Gå til innhold

Hvorfor bedre å få sønn enn datter? Fortsatt i vår tid, i vesten

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, hvorfor er det slik at det å få en sønn sees på som en fordel, i vår tid og vår del av verden? Mitt inntrykk er nemlig at det virker å bestå, enda jeg tenker det som gammeldags. 

Hva syns dere, ville du sett sønn eller datter som bedre enn det andre kjønnet? Eller spiller det ingen rolle? Og hva er det som gjør at du mener det?

Ønsker ærlige svar uten preg av politisk korrekthet. 

Anonymkode: b251d...d34

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvem er det som ser på det som en fordel?

Anonymkode: 13e95...a4b

• Liker 26
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har ofte sett folk kommentere det her inne, hørt fra folk jeg snakker med og det ellers gjennomsyret holdning i tv-serier og filmer. Hurra, en gutt ja, det er virkelig verdt feiring ja.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mitt intrykk er at det er gutter som er upopulære å få. De som har 2 gutter ønsker seg gjerne en jente, mens de som har 2 jenter gjerne vil ha en jente til.

Så mitt inntrykk er helt motsatt fra deg.

Anonymkode: 58ef1...77b

Interessant

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har ofte sett folk kommentere det her inne, hørt fra folk jeg snakker med og det ellers gjennomsyret holdning i tv-serier og filmer. Hurra, en gutt ja, det er virkelig verdt feiring ja.

Så rart! 
jeg syns jeg kun leser her inne om folk som er skuffet og lei seg fordi UL viser gutt jeg.

Anonymkode: 6f882...467

• Liker 34
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel omvendt i vesten?

Anonymkode: 1ad59...8e9

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Jeg ville nok vært mindre bekymret for en sønn i denne tildels syke verden (er en litt nervøs person). Tenker at jenter er mer utsatt for f.eks. overgrep og mishandling, selv om det absolutt skjer med gutter også, men de har en fordel med fysisk styrke. Ville vært redd for å la en tenåringsdatter gå alene ut i byområdet om kvelden f.eks. Og hadde nok blitt overbeskyttende (på godt og vondt).

Hadde ellers vært hyggelig med begge deler, kanskje én av hver, men slik samfunns- og verdensutviklingen er, tror jeg at jeg venter gaanske lenge, hvis det i det hele tatt blir aktuelt.

Endret av Mayer
  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, hvorfor er det slik at det å få en sønn sees på som en fordel, i vår tid og vår del av verden? Mitt inntrykk er nemlig at det virker å bestå, enda jeg tenker det som gammeldags. 

Hva syns dere, ville du sett sønn eller datter som bedre enn det andre kjønnet? Eller spiller det ingen rolle? Og hva er det som gjør at du mener det?

Jeg har både sønn og datter.

Jeg ble lettet når vi først fikk en datter. Jenter klarer seg stort sett alltid, de blir mødre(90%) og da blir jeg bestefar🙂. Jenter bosetter seg oftest nærme mor og sjansen for å ha barnebarn i nærheten øker. Mormor ser barnebarna mer en farmor i de fleste tilfeller.

Gutter faller lettere ut av skolen, blir tapere, har risikoadferd, flere havner i fengsel, blir utsatt for vold, dør tidligere i ulykker eller rus. Flere gutter har diagnoser som autisme, ADD, ADHD osv. Kun 7 av 10 gutter blir fedre.

Oppsummert er risikoen for gutter mye høyere innen alle parametre. Og når man ser alle fortvilte mødre som går å maser på sine sønner om å få barnebarn mens jentemødre strikker hentesett poster bilder av nurkene så vil jeg si at få jentebarn er definitivt en fordel. 

Jeg har blitt bestefar siden min datter fikk barn. Sønnen min er fremdeles litt ung (22) men heldigvis klarte vi å lose han igjennom en ungdomstid og han har fått bra utdannelse, tjener bra og virker populær hos jentene så vi har håp for han og🙂. men når jeg ser hvor mange av hans guttkompiser som har falt utenfor eller har falt fra så er det skremmende.

Samfunnet heier på jentene så det er en stor fordel med jentebarn.

Anonymkode: ef645...4c2

• Liker 12
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Da vi fikk gutt nr to fikk vi masse kommentarer om at vi måtte jo prøve en gang til så vi kunne få jente og. Jeg har fått medlidende blikk da vi venta gutt nr 2, og jeg har fått høre fra «jentemammaer» at de syns synd i meg og vet at jeg helst ville hatt jente. Så at det er bedre å få gutt, det vet jeg ikke om verden har fått med seg 🤭 

Guttene mine er flotte unger, og jeg ville aldri vært dem foruten. Jeg har prøvd å være ufrivillig barnløs, og jeg er så uendelig glad for at jeg i det hele tatt fikk barn. Jeg skulle gjerne hatt en datter, for all del, men om det hadde gjort livet mitt drastisk mye bedre? Neppe. Jeg vil gjerne ha flere unger, her er alle velkomne, men så hardt som vi jobba for å få til de to vi har så blir det vel med dem ❤️

Anonymkode: f7749...6f0

• Liker 5
  • Hjerte 6
Skrevet

Jeg har en av hver og "alle" sier at jeg er "så heldig som har en av hver". Har aldri følt på det at en kjønn er "bedre". Hver har sitt sjarm og utfordringer 

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvem som ser på det som en fordel? 

Har motsatt inntrykk - alle ønsker seg og vil ha døtre, og blir nærmest skuffet når det er en gutt. 

Jeg har begge deler - begge deler like ønsket, men kan se litt mer at noen FÅ tenker det er mer stas med sønn for far enn datter.  Men opplever ikke det som en gjennomgående holding om at sønner er bedre eller mer status enn døtre. 

Anonymkode: 46c94...272

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

I Norge er det visst mer status med jente. Det er det eneste jeg hører om.  Men vet andre land i europa det er veldig stas med gutt (feks Frankrike). 

Anonymkode: 0d9fc...4ca

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Må si at jeg sjeldent hører noen som vil helst ha gutt over jente. De fleste vil ha minst 1 jente. 

Håper og få en av hvert kjønn men om det bare blir jenter er det også greit. Er gravid med første og vet det blir en jente. Samboer er også happy for at vi får en jente og synes også det er helt greit med 2 døttere om det skulle bli tilfelle. Har spurt om han ønsket tre barn om nr 2 også er jente. 

Anonymkode: 23229...410

• Liker 2
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har både sønn og datter.

Jeg ble lettet når vi først fikk en datter. Jenter klarer seg stort sett alltid, de blir mødre(90%) og da blir jeg bestefar🙂. Jenter bosetter seg oftest nærme mor og sjansen for å ha barnebarn i nærheten øker. Mormor ser barnebarna mer en farmor i de fleste tilfeller.

Gutter faller lettere ut av skolen, blir tapere, har risikoadferd, flere havner i fengsel, blir utsatt for vold, dør tidligere i ulykker eller rus. Flere gutter har diagnoser som autisme, ADD, ADHD osv. Kun 7 av 10 gutter blir fedre.

Oppsummert er risikoen for gutter mye høyere innen alle parametre. Og når man ser alle fortvilte mødre som går å maser på sine sønner om å få barnebarn mens jentemødre strikker hentesett poster bilder av nurkene så vil jeg si at få jentebarn er definitivt en fordel. 

Jeg har blitt bestefar siden min datter fikk barn. Sønnen min er fremdeles litt ung (22) men heldigvis klarte vi å lose han igjennom en ungdomstid og han har fått bra utdannelse, tjener bra og virker populær hos jentene så vi har håp for han og🙂. men når jeg ser hvor mange av hans guttkompiser som har falt utenfor eller har falt fra så er det skremmende.

Samfunnet heier på jentene så det er en stor fordel med jentebarn.

Samtidig er det også slik at menn tjener mer, oftere får lederstillinger osv. Menn eier oftere eiendom og har høyere formue.

Flere kvinner har psykiske problemer, og flere kvinner enn menn forsøker å ta livet sitt (trolig er det at kvinner gjerne velger mindre voldsomme metoder, som overdose, som gjør at færre lykkes, mens menn velger med "sikre" metoder som henging og skyting).

At så fryktelig mange flere kvinner enn menn får barn, stemmer trolig heller ikke. Det blir født flere menn fra naturens side, og i Norge har vi stor innvandring av menn, spesielt arbeidsinnvandring. Mange av disse blir registrert som barnløse, selv om de har barn i hjemlandet. Forskjellen er derfor ikke så innmari stor likevel. Se f.eks. https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/bg3W5d/andelen-barnloese-menn-er-ikke-overraskende-hoey-eller-sterkt-oekende. Blant norskfødte som var omtrent 45 år i 2018, var 19 prosent av mennene og 11 prosent av kvinnene barnløse (i tillegg får noen menn barn etter 45, så forskjellen synker enda litt når de blir eldre). Nesten 90 prosent av kvinner og over 80 prosent av norskfødte menn får altså barn. Jeg synes det er ganske mye, og jeg synes ikke det er spesielt stor forskjell. Mens du framstiller det som om det nærmest er en sensasjon dersom menn får barn. Hvem tror du disse kvinnene får barn med, da? :P 

ADHD, autisme og lignende er det jo nå mye som tyder på at like mange kvinner har.

Det er større forskjeller blant menn enn blant kvinner - dvs. det er flest menn både blant de mest og de minst ressurssterke. Menn blir oftere tapere, men de blir oftere vinnere også. Gjennomsnittlig er det derfor ikke spesielt store forskjeller, og det er langt større forskjeller mellom individer enn mellom kjønn. Og ikke minst er det veldig mange andre årsaker enn kjønn som bestemmer hvor godt man klarer seg i livet, først og fremst gener (som bestemmer mye av helse og evner) og hvor ressurssterke foreldrene er.

Virker som om du har falt litt for den "alle menn har det så ille"-propagandaen som er så i vinden for tida.

AnonymBruker
Skrevet
Anonymus Notarius skrev (6 minutter siden):

Samtidig er det også slik at menn tjener mer, oftere får lederstillinger osv. Menn eier oftere eiendom og har høyere formue.

Flere kvinner har psykiske problemer, og flere kvinner enn menn forsøker å ta livet sitt (trolig er det at kvinner gjerne velger mindre voldsomme metoder, som overdose, som gjør at færre lykkes, mens menn velger med "sikre" metoder som henging og skyting).

At så fryktelig mange flere kvinner enn menn får barn, stemmer trolig heller ikke. Det blir født flere menn fra naturens side, og i Norge har vi stor innvandring av menn, spesielt arbeidsinnvandring. Mange av disse blir registrert som barnløse, selv om de har barn i hjemlandet. Forskjellen er derfor ikke så innmari stor likevel. Se f.eks. https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/bg3W5d/andelen-barnloese-menn-er-ikke-overraskende-hoey-eller-sterkt-oekende. Blant norskfødte som var omtrent 45 år i 2018, var 19 prosent av mennene og 11 prosent av kvinnene barnløse (i tillegg får noen menn barn etter 45, så forskjellen synker enda litt når de blir eldre). Nesten 90 prosent av kvinner og over 80 prosent av norskfødte menn får altså barn. Jeg synes det er ganske mye, og jeg synes ikke det er spesielt stor forskjell. Mens du framstiller det som om det nærmest er en sensasjon dersom menn får barn. Hvem tror du disse kvinnene får barn med, da? :P 

ADHD, autisme og lignende er det jo nå mye som tyder på at like mange kvinner har.

Det er større forskjeller blant menn enn blant kvinner - dvs. det er flest menn både blant de mest og de minst ressurssterke. Menn blir oftere tapere, men de blir oftere vinnere også. Gjennomsnittlig er det derfor ikke spesielt store forskjeller, og det er langt større forskjeller mellom individer enn mellom kjønn. Og ikke minst er det veldig mange andre årsaker enn kjønn som bestemmer hvor godt man klarer seg i livet, først og fremst gener (som bestemmer mye av helse og evner) og hvor ressurssterke foreldrene er.

Virker som om du har falt litt for den "alle menn har det så ille"-propagandaen som er så i vinden for tida.

Har du noe link til statistikk på at flest kvinner har psykiske problemer og prøver å ta selvmord? Jeg har nemlig lest motsatt. 

Anonymkode: 6c08e...d7e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Anonymus Notarius skrev (3 minutter siden):

.

Om man ser på sukess som en trekant så finnes det noen få menn på toppen. Det er jo disse man viser til når man peker på mannens dominans. Så har du hele mellomregisteret som stort sett er kvinner. Kommunale saksbehandlere, lærere, sykepleier, leger , helsefagarbeider, mellomledere i det offentlige.

Men for hver mann på toppen så finnes 10 bilmekanikere, rørleggere, lastebilsjåfører, tømrere, murere, jernbanearbeidere . Tungt manuelt arbeid utendørs.

Det finnes langt flere tapere blant menn og selvmordsraten sier seg selv.

Mitt poeng er at sjansen for en sønn skal ende opp som en "vinner" og toppmann med alt på stell er mye lavere enn at han havner utpå og ender opp som taper.jenter sikter mot det sikre. Gutta er mer ekstreme for de veit at suksess tiltrekker seg damer og går for høyere lønninger og mer krevende yrker med større risiko. Kun menn dør på jobb.

Med ei jente er sjansen for at hun får et helt ok langt liv i offentlig sektor med 2 barn og en syden tur i året stor.   

Seks unge menn døde i Bodø: – Mange berørte kompiser (vg.no) Så har vi gutta da....

Nesten bare menn dør i arbeidsulykker – NRK Trøndelag – Lokale nyheter, TV og radio 

Og hva ønsker man seg da??. Et lykkelig normalt liv med barnebarn og se slekta vokse? Da er oddsen på jentebarnas side.

Alle over 40 har vært på 10-20-30 års jubileum. Og normalen er at alle jentene fremdeles lever og har 1 eller 2  barn og lever sine liv med venninner. Minst 3 av gutta er døde og mange av dem som lever enda har ikke egen familie. 

Selvsagt er jeg glad jeg fikk en datter.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er motsatt. Jeg fikk kondolanser da jeg var gravid med gutt nr. 3. 

Anonymkode: 6f117...8c7

• Hjerte 8
AnonymBruker
Skrevet

Har to døtre, tror jeg hadde bekymret meg mindre om jeg hadde sønner. Det er lettere å oppdra en gutt til å klare seg godt i livet enn å forhindre at en jente blir utsatt for overgrep og trakassering. 

Anonymkode: d5f6c...3b3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

I mine omgivelser er det mest populært med jenter, selv om bare et fåtall snakker om dette. «Alle» ønsker seg jente.

Anonymkode: 68504...45d

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...