Gå til innhold

Cyster på hjernen.... er det farlig? Noen som vet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært mye plaget med trykk og smerter i hodet (svimmelhet, øresus og slapphet også) Fastlegen har gidd meg migrene tabletter og sykemeldt meg på de verste dagene hver gang jeg har vært innom med kontoret hans med plagene. Jeg har lenge vært redd for at det kunne være kreft eller noe annet "skummelt" som lå bak og bedt om å få ta røntgenbilder av hodet for sikkerhetsskyld, men legen har nekta hver gang og blitt mer eller mindre irritert på "maset" mitt. Enten hadde jeg for mye å tenke på angående skole og jobb, eller så var det at jeg var deppa pga ting som hadde hendt i livet før. Jeg var uansett for ung til å ha noe kreft/svuls i hjernen så det å ta bilder var i hans øyner bare bortkasta. Han sa til og med at "er det du eller jeg som er lege?" Jeg var fristet til å si noe, men bet det i meg. 

I begynnelsen av januar var legen fortsatt bortreist (var i statene på juleferie) og jeg måtte gå til legevakta med problemet mitt (trykk og smerter i hodet) hun henviste meg til sykehuset uten spørsmål og i midten av mars fikk jeg allerede time på sykehuset.

I dag da jeg kom hjem lå det et brev ifra sykehuset i postkassa, dem har funnet en cyster i hjernen. De vil vente med å gjøre noe med den for de vil se om den vokser først.

Jeg er redd! Hva om trykket i hodet og alle de andre plagene jeg har er pga cysten? Hva om den vokser i mellomtiden og så dør jeg fordi dem ikke gjør noe? Leste på nettet at Cyster er det samme som svulst! 😫

Håper på positive svar 😩

Anonymkode: 8d2c9...d1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan være farlig, men behøver ikke være det. De fleste cyster i hjernen er helt ufarlige, og å vente og se om den endres eller er stabil er riktig tilnærming. 

Anonymkode: 0a0b6...33f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kan være farlig, men behøver ikke være det. De fleste cyster i hjernen er helt ufarlige, og å vente og se om den endres eller er stabil er riktig tilnærming. 

Anonymkode: 0a0b6...33f

Ok, godt å høre at de fleste er ufarlige. Takk for at du svarte ❤️

Anonymkode: 8d2c9...d1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en cyste i hjernen, rettere sagt i hjernehinna.

Husk at vi blir født med mange cyster, og utvikler mange gjennom et liv, slik som med føflekker. Hvis du tar MR av et utvalg mennesker vil du finne mye slikt. Det er blant annet derfor legene ikke henviser i hytt og pine, fordi man finner mye rusk som kan skremme opp. Cyste i hjernen høres verre ut enn cyster i knær, liksom. Jeg har cyster i brystet og, i følge mammografi, og jeg har cyster på eggstokkene. Sikkert flere steder og, som ikke er sjekket. Ingen av de er farlige, den i hjernehinna er sannsynligvis medfødt, hadde ikke vokst på kontroll. 

Pust med magen du, dette er ganske vanlig altså.

Anonymkode: a6462...c7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cyste kan være helt ufarlig. Men hvis den vokser så kan den presse på hjernen og må fjernes. 

Jeg synes du skal bestille time hos legen for å snakke om dette. Ikke rart at du blir engstelig, selv om det mest sannsynlig ikke er noe farlig. Da ville de gjort noe med det umiddelbart 

Anonymkode: 9ce12...b5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...