å lykkes. 

Anonymkode: f539d...394

Forfatteren av "Mein Kampf" brukte skitne triks og klarte seg bra en stund, men vi vet jo alle hvordan dette endte. Andre som brukte skitne triks var folk som Prigozjin, og vi vet også hvordan dette endte.

Så moralen er å ikke gjøre som de riktig slemme, men være noenlunde snill og grei, og det vil gå bra til slutt. En moderne versjon av Machiavelli er Onkel Skrue, men selv om han er notorisk gjerrig og ønsker å vinne maktkamper mot Gulbrand Gråstein eller Rikerud og få sistnevnte til å spise hatten sin, banker det også et varmt hjerte i pengebingen.

Dette til tross for voldsbruk mot nevøen Donald og gulroten om at han vil bli arving, noe som ikke ser ut til å skje med det første da Onkel Skrue til tross for sin svært høye alder holder seg i meget god fysisk form. Kanskje er det de daglige pengebadene som har helbredende virkning - jeg vet ikke. Muligens er det derfor myndighetene fører krig mot kontanter etter press fra legemiddelindustrien.

Så følg Onkel Skrues eksempel, og du vil bli rik og få et langt liv uten at det går helt galt.

smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

onkel-skrue-tjen-penger-strategi.webp

Anonymkode: 01d3f...3a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The roots of evil. Ervin Staub. Statsvitenskap. 
 

Ikke følg det som står der! 

Anonymkode: 52479...2ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

The roots of evil. Ervin Staub. Statsvitenskap. 
 

Ikke følg det som står der! 

Anonymkode: 52479...2ac

Takk. Jeg burde kanskje presisert at målet mitt ikke er å begå folkemord. Jeg ønsker boka for å bli rik og mektig, ikke for å  begå folkemord. 

TS

Anonymkode: f539d...394

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle moderniseringer blir bare bleke avskygninger. Les originalen.

Anonymkode: 650b1...f89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Takk. Jeg burde kanskje presisert at målet mitt ikke er å begå folkemord. Jeg ønsker boka for å bli rik og mektig, ikke for å  begå folkemord. 

TS

Anonymkode: f539d...394

Bra for boka er forferdelig lesning. Hvorfor studerer du ikke fag som har med kunstig intelligens og økonomi og ledelse å gjøre? 

Anonymkode: 52479...2ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

48 laws og power av Robert Greene. Han baserer blant annet en del av teoriene sine på Machiavelli. Mange mener det er en ganske uetisk bok da, så hadde ikke flashet den i offentligheten eller til folk du kjenner. Ikke roman, mer hvordan du kan påvirke andre mennesker både i dagliglivet eller på jobb. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Bra for boka er forferdelig lesning. Hvorfor studerer du ikke fag som har med kunstig intelligens og økonomi og ledelse å gjøre? 

Anonymkode: 52479...2ac

Det er faktisk delvis pga kunstig intelligens jeg ønsker å lese en bok om skitne triks.  Jeg skulle ønske det var jeg som var sjefen for OpenAI. 

1 hour ago, Kullsyrevann said:

48 laws og power av Robert Greene. Han baserer blant annet en del av teoriene sine på Machiavelli. Mange mener det er en ganske uetisk bok da, så hadde ikke flashet den i offentligheten eller til folk du kjenner. Ikke roman, mer hvordan du kan påvirke andre mennesker både i dagliglivet eller på jobb. 

Takk!

Anonymkode: f539d...394

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er faktisk delvis pga kunstig intelligens jeg ønsker å lese en bok om skitne triks.  Jeg skulle ønske det var jeg som var sjefen for OpenAI. 

Takk!

Anonymkode: f539d...394

Dy bør flytte til USA for det er vanskelig å bli så stor i Norge innen det feltet tror jeg. 

Anonymkode: 52479...2ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Dy bør flytte til USA for det er vanskelig å bli så stor i Norge innen det feltet tror jeg. 

Anonymkode: 52479...2ac

Takk, ja er Silicon Valley jeg skulle bodd i. Det er nok vår tids Roma. 

TS

Anonymkode: f539d...394

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Kullsyrevann said:

48 laws og power av Robert Greene. Han baserer blant annet en del av teoriene sine på Machiavelli. Mange mener det er en ganske uetisk bok da, så hadde ikke flashet den i offentligheten eller til folk du kjenner. Ikke roman, mer hvordan du kan påvirke andre mennesker både i dagliglivet eller på jobb. 

Vil legge til at det er akkurat slike bøker jeg ser etter. Bøker med skitne triks man ikke bør si høyt at man bruker. 

TS

Anonymkode: f539d...394

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...