Gå til innhold

Får vondt i magen i ukesvis etter at jeg har spist mat som er bittelitt dårlig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har sensitiv mage/irritabel tarm og matintoleranse.

Det som gjør meg mest dårlig, er mat som er bittelitt dårlig. 

Folk med en normal mage reagerer ikke, mens jeg får diaré, halsbrann, kvalme og verking i magen i uke/månedsvis og slapp.

Forrige uke kjøpte jeg ferdigstekt skivet kylling som jeg stekte litt før jeg spiste den, og ble dårlig og verker og har krampe i magen10 dager etterpå.

Er så lei av å være så sensitiv for ekstra bakterier.

Har nettopp gått på lav fodmap kurs, og der snakket de ikke om at vi som har sensitiv mage blir dårlig av mat som andre ikke reagerer på.

Noen tips?

 

Anonymkode: 5710b...4f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke spis dårlig kylling. 

Anonymkode: 78340...be7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ikke spis dårlig kylling. 

Anonymkode: 78340...be7

Jeg visste ikke at den var dårlig da jeg spiste den. Det luktet litt stramt når jeg åpnet pakken og tenkte det var pakkegass.

Sjekket at pakken ikke var oppblåst og lang holdbarhet når jeg kjøpte den.

ts

Anonymkode: 5710b...4f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg visste ikke at den var dårlig da jeg spiste den. Det luktet litt stramt når jeg åpnet pakken og tenkte det var pakkegass.

Sjekket at pakken ikke var oppblåst og lang holdbarhet når jeg kjøpte den.

ts

Anonymkode: 5710b...4f9

Lukter det stramt, så kast maten! Det er da barnelærdom! 

Dessverre kan mat være bedervet selv om den ikke er utgått på dato. Så lukt alltid på rå mat før du tilbereder den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg visste ikke at den var dårlig da jeg spiste den. Det luktet litt stramt når jeg åpnet pakken og tenkte det var pakkegass.

Sjekket at pakken ikke var oppblåst og lang holdbarhet når jeg kjøpte den.

ts

Anonymkode: 5710b...4f9

Dette lærte vi da som barn.

Anonymkode: 977c4...45d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her

Ifølge produsenter av kjøtt, er det normalt at det lukter litt ekkel pakkegass de første minuttene etter at man har åpnet en pakke med kjøtt, og kylling lukter selv om det har vært stekt og vakumpakket.

Jeg har problemer med å skille disse luktene fra hverandre, og klarer ikke å finne ut hva som er skjemt eller ei.

Har flere ganger fått en liten matforgiftning og har sendt emballasjen eller rester av kjøttet inn til produsent, og fått tilbakemelding om at alt var fint og normale verdier.

Jeg og kjæresten har flere ganger spist samme mat som kanskje har vært helt på grensen til å bli litt skjemt, men han har ikke merket noe på sin mage, mens jeg har fått diaré, luft og smerter.

Anonymkode: 5710b...4f9

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts her

Ifølge produsenter av kjøtt, er det normalt at det lukter litt ekkel pakkegass de første minuttene etter at man har åpnet en pakke med kjøtt, og kylling lukter selv om det har vært stekt og vakumpakket.

Jeg har problemer med å skille disse luktene fra hverandre, og klarer ikke å finne ut hva som er skjemt eller ei.

Har flere ganger fått en liten matforgiftning og har sendt emballasjen eller rester av kjøttet inn til produsent, og fått tilbakemelding om at alt var fint og normale verdier.

Jeg og kjæresten har flere ganger spist samme mat som kanskje har vært helt på grensen til å bli litt skjemt, men han har ikke merket noe på sin mage, mens jeg har fått diaré, luft og smerter.

Anonymkode: 5710b...4f9

Men det er frukt og grønt som er årsaken til langt flere matbårne sykdommer og infeksjoner enn kjøtt... Sender du inn prøver på frukt og grønt også?

Prøv å se på lokalene hvor frukt og grønt pakkes og lagres, og hvor kjøtt håndteres og pakkes. I kjøttindustri er det full kjeledress med desinfeksjon av hender, det blir tatt bakterietester av både kjøttet, alle produksjonsmaskiner, og også vegger, tak, sluk og vann veldig ofte...

Hygienekravene på lokaler for frukt og grønt (ikke oppskåret) er i stor grad håndvask, de ansatte får utdelt en caps de ikke må bruke, og det er helt naturlig at det er jord på pakkedisker...

Anonymkode: 72a68...3d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men det er frukt og grønt som er årsaken til langt flere matbårne sykdommer og infeksjoner enn kjøtt... Sender du inn prøver på frukt og grønt også?

Prøv å se på lokalene hvor frukt og grønt pakkes og lagres, og hvor kjøtt håndteres og pakkes. I kjøttindustri er det full kjeledress med desinfeksjon av hender, det blir tatt bakterietester av både kjøttet, alle produksjonsmaskiner, og også vegger, tak, sluk og vann veldig ofte...

Hygienekravene på lokaler for frukt og grønt (ikke oppskåret) er i stor grad håndvask, de ansatte får utdelt en caps de ikke må bruke, og det er helt naturlig at det er jord på pakkedisker...

Anonymkode: 72a68...3d5

Og med økologisk grønnsaker og frukt har man enda større sjanse til å få i seg parasitter og diverse smitte.

 Jeg spiste ferdigstekt kylling og ikke annen frukt enn banan den dagen

Ts

Anonymkode: 5710b...4f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...