Gå til innhold

Ville du solgt eller beholde gammelt hus hvis det var barndomshjemmet?


Mayer

Anbefalte innlegg

Er nostalgi viktig for deg?

 

Bor i barndomshjemmet, kjøpte det billig for en del år siden og har ikke gjeld. Hus fra før 1900. På sikt må nok en del gjøres, men det er fullt beboelig. Bor alene og har normal inntekt. Stadig utgifter, men mest småting som må fikses. Er ikke handy og må ha folk til alt. Sentral bolig med god beliggenhet.

Endret av Mayer
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det var mitt barndomshjem hadde jeg solgt, for mange dårlige minner. 

Slik du beskriver det, høres det imidlertid ut som en billig plass å bo, så da er det vel greit å bo der, spare og så tenke på hva du vil? 

Anonymkode: 8a6d9...908

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke tviholdt på et hus kun fordi det var barndomshjemmet. Skulle ha ønsket å bo der for å beholde det. 

Om du ønsker å flytte, bør du ikke holde deg selv igjen fordi det er barndomshjemmet ditt. Føler du på et ansvar for å bevare det i familien? 

Anonymkode: f21c3...dad

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huset stod på en ganske stor eiendom, så vi skilte ut en tomt, bygget nytt og solgte barndomshjemmet. 

Anonymkode: 43147...896

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne bodd i barndomshjemmet mitt, men ikke kun fordi det var et barndomshjem. Det må jo passe med beliggenhet, solforhold og rett og slett passet mitt/vårt liv i forhold til skole, butikker, jobb osv. 

Anonymkode: 27c83...3cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne gjort det hvis det var praktisk og fint til mitt bruk og ikke måtte totaloppusses og hvis det lå her jeg bor nå og ikke 1300 km unna slik det gjør. Så jeg ville ikke hatt det bare fordi det var barndomshjemmet, det måtte passet med mine ønsker og behov samt beliggenhet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at mitt barndomshjem måtte blitt vurdert i forhold til følgende kriterier: 

1. Beliggenhet i forhold til de tingene vi som skal bo der skal til. 
2. Planløsning
3. Kostnad for å overta
4. Kostnad for å bo der
5. Kostnad for å pusse opp/Få de slik vi ønsker

Ettersom det ikke har vært aktuelt å overta før jeg selv har blitt voksen og har etablert meg i nærheten, så har overtagelse blitt mindre aktuelt. 
Den planløsningen jeg som ung mente var "den eneste riktige", har jeg andre preferanser for i dag. 

Så selv om det å overta barndomshjemmet kanskje var noe jeg drømte om som tenåring, så er det noe jeg tenker er uaktuelt i dag. 
Ikke trenger jeg et så stort hus. Ikke synes jeg planløsningen er så optimal. Og jeg tror vedlikeholdskostnaden ville vært ganske høy, og det samme ville kostnaden for å få det slik vi hadde ønsket at det skulle være. (Mine foreldre og jeg har ikke samme stil på innredning.) 

Det blir nok nostalgisk og trist den dagen det selges. Men det ble det også da vi solgte mine besteforeldres boliger. Og tidligere boliger jeg selv har bodd i. 
Men jeg har ikke noe problem med å tenke at livet går videre, og at mine behov som voksen, skiller seg fra foreldrene mine sitt behov. 

Det er også mulig at det ville betydd mer om det var en bolig som hadde vært i familien i mange generasjoner. Da hadde jeg nok gjort mer for å unngå at det forsvant ut av familien. 
 

Anonymkode: 40c6e...fff

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville beholdt om jeg skulle bodd i det, og solgt om ikke. Både tullete, uøkonomisk og usolidarisk å sitte på en gammel kåk av nostalgiårsaker.

Anonymkode: 366d7...64b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er minnene om barndommen og mine avdøde foreldre verdt vedlikeholdet. Bringer samme minnene til mine barn, men vil ikke bli skuffet om de velger å selge. Jeg skal bo hær så lenge jeg kan.

Anonymkode: 93af0...585

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mayer skrev (20 timer siden):

Er nostalgi viktig for deg?

Bor i barndomshjemmet, kjøpte det billig for en del år siden og har ikke gjeld. Hus fra før 1900. På sikt må nok en del gjøres, men det er fullt beboelig. Bor alene og har normal inntekt. Stadig utgifter, men mest småting som må fikses. Er ikke handy og må ha folk til alt. Sentral bolig med god beliggenhet.

Nei, jeg ville ikke ha valgt en bolig ut fra det grunnlaget. Spesielt gamle hus som gjerne betyr at ting ikke er standard, så man aldri kan gå å kjøpe ting på tilbud. Til det er jeg for glad i å kunne vedlikeholde på en billig og effektiv måte. 

Jeg har beholdt en gammel hytte, men det er ikke nostalgi sånn i forhold til barndommen , men i overaskelsen over at min mor ble prepper på sine gamle dager og etablerte en hytte som fungerer offgrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

 

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg hadde ikke tviholdt på et hus kun fordi det var barndomshjemmet. Skulle ha ønsket å bo der for å beholde det. 

Om du ønsker å flytte, bør du ikke holde deg selv igjen fordi det er barndomshjemmet ditt. Føler du på et ansvar for å bevare det i familien? 

Anonymkode: f21c3...dad

Trives godt med beliggenheten. Nært sentrum, 15 min i bil til jobb, butikk og apotek rett over gata. Jeg er redd for at jeg vil angre hvis jeg selger p.ga. alle minnene som sitter i veggene. Hvert rom har sin egen sjel. Men planløsningen er ganske klein. Det vil nok koste litt å holde vedlike også.

Føler ikke så mye ansvar for å beholde det, ettersom min bestefar sier jeg godt kunne ha revet det og bygd noe annet hvis jeg ville, han memer huset "har gjort nytta". 

Endret av Mayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mayer skrev (På 23.4.2024 den 18.38):

Er nostalgi viktig for deg?

 

Bor i barndomshjemmet, kjøpte det billig for en del år siden og har ikke gjeld. Hus fra før 1900. På sikt må nok en del gjøres, men det er fullt beboelig. Bor alene og har normal inntekt. Stadig utgifter, men mest småting som må fikses. Er ikke handy og må ha folk til alt. Sentral bolig med god beliggenhet.

Nostalgi er ikke viktig for meg slik i form av hus., og minner har jeg med meg. Jeg har funnet mitt paradis en annen plass og mitt barndomshjemmet er solgt, men mine foreldres nåværende hjem er fortsatt et slags barndomshjem, selv om jeg aldri har bodd der.  Kunne ikke tenkt meg å bo der heller, men fint å være innom. Er folkene som gjør det til et hjem. Når de går bort blir det noen andres. 

Når det kommer til utgifter på hus, så er det jevnt over samme utgift dersom ikke området er et helt annet. Kostnaden til å heve standarden er den samme som om du kjøper noe som er ferdig opprustet. Og en ordentlig opprusting i en smell blir rimelige enn å lappe på det på sikt. Småarbeid er dyrt. 

 

Anonymkode: a2027...e2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her var det ikke et alternativ å kjøpe barndomshjemmet. Det var alt for stort å sitte på for meg som er alene.

Anonymkode: f45b6...8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en mann som også var interessert i å gjøre huset praktisk og etter dagens standard, hadde jeg vurdert det om jeg likte plassen. Alene hadde jeg ikke hatt økonomi eller kapasitet, så da hadde jeg bare bodd der midlertidig til jeg fikk råd til noe som ikke stadig må fikses på til store summer. 

Anonymkode: 422e2...802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnshjemmet mitt ble solgt da familien flyttet til et annet sted da jeg var elleve. I det neste huset vårt trivdes jeg aldri, og jeg kunne aldri tenke meg å bo der igjen. Foreldrene mine har flyttet videre til en leilighet.

Det virker jo som du trives i huset. Det er mer enn nostalgi. Beliggenhet og slikt betyr også mye.

Anonymkode: 2b37b...c3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Selge pga de nye EU reguleringene. 

Anonymkode: 8fdae...54c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke.... jeg tror mitt barndomshjem trenger en såpass stor oppussing at det burde ha blitt revet for å bli et bra hus. Beliggenheten var veldig bra da: rett utenfor sentrum, gode skoler og barnehager i nærheten, skog og strand nært. Relativt kort vei inn til sentrum med butikker og slikt, men de ligger ikke rett i nærheten, men veldig gode bussforbindelser. 

Største problemet er at det er sand under huset, som gjør at det over tid blir mer og mer skjevt, og så er det dårlig isolert mtp både varme og lyd. Ja, mange minner, men de måtte jeg nok heller tatt vare på som video, film eller ting som jeg tok med meg inn i nytt hus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde solgt barndomshjemmet. Har ikke noe forhold til huset. Men andre medlemmer i familien har forhold til huset. Så jeg hadde solgt det veldig billig til dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde lett solgt barndomshjemmet mitt, har ingen gode minner derfra.

Mannen min ønsker å overta sitt barndomshjem, og det er helt forståelig. Han har gode minner derfra, og det er en perle av en eiendom.

Anonymkode: 46df2...25b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...