AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #1 Skrevet 23. april 2024 Jeg har en svigermor som jeg opplever forskjellsbehandler meg og den andre svigerdattera. Dette har jeg bemerket meg over tid. Det er alltid stikk rettet mot meg, gjerne foran andre. Det kommer plutselig helt fra det det blå. Lot det ligge de første årene, tenkte jeg bare skulle late som det ikke treffer. Har og bemerket meg at de andre synes det er litt flaut de også, da prøver de gjerne å endre samtalen eller prøver å muntre opp situasjonen på en eller annen måte. Kan ikke huske jeg har fornærmet henne på noe vis. Veier alle mine ord på gullvekt før jeg sier noe. Det er greit at folk liker noen bedre enn andre, sånn er det sikkert med de fleste mennesker. Men dette er rett og slett slitsomt og faktisk ganske vondt. Har tatt det opp med mannen, han sier at moren ikke er perfekt og at jeg bare må heve meg over det. Han har rådet meg til å ikke ta det opp med henne og påstår at det fort kan feiltolkes. Noe som igjen kan gjøre ting vondt verre. Tipper at han kjenner sin mors begrensninger.. Mannen er forståelsesfull og trøster med at han skjønner at det kjennes urettferdig, men at det bare er sånn hun er og at vi ikke får endret henne. Vi var hos henne forrige helg, og da skrek hun plutselig under middagen på en veldig krass og med en småsint stemme «ja best at du Ine sier ifra om 17.mai planene dine tidlig i år!!!». Vi snakket ikke om 17.mai i det hele tatt. Da kjente jeg at det kokte innvendig, jeg sa at sånn føler jeg ikke at du snakker til alle andre men bare meg, hvorfor det egentlig? Hun svarte at alle andre oppfører seg annerledes. Reiste meg vekk, tok bilnøklene og kjørte hjem. Gadd ikke mer. Det er ingen ekte forklaring at alle andre oppfører seg men ikke jeg. Var dette en ren hersketeknikk? Hva hadde dere andre svart på akkurat dette? Kjenner jeg er luta lei! Anonymkode: 5f6d5...512 22
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #2 Skrevet 23. april 2024 Ikke ha noe mer kontakt med henne. La mannen ha det hvis han ønsker. Ville aldri satt mine ben i huset til et slikt ufint menneske, og hadde heller ikke kommet inn hos meg. Anonymkode: 1821e...99f 20 7
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #3 Skrevet 23. april 2024 Jeg hadde også droppet å reise på besøk og ha kontakt med henne. Anonymkode: f08b6...54a 10 7
Carrot Skrevet 23. april 2024 #4 Skrevet 23. april 2024 hersketeknikk er det nok ikke slik du beskriver det, men ufin oppførsel er det definitivt du beskriver i denne settingen. 15 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #5 Skrevet 23. april 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg har en svigermor som jeg opplever forskjellsbehandler meg og den andre svigerdattera. Dette har jeg bemerket meg over tid. Det er alltid stikk rettet mot meg, gjerne foran andre. Det kommer plutselig helt fra det det blå. Lot det ligge de første årene, tenkte jeg bare skulle late som det ikke treffer. Har og bemerket meg at de andre synes det er litt flaut de også, da prøver de gjerne å endre samtalen eller prøver å muntre opp situasjonen på en eller annen måte. Kan ikke huske jeg har fornærmet henne på noe vis. Veier alle mine ord på gullvekt før jeg sier noe. Det er greit at folk liker noen bedre enn andre, sånn er det sikkert med de fleste mennesker. Men dette er rett og slett slitsomt og faktisk ganske vondt. Har tatt det opp med mannen, han sier at moren ikke er perfekt og at jeg bare må heve meg over det. Han har rådet meg til å ikke ta det opp med henne og påstår at det fort kan feiltolkes. Noe som igjen kan gjøre ting vondt verre. Tipper at han kjenner sin mors begrensninger.. Mannen er forståelsesfull og trøster med at han skjønner at det kjennes urettferdig, men at det bare er sånn hun er og at vi ikke får endret henne. Vi var hos henne forrige helg, og da skrek hun plutselig under middagen på en veldig krass og med en småsint stemme «ja best at du Ine sier ifra om 17.mai planene dine tidlig i år!!!». Vi snakket ikke om 17.mai i det hele tatt. Da kjente jeg at det kokte innvendig, jeg sa at sånn føler jeg ikke at du snakker til alle andre men bare meg, hvorfor det egentlig? Hun svarte at alle andre oppfører seg annerledes. Reiste meg vekk, tok bilnøklene og kjørte hjem. Gadd ikke mer. Det er ingen ekte forklaring at alle andre oppfører seg men ikke jeg. Var dette en ren hersketeknikk? Hva hadde dere andre svart på akkurat dette? Kjenner jeg er luta lei! Anonymkode: 5f6d5...512 Men at du lar deg gire opp. Jeg hadde snudd til mannen og sagt noe lignende: "Ola, hører du. Moren din spør om planene våres til 17 mai. Hva synes du?" Med rolig stemme men slik at alle hører. Så hadde han svart da. Anonymkode: 8a4c6...6ec 12 2 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #6 Skrevet 23. april 2024 Veldig merkelig situasjon. Hva gjorde du galt i fjor siden du må si fra om planene dine tidligere i år? Anonymkode: 9fc47...41c 12
Eva00 Skrevet 23. april 2024 #7 Skrevet 23. april 2024 Hadde dratt, akkurat som deg. Man skal bare ikke akseptere alt her i livet og folk som oppfører seg slikt er i den kategorien. Dog, jeg hadde kanskje tatt meg en tur tilbake når sinnet mitt hadde roet seg og spurt henne rett ut , hvorfor? Og hva hennes hensikt er. For slikt aksepterer jeg ikke og vil hun ha kontakt med meg og mine må ting endres. Slike som henne tåler sjelden å bli konfrontert, for så få tørr,sikkert pga tidligere erfaringer. Mulig hun ikke sier så mye,men hun får litt å tenke på og muligens vil hun endre seg uten at hun klarer å snakke om det. 4
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #8 Skrevet 23. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Veldig merkelig situasjon. Hva gjorde du galt i fjor siden du må si fra om planene dine tidligere i år? Anonymkode: 9fc47...41c Ingen ting galt i fjor. Opplever det som en kalkulert setning hun kom på det og da, for å tilføye mer stikk i lista si. Men hva svarer dere andre på «nei de andre oppfører seg fint, derfor snakker jeg ikke sånn til dem»??? Mitt reaksjon var å fjerne meg og kjøre rett hjem. Anonymkode: 5f6d5...512 4 5 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #9 Skrevet 23. april 2024 Eva00 skrev (1 minutt siden): Hadde dratt, akkurat som deg. Man skal bare ikke akseptere alt her i livet og folk som oppfører seg slikt er i den kategorien. Dog, jeg hadde kanskje tatt meg en tur tilbake når sinnet mitt hadde roet seg og spurt henne rett ut , hvorfor? Og hva hennes hensikt er. For slikt aksepterer jeg ikke og vil hun ha kontakt med meg og mine må ting endres. Slike som henne tåler sjelden å bli konfrontert, for så få tørr,sikkert pga tidligere erfaringer. Mulig hun ikke sier så mye,men hun får litt å tenke på og muligens vil hun endre seg uten at hun klarer å snakke om det. Hun er super rigid, sønnen har sagt la det ligge. Du kjenner mamma, det er ikke verdt det.. Anonymkode: 5f6d5...512 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #10 Skrevet 23. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ingen ting galt i fjor. Opplever det som en kalkulert setning hun kom på det og da, for å tilføye mer stikk i lista si. Men hva svarer dere andre på «nei de andre oppfører seg fint, derfor snakker jeg ikke sånn til dem»??? Mitt reaksjon var å fjerne meg og kjøre rett hjem. Anonymkode: 5f6d5...512 Det gjorde du nok rett i, hespetre er det vanskelig å snakke med for de snakker kun til folk og ikke med folk. La meg gjette? Dere besøkte dem ikke på 17 mai ifjor? Anonymkode: a46d9...8bc 1
Eva00 Skrevet 23. april 2024 #11 Skrevet 23. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hun er super rigid, sønnen har sagt la det ligge. Du kjenner mamma, det er ikke verdt det.. Anonymkode: 5f6d5...512 For sønnen tør ikke, sikkert pga tidligere erfaringer.. sikkert resten av fam også. man lar ingen snakke sånn til sin makker, til ingen.. da ville jeg tatt de opp under 4 øyne i halveis fredstid. 4 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #12 Skrevet 23. april 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det gjorde du nok rett i, hespetre er det vanskelig å snakke med for de snakker kun til folk og ikke med folk. La meg gjette? Dere besøkte dem ikke på 17 mai ifjor? Anonymkode: a46d9...8bc Å jo da, vi besøkte dem i fjor. Det husker jeg svært godt, for da bemerket hun at det var noe «galt» med Oslobunaden min. Anonymkode: 5f6d5...512 2 7
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #13 Skrevet 23. april 2024 Eva00 skrev (4 minutter siden): For sønnen tør ikke, sikkert pga tidligere erfaringer.. sikkert resten av fam også. man lar ingen snakke sånn til sin makker, til ingen.. da ville jeg tatt de opp under 4 øyne i halveis fredstid. Han er konfliktsky. Men nå er det nok! Anonymkode: 5f6d5...512 6 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #14 Skrevet 23. april 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ingen ting galt i fjor. Opplever det som en kalkulert setning hun kom på det og da, for å tilføye mer stikk i lista si. Men hva svarer dere andre på «nei de andre oppfører seg fint, derfor snakker jeg ikke sånn til dem»??? Mitt reaksjon var å fjerne meg og kjøre rett hjem. Anonymkode: 5f6d5...512 Jeg tror hvis jeg hadde fått noe sånt slengt mot meg uten grunn så hadde jeg begynt med å spørre hva hun mente? Spilt litt dum rett og slett. Det samme hvis hun hadde sagt at de andre oppfører seg fint. Jeg hadde tatt det i plenum, vært litt sum, og spurt hva hun mente jeg hadde gjort galt, hva var galt med min oppførsel, nøyaktig hva hun mente. Sett litt på hva de andre rundt bordet gjorde, mannen burde hvertfall deltatt i samtalen, uansett hvor sær mora er. Og så hadde jeg nok fjernet meg selv fra situasjonen etterpå, og ikke kommet på flere middager. Anonymkode: 9fc47...41c 12 3
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #15 Skrevet 23. april 2024 Jeg vil så konfrontere henne på hersketeknikken, altså setningen om at alle andre oppfører seg! Hjelp meg med det, er dere snille.. Anonymkode: 5f6d5...512 4
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #16 Skrevet 23. april 2024 10 minutter siden, AnonymBruker said: Ingen ting galt i fjor. Opplever det som en kalkulert setning hun kom på det og da, for å tilføye mer stikk i lista si. Men hva svarer dere andre på «nei de andre oppfører seg fint, derfor snakker jeg ikke sånn til dem»??? Mitt reaksjon var å fjerne meg og kjøre rett hjem. Anonymkode: 5f6d5...512 Jeg hadde da spurt henne hva det var med min oppførsel hun reagerer på. Det kunne vært en mulighet for å rense luften og få pratet ut om det hvis det er noe hun tenker på. Anonymkode: f08b6...54a 4 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #17 Skrevet 23. april 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jeg har en svigermor som jeg opplever forskjellsbehandler meg og den andre svigerdattera. Dette har jeg bemerket meg over tid. Det er alltid stikk rettet mot meg, gjerne foran andre. Det kommer plutselig helt fra det det blå. Lot det ligge de første årene, tenkte jeg bare skulle late som det ikke treffer. Har og bemerket meg at de andre synes det er litt flaut de også, da prøver de gjerne å endre samtalen eller prøver å muntre opp situasjonen på en eller annen måte. Kan ikke huske jeg har fornærmet henne på noe vis. Veier alle mine ord på gullvekt før jeg sier noe. Det er greit at folk liker noen bedre enn andre, sånn er det sikkert med de fleste mennesker. Men dette er rett og slett slitsomt og faktisk ganske vondt. Har tatt det opp med mannen, han sier at moren ikke er perfekt og at jeg bare må heve meg over det. Han har rådet meg til å ikke ta det opp med henne og påstår at det fort kan feiltolkes. Noe som igjen kan gjøre ting vondt verre. Tipper at han kjenner sin mors begrensninger.. Mannen er forståelsesfull og trøster med at han skjønner at det kjennes urettferdig, men at det bare er sånn hun er og at vi ikke får endret henne. Vi var hos henne forrige helg, og da skrek hun plutselig under middagen på en veldig krass og med en småsint stemme «ja best at du Ine sier ifra om 17.mai planene dine tidlig i år!!!». Vi snakket ikke om 17.mai i det hele tatt. Da kjente jeg at det kokte innvendig, jeg sa at sånn føler jeg ikke at du snakker til alle andre men bare meg, hvorfor det egentlig? Hun svarte at alle andre oppfører seg annerledes. Reiste meg vekk, tok bilnøklene og kjørte hjem. Gadd ikke mer. Det er ingen ekte forklaring at alle andre oppfører seg men ikke jeg. Var dette en ren hersketeknikk? Hva hadde dere andre svart på akkurat dette? Kjenner jeg er luta lei! Anonymkode: 5f6d5...512 mennesker hvor man må veie alle sine ord med gullvekt mot, trenger ikke en grunn til å være kjip og urettferdig mot deg. De kan bare bestemme seg for det, og ferdig med det gammelt jungelord. Anonymkode: 4712a...f65 4 5
Million Skrevet 23. april 2024 #18 Skrevet 23. april 2024 Det der hadde jeg aldri funnet meg i. Unngå henne, og ikke omgås henne. Skal mannen din treffe moren sin, la han gjøre det uten deg. Evt kan han ta med ungene om han skal besøke henne og hun vil se barna. Bare la være og dra dit. Skal hun mot formodning hjem til dere, så bare forlater du heimen før hun kommer og er ikke tilstede. Gi beskjed til mannen din at svaret han skal gi hvis hun spør hvor du er, er at "Hun er lei den ufine oppførselen din mot henne og vil ikke se deg mer". Sannheten servert på en tallerken. Drittkjerring høres hun ut som. Hadde aldri villet møte henne igjen. 7 1 4
Eva00 Skrevet 23. april 2024 #19 Skrevet 23. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Han er konfliktsky. Men nå er det nok! Anonymkode: 5f6d5...512 Selvsagt, for de er de som har fungert for å holde en viss dynamikk i familien og ingen sier henne i mot og lar henne fortsette, pokker så usunt og nå er det du som er hakkekyllingen. Helt greit å ikke like hverandre, men en viss respekt alle veier er ikke for mye å forlange. Nå finnes ikke jeg konfliktsky, jeg mener vi kan si de meste til hverandre,det er måten vi sier de på som betyr noe. Enten må du si det som: jeg skjønner du har noe som plager seg siden du snakker til meg på den måten…eller så bør du : når du snakker til meg sånn så blir jeg veldig lei meg, og skjønner ikke hvorfor. Er det noe jeg har gjort? Eller sagt? Siden hun er en ugle kan de muligens være en fordel å «putte» det på deg selv (selv om de frister å adressere det rett:på henne men da er det stolheten hennes de går på og da blir det kanskje lite 17 mai kaker i lag fremover..;)) 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #20 Skrevet 23. april 2024 Mannen din bør steppe opp og gi mora si en korreks. Anonymkode: 0679f...9c1 6 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå