Gå til innhold

Fyrer du fortsatt med ved eller støm?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 23.4.2024 den 12.51):

Tusen takk til alle dere som fyrer og gir folk med lungesykdommer og hjerte / kar sykdommer økt sykdom og et kortere liv...

Vi bor i sørvest, og her hadde det holdt i massevis med varmepumpe for folk flest. Men neida, fyre skal man... De fleste har sluttet nå i april, men noen fyrer fortsatt om kveldene.

Må rømme til Syden jeg for å ha et ok liv om vinteren,  men det koster, og har foreløpig ikke råd til mer enn en måned i strekk. Så igjen,  takk til alle dere som forverrer folks kroniske sykdommer bare fordi dere ikke gidder å bruke strøm til oppvarming 🙄

Anonymkode: bc249...900

I mitt gamle hus fra 70 - tallet er ikke varmepumpe nok, så vedfyring må til. Nå bor jeg langt fra deg, så du trenger ikke takke meg. 

Gratis ved eller betale for strøm,, valget er enkelt. 

 

Anonymkode: 65bde...e7d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fyrer stort sett med strøm men har brukt vedbriketter på det kaldeste, vurderer om jeg skal fylle opp med parafin igjen i høst.

Anonymkode: 70d92...fb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.4.2024 den 12.51):

Tusen takk til alle dere som fyrer og gir folk med lungesykdommer og hjerte / kar sykdommer økt sykdom og et kortere liv...

Vi bor i sørvest, og her hadde det holdt i massevis med varmepumpe for folk flest. Men neida, fyre skal man... De fleste har sluttet nå i april, men noen fyrer fortsatt om kveldene.

Må rømme til Syden jeg for å ha et ok liv om vinteren,  men det koster, og har foreløpig ikke råd til mer enn en måned i strekk. Så igjen,  takk til alle dere som forverrer folks kroniske sykdommer bare fordi dere ikke gidder å bruke strøm til oppvarming 🙄

Anonymkode: bc249...900

Fatter heller ikke hvordan du har det bedre i "Syden". Der det stadig brennes bråte og hageavfall, og røyken ofte ligger tett i en del land. Samt alle steder der utslipp fra restauranter og industri ikke filtreres tilsvarende som i Norge. 

Så tror vi heller skriver denne på kontoen for selektive helseplager. 

Anonymkode: 06728...13b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyrer med strøm, vannbåren varme, hele året. Kan fyre i peisen en sjelden gang for stemingens skyld. Vestlandet. 

Anonymkode: 2ef42...41b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fyrer med ved. Temperaturen har vært 14-15C inne her om morgenen. Bor i en del av Østfold hvor det er langt mellom naboene.

Anonymkode: 03b36...b92

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker en del ved om vinteren, har dårlig isolert hus så varmepumpa klarer ikke å ta alt, men nå om dagen er varmepumpe mer enn nok. 

Anonymkode: 5ee36...c67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bor i Oslo. Har på varme på baderomsgulvet hele året. Ellers skrudde jeg av ovnen i mars en gang. Det er litt kaldt fortsatt, men kler meg godt inne bare. 

Anonymkode: 44985...a9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke gratis ved, så vi fyrer med ved når spotprisen er over 1,40. Når spotprisen er under 1,40, er det billigere å bruke strøm enn ved.

Anonymkode: 629ef...bae

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var 0 grader her da jeg sto opp i dag, så her fyres det med ved (nordre del av Vestland fylke). Har varmepumpe, men den er gammel og ikke så effektiv. Varmekablene på badet står på hele året.

Anonymkode: c6982...298

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker best å fyre med ved,syns det gir mer behagelig varme.

Har dessuten fri tilgang på gratis ved da mannen min har det som hobby🤗

Men bruker varmepumpe innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Østlandet og fyrer. Med strøm i uka og ved i helgene... for da er jeg hjemme og kan følge med

Anonymkode: cdc65...cd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor på Sunnmøre og fyrer fortsatt. De siste dagene har det snødd og vært skikkelig kaldt og surt.

Har gratis ved.

Anonymkode: 7738e...ae0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bor på sunnmøre, og har har gratis ved. Har derfor kun varmeovner på sovetrommne, og varmepumpe i ene etasjen for å holde grunnvarme i huset.
Fyrer fra september/oktober til mai som regel om det er under 20 grader på stuen om morgenen.  Så ja, fyrer fortsatt enkelte dager. Sjeldent på kvelden nå:) 

har hendt jeg har fyrt opp i peisen på sommeren også🤣 

Anonymkode: 38991...cd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bor i Oslo, og bruker fortsatt varmepumpa, skrur den opp på 22 grader når jeg er hjemme. Så lenge sola ikke står på (som i dag) så er det fortsatt ganske kaldt.

AnonymBruker skrev (På 23.4.2024 den 13.11):

Du tror at jeg er alene om å ha det sånn? 1700 personer dør for tidlig i Norge, hvert eneste år, pga vedfyring. 

https://www.aftenbladet.no/meninger/debatt/i/BynBg/hvor-er-de-1700-vedroeyk-korsene

Men det er en enkel løsning du kommer med der. Litt for enkel kanskje,  å dytte ansvaret over på offeret fremfor å gjøre noe med overgriperen... Vedfyring er helt unødvendig når man har andre oppvarmingskilder. Du ser blant kommentarene her at det er flere som ikke fyrer med ved / fyrer lite med ved. Man trenger ikke fyre med ved når ute temperaturen holder seg rundt 10 grader (som den faktisk gjør ganske så ofte her vi bor).

Anonymkode: bc249...900

Overgriper faktisk. Bra du ikke overdriver 🤦‍♀️

Anonymkode: d5955...1eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Fatter heller ikke hvordan du har det bedre i "Syden". Der det stadig brennes bråte og hageavfall, og røyken ofte ligger tett i en del land. Samt alle steder der utslipp fra restauranter og industri ikke filtreres tilsvarende som i Norge. 

Så tror vi heller skriver denne på kontoen for selektive helseplager. 

Anonymkode: 06728...13b

Du vet at Syden ikke er et spesifikt sted? Aldri opplevd brenning av bråte og hageavfall der jeg har vært gitt.

Ikke vært i industriområder heller...

Tror vi må skrive denne her på kunnskapsløshet og manglende erfaring...

Anonymkode: bc249...900

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Overgriper faktisk. Bra du ikke overdriver 🤦‍♀️

Anonymkode: d5955...1eb

Hvordan vil du ellers beskrive at noen påfører skade på andre folk? Skadevolder, var det et bedre ord for deg... ?

Anonymkode: bc249...900

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her bruker jeg ennå strøm da jeg foretrekker å ikke fryse inne. Jeg bor i Molde,og her snødde det i går.

Anonymkode: 85177...a96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trøndelag, varmepumpe. Har snødd denne uka, men da var jeg heldigvis ikke hjemme. Bor i gammelt hus så er nødvendig å fyre med ved på det kaldeste.

Anonymkode: 32a44...164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...