Gå til innhold

Reise alene et eller annet sted på høsten? Psykisk helse, gå utenfor komfortsoner, naturopplevelser?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en kvinne på 29 år som har mistet tenårene og 20-årene til psykisk sykdom. Mine vansker er ikke alvorlige da jeg aldri har vært akuttinnlagt eller innlagt overhodet, men i år klarte jeg ikke lenger å stå i jobb og jeg har foreløpig ikke kommet meg tilbake - men det er målet. Merk at det ikke er backpacking her og der jeg vil, bare en reise eller to. Jeg klarer meg over snittet godt økonomisk bare sånn at det er sagt, så det trenger faktisk ikke være Europa heller selv om jeg tror det er tryggest å starte med Europa. Jeg er IKKE glad i varme og er også derfor jeg vil reise på denne årstiden. 

De siste par månedene har jeg vært funksjonssvak, men prøver å bygge meg opp igjen. Jeg har begynt å tenke på det at jeg trenger å komme meg bort. Jeg har reist en del før, men jeg har aldri reist helt alene. Har tatt fly og sånt alene flere ganger, men jeg har alltid møtt noen jeg kjenner godt dit jeg drar. 

Før var jeg en typisk introvert som egentlig ikke likte å snakke med folk. Jeg slet også med sosial angst. Dette har forandret seg litt. Jeg sliter fortsatt med depresjon og mange vonde tanker og følelser, men den angsten er ikke så ille lenger. Jeg tror dermed at jeg kanskje hadde turt å søke kontakt med andre i et fremmed land, men kan hende jeg hadde vært skeptisk i form av "er denne personen bra å ta kontakt med/spørre om hjelp?" osv. Jeg er likevel litt nevrotisk og redd av meg, men som sagt den sosiale angsten er ikke tilstede. 

Jeg snakker bra engelsk. Jeg har lyst til å reise et sted men jeg aner ikke hvor. Når det kommer til bopel er jeg litt "snobbete", det vil si jeg liker ikke tanken på å bo på hostel. Jeg er veldig glad i privatliv og jeg sover kun godt om jeg sover alene og for meg selv. 

Jeg liker historie og andres kultur kan være spennende. Det jeg også er glad i, er natur, og i løpet av sommeren har jeg planer om å komme i god form. Det er lett å komme seg ut når det er fint vær og det hjelper så uendelig mye på depresjonen. Så jeg har tenkt litt på et turmål hvor det er litt turer, trenger ikke være store, lange fjellturer men bare flotte naturopplevelser. Jeg blir varm i magen av å tenke på å bestige en fjelltopp med fantastisk utsikt, se andre typer dyr, fauna etc. Jeg vil utforske, jeg vet så lite.

Hvilket sted ville dere anbefalt? Jeg tenker i september-oktober. Hvor lenge jeg vil være borte aner jeg ikke, avhenger helt av pris på eventuelle hotell og flybilletter. 

Har sett mange videoer på youtube om backpacking i det siste. Jeg tror ikke jeg tør eller klarer det med det første, men jeg vil hvertfall reise.

Anonymkode: ffdd0...903

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min absolutte favorittreise var trekking i Nepal. Nyyydelig mindful opplevelse!!! Fantastisk naturopplevelse!! Bestilte turen gjennom et byrå i Nepal. Dette var mange år siden, og en del av en lenger tur, men går helt sikkert ann å bestille fra Norge, og være en del av en gruppe. Vi gikk opp til 3200 meter mener jeg, så ikke kjempe høyt, og eller kjempe fysisk krevende. Vi gikk i 11 dager, og alt av logistikk tok byrået seg av. Vi ble plukket opp på hotellet dag en og kjørt tilbake dag 11.Vi var der i mars da, så usikker på været i sept/okt. Anbefales!!!

Ellers er min opplevelse at Nederlenderne er et utrolig hyggelig og åpent folkeslag. Amsterdam er nært Norge, men samtidig ulikt med alle kanalene og båtene.  
 

Ønsker deg masse lykke til med både reising og selvutvikling!!! ❤️

Anonymkode: 40ee0...b56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville dratt til Nord-England om jeg var deg, spesifikt Yorkshire. Ikke for langt og "skummelt", bør ha behagelig temperatur på høsten, og ikke minst - vanvittig fine turområder i nasjonalparkene der (Yorkshire Dales og North Yorkshire Moors), alt fra lette rusleturer til mer krevende fjellturer. :hjerter: 

Om du ikke vil leie bil går det helt fint å basere seg i en eller annen by/landsby det er lett å komme seg til, og så ta buss for å komme seg til flere turmuligheter (vi har vært en god del i området uten bil, og har bl.a. bodd i Richmond, Skipton og Thornton le Dale - funket helt fint med litt planlegging). 

Anonymkode: 70dfd...6a2

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenke Edinburgh. Der får du både historie og natur. Veldig enkelt sted å reise til når man er litt uvant med å reise. 

Anonymkode: 23b2f...9e7

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt Madeira. Utrolig natur, hyggelig folkeslag, mye man kan oppleve og veldig trygt å reise som kvinne alene. Ca 5 timers flytid direkte fra Oslo.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.4.2024 den 20.50):

Jeg tenke Edinburgh. Der får du både historie og natur. Veldig enkelt sted å reise til når man er litt uvant med å reise. 

Anonymkode: 23b2f...9e7

Det var dette jeg hadde tenkt å foreslå. Edinburgh krysser av på de punktene som Ts nevner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rallarvegen... i Norge:)

Du kan tilpasse etter formen. Det er sykling, så ikke så krevende for kroppen. Helt utrolig vakker natur. Mulighet for å treffe andre.

Må bestilles tidlig, for det er populært.

Anonymkode: 1df1b...5ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

South west coast path i Cornwall. Engelskmennene er greie folk, spesielt på bygda. Og du får passe mye kontakt med folk. Det er ikke fjelltopper men klipper ved havet. Utfordringa fysisk er de stedene hvor det er en elv eller bekk som renner ut i havet, da er det bratt ned og opp igjen.

The Ultimate Guide to Walking the South West Coast Path

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.4.2024 den 14.15):

Jeg ville dratt til Nord-England om jeg var deg, spesifikt Yorkshire. Ikke for langt og "skummelt", bør ha behagelig temperatur på høsten, og ikke minst - vanvittig fine turområder i nasjonalparkene der (Yorkshire Dales og North Yorkshire Moors), alt fra lette rusleturer til mer krevende fjellturer. :hjerter: 

Om du ikke vil leie bil går det helt fint å basere seg i en eller annen by/landsby det er lett å komme seg til, og så ta buss for å komme seg til flere turmuligheter (vi har vært en god del i området uten bil, og har bl.a. bodd i Richmond, Skipton og Thornton le Dale - funket helt fint med litt planlegging). 

Anonymkode: 70dfd...6a2

Enig! Mannen min er fra Yorkshire, og vi har vært mye rundt i Yorkshire og Lancashire. Haworth er helt nydelig. Pendle Hill (Lancashire) var enkel å gå opp, med flott utsikt. 

Anonymkode: 8908e...56d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg titte på Nord-England. Jeg tror ikke jeg kommer til å tørre å leie bil, kjører jo "på feil side" og jeg er litt nervøs for det. Jeg er en dyktig sjåfør, men tror det blir litt for langt utenfor komfortsonen. Usikker, får se det litt an. Edinburg har jeg vært i, det var en lett by å komme seg frem i med kollektivtransport. Jeg er mer kjent med kollektivtransport i utlandet enn i Norge faktisk, har vært et par ganger i Tyskland også men det er en god del år siden nå, men husker det. Nederland, nærmere spesifikt Amsterdam skal jeg også se på. 

Angående Nepal tror jeg det blir litt for "voldsomt". Jeg er ikke en veldig erfaren turgåer, så fjell på over 1000 moh blir definitivt for tungt, men spørs hvor mye jeg klarer å komme i form denne sommeren. Det ser litt mørkt ut akkurat nå men det kan jo være en fin motivasjon å skulle trene seg opp til en spesifikk tur. 

Setter veldig pris på svar og vil gjerne ha flere svar. 

 

Anonymkode: ffdd0...903

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er sykemeldt bør du sjekke med nav før du reiser ut av EU. 

Anonymkode: 9ae62...adc

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.4.2024 den 6.52):

Hvis du er sykemeldt bør du sjekke med nav før du reiser ut av EU. 

Anonymkode: 9ae62...adc

Jeg er nok tilbake på jobb innen den tid men takk for tipset. :) 

Anonymkode: ffdd0...903

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...