Gå til innhold

Har arbeidsgiver alltid litt å gå på mtp lønn, jobbtilbud


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

 Forventer de at ny arbeidstaker skal forhandle lønn før signering av kontrakt og dermed legger seg lavere enn de egentlig kan/ønsker å tilby når de sender ut første tilbud på kontrakt?

Anonymkode: ca3cb...692

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Der er alltid rom for forhandling.

Anonymkode: 7ed26...f76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på om det er privat eller offentlig.
I det offentlige er det vel ganske klare retningslinjer på hva de kan tilby basert på erfaring/utdanning (såvidt jeg vet, ikke jobbet i det offentlige selv)
I det private er det mer eller mindre fritt frem for å finne noe innenfor budsjettet.
I noen spesialtilfeller kan budsjettet også endres ved behov, men det er en prosess.

Som arbeidstaker med eksisterende jobb er det enklere å forhandle frem krav.
Du kan søke på mange jobber, dukke opp i intervjuer og kreve en høy lønn.
Om de ikke biter på så gjør det ingenting - for du har allerede en jobb.

Men vil du ha høyere lønn må du forvente at du ikke treffer målet til enkelte arbeidsgivere.
Ikke se på det som et tap om du ikke får én jobb - se heller på det store bildet. Prøver du mange nok ganger så får du til slutt det du vil ha så lenge du er realistisk.
Spesielt om du er dyktig. Hjelper også å ha hatt mange intervjuer. Du lærer noe av det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs hva du evt har av spesiell erfaring/kompetanse som passer stillingen.

Vi ønsker å lønne like stillinger likt og har åpenhet rundt dette i firmaet. Så om du skal få bedre betalt enn kollegaen din må du også bringe noe inn til bedriften som tilsier at du skal ha det, og som dine kollegaer skjønner bakgrunnen for at du får bedre betalt.

Vi lønner 15% over tariff når du er ferdig med prøvetid, de med ekstra relevant erfaring/kompetanse får inntil 25% over.

I prøvetiden går alle på tariff.

Anonymkode: 08443...607

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er privat, med individuell lønn (sjefen selv sa at han var ikke sikker på hvor han ville legge meg på skalaen på intervjuet). Men om man får et tilbud man egentlig synes er greit så bør man forhandle litt likevel? Vil ikke virke vrien eller kravstor men vil jo heller ikke gå glipp av flere titalls tusen jeg egentlig kunne fått ila et år.

Anonymkode: ca3cb...692

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er privat, med individuell lønn (sjefen selv sa at han var ikke sikker på hvor han ville legge meg på skalaen på intervjuet). Men om man får et tilbud man egentlig synes er greit så bør man forhandle litt likevel? Vil ikke virke vrien eller kravstor men vil jo heller ikke gå glipp av flere titalls tusen jeg egentlig kunne fått ila et år.

Anonymkode: ca3cb...692

Hadde definitivt forhandlet dersom jeg hadde fått tilbud. Jeg ble ansatt - rett fra skolebenken,  i en privat bedrift for 6 år siden (jobber der i dag også). Jeg var så lykkelig over å få jobben, og tenkte ikke på å forhandle om lønnen jeg ble tilbudt. Jeg har gått opp 200.000,- eksakt på de 6 årene, og angrer som bare det på at jeg ikke forhandlet den dagen jeg startet, da hadde jeg hatt høyere lønn i dag..

Anonymkode: f9123...da2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...