Gå til innhold

Sluttet på ppiller og fått mer sexlyst?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Begynte med ppiller da jeg var 16. Høy sexlyst frem til jeg var ca 24år. Hadde da vært sammen med kjæreste 2år. Jeg hadde fremdeles lyst, men var ikke sprengkåt slik som før. Har lurt på om det kan være fordi vi hadde mye sex de 2 årene, og alt er jo gjerne mest spennende i starten. Prøvde mye, og føler jeg har fått prøvd det jeg/han vil. 

Så fikk vi barn. Merket ikke bedre sexlyst de 6mnd vi prøvde å bli gravid (sluttet på pillen seivsagt). Begynte på minipiller noen uker etter fødsel. 1år etter begynte jeg på samme ppiller jeg brukte før jeg ble gravid grunnet de andre ga meg spotting hele tiden. Merker fremdeles svært liten lyst. Har likevel sex, klarer å få orgasme og nyte det til dels, men jeg savner den ordentlig lysten man kjenner. Ikke noe som bygger seg opp hos meg. 

Har lurt på å pillene er årsaken, men vet ikke. Jeg får svært uregelmessig og store blødninger uten ppiller, derfor jeg bruker det. Er også redd for å bli gravid da det ikke passer nå. Kondom liker jeg ikke, blir så sår uansett om vi bruker glid. Men må vi så må vi. Jeg vil ikke ha spiral. 

Har noen erfaring med at sexlysten kommer tilbake etter ppille-slutt?

Anonymkode: a4cf4...674

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

P-piller "forkludrer" på den normale hormonbalansen, og inneholder en liten dose med hormoner østrogener og progesteroner. De hindrer også eggløsning og endrer slimhinnen i livmorhalsen, slik at sæden forhindres å komme inn i livmoren. Men den setter også ned sexlysten, pga av testosteron nivået blir for lite i forhold til østrogen.

Altså det er balansen mellom østrogen og testosteron som avgjør sexlysten:

Lavt østrogennivå gir symptomer som menstruasjonsforstyrrelser, hetetokter, vansker med å bli gravid, tørr skjede, søvnløshet, nedsatt sexlyst, tørr hud og følelsesmessige endringer.

Høyt østrogennivå gir symptomer som hevelser, væskeansamling, vektøkning, hovne og vonde bryster, smertefulle og kraftige menstruasjoner, hormonell migrene, humørsvingninger, pms og hetetokter

Lavt testosteronnivå gir symtomer som manglende seksuell interesse, redusert ereksjonsevne og mindre energi i hverdagen til f. eks. jobb og trening

Høyt testosteronnivå gir symtomer som økt hårvekst, men mest av alt øker den sexlysten.

Så det stemmer det du opplevde TS.. At du hadde høy sexlyst i ung alder, betyr bare at du hadde høyt testosteronnivå.. Mest sannsynlig kommer det av, fordi hyppige orgasmer gir økt testosteron👍🤭

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg får svært uregelmessig og store blødninger uten ppiller,

Det kan komme av at den normale syklusen ikke er opprettet etter P-pille stopp.. Det tar ca en måned å få igjen den normale mensen, så det du opplever er den "kunstige" mensen. Det er fordi P-piller etterligner en normal menssyklus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde jeg var aseksuell fa jeg gikk på hormonprevensjon. Var som å skru på en bryter da jeg sluttet, nå har jeg lyst "hele tiden".

Anonymkode: 92180...a45

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke her. Like dødt som før. 

Anonymkode: 6643b...1ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bamseklemmer skrev (6 timer siden):

P-piller "forkludrer" på den normale hormonbalansen, og inneholder en liten dose med hormoner østrogener og progesteroner. De hindrer også eggløsning og endrer slimhinnen i livmorhalsen, slik at sæden forhindres å komme inn i livmoren. Men den setter også ned sexlysten, pga av testosteron nivået blir for lite i forhold til østrogen.

Altså det er balansen mellom østrogen og testosteron som avgjør sexlysten:

Lavt østrogennivå gir symptomer som menstruasjonsforstyrrelser, hetetokter, vansker med å bli gravid, tørr skjede, søvnløshet, nedsatt sexlyst, tørr hud og følelsesmessige endringer.

Høyt østrogennivå gir symptomer som hevelser, væskeansamling, vektøkning, hovne og vonde bryster, smertefulle og kraftige menstruasjoner, hormonell migrene, humørsvingninger, pms og hetetokter

Lavt testosteronnivå gir symtomer som manglende seksuell interesse, redusert ereksjonsevne og mindre energi i hverdagen til f. eks. jobb og trening

Høyt testosteronnivå gir symtomer som økt hårvekst, men mest av alt øker den sexlysten.

Så det stemmer det du opplevde TS.. At du hadde høy sexlyst i ung alder, betyr bare at du hadde høyt testosteronnivå.. Mest sannsynlig kommer det av, fordi hyppige orgasmer gir økt testosteron👍🤭

Det kan komme av at den normale syklusen ikke er opprettet etter P-pille stopp.. Det tar ca en måned å få igjen den normale mensen, så det du opplever er den "kunstige" mensen. Det er fordi P-piller etterligner en normal menssyklus.

Tusen takk for utfyllende svar! 

 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ikke her. Like dødt som før. 

Anonymkode: 6643b...1ed

Har du partner? Hva gjør dere mtp sexlivet?

Anonymkode: a4cf4...674

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ikke bruker hormonprevansjon så har jeg jevnt høyere sexlyst i tillegg til en uke med «kom og ta meg nå»-følelser som er naturlig under eggløsning. På p-piller undertrykkes disse hormonene under eggløsning, men det er syyykt deilig å kjenne dem ekte og naturlig.

Anonymkode: 19f8e...28f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 hours ago, AnonymBruker said:

Tusen takk for utfyllende svar! 

 

Har du partner? Hva gjør dere mtp sexlivet?

Anonymkode: a4cf4...674

Jada, vi har vært sammen i 30 år. Og er fortsatt gift. Har sex 1-2 ganger pr mnd. Sørgelig, men det er såpass mye annet som er positivt at jeg har holdt ut med det. Og tror jeg kommer til å fortsette med å holde ut. 

Har en naiv tro på at det kan skje noe når hun kommer i overgangsalderen. På samme måte som jeg har trodd at alle andre livsfaseendringer skulle gjøre det. Selv nå som barna har flyttet ut har det heller ikke skjedd noen positiv endring. 

Anonymkode: 6643b...1ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.4.2024 den 22.36):

Begynte med ppiller da jeg var 16. Høy sexlyst frem til jeg var ca 24år. Hadde da vært sammen med kjæreste 2år. Jeg hadde fremdeles lyst, men var ikke sprengkåt slik som før. Har lurt på om det kan være fordi vi hadde mye sex de 2 årene, og alt er jo gjerne mest spennende i starten. Prøvde mye, og føler jeg har fått prøvd det jeg/han vil. 

Så fikk vi barn. Merket ikke bedre sexlyst de 6mnd vi prøvde å bli gravid (sluttet på pillen seivsagt). Begynte på minipiller noen uker etter fødsel. 1år etter begynte jeg på samme ppiller jeg brukte før jeg ble gravid grunnet de andre ga meg spotting hele tiden. Merker fremdeles svært liten lyst. Har likevel sex, klarer å få orgasme og nyte det til dels, men jeg savner den ordentlig lysten man kjenner. Ikke noe som bygger seg opp hos meg. 

Har lurt på å pillene er årsaken, men vet ikke. Jeg får svært uregelmessig og store blødninger uten ppiller, derfor jeg bruker det. Er også redd for å bli gravid da det ikke passer nå. Kondom liker jeg ikke, blir så sår uansett om vi bruker glid. Men må vi så må vi. Jeg vil ikke ha spiral. 

Har noen erfaring med at sexlysten kommer tilbake etter ppille-slutt?

Anonymkode: a4cf4...674

Har du sjekket om du har latex-allergi? Har du prøvd latex-frie kondomer?

Anonymkode: f4628...aea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...