Gå til innhold

Må kaste mat hver dag!?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kaster dere mat hver dag? For jeg forstår ikke hvordan det er mulig å unngå. Jeg har en mann og ett barn og vi kaster mat hver eneste dag. Ingen av oss liker rester. Til middag i går spiste vi spagetti, det ble selvfølgelig masse rester. Barnet ville ikke ha middag, så hen fikk brødskive i stedet. Da satt vi igjen med masse mat som gikk rett i søpla. Dette skjer alle middager. De andre måltidene er det brødmat så da blir det ikke like mye svinn. 

Mannen mener dette ikke er noe problem, kjøper bare noe nytt til middag i dag. Han synes rester er ekkelt og uhygienisk. Vi har alltid gjort det slik. Og jeg gidder ikke helt å si imot han. Men man hører jo så mye om matsvinn i det siste. Og nå blir jeg litt usikker. Hva gjør dere?

Anonymkode: 78d5a...739

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kaster aldri mat,så mye penger har jeg ikke.

Anonymkode: 59c87...0cc

• Liker 19
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nesten aldri. Ekstra lager vi bare av det vi planlegger som restemiddag, eller som vi vet går til lunsj dagen etter. Ellers lager jeg porsjoner, og vet ca hva familien trenger til et måltid. Selvfølgelig hender det at det er en liten en som ikke spiser opp, men har en ganske aktiv mann, så han spiser som regel det som er igjen på tallerkener. Eller hiver det oppi en lunsjboks og tar det med på jobb neste dag. 

Selv om mannen ikke liker rester kan du spise? Det er jo mye bedre enn brødmat. 

Anonymkode: faae7...67a

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kaster dere mat hver dag? For jeg forstår ikke hvordan det er mulig å unngå. Jeg har en mann og ett barn og vi kaster mat hver eneste dag. Ingen av oss liker rester. Til middag i går spiste vi spagetti, det ble selvfølgelig masse rester. Barnet ville ikke ha middag, så hen fikk brødskive i stedet. Da satt vi igjen med masse mat som gikk rett i søpla. Dette skjer alle middager. De andre måltidene er det brødmat så da blir det ikke like mye svinn. 

Mannen mener dette ikke er noe problem, kjøper bare noe nytt til middag i dag. Han synes rester er ekkelt og uhygienisk. Vi har alltid gjort det slik. Og jeg gidder ikke helt å si imot han. Men man hører jo så mye om matsvinn i det siste. Og nå blir jeg litt usikker. Hva gjør dere?

Frys ned da vel,ingen grunn til å kaste mat.

Anonymkode: 59c87...0cc

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du dropper å gi andre alternativer til barnet. Slik gjorde de i gamle dager. Alle overlevde det, slik blir det folk av oss. Rester oppbevares i kjøleskap, hvordan er det mindre hygienisk en alt det andre dere kjøper? Fjordland, ferdig pizza +++  er jo tilnærmet rester. Mat som har blitt tilbered så lagret. Lag aldri mer en tre porsjoner. Du kan jo ha med litt på jobb i lunsjen

Endret av Hmmmmmm
  • Liker 21
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Fryser det ned i porsjonsbokser. Er det bare å slenge i mikrobølgeovnen når det trengs. 

Lær deg å lage mindre mat TS. Så enkelt. 

Anonymkode: 72da2...c83

• Liker 13
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

"liker ikke rester" er jo litt dumt vil jeg si. Ikke alt er godt oppvarmet, men mye går helt fint. Fjordland er jo i prinsippet det samme. Da vil man bare ikke spise det. Du kan jo lage mindre porsjoner hvis dette er noe som skjer så ofte?

Anonymkode: 0827f...180

• Liker 24
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Dere må jo bli flinkere til å beregne porsjoner da, hvor mye som går med til hver middag? Hvor gammelt er barnet? Er barnet gammelt nok til å snakke og si sine meninger? Da spør du jo FØR du lager middagen om "Vil du ha spaghetti med kjøttboller og tomatsaus i dag?". Sier barnet nei, så går de kjøttbollene (ustekte eller uoppvarmet) barnet egentlig skulle spist i fryseren, dere koker mindre mengde spaghetti. Kjøttbollene kan brukes en annen gang.

Det er lite som går i matavfallet her, men det hender det kastes litt ris. Jeg vil ikke alltid ha så mye ris som en normal porsjon, og spiser litt av den bare. Og sønnen min spiser ikke pizzaskorper, så de kaster han. Det blir da matavfall.

Endret av Million
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tilnærmet aldri. Det syns jeg er en skam. Store deler av verden har ikke nok mat til å spise seg mett, og dere kaster mat hver dag… Planlegg bedre!

Anonymkode: 3e866...bd3

• Liker 10
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Kaster aldri mat. Spiser rester dagen etter (med noe annet tilbehør el så det blir variasjon) eller fryser ned. Det er ikke verre enn det. 

Anonymkode: 96132...a5c

• Liker 8
Skrevet

Kaster svært sjelden mat, jeg tror rett og slett dere må lære lage bedre tilpasset porsjoner hvis dere ikke kan spise restene. Blir det for lite får dere spe på med brødskiver eller noe annet dere har tilgjengelig. 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
Hmmmmmm skrev (2 minutter siden):

Du dropper å gi andre alternativer til barnet. Slik gjorde de i gammel dager, alle overlevde det. Slik blir det folk av oss. Rester oppbevares i kjøleskap, hvordan er det mindre hygienisk en alt det andre dere kjøper? Fjordland, ferdig pizza +++  er jo tilnærmet rester. Mat som har blitt tilbered så lagret. Lag aldri mer en tre porsjoner. Du kan jo ha med litt på jobb i lunsjen

Så streng er jeg ikke, men dels enig.

Jeg vet hva som er "liker ikke", og hva som er "vil helst ha noe annet". For førstnevnte lager jeg alltid alternativ. For sistnevnte blir det ikke gitt noe annet. Men selvfølgelig skikkelig kvelds om "sultestreiken" vedvarer til leggetid

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

"liker ikke rester" er jo litt dumt vil jeg si. Ikke alt er godt oppvarmet, men mye går helt fint. Fjordland er jo i prinsippet det samme. Da vil man bare ikke spise det. Du kan jo lage mindre porsjoner hvis dette er noe som skjer så ofte?

Anonymkode: 0827f...180

Enig, denne skjønte ikke jeg heller.

Anonymkode: 3a202...d23

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kaster virkelig ikke mat. "Liker ikke rester". Det er den samme maten. Utrolig priviligert når man kan si noe slikt. 

Hva vi gjør? Lager mindre mat. Har med til lunsj neste dag. Varmer til middag neste dag. Fryser ned i porsjoner så man lett kan ta opp ved behov.

Anonymkode: eafa3...632

• Liker 22
  • Nyttig 2
Skrevet

Vi har begynt å sortere matavfall og jeg er overrasket over hvor mye matavfall vi faktisk har. Går en pose om dagen, det er jo da også papir i posen som vi også bruker en del av🥴

Men vi spiser rester, i går spiste jeg restene av middagen til lunsj. Og må si restemiddag til lunsj er jo ti ganger bedre enn brødmat. 
Derfor vi kaster mye er for barna spiser ikke matpakkene sine om dagen, usikker på hvorfor. De kommer uåpnet hjem, men jeg kan ikke slutte å sende med de mat, den ene dagen spiser de alle brødskivene likevel utsultet når de kommer hjem. 
Men vi jobber med å redusere matsvinnet vårt, det koster for mye! 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kaster nesten aldri mat. Har restemiddag en til to ganger i uka. Lager ofte noe nytt av gamle rester, f.eks. pytt i panne. 

Dere som kaster mye mat bør ta dere sammen og tenke på miljø og lommebok. Mat koster penger, og matens vei fram til deres bord innebærer ofte tusenvis av kilometer med tog, båt, fly og bil. La nå ikke all denne transporten og forurensningen være helt bortkastet.

Anonymkode: f4600...f1e

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Putt rester i kjøleskapet og spis det selv da? Eller liker du ikke rester du heĺler?

Anonymkode: bf8b7...baf

• Liker 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Forvirret23 skrev (2 minutter siden):

Vi har begynt å sortere matavfall og jeg er overrasket over hvor mye matavfall vi faktisk har. Går en pose om dagen, det er jo da også papir i posen som vi også bruker en del av🥴

Men vi spiser rester, i går spiste jeg restene av middagen til lunsj. Og må si restemiddag til lunsj er jo ti ganger bedre enn brødmat. 
Derfor vi kaster mye er for barna spiser ikke matpakkene sine om dagen, usikker på hvorfor. De kommer uåpnet hjem, men jeg kan ikke slutte å sende med de mat, den ene dagen spiser de alle brødskivene likevel utsultet når de kommer hjem. 
Men vi jobber med å redusere matsvinnet vårt, det koster for mye! 

Ville sendt med noe som holder gjennom dagen, eventuelt over flere dager. Jeg lager blant annet mueslibarer, de holder en evighet. Eller du sender med to skiver, og noe pålegg som tåler romtepmeratur på siden, da er det jo bare å pakke ut og spise det til kvelds hjemme. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kaster veldig lite mat.

At voksne mennesker holder på sånn som dere.. Ja, vet ikke hva jeg skal si.

Anonymkode: d0b9e...2ea

• Liker 23

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...