Gå til innhold

Fikk dere som var barn på 80 tallet juling som barn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Født i 1963, aldri fått juling, aldri et slag, ørefik, klaps på rumpa, - null vold. Det var absolutt ikke vanlig at foreldre slo ungene sine. I klassen min var det én elev som hadde foreldre som slo, og det snakket vi mye om fordi det var så sjokkerende.

Anonymkode: 253a1...016

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har fått smekk på fingrene hvis jeg tok på ting etter at jeg fikk beskjed om å la være, og jeg har blitt tatt i ørene hvis jeg ikke hørte etter. Både av foreldre og lærere, født i -88. Ikke veldig hardt, men sånn at jeg ikke gjorde hva nå enn jeg gjorde 🤭 

Aldri falt meg inn å gjøre tilsvarende med egne barn, men jeg flytter fysisk hendene deres hvis de kommer for nært noe de ikke har lov til. 

Anonymkode: 47c0b...726

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg var barn på 70- og 80-tallet, men fikk aldri noen form for fysisk avstraffelse. Har en eks på samme alder som opplevde å få ris på på rumpa ved et par anledninger, og vet om en venninne som ble utsatt for ganske jevnlig juling. Det kom ikke fram før vi var voksne, så deg er helt sikkert mørketall, men har ikke inntrykk av at det var vanlig, nei 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Født i 66. Aldri blitt slått. Heller aldri ropt sint til eller kjeftet hardt på. Fine foreldre som klarte å oppnå respekt uten slike virkemidler.

Anonymkode: 49db6...084

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Oppvokst på 90tallet, fikk både "merrabitt", ørefik og ble fiket til med flat hånd. Ikke ofte, men ofte nok til at jeg ikke aner hvor mange ganger?  Tatt hardt i armen og knipset, samt pepper eller såpe på tunga hvis jeg bannet (ganske ironisk siden begge mine foreldre bannet over en lav sko) var mest vanlig som straff. 

Anonymkode: 365fa...a4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er født i 1974, og har aldri opplevd å bli utsatt for vold hjemme. Ikke mine foreldre født i 1940 og 1944 heller. Jeg tror nok de fleste oppegående foreldre i min oppvekst så på det som uakseptabelt og som tegn på at man hadde inadekvate evner til å oppdra barn. 

Anonymkode: b4477...cf1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Barn på 70-tallet og fikk ris på rumpa et par ganger ja

Anonymkode: d1e51...666

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, men ble noen ganger holdt litt hardt i armen dersom jeg hadde vært veldig ulydig. Det var da jeg var stor nok til å vite forskjellen på rett og galt, men testet grenser. 

Anonymkode: 7318a...c8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fikk ris på rumpa med bjørkeris, av far. Litt lugging av mor noen ganger. 

Anonymkode: 719d8...ed9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei. Jeg er født tidlig på 80 tallet. Ingen av mine foreldre har lagt en hånd på meg. Min far kunne bli skikkelig sint ja. Men da var det min feil å gitt. Som å stikke av uten at dem viste hvor jeg var på en fredagskveld. 

Anonymkode: e80c9...ade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vet ikke om jeg vil kalle det juling, og kan ikke huske å ha fått merker - men ble slått, ja. Av og til som en systematisk straff med slag på baken, av og til mer impulsive ørefiker. Ble oftere skreket til og skjelt ut, og tror egentlig det var like skadelig. 

Anonymkode: 23d66...82f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan huske at jeg fikk ris på rompa en gang, men det var bare den ene gangen. Kan ikke huske at noen av søsknene mine fikk det heller, foreldrene mine er heldigvis veldig samvittighetsfulle og snille. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutten av 60tallet. Bare dritt og faenskap. 

Begge foreldrene mine er døde. Er bitter og lei meg for min drittoppvekst men prøver å ikke la det overta livet mitt..🤕

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Født i -73, ble aldri lagt hånd på. Anså det ikke som vanlig i min barnekrets heller.

Anonymkode: fd3db...92f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Født i 88. Fikk ris på baken, et par ørefiker, ble røska i armen, kløpet i ørene. 
Bærer ikke særlig preg av det i dag, ble ikke utsatt for omsorgssvikt. Heller en enslig mor med mange bekymringer som dessverre fikk en datter som som aldri har hørt på noen 🤭 

Anonymkode: 26b09...f7f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja dessverre, lærere som brukte fysisk og psykisk vold og to foreldre som ruset seg på alkohol. En av læreren misbrukte meg også da jeg var 13-14år gammel. Idag sliter jeg med bipolar,ptsd og får dårlig samvittighet for alt jeg gjør. Går til psykolog en gang i uken pluss bruker medisiner 

Anonymkode: 6f3c0...b3a

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, vokste opp på 70 tallet, ble aldri slått.

Anonymkode: eb0fa...b1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...