Gå til innhold

Hvordan unngår du matsvinn som singel, når du spiser fornuftig mat?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Selv om jeg er singel så ønsker jeg å spise ordentlig mat, og ha litt forskjellig å velge å spise. Jeg er oppvokst i en familie som kunne lage ordentlig og velsmakende mat. Jeg orker derfor ikke den kjedelige ferdigmaten som er å få kjøpt i frysedisken, eller halvfabrikat som er i porsjoner til en person. Mye hvete eller andre mindreverdige ingredienser, smakløst, lite kjøtt, og ofte alt for søtt på smak. Det blir veldig høy kilopris for produkter som i hovedsak ofte består av hvete.

Skal man lage egen mat, og ha et greit utvalg så blir det lett mye matsvinn. Det kan være grønnsaker som blir liggende for lenge, rester av grønnsaker hvor kun halvparten ble brukt. Påleggspakninger som er åpen, oppskåret brød i fryseren som tørker ut. Det kan være en blanding av endring i planer, eller at det ikke alltid blir tid/ork til å lage mat.

Frysing er jo opplagt, og jeg fryser ofte ned porsjoner. Men det er også begrenset hvilke typer middager som egner seg til frysing.

 

Klarer dere andre single å unngå matsvinn, samtidig som dere lager ordentlig mat og bruker minimalt av ferdigmat?

 

Anonymkode: 6c114...eef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja. Lager ikke mer mat enn jeg skal spise, fryser ned råvarer som begynner å synge på siste verset, lager middag basert på rester i kjøleskapet. Sjekker ofte grønnsaksskuffen. Er det noe som begynner å falme så bruker jeg det/endrer dagens middag..

Har en liste på kjøleskapet hvor det står ting jet har fryst ned, så jeg ikke kjøper mer av det (eks fløte) før jeg får brukt det opp

Tørr å påstå at jeg kaster så og si ingenting, for det meste bare skall, bein og avskjær. Men som regel bruker jeg avskjær og bein til kraft.

Anonymkode: 1afbb...adf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg unngår matsvinn til vanlig, og spiser veldig variert og godt, men samtidig mye av de samme grønnsakene da. Jeg bruker ingen ferdigprodukter annet enn av og til salsa, og ting i den gaten. 

Jeg mealprepper mye grønt et par dager i uken. 

Edamamebønner, aspargesbønner, brokkoli, aubergine, squash, gulrøtter, asparges (fersk), poteter, søtpoteter, sopp, sommerkål, beter, osv. Jeg tar gjerne flere av disse her, men jeg tilbereder en hel squash og aubergine. Bruker fryst brokkoli, edamamebønner, og aspargesbønner. 
Har da masse grønt jeg lager Buddhabowls av (best beskrivende navn, men ikke det jeg kaller det til vanlig), gjerne med salat til. Ikke alltid jeg har faktisk salatblader, det kommer an på tilbud, og hva annet jeg har, og om jeg da vil klare å spise opp salaten før den blir dårlig. Ellers har jeg alltid agurk, paprika, avokado, og tomater liggende, og ting som oliven, og mais.

Jeg varierer med proteinet, og har av og til andre karbohydrater enn poteter, som bokhvete, ris, couscous. Går mest i ulike typer potet, for det er det jeg liker aller best. Jeg har også ulike toppinger. 

Jeg er veldig glad i grønt, så her går det unna med grønnsaker, så ikke noe problem å spise opp en halv kilo med gulrot, en hel aubergine, og squash, en del sopp, flere poteter, samt litt av det andre også på 3-4 dager. 

Jeg bruker ellers mye fryste bær. Både som jeg har plukket selv, og kjøpt ferdig. Jeg fryser også ned bananer, og evt annen frukt og bær etter behov. Har jeg bær som ikke er de peneste, men helt fint spisende lager jeg syltetøy med chiafrø i. Det passer til både grøt, yoghurt og brødskive. 

Jeg spiser mye mer grønt (og bær) enn frukt, men føler både bananer og druer holder godt, men kjøper jeg annet så kjøper jeg kun små mengder. Jeg er rett og slett veldig bevisst på hva jeg reelt vil klare å spise opp. Selv om jeg har «lyst» på noe i butikken tenker jeg over hva jeg har hjemme, og om det er realistisk å få spist det opp. 

Jeg varierer med sesong, og hva som er på tilbud. Noe spiser jeg hele året, mens annet er kun når jeg finner det på tilbud. Nå spiser jeg f.eks litt sommerkål, mens det gjorde jeg ikke for to uker siden. Aubergine og squash kjøpte jeg på tilbud, men blir ikke å kjøpe det til full pris. Sånn får jeg også variasjon. Når jeg spiste mindre mengder med grønt, måtte jeg også ha mindre variasjon i grønt for at jeg ikke skulle ende med å kaste. Protein blir også fryst ned om jeg ikke rekker over en større pakke før det blir dårlig. 

Jeg har et fast system, og det går av seg selv, men jeg har også hatt perioder med mer svinn, og må være bevisst. Jeg kan ikke ha «alt» på en gang, særlig av ting som fort blir dårlig, og uten en plan. 

Jeg har valgt å kutte brød fordi jeg kan få mer valuta for pengene og mer næring med annen mat. Jeg synes også brød og pålegg er dyrt. En kan fryse ned en halv pakke pålegg da, men personlig spiser jeg heller annen mat. Jeg spiser en del grøt/kjøleskapsgrøt, ulike typer «boller» til flere måltider om dagen, og yoghurt etter tilbud. Jeg er ikke imot brød, men jeg synes rett og slett det ikke er verdt det. 

Full forståelse for utfordringen, og mindre variasjon og mer av det du alt har til alle måltider vil nok kunne hjelpe. Følger tråden fordi dette er et interessant tema. 

Anonymkode: a7450...dbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...