Gå til innhold

Er det musikk du ikke klarer å høre på lenger pga vonde minner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en musikkelsker men har dessverre en litt eklektisk smak så jeg musikk til opplevelser og personer fra livet mitt, og det gjør at en del musikk blir ødelagt slik at jeg ikke klarer å høre på det lenger.

Nå har jeg tatt fram min gamle cd og vinylplatesamling og tok fram musikk jeg elsket for 20-25 år siden, og trodde faktisk at vonde minner over ekskjærester som har vært utro og dumpet meg, eller personer jeg har vært glad i som har gått bort hadde bleknet, men de popper opp og jeg klarer ikke å nyte musikken slik jeg gjorde før.

Er det andre som har det sånn?

Anonymkode: 4cb85...f43

  • Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jepp😞

Anonymkode: f9656...ab3

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

spesielt en sang som var min beste venns ultimate favoritt og som ble spilt i hennes begravelse sliter jeg innmari med å høre.. 

Anonymkode: ef4e4...c28

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

spesielt en sang som var min beste venns ultimate favoritt og som ble spilt i hennes begravelse sliter jeg innmari med å høre.. 

Anonymkode: ef4e4...c28

Det forstår jeg veldig godt.

Ts

Anonymkode: 4cb85...f43

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh yes!
Tror det først er nå jeg klarer å høre på ting jeg spilte ihjel i deppefaser i ungdommen, feks.
Det er synd det skal være sånn, men det viser jo hvor mektig musikk er som følelsesbearbeidelse.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja

Anonymkode: bcd68...6c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er en musikkelsker men har dessverre en litt eklektisk smak så jeg musikk til opplevelser og personer fra livet mitt, og det gjør at en del musikk blir ødelagt slik at jeg ikke klarer å høre på det lenger.

Nå har jeg tatt fram min gamle cd og vinylplatesamling og tok fram musikk jeg elsket for 20-25 år siden, og trodde faktisk at vonde minner over ekskjærester som har vært utro og dumpet meg, eller personer jeg har vært glad i som har gått bort hadde bleknet, men de popper opp og jeg klarer ikke å nyte musikken slik jeg gjorde før.

Er det andre som har det sånn?

Anonymkode: 4cb85...f43

Det spørs kanskje hva man definerer som musikk; man vil få et helt nytt forhold til harmonien i en sang når man setter seg ned ved en instrument og lærer å spille den selv til tross for at det kan være knyttet minner til en bestemt innspilling av sangen.

Så et råd jeg kan gi deg, er å begynne å spille på egen hånd.

Anonymkode: 0aab9...ec0

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, èn. Den ble avspilt i en begravelse, og var en favoritt hos den avdøde. Blir alltid sorgtung av den, så jeg hører aldri på den lenger. Det er også noen sanger som tilhører en litt vond ungdomstid, og de lytter jeg til når jeg har tunge dager og det får meg til å huske på hvor mye bedre jeg har det nå.

Men det går da begge veier. Sanger som har vært i vinden i gode tider, f.eks så hørte jeg en sang da jeg fødte, og den sangen gir meg utrolig god følelse. 

Anonymkode: 04124...580

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Eller, dette er ingenting i forhold til de som forbinder det med begravelser osv, klar over det, men:

Musikk jeg hørte på under tøffe perioder i livet, bla trøbbel med foreldre, kan jeg ikke høre på nå uten å føle jeg er meg på den tiden igjen. Så de unngår jeg, selv om de er veldig fine sanger. Sykt hva musikk kan gjøre med oss på godt og vondt❤️

Anonymkode: 74c45...e0a

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Musikk er min minnebank. Det finnes låter jeg ikke orker fordi de enten minner meg på en vond periode i livet eller en begravelse som var ekstra tung. 

Anonymkode: aa43c...a11

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er noen låter ja. Ikke så mye med ekser og sånt, men mer begravelse-scenarioet..

Noen ganger kan jeg lytte på de låtene for og minnes den personen også og gråte en skvett for meg selv. Men jeg setter det ikke på når jeg skal gå på butikken liksom, kan ikke høre på det på "vanlig" måte.

Men det verste er de låtene jeg har brukt som lyd på vekkerklokke - det er idiotisk å velge en favorittlåt til det, for DEN blir ødelagt den 😅

Anonymkode: 61d16...27d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til en viss grad. Men da er det skikkelig drøye ting.

Anonymkode: 9bd40...84d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en sang jeg spilte masse da sønnen min var syk og hadde ekstreme smerter. Den klarer jeg ikke å høre på lenger. 

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja..."You raise me up" med Josh Groban. Den ble spilt i min brors begravelse.... vi reiste ofte og besøkte ham, han slet en del med tunge depresjoner og mørke tanker og var ofte inn og ut av sykehuset. Han tok sitt eget liv i fjor vinter.... det siste jeg sa til ham var "den fineste julegaven familien kunne få var at han kom hjem til jul" Vi ga ham en klem før vi måtte gå. Han smilte da vi gikk ut døra, men jeg så tristheten i blikket hans.... jeg angrer ennå på at jeg ikke sa jeg var glad i ham... vet ikke hvorfor jeg ikke sa det.... :tristblå:

"You raise me up" er en veldig fin sang, og den passer så fint til ham. Han var alltid der for meg når jeg var trist eller redd. Han var min storebror og min beste venn. Jeg klarer ikke å høre sangen lengre uten å grine....depression-anxiety-illustrator-art-line-

Endret av Ditzy Doo
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ditzy Doo skrev (1 minutt siden):

Ja..."You raise me up" med Josh Groban. Den ble spilt i min brors begravelse.... vi  reiste ofte og besøkte ham, han slet en del med tunge depresjoner og mørke tanker og var ofte inn og ut av sykehuset. Han tok sitt eget liv i fjor vinter.... det siste jeg sa til ham var "den fineste julegaven familien kunne få var at han kom hjem til jul" Vi ga ham en klem før vi måtte gå. Han smilte da vi gikk ut døra, men jeg så tristheten i blikket hans.... jeg angrer ennå på at jeg ikke sa jeg var glad i ham... vet ikke hvorfor jeg ikke sa det.... :tristblå:

"You raise me up" er en veldig fin sang, og den passer så fint til ham. Han var alltid der for meg når jeg var trist eller redd. Han var min storebror og min beste venn. Jeg klarer ikke å høre sangen lengre uten å grine....

depression-anxiety-illustrator-art-line-

Kondolerer.

Ts

Anonymkode: 4cb85...f43

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kondolerer.

Ts

Anonymkode: 4cb85...f43

Takk ❤️

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ditzy Doo skrev (6 timer siden):

Ja..."You raise me up" med Josh Groban. Den ble spilt i min brors begravelse.... vi reiste ofte og besøkte ham, han slet en del med tunge depresjoner og mørke tanker og var ofte inn og ut av sykehuset. Han tok sitt eget liv i fjor vinter.... det siste jeg sa til ham var "den fineste julegaven familien kunne få var at han kom hjem til jul" Vi ga ham en klem før vi måtte gå. Han smilte da vi gikk ut døra, men jeg så tristheten i blikket hans.... jeg angrer ennå på at jeg ikke sa jeg var glad i ham... vet ikke hvorfor jeg ikke sa det.... :tristblå:

"You raise me up" er en veldig fin sang, og den passer så fint til ham. Han var alltid der for meg når jeg var trist eller redd. Han var min storebror og min beste venn. Jeg klarer ikke å høre sangen lengre uten å grine....depression-anxiety-illustrator-art-line-

Det var ufattelig trist å høre, og forstår godt at du føler det slik; kjenner selv minst fire som har avsluttet livet sitt for egen hånd, og kan ikke forestille meg savnet om dette hadde skjedd med en bror.

Så kondolerer, jeg også, og skulle ønske jeg kunne skrive noe finere, men vet ikke hva jeg kan skrive.

For min var sorgen veldig sterk den første tiden, men etter hvert som årene går og man får ting litt på avstand, har jeg innsett at det som skjedde, kanskje likevel hadde en mening. For snart åtte år siden døde ei jente jeg kjente, noe som førte til at jeg ble helt knust, men når jeg idag betrakter vår kaotiske verden, og tenker på at hun leker blant englene i evighetens blomsterhage der hun alltid vil være helt trygg, vet jeg at hun har det godt nå.

Uansett - kondolerer, atter en gang.

Anonymkode: 0aab9...ec0

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det var ufattelig trist å høre, og forstår godt at du føler det slik; kjenner selv minst fire som har avsluttet livet sitt for egen hånd, og kan ikke forestille meg savnet om dette hadde skjedd med en bror.

Så kondolerer, jeg også, og skulle ønske jeg kunne skrive noe finere, men vet ikke hva jeg kan skrive.

For min var sorgen veldig sterk den første tiden, men etter hvert som årene går og man får ting litt på avstand, har jeg innsett at det som skjedde, kanskje likevel hadde en mening. For snart åtte år siden døde ei jente jeg kjente, noe som førte til at jeg ble helt knust, men når jeg idag betrakter vår kaotiske verden, og tenker på at hun leker blant englene i evighetens blomsterhage der hun alltid vil være helt trygg, vet jeg at hun har det godt nå.

Uansett - kondolerer, atter en gang.

Anonymkode: 0aab9...ec0

Takk ❤️

Så trist å høre *klem* Jeg tror (håper det ihvertfall) at dem vi har mistet har det fint der de er nå og at vi en dag vil møtes igjen ~ ❤️

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har problemer å høre Take That - Rule the World pga jeg har minne om at den kom på radio da min kjære mormor satt foran meg i bilen. Hun levde den gangen men hun er død nå. Husker de spillte låten på radioen og jeg likte låten, men så på mormor sitte foran i bilen og at hun så svak og sliten ut. Sangen får meg til å tenke på den gangen hun satt der og virket svak og sliten i bilen, det store savnet og sorgen over henne❤️. Jeg blir skikkelig trist når jeg hører låten. 

Endret av Eloise12345
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...