Gå til innhold

Har ikke barnehageansatte lov å fortelle hvilke unger mitt barn har lekt med?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Høres veldig spesielt ut. Jeg har alltid fått vite hvem barnet mitt leker med, og på foreldresamtalen snakket vi om hvem som var barnas venner i barnehagen. Spørr ofte har du lekt med x og x siden jeg vet hvilken barn som leker mest sammen. Men har derimot ikke fått vite hvem det var når barnet har blitt slått, bitt o.l, dette syns jeg er en merkelig praksis da barnet kan si det selv og det er greit for foreldrene å holde kontroll på om det er gjentagende ett barn som slår barnet ditt, og også at barnet kanskje har behov for å snakke om det som skjedde.

Anonymkode: 35dc9...335

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge det ikke er snakk om detaljer eller noe som kan oppfattes negativt om de andre barna, så stemmer det ikke. 

Jeg sier gjerne x har lekt lenge med y på sklien i dag, og etter lunsj lekte x, y og z dinosaurer og litt om hvordan de gjorde det. Men hvis den aktuelle forelderens barn f.eks. kranglet med noen, sier jeg alltid "et annet barn", og nevner ikke navn, selv ikke i tilfeller hvor jeg egentlig forteller om krangelen for å få sagt at de klarte å løse det veldig fint nesten uten hjelp. 

En annen sak er at jeg ikke alltid er i stand til å fortelle hvem barnet har lekt med ved henting. Noen barn leker mye med de samme, andre leker med mange forskjellige og det er ikke hver dag en har full oversikt. I hentetiden er en ofte lavt bemannet, og har gjerne ikke tid til å fortelle detaljer rundt lek dersom det ikke er spesielle ting en tenker det er viktig å få sagt. Og for å være helt ærlig, så er jeg ofte sliten og det kan gå litt i surr i hvem som lekte mest med hvem i en storbarnsavdeling mot slutten av dagen, igjen hvis det ikke var en spesielt fint eller problematisk, som skjedde. 

Anonymkode: 64be6...007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Høres veldig spesielt ut. Jeg har alltid fått vite hvem barnet mitt leker med, og på foreldresamtalen snakket vi om hvem som var barnas venner i barnehagen. Spørr ofte har du lekt med x og x siden jeg vet hvilken barn som leker mest sammen. Men har derimot ikke fått vite hvem det var når barnet har blitt slått, bitt o.l, dette syns jeg er en merkelig praksis da barnet kan si det selv og det er greit for foreldrene å holde kontroll på om det er gjentagende ett barn som slår barnet ditt, og også at barnet kanskje har behov for å snakke om det som skjedde.

Anonymkode: 35dc9...335

Det blir jo noe helt annet. Vi kan jo ikke utlevere hvilke barn som slår, eller har problemer med selvregulering. Det faller selvfølgelig under taushetsplikten.

Anonymkode: 04ab7...c34

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det er lov! Taushetsplikten sier at du ikke skal si noe om et barn som kan "skade" det, altså negativ omtale. Synes de ansatte fortolker taushetsplikten veldig når de sier sånt.  

Endret av Hubabubafru
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.4.2024 den 21.02):

Jeg har en gutt på 4 år som går i barnehagen på storbarnsavdelingen. Jeg er veldig opptatt av gode samtaler med barnet mitt og kanskje litt over snittet interessert i å vite om hverdagen til mitt barn i barnehagen. Ved henting liker jeg å få info om han har spist greit til måltidene (de får servert mat i barnehagen), og hvem han har lekt med. Under foreldresamtale i dag fikk jeg beskjed om at barnehageansatte ikke har lov å fortelle om hvem (altså navnet ) på de han har lekt med. Stemmer dette? Er det brudd på taushetsplikten? 
 

For meg er det viktig å vite, for da har jeg litt mer kjøtt på bena i forhold til samtaler om hva han har gjort i barnehagen. Han sliter med språket og vi har stor fokus på samtaler hjemme. Spør jeg han hvem han har lekt med eller hva han har gjort, får jeg bare «ingenting» som svar..

Anonymkode: 5562d...c8a

Nei det er ikke brudd på taushetsplikten. Da er det jo like mye brudd for de å ha navnet til ungene på skap og garderobeplass 😅 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be de vise deg nøyaktig hvor det står at de ikke kan si hvem barnet ditt leker greit med for det stedet finnes ikke. Derimot står det i loven og i rammeplanen mye om at barnehagen skal samarbeide med hjemmet.

Anonymkode: 7e8c6...031

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når du kommer for å hente kan du jo spørre de barna han leker med hva de heter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Ironi er en fin buss. :D

Anonymkode: 99728...e8d

Jeg blir helt satt ut hver gang (og det er ofte) folk her ikke skjønner helt åpenbar ironi.

Er folk virkelig blitt så dumme(sorry) eller er det en greie å gjøre seg vanskelig ved å ta ironien bokstavelig med vilje?

Anonymkode: 90e1b...251

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...