Gå til innhold

Noen refleksjoner rundt det å være kvinne og gaver.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det ligger mange uskrevne regler iht å være kvinne. Som jeg ofte ikke skjønner greia med.

Feks gaver. Selv har jeg aldri vært glad i å bruke smykker. Kanskje har jeg på litt i et selskap. 

Når alle gir gaver. Så skal det ofte være smykker som gis. Å ønske seg noe annet er betraktet som frekt. Selv om folk spør.

Feks til min konfirmasjon,  ble jeg spurt om hva jeg ønsket meg.  Jeg sa penger til bil og førerkort, og evnt til depositum og andre nødvendigheter til jeg skulle flytte ut. Nei det måtte visst være noe som betydde noe. Å ønske seg slikt var jo bare frekt. Ble fortalt at jeg måtte ønske meg smykker. Så jeg spurte hvorfor det, når jeg ikke bruker smykker. Da fikk jeg ny beskjed om å være frekk. Så jeg svarte at jeg hadde kanskje lyst på et tro håp og kjærlighet kjede. Som forøvrig var eneste smykke jeg ikke fikk. Jeg har ennå 30år etter ikke brukt noe av det. Noen ga heldigvis penger. Så jeg fikk på krona nok til førerkort og bil. 

Når jeg ble 18år så siden pengene ikke strakk helt til en veldig bra bil. Og trengte en del til bilen for å få den på veien jeg ikke hadde råd til.  Så jeg sa jeg ønsket meg den delen eller penger til den. Fordi  bilen skulle jo frakte meg til jobb. Var visst atter en gang frekk, og fikk smykke fordi det skulle bety noe for meg. Så jeg fikk ikke nok til delen og måtte jobbe mindre enn ønsket. Det jeg ba om var en del til 600kr. Mens smykket jeg ikke hadde bruk for kostet 1000kr.  Brukte det i to uker for syns skyld. Føler kjeder kveler meg. Så fikk i tillegg kjeft for å ikke bruke det mer. 

Så nå har jeg et fullt smykjeskrin med smykker jeg aldri har brukt. Og som jeg ikke husker hvem jeg fikk det av. 

Hadde jeg til komf fått et sengetøy av tante, en kjele av onkel osv.  Ville jeg ha husket det hver dag det var i bruk. Og noe jeg virkelig hadde hatt bruk for og glede av. 

Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være frekt å ønske seg noe annet enn smykker når man er kvinne uten å være frekk. Og hvorfor er det så viktig å gi smykker til folk som aldri bruker det?

Jeg skriver nå, fordi det netopp er snart konf tid. Og oppfordrer folk til å lytte til hva ønskene er og at å følge det opp betyr mye mer enn at det må være et smykke. Og det er ikke frekt. Spør du hva folk ønsker seg, så ikke si det er frekt om ønsket er noe annet enn et smykke.

Jeg syntes det er mer frekt å spørre for så si noen er frekke for å ønske seg noe spesielt.  Om noen ønsker seg penger til en reise feks. Tenk hvor mye det betyr for mottakeren om drømmereisen blir til. 

For noen år siden giftet vi oss. Etter mange år sammen hadde vi jo alt. Men aldri vært på reise. Så i ønsket oss penger til bryllups reise. Var også da frekk. 800kr kom inn til tur. Og 8000kr på gavekort på tilbords fikk Vi istedenfor.  Så det holdt til en halv overnatting en natt. Så sputta inn resten selv. Utlandet ble det ikke. I tillegg ble det svært vanskelig å finne ting og tang i en og samme butikk for 8000kr. 

Jada jeg vet at alt er godt ment osv. Men syntes det er rart å kjøpe gavekort på en butikk, når man vet at ønsket er en bryllups reise. Pga vi faktisk har alt vi trenger. 

Det ee lov å gi annet selvsagt.  Men jeg tenker at hvis noen ønsker seg en reise, rr det faktisk bedre å gi penger enn et gavekort låst til ett sted

Anonymkode: 97218...415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror du har vært litt uheldig med de menenkene du har omkring deg. Det høres bare veldig merkelig å anklage noen for å være FREKKE når de sier at de ønsker seg noe annet smykker. Det er DU som er normal, ikke dem.

Anonymkode: 820bb...9ad

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både gutter og jenter.

Da gutten ble konfirmert lå det utelukkende konvolutter med penger på gavebordet.

Da første jente skulle konfirmeres var jeg nøye på å dra inn der det paset seg at hun også ønsker seg penger til bil, og at hun er livredd for å kun få smykker fordi hun er jente. 

Hun fikk noen få smykker, men heldigvis aller mest penger til bil. Det ene smykket hun fikk var til og med gjenbruk av gave som en som ble konfirmert noen uker tidligere fikk og ikke ville ha. Så det er tydelig at det er flere som ikke ønsker smykker i gave.

Anonymkode: 4b2f3...204

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med første innlegg. Tror du er uheldig med holdingene til folka rundt deg. Min niese konfirmerte seg i fjor, hun fikk utelukkende penger, turutstyr og ett smykke (arvet diamantring fra en bestemor). 
Når de sier du er frekk, klarer du argumentere for hvorfor du ønsker deg andre ting? Holde de saklig, og vise til at du eier mange flotte smykker så behovet for enda flere ikke er tilstede. 

Anonymkode: ab1d4...100

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri opplevd noe slikt fra de rundt oss. Heldigvis

Anonymkode: 3bc17...27f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her synes jeg foreldrene dine sviktet. Hvis datteren min ikke hadde ønsket seg smykker til konfirmasjonen så hadde jeg sagt det. Og for dem som gir er det ikke noe hyggelig å gi gaver som vedkommende ikke ønsker seg.

Dette er ikke normalt.

Anonymkode: f151f...0c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg tror du har vært litt uheldig med de menenkene du har omkring deg. Det høres bare veldig merkelig å anklage noen for å være FREKKE når de sier at de ønsker seg noe annet smykker. Det er DU som er normal, ikke dem.

Anonymkode: 820bb...9ad

Takk. Det er vel det jeg tenker. Men oppførsel fra andre gjør meg jo litt usikker. Men mener jeg har rett da.

Også skjønner jeg ikke denne stadige unskyldningen om at hvis du ønsker deg en del til en bil så du kommer deg på jobb. Så får du til svar nei du må ønske deg noe som betyr noe. Det er vel ingenting som hadde betydd mer enn slik hjelp når du virk trenger det. Det er jo sånt man husker best.  Der jeg husker må er jo at de kasta bort 1000kr på moe jeg ikke bruker. Og at det ble mange uker jeg måtte jobbe redusert pga fortsatt ikke råd til den delen. Hvilket av smykkene jeg har jeg fikk. Husker jeg ikke i det heletatt. 

Anonymkode: 97218...415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker said:

(...) For noen år siden giftet vi oss. Etter mange år sammen hadde vi jo alt. Men aldri vært på reise. Så i ønsket oss penger til bryllups reise. Var også da frekk. 800kr kom inn til tur. Og 8000kr på gavekort på tilbords fikk Vi istedenfor.  Så det holdt til en halv overnatting en natt. Så sputta inn resten selv. Utlandet ble det ikke. I tillegg ble det svært vanskelig å finne ting og tang i en og samme butikk for 8000kr. 

Anonymkode: 97218...415

Her føler jeg du for lengst burde ha skjønt hvordan din familie ser på det å gi penger, droppet festen og brukt bryllupsbudsjettet på en reise i stedet. Og boo-føkkings-hoo til at de mener det ene og det andre er frekt. Du er voksen, bestemmer selv, og så får de bare være sure. 

Og som andre sier, jeg har ikke opplevd noe tilsvarende. Du har hatt uflaks i familielotteriet. 

 

Anonymkode: a852b...16a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Her synes jeg foreldrene dine sviktet. Hvis datteren min ikke hadde ønsket seg smykker til konfirmasjonen så hadde jeg sagt det. Og for dem som gir er det ikke noe hyggelig å gi gaver som vedkommende ikke ønsker seg.

Dette er ikke normalt.

Anonymkode: f151f...0c1

Foreldrene mine hadde ingenting med dette å gjørw. Jeg tror faktisk mamma prøvde å hjelpe. Fordi jeg kan huske et litt bekymret utrykk når jeg sa jeg ønsket penger til bil og førerkort.  Så hun hadde sikkett også fått beskjed om at jeg var frekk. Hun sa ikke det. Men kan forklare utstrykket jeg ikke fikk svar på

Anonymkode: 97218...415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her føler jeg du for lengst burde ha skjønt hvordan din familie ser på det å gi penger, droppet festen og brukt bryllupsbudsjettet på en reise i stedet. Og boo-føkkings-hoo til at de mener det ene og det andre er frekt. Du er voksen, bestemmer selv, og så får de bare være sure. 

Og som andre sier, jeg har ikke opplevd noe tilsvarende. Du har hatt uflaks i familielotteriet. 

 

Anonymkode: a852b...16a

Ja vi sto veldig mellom å ha kun foreldre og barn og hele gjengen.

Vi hadde også snakket om at det ikke var ofte det var familiesamlunger og om man bare skulle lage en spleise fest type sommerfest (ikke iht bryllupet. )  vi fikk også mye forventninger om at vi skulle ha stort bryllup.  Og at de kom til å bli skuffet uten. 

Så vi veide frem og tilbake på det til vo landet på stor fest. Det angret jeg fort.  Fordi makan til negativ innblanding.  Hadde det vært lengre tid mellom forlovelse og bryllup  så hadde jeg rett og slett avlyst hele greia. Vi hadde 6mnd. 

Alle skal mene noe. Og det er mest utelukkende negativt. Noen var støttende da. Uten dem hadde jeg avlyst siste uka. 

Det ble en bra fest. Men jeg ville nok heller to uker i utlandet for de pengene sett i ettertid.  

Så skulle vi bli skilt og jeg gifte meg på nytt. Da blir det kun barn og evnt svigers. Og forlovere. Barna mine stenger jeg ikke ute fra sånt

Anonymkode: 97218...415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er hvert fall ikke frekk som ønsker penger i stedet for smykke. Forstår deg godt jeg. Til nå har du fått flere svar som sier at du er normal og har vært uheldig med familie og omgangskrets.

Men ser vi på tidligere tråder om blant annet konfirmasjonsgaver, ser vi til stadighet familiemedlemmer som vil gi en spesiell ting som vil bli husket. Og gang på gang kommer smykker opp som en bra gave. Mange som motsier i de trådene også, men det er fremdeles mange der ute som tror det er en flott ting å gi. Som tror de vil bli husket som favoritt tanta eller noe slikt.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de som sier at dette ikke er helt vanlig oppførsel fra de som er rundt deg.
Jeg har selv aldri opplevd noe lignende eller hørt om andre som har det. Har aldri fått kommentarer på de tingene jeg har ønsket meg til ulike anledninger, og jeg ønsker meg heller aldri smykker. Fordi jeg knapt nok bruker det så det er ikke noen vits i å legge masse penger i noe som bare skal ligge i smykkeskrinet. Datteren min har vist seg å være ganske lik på det punktet, så det ville neppe blitt brukt noe særlig av neste generasjon heller. 

Min datter fikk forøvrig et anheng (gullehjerte) til dåpen. Det bruker hun hver dag, noe jeg synes er veldig koselig. 
Hun fikk også 2 gullarmbånd i barnestørrelse. Veldig søte, men har ALDRI blitt brukt. Armbånd på småbarn synes jeg er upraktisk, og de er selvsagt alt for små til å brukes når man blir eldre, så det skjønner jeg IHVERTFALL ikke vitsen med...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lever gullsmykker inn hos gullsmed og få penger. Gullprisen er høy om dagen. 

Anonymkode: c89a1...a86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lever gullsmykker inn hos gullsmed og få penger. Gullprisen er høy om dagen. 

Anonymkode: c89a1...a86

De betaler sykt lite i retur

Anonymkode: 97218...415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontorotta skrev (1 time siden):

Du er hvert fall ikke frekk som ønsker penger i stedet for smykke. Forstår deg godt jeg. Til nå har du fått flere svar som sier at du er normal og har vært uheldig med familie og omgangskrets.

Men ser vi på tidligere tråder om blant annet konfirmasjonsgaver, ser vi til stadighet familiemedlemmer som vil gi en spesiell ting som vil bli husket. Og gang på gang kommer smykker opp som en bra gave. Mange som motsier i de trådene også, men det er fremdeles mange der ute som tror det er en flott ting å gi. Som tror de vil bli husket som favoritt tanta eller noe slikt.

 

Jeg tror nok dette er mer vanlig enn enkelte tror.  Men mulig det har litt å si hvor du kommer fra. Har hørt lignende fra samme område her. Og har lest tråder her inne om at penger gis ikke og er frekt. 

Jeg syntes generelt folk må slutte å klage slik på andres valg. Det er selvsagt lov å si fra om man blir pålagt summer som er store og uoverkommelig.  Det skjønner jeg er litt frekt. Som feks noen brylluper må man ut med 20.000kr for å delta. Da ligger jo lista litt for høyt iht gjestene. 

Jeg har et par stykker i livet mitt som knapt sender meg gratulerer med dagen og kommer tidlig med bursdasønsker som også gjerne koster endel til sin bursdag. Og ikke funnet på noen ting til min burdag. Det syntes jeg går under å være frekk. Så der har jeg valgt å ikke kjøpe noe. Fikk konfrontasjon på det også. Så sa heg trodde ikke vi kjøpte til hverandre jeg. Jeg har bursdag i januar og begge de to i februar. Så jeg bare følger deres eksempel.  I år fikk jeg ikke hilsen heller. Så fulgte den også jeg.....

Anonymkode: 97218...415

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen i hovedinnlegget. Jenter får smykker, gutter får penger. Samme med foreldrene mine som nærmer seg 70. Pappa får penger og kan kjøpe seg noe han ellers ikke ville tatt seg råd til. Mamma får smykker, gjerne dyre der flere har gått sammen og spleiset, ikke hennes stil i det hele tatt. 

Til konfirmasjonen sa jeg til alle som spurte at jeg IKKE ønsket smykker, og alle ble sånn «jammen hva skal vi gi da?» Sa at jeg ønsket meg ting til friluftsliv og fiske, men det gikk ikke an å gi ei jente. 

Ser det i nesten alle gavetråder her også, at det er uhørt å gi penger. Folk som alltid insisterer på at de kun gir meningsfulle og personlige gaver, gir alltid de verste gavene. 

Anonymkode: ca302...112

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi tilhører dem som aldri gir penger i gave, så ønskeliste er velkomment. Jeg har aldri sett på det å komme med ønsker som frekt, men jeg behandler det som ønsker, og ingen bestilling.  Ingen forskjell på jenter og gutter. 

Dersom man ikke ønsker seg noe, krever det mer å finne en gave, og da er smykker en enkel løsning. Vil dere ikke ha gaver, slipper dere, men penger blir det ikke.

Anonymkode: 0578f...1fa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Foreldrene mine hadde ingenting med dette å gjørw. Jeg tror faktisk mamma prøvde å hjelpe. Fordi jeg kan huske et litt bekymret utrykk når jeg sa jeg ønsket penger til bil og førerkort.  Så hun hadde sikkett også fått beskjed om at jeg var frekk. Hun sa ikke det. Men kan forklare utstrykket jeg ikke fikk svar på

Anonymkode: 97218...415

Hvem var det som ga disse «beskjedene», da? 

Anonymkode: 9e518...f74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...