Gå til innhold

Økonomivansker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Tviler på ts regner på samme måte som deg. Men klart med 900 utbetalt går det fint.

Anonymkode: 6333e...e11

Jeg også undret meg over dette, men mest undrer jeg meg over at folk med nesten millionen i nettoinntekt ikke skjønner at med lønn så menes det bruttoinntekt med mindre noe annet er spesifisert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym11111222 skrev (52 minutter siden):

Forstår at det ikke er enkelt. Personlig tror jeg han kommer til å reagere med sjokk i og med at jeg har vært enormt sjenerøs med han. Så tror jeg han vil gå med på det jeg ønsker. Personlig er spørsmålet mitt hva som er mest lønnsomt? Bake mitt lån inn i hans (noe jeg tror han går med på) og jeg betaler mer enn han i mnd. Eller han kjøper noe billigere og jeg tar opp et lån for å betale for meg selv den gjelden jeg har? Har flere forbrukslån og kredittkort. 
 

Selvfølgelig vil han reagere med sjokk! Ingen vil at noen skal være generøse mot dem, når de sitter full i forbruksgjeld. 
 

hadde samboeren min fortalt det til meg ETTER vi flyttet sammen hadde jeg følt meg lurt. At han hadde brukt penger på meg som han egentlig ikke hadde, hvordan skulle jeg turt å investere i hus sammen med noen som ikke hadde kontroll på økonomien sin? Jeg hadde iallefall ikke bakt det inn i mitt huslån, for jeg hadde ikke stolt på at du ikke fikk nye kredittkort eller ny gjeld

Anonymkode: a345b...811

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du bake ditt lån inn i hans huslån? Du vil at han skal ta over ditt problem? Hvis det blir slutt, så sitter han der med skjegget i poatkassa?

Ordne opp i lånet ditt selv. Lær de god økonomisk sans og ansvarlighet.

Anonymkode: eb3a4...32e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

600.000 pga lav impulskontroll? Jeg hadde løpt om jeg som partner hadde fått vite det.

Anonymkode: 3f415...a98

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet ditt, TS, er ikke hvordan du skal nedbetale denne gjelden. 
Det store, store problemet er hvordan du skal unngå å påta deg ny gjeld og bruke penger du ikke har som en full sjømann.

Så lenge du lettvindt forteller om manglende impulskontroll og umedisinerte ADHD, så ser jeg ingen tegn på endring i oppførsel fra din side.

Økonomisk kontroll krever at du er i stand til å utsette behovsoppfyllelse. At du greier å stoppe deg selv når du ser noe du «må» ha som du ikke trenger.

Det er mulig du får noe ut av å høre på podcastet til Dave Ramsey. Han har hjulpet mange som sliter med dette. 

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ser at det er få somsvarer på spørsmålet ditt om hva som er mest lønnsomt.

Om du betaler ca 13% effektiv rente på lånet ditt i dag, og betaler det ned på 3 år, så er lånekostnaden ca 121K

Tar du lånet ditt inn i hans huslån og vi sier at du nedbetaler over 25 år til 5,5% effektiv rente, så er lånekostnaden ca 470K

Så det er utvilsomt at det billigste er å betale ned lånet ditt på kortest mulig tid. Mange som kjøper bil ved å øke huslånet, men om det er så lurt er ikke sikkert. Det betyr at bilen er null verdt lenge før lånet er nedbetalt, og du ender som regel opp med å måtte øke huslånet en gang til når du skal fornye bilen.

 

Anonymkode: bad5b...d02

Dette er det svært mange som ikke forstår….

et kortsiktig dyrt lån kan være rimeligere enn et langsiktig «billig» lån! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hei. Jeg tjener 900.000 kr i året, men har pådratt meg en gjeld på 600.000 kr. 
Har ingen impulskontroll. 
Samboer vil vi skal kjøpe sammen, han eier enebolig fra før, men er lite plass selvom. 
Har store problemer med å fortelle samboer om økonomien min, men skjønner at jeg må fortelle snart. Vi ønsker barn sammen. 
Er det best å ta min gjeld inn i hans huslån (som seff jeg skal betale på) eller at han kjøper billigere hus (og jeg «leier» hos han for å så ta min gjeld inn i huslånet som jeg ska betale). Jeg har ingen betalingsanmerkninger og betaler ned på gjelden hvert mnd. Klarer fint å betale til han (lån) 15.000kr mnd. Hva er best å gjøre i en slik situasjon?

Anonymkode: 32adb...21a

Det beste og viktigste er å ta kontroll over økonomien! Det hjelper ikke å betale ned på den ene eller den andre måten hvis du fortsetter å handle i øst og vest!

Jeg ville begynt med å si opp alle kredittkort og å legge inn frivillig kredittsperre. Da får du ikke flere forbrukslån. Da viser du at du tar problemene på alvor.

Når du har gjort det må du snakke med samboer!

Deretter må du lage et budsjett på hvor mye du  ha til nødvendige utgifter hver måned, resten bruker du til å betale ned gjeld. Ingen dyre ferier de neste årene. Ingen dyre gaver osv.

Prioriter lån med høyest rente.

Her står det noe om frivillig kredittsperre:

https://okida.no/artikler/okonomitips/frivillig-kredittsperre-alt-du-ma-vite/

Når du er gjeldfri så kan dere snakke om felles ny bolig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym11111222 skrev (7 timer siden):

Forstår at det ikke er enkelt. Personlig tror jeg han kommer til å reagere med sjokk i og med at jeg har vært enormt sjenerøs med han. Så tror jeg han vil gå med på det jeg ønsker. Personlig er spørsmålet mitt hva som er mest lønnsomt? Bake mitt lån inn i hans (noe jeg tror han går med på) og jeg betaler mer enn han i mnd. Eller han kjøper noe billigere og jeg tar opp et lån for å betale for meg selv den gjelden jeg har? Har flere forbrukslån og kredittkort. 
 

Det virker helt ærlig som at du ikke forstår hvor mye 600 000 kr er, i gjeld, uten å ha noe igjen for det. Du tenker så naivt rundt det. Hva i alle dager skal stoppe deg fra å ta opp mer gjeld? Èn ting er sikkert, samboeren din må få vite det før dere prøver å få barn. 

Anonymkode: 11017...ef3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse gjeld, umedisinert ADHD, forbrukslån, lav impulskontroll mm. 
Jeg hadde dessverre ALDRI bakt din gjeld inn i mitt huslån og jeg ville aldri hatt noe felles gjeld, eller felles økonomi, med deg. Barn ville jeg ventet med inntil du hadde kontroll over helse, økonomi og økt innsikt i egen adferd 

Anonymkode: 48bed...813

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er ikke de 600 000, men måten du har skaffet deg gjelden, og at du ikke har fortalt det før. Jeg hadde aldri gått inn i en relasjon med noen med så dårlig økonomisk sans, og hadde følt meg løyet til om jeg var sammen med deg. Løgn er absolutt ikke greit i min verden. Du må jo selvsagt fortelle det, men det er ikke sikkert du får responsen du ønsker. Skulle jeg blitt sammen med en person med en sånn økonomisk forhistorie, hadde jeg forlangt full kontroll over vedkommendes økonomi. 

Anonymkode: 72088...af4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Vet ett år med huskjøp og betal ned lånet iløpet av året. 

Jeg har lik lønn som deg og sparte 650.000 i fjor uten problemer. 

Anonymkode: fe96b...1a2

Du har lønn på 900.000, betaler skatt (regner jeg med) og sparte 650.000?! Den oppskriften tror jeg flere av oss vil ha.....

Anonymkode: d54ec...e47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kapt.Chat skrev (20 timer siden):

Jeg også undret meg over dette, men mest undrer jeg meg over at folk med nesten millionen i nettoinntekt ikke skjønner at med lønn så menes det bruttoinntekt med mindre noe annet er spesifisert.

Enig. Høres ut som troll.

Anonymkode: 2ae79...928

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym11111222 skrev (21 timer siden):

Forstår at det ikke er enkelt. Personlig tror jeg han kommer til å reagere med sjokk i og med at jeg har vært enormt sjenerøs med han. Så tror jeg han vil gå med på det jeg ønsker. Personlig er spørsmålet mitt hva som er mest lønnsomt? Bake mitt lån inn i hans (noe jeg tror han går med på) og jeg betaler mer enn han i mnd. Eller han kjøper noe billigere og jeg tar opp et lån for å betale for meg selv den gjelden jeg har? Har flere forbrukslån og kredittkort. 
 

Bake ditt lån inn i hans, altså la han overta alt ansvar for forbruksgjelden din?? Det er muligens lønnsomt, men det er også så idiotisk dumsnillt av han, og helt ekstremt egoistisk av deg.

Hadde kjæresten min foreslått at jeg skulle bake over en halv million av hans forbruksgjeld inn i mitt lån, så hadde jeg gått å hentet kofferten hans...

Bare det å foreslå at noen skal ta over din gjeld vitner om absolutt null forståelse for dine egne handlinger. Du har muligens fremstått som sjenerøs mot han, men sannheten er jo at du har begrenset deres mulighet for en felles bolig. Om dere skal kjøpe sammen og dele lån, så vil din gjeld trekke ned deres felles betjeningsevne.

Hvor lenge siden er det du kjøpte noe på kreditt?

Anonymkode: 81163...593

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym11111222 skrev (21 timer siden):

Vi bor sammen allerede og han vet jeg har umedisinert ADHD….

Hvorfor tar du ikke medisin? 

Anonymkode: e394e...a55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

FOR et catch du er.. 

Anonymkode: afb94...c59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...