Gå til innhold

Hvorfor er lagringsmedium plutselig stabilt 20-25% dyrere enn i fjor?


catman

Anbefalte innlegg

Jeg trenger noen nye NVMe og harddisker til bækkøp. Typisk ser priskurvene i dag slik ut:

IMG_20240423_075713.thumb.jpg.f8ec174ee23bad3450026a3fa81bb1ef.jpg

Hvorfor er det slik? Jeg forventet egentlig at prisene skulle falle videre. Ser at noen 4TB backup disker er på tilbud, men de er fortsatt en fjerdedel dyrere enn på sitt mest billige. Det er jo en ganske vesentlig prisforskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

HW-prisene ligger fremdeles unaturlig høyt pga kapringene/angrepene på skipsfarten. I tillegg er det flere som benytter online lagring som primærbackup og kun disk (eller tape) som sekundær hvor det er behov. Hoster du en server og en drøss med ulovligheter skjønner jeg behovet, men er det kun backup finnes det mange løsninger. Jeg bruker Jottacloud. Ubegrenset lagring til 990 kr per år. Hadde tidligere en drøss med disker og før det cd’er og dvd’er, men Jottacloud ha det jeg trenger. Full backup av hovedmaskinene, + filmapper på de andre, alle bilder på mobilen, app og ai-søk. 2 faktor autentisering (selvsagt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunshade83 skrev (1 time siden):

HW-prisene ligger fremdeles unaturlig høyt pga kapringene/angrepene på skipsfarten. I tillegg er det flere som benytter online lagring som primærbackup og kun disk (eller tape) som sekundær hvor det er behov. Hoster du en server og en drøss med ulovligheter skjønner jeg behovet, men er det kun backup finnes det mange løsninger. Jeg bruker Jottacloud. Ubegrenset lagring til 990 kr per år. Hadde tidligere en drøss med disker og før det cd’er og dvd’er, men Jottacloud ha det jeg trenger. Full backup av hovedmaskinene, + filmapper på de andre, alle bilder på mobilen, app og ai-søk. 2 faktor autentisering (selvsagt).

Jeg har ikke tillit til at dette fungerer i det uendelige. Personvernutfordringer er det, og også økologi: Det å ha ørten GB online betyr et vesentlig økt kraftbehov. For den årlige tusenlappen kan jeg jo kjøpe meg mer lagringsmedier enn jeg trenger. :)

Men, ja, shipping er fortsatt flaskehalsen. Kjedelig, men jeg får bare bite i det sure eplet. Norsk garanti er verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passe dårlig kronekurs kan ha noe av årsaken. Litt politisk ustabilitet har nok litt av skylden. 

Ellers var det et rimelig kraftig jordskjelv i Taiwan for litt siden som ristet fabrikkene til TSMC ganske kraftig. Slike hendelser får ikke elektronikk til å falle i pris

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt jordskjelv i går, så det er vel bare å skynde seg med å bestille nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

catman skrev (7 minutter siden):

Jeg har ikke tillit til at dette fungerer i det uendelige. Personvernutfordringer er det, og også økologi: Det å ha ørten GB online betyr et vesentlig økt kraftbehov. For den årlige tusenlappen kan jeg jo kjøpe meg mer lagringsmedier enn jeg trenger. :)

Men, ja, shipping er fortsatt flaskehalsen. Kjedelig, men jeg får bare bite i det sure eplet. Norsk garanti er verdt det.

Jeg gikk til stadighet tom for både lagringsplass og fysisk plass. Servere må jo opprettholdes om man vil ha alt tilgjengelig. Hw (inklusive god nok kjøling) vil skape unødvendig støy og krever jo en grei plass. Du plasserer normalt sett ikke en slik på stua og bør heller ha et dedikert rom. GDPR-messig bekymrer jeg meg ikke for Jotta, men en del andre filtjenester ville jeg bekymret meg mer for.

World-class privacy

Jottacloud is a Norwegian company that operates under Norwegian jurisdiction. Norway has some of the strongest privacy laws in the world. We are of course GDPR compliant.

https://blog.jottacloud.com/its-your-stuff-guaranteed-3f50359f72d

 

Økologi så er det å frakte disk/lagring fra Kina, Japan eller andre steder - hit til Norge via båt, salg i butikk, frakt og deretter strømkonsum økologisk sett ikke bedre oppi mitt hode, men her har du vel sikkert hold i dine egne tall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

newman01 skrev (4 minutter siden):

Passe dårlig kronekurs kan ha noe av årsaken. Litt politisk ustabilitet har nok litt av skylden. 

Ellers var det et rimelig kraftig jordskjelv i Taiwan for litt siden som ristet fabrikkene til TSMC ganske kraftig. Slike hendelser får ikke elektronikk til å falle i pris

https://esg.tsmc.com/en/update/governance/caseStudy/1/index.html

Egentlig ganske fascinerende hvilke tiltak de har gjort for å sikre produksjonen.

"2012

Floating piles were installed in new Fabs of Tainan Science Park, which decreased seismic amplitude by 25% in the Fabs. Evaluation of raised floor shaking table test and improvement of process tool anchorage."

Slike installasjoner var det en egen dokumentar om for en del år tilbake. Imponerende hvordan verken varene eller folka ble skadet i skikkelige jordskjelv. 

Kronekursen i seg selv gjelder jo absolutt alt og ikke bare elektronikk. Skjelvene skal være ganske heftige før det tar ut mye av produksjonen.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Sunshade83 said:

https://esg.tsmc.com/en/update/governance/caseStudy/1/index.html

Egentlig ganske fascinerende hvilke tiltak de har gjort for å sikre produksjonen.

"2012

Floating piles were installed in new Fabs of Tainan Science Park, which decreased seismic amplitude by 25% in the Fabs. Evaluation of raised floor shaking table test and improvement of process tool anchorage."

Slike installasjoner var det en egen dokumentar om for en del år tilbake. Imponerende hvordan verken varene eller folka ble skadet i skikkelige jordskjelv. 

Kronekursen i seg selv gjelder jo absolutt alt og ikke bare elektronikk. Skjelvene skal være ganske heftige før det tar ut mye av produksjonen.

Det er hinsides kostnader ja. TSCM sin siste fabrikk under oppføring, Fab18, skal produsere 300mm wafers @3nm og koster omtrentlig 12 milliarder dollar. Og en EUV koster i området 120 millioner dollar for de nyeste. Det er en kul "printer"

De er igang med å planlegge neste fase, og der ser det ut til at kostnadsestimatene nærmer seg 20 milliarder dollar. Ikke bare-bare å stacke atomer i vakuum tydeligvis... 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunshade83 skrev (1 time siden):

Jeg gikk til stadighet tom for både lagringsplass og fysisk plass. Servere må jo opprettholdes om man vil ha alt tilgjengelig. Hw (inklusive god nok kjøling) vil skape unødvendig støy og krever jo en grei plass. Du plasserer normalt sett ikke en slik på stua og bør heller ha et dedikert rom. GDPR-messig bekymrer jeg meg ikke for Jotta, men en del andre filtjenester ville jeg bekymret meg mer for.

Sunshade83 skrev (1 time siden):

Økologi så er det å frakte disk/lagring fra Kina, Japan eller andre steder - hit til Norge via båt, salg i butikk, frakt og deretter strømkonsum økologisk sett ikke bedre oppi mitt hode, men her har du vel sikkert hold i dine egne tall. 

Tja, hvor mye data skal du sikre egentlig? Jeg har 1-2 TB med bilder og video. Alt er jo redigert og redusert i størrelse.

Jeg ser ikke noen tall i innlegget ditt, men det er jo ikke slik at Jotta lager harddisker av norsk gråstein. Jeg trenger mindre en server, og mer en backup.

Hele mitt økologiske fotavtrykk med et knipe harddisker kan du gange opp mange ganger med dobbel og trippel backup i profesjonelle skytjenester, pluss konstant tilgang, strøm, bygninger, branda pannebånd og mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...