Gå til innhold

Dere med 15-17åringer. Innetider, hengeplasser..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så,min datter på 16år mener at det er helt normalt og alle får lov å være sent ute i helger. Alt mellom 22-24.00, henge ute i sentrum, henge på MC D. Særlig i sommerferien mener hun at hun skal få være ute til midnatt, og henge som hun vil. Fordi dette får jo mer eller mindre alle lov til det er jo sommer og ferie.

Altså nei det får ikke alle lov til! Det er svært få som får lov til det. Og det blir ikke aktuelt her. Ja være hos ei venninne til midnatt + -, hjemme der og avtalt med foreldre. Kino som slutter 23, eller annet arrangement som slutter sent. Det er alt innafor en gang i blant.

Hvordan er det hos dere? Hva er deres inntid?

Hvorfor tror dere så mange får lov å være ute å gjøre som de vil? Hvorfor er ikke foreldre strengere og samarbeider? Ikke rart ungdommen nå til dags bare kjører på gjør som de vil og ikke frykter noe, når det ikke finnes konsekvenser...

Anonymkode: 1ffdf...195

De har ikke innetid, men får ikke henge i sentrum på kveldstid på bensinstasjoner, bussterminaler, McDonald's etc. Dette da slike hengesteder er episenter for vokdshendelser, ran, rus etc. 

 

 

 

Anonymkode: 9f894...ab8

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min 17-åring har ikke innetid, men vi bor på bygda, så de kan ikke bare henge i sentrum eller ved McDonald’s. 
No er de ofte hos oss, eller ene kompisen. Han ringer når han skal hjem, og da er den som oftest  mellom midnatt og 02:00

Anonymkode: 457c0...603

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn hadde ikke innetid, men vi var i kontakt gjennom kvelden og han fortalte hvor han var og om han eventuelt overnattet hos andre.

Han var veldig snill og grei da, han dro på fest og var ute med kompiser, og noen ganger drakk han også, men han kommuniserte samtidig veldig åpent om livet sitt.

Hele ungdomstiden gikk kjempefint og det var aldri noen problemer. Nå studerer han og er voksen.

Man må sikkert se an ungdommene, men for meg var det viktigst at vi hadde en god og åpen kommunikasjon hvor han kunne føle at jeg var en han kunne komme til med problemer. Og da kan en veldig streng og dømmende holdning virke motsatt.

Anonymkode: 73555...f6b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 i ukedagene og 23 i helgene. Kan bli seinere men da er det overnatting. 

Er små søsken i hus og jeg legger meg 21.00 da jeg sliter med søvn og skal på jobb 06.00.

Samme i helgene. Jeg er nok den kjipe moren, men jeg har en tenåring som ikke tar hensyn i det hele tatt som kan bråke hele natten hvis hun vil.

Så for at jeg og søskene hennes skal ha et godt liv så følger hun regelene for innetid. 

Er ikke verre å flytte hvis man ikke er enig. Heldigvis forstår hun det og det fungerer for oss. 

 

Anonymkode: fcaac...4af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hatt innetid på våres. Men de har stort sett holdt seg hjemme, eller hos venner som vi har måtte bringe og hente. Ungdomsklubben stener kl 22 på fredager så da var der vanlig at vi eller wn av de andre foresatte som bor i nærheten hentet og leverte.. 

Bor på bygda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er vell ikke nedlatende å spørre om andre har samme regler? Det er en nokså vanlig spørmål blant foreldre generelt. For ofte så får man høre som TS skriver at "alle" andre får lov, men sannheten er at 2 henger igjen i sentrum mens de andre har blitt hentet eller reist hjem. 

Anonymkode: 293ed...41e

Du får lese hele 

Anonymkode: d514e...5c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

20 i ukedagene og 23 i helgene. Kan bli seinere men da er det overnatting. 

Er små søsken i hus og jeg legger meg 21.00 da jeg sliter med søvn og skal på jobb 06.00.

Samme i helgene. Jeg er nok den kjipe moren, men jeg har en tenåring som ikke tar hensyn i det hele tatt som kan bråke hele natten hvis hun vil.

Så for at jeg og søskene hennes skal ha et godt liv så følger hun regelene for innetid. 

Er ikke verre å flytte hvis man ikke er enig. Heldigvis forstår hun det og det fungerer for oss. 

 

Anonymkode: fcaac...4af

20 som 16 åring??

Anonymkode: d514e...5c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min som nå er 16 år, får ikke henge i sentrum på kveldene. Og drar de på en sen kino, så henter vi foreldre. Her og skjer det en del kriminalitet, er en ungdomsgjeng, som banker og raner andre tenåringer. Og det er dop og. 

Men i området her vi bor, eller hvis de er hos venner, da kan de godt få være sent ute. Den plassen de ofte henger ute, er rett utenfor boligen vår, så da får han være der til sistemann drar. 

Samme regler hadde hans eldre søster. Og da søsteren hans var på fest, så hentet vi alltid. 

Anonymkode: 8588a...42d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn har ikke hatt innetider i  helgene, men de har alltid måtte komme hjem.  Siden vi bor på landet,  så betyr det at jeg har hentet dem. 

Det har vært mange sene kvelder/netter, men da vet jeg hvertfall at de har kommet seg trygt hjem.  

Mulig det hadde vært anderledes om vi bodde i en by, og de hang i sentrum på nattestid. Tror jeg hadde vært strengere da. 

Anonymkode: 7385e...b68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du får lese hele 

Anonymkode: d514e...5c5

Rart da at ingen andre reagerer på samme måten som deg? 

Anonymkode: 293ed...41e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vanlig med innetid for friske, oppegående 17 åringer? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg var for streng, og det endte med at hun ble værende utenfor hele ungdomstida. Hvis jeg hadde fått muligheten til å gjøre det om igjen, ville jeg ikke gnålt så mye om hvor hun var og hvem hun var sammen med. Jeg ville heller brukt tida på å lære henne å ta gode valg.

Vær glad hun vil være på McD med venner, det er verre om hun sitter alene og deprimert på rommet.  

Anonymkode: 73ad0...bff

Må si jeg støtter dette. Jeg tuller litt med min datter at hun burde ha ute tider.

Anonymkode: 108bb...44b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Min 17 åring må være inn kl 22 om han eller vi skal tidlig opp neste morgen. I helger så har vi sagt kl 23, men han får ikke lov til å henge i sentrum. De er hos hverandre for det aller, aller meste.

I sommerferien så vil vi kanskje forlenge tiden om ingen skal tidlig opp og vi orker å sitte oppe. Han må være hjemme før vi legger oss, selv om han mener det ikke er nødvendig. Han sier også at alle andre får lov til så mye mer, men det bryr jeg meg svært lite om.

Anonymkode: 92d52...aa7

Stakkars gutt. 

Det er for slike folk det ofte går galt når de endelig får ansvar/frihet - for de er ikke vant til å ha den. Om et år er han atten - skal han da forsatt være hjemme før mor legger seg?

Anonymkode: 96754...663

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke innetid og regler, men snakker sammen og blir enige fra gang til gang. Hun får Ikke henge på McDonald's, vår nærmeste er den på Majorstua i Oslo (veldig beryktet). Men hun og tenåringer som bor her er jo overhodet ikke interessert i det, henge i sentrum kveldstid er ikke noe tema, de vil på fest i Asker og på Nordstrand og på helgetur til Gøteborg. 

Som regel kommer hun hjem til 23 i helgene, har blitt 24. 22 ukedager, men jeg vil alltid vite hvor hun er. 

Anonymkode: d2dd0...c5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ebbeliten skrev (9 timer siden):

Jeg tenker at de ungdommene som får frie tøyler på den måten er de ungdommene som har slakke/naive/uengasjerte foreldre. 

Eller det er de opprørske som har oppdaget at ingen kan låse dem inne.

Anonymkode: b0ca8...44e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter er 16,5 og må være inne ca 22 på hverdager, og i helger og ferier rundt kl 23 hvis de henger utendørs. Hun får ikke henge i sentrum etter at butikkene stenger, men det har hun heller aldri hatt noe interesse av. Er hun hjemme hos venner, på venninnekveld/fest e.l kan hun være til rundt kl 01 med forbehold om at de hentes og kjøres hjem av meg eller annen forelder.

Ofte kommer hun hjem tidligere enn avtalt. Men det har også vært noen episoder hvor hun kommer for sent/ikke tar tlf/ikke er der hun sier osv. Sånn er det jo med tenåringer. Prøver å etterstrebe åpenhet og tillit, og hittil synes jeg ungdomsperioden har gått bedre enn forventet ☺️

 

Anonymkode: bad03...c3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min som blir 16 i år har ingen innetider, men det er fordi det ikke har vært behov for det. Hverken han eller noen han kjenner henger utendørs eller i sentrum på kveldene. Jeg opplever ikke at det er vanlig her heller, i alle fall ser jeg veldig sjelden noen som gjør det. Hvis de ikke er hjemme er de hos hverandre. Det hender de drar på ungdomsklubben en gang i blant og så har de selvsagt fritidsaktiviteter og trener litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca 21 i ukedagene og ca 23 i helgene (16 år). Henging i sentrumsområder er uaktuelt (bor sentralt like utenfor Oslo), de er enten hos hverandre, på kino, ute og spiser osv. Vi er heldigvis gode venner med de fleste av foreldrene til barnas venner, sånt er gull verdt når det gjelder å ha oversikt over hva som er greit eller ei, hvor de er, hvem de er sammen med osv. 

Anonymkode: 970d5...1a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Sentrum» er jo et veldig upresist begrep. Jeg har bodd i ei lita bygd, der sentrum besto av skolen, kirka, idrettsplassen, to matbutikker, en bensinstasjon og en veikro. Har bodd i en mindre by, der det var to torg, mange butikkker, pizzeriaer, restauranter, noen puber og to-tre utesteder. Nå bor jeg i Oslo.

Tenker det er utrygt på ulike måter. På bygda er det lett å kjede seg, og umodne attenåringer i bil med hjemmebrent hos den ti år eldre evige ungkaren er «underholdningen». I Oslo er sentrum så mye. De kan gå på Espresso House og kino, eller henge rundt på Oslo S. Eller en mengde andre gode eller dårlige tilbud.

Stramme tøyler fungerer bra på noen, men ikke på alle. 

Anonymkode: b0ca8...44e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir 15. neste måned.

Har egentlig ikke fast tid hverken på hverdag eller helg. Er de fleste kvelder hjemme etter trening, men om ikke så kommer hun hjem rundt 21:30-22.

I helgen er det avhengig av hvor hun er, hva hun gjør og om hun må hentes.

Er hun på fest, henter vi alltid (da kanskje seinest 23:30). Er hun hos venner i nabolaget kan hun rusle hjem rundt midnatt.

Hun får ikke lov (men har heller ikke spurt om å få lov) til å henge i sentrum, på bussterminalen, togstasjonen, på McD etc.

Anonymkode: b992f...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...