Gå til innhold

Sjefen snakker så mye om fraværsprosent, jeg føler konstant press


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt en del sykdom, barna har hatt en del sykdom, jeg skal i en type behandling og blir også da vekk enkeltdager. 

På ethvert møte tar sjefen opp fravær prosent, og jeg føler ekstremt på presset. Jeg ønsker naturligvis ikke være vekk, og barnas fravær deler vi på. På sist møte spurte sjefen om vi kunne prøve å få fraværet ned, siden de var heldige å slapp nedskjæringer. Så det at vi slapp nedskjæringer skal bety at vi må være takknemlige og mindre vekk? Ingen av oss er vekk uten virkelig god grunn.....

Hva synes andre om slike utsagn? Sjefen er utrolig god og snill, bare så synd det sies sånt, for det skaper masse hodebry.

Anonymkode: 10aec...ce3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes at helsen kommer først, og ville aldri "ofret" meg for noen jobb. Plasser hvor det ikke er "lov å være syk" har jeg vært innom før, og ikke noe jeg har planer om å jobbe for igjen. Jeg er ikke for å utnytte fraværseglene, og det er bare sunt å presse seg litt av og til. Men er du syk så er du syk. Og når du har barn så er det bare slik det er. Det har vært mye mas om at vi må få mer barn her i landet samtidig som vi skal sette jobben foran alt. Ikke rart fødselsratene går ned..

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er nok pålagt å nevne dette, men det er også lov å si at et slikt press er mot sin hensikt.

Anonymkode: 16d77...f96

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at leder har fokus på nærvær og fravær👏🏻👏🏻 

Anonymkode: 0baf8...e23

  • Liker 18
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greie du få det ned da? Er det realistisk?

Anonymkode: 19d75...4c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har hatt en del sykdom, barna har hatt en del sykdom, jeg skal i en type behandling og blir også da vekk enkeltdager. 

På ethvert møte tar sjefen opp fravær prosent, og jeg føler ekstremt på presset. Jeg ønsker naturligvis ikke være vekk, og barnas fravær deler vi på. På sist møte spurte sjefen om vi kunne prøve å få fraværet ned, siden de var heldige å slapp nedskjæringer. Så det at vi slapp nedskjæringer skal bety at vi må være takknemlige og mindre vekk? Ingen av oss er vekk uten virkelig god grunn.....

Hva synes andre om slike utsagn? Sjefen er utrolig god og snill, bare så synd det sies sånt, for det skaper masse hodebry.

Anonymkode: 10aec...ce3

«Ett hvert møte».. - du mener sykefraværs oppfølging..?

Hvis du har dårlig samvittighet for mye fravær har sjefen din ett ansvar i å snakke med deg om ditt fravær.
 

Det er vanskelig å være leder om bare det å nevne fravær med en ansatt med mye fravær; er krenkende..  

Anonymkode: 483d1...b62

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

«Ett hvert møte».. - du mener sykefraværs oppfølging..?

Hvis du har dårlig samvittighet for mye fravær har sjefen din ett ansvar i å snakke med deg om ditt fravær.
 

Det er vanskelig å være leder om bare det å nevne fravær med en ansatt med mye fravær; er krenkende..  

Anonymkode: 483d1...b62

Nei personalmøter..... Det er ikke møter med meg, men møter i plenum.

Anonymkode: 10aec...ce3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjefen er mer økonom enn sjef. Fraværet kommer til å bli høyere og høyere.

Anonymkode: b780d...6f9

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har sjefen din en bratt læringskurve foran seg. Ønsker man å få ned fraværet, så spør man på medarbeidersamtaler om hvordan det går med deg, og om det er noe du tenker kan gjøres for å tilrettelegge for at du skal trives og prestere bedre på jobb. Man bruker ikke generelle kommentarer som kan minne om skrekktaktikker på fellesmøter.

Anonymkode: cedc3...dd6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mye fravær gir nedbemanninger, som han nevnte. Er du en av de siste ansatte så er du også en av dem som ryker først.

I en privat bedrift så er det arbeidsgiver som lønner de syke de første 16 dagene og alle egenmeldingsdagene. 

Anonymkode: f65a3...dc8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For mye fravær gir nedbemanninger, som han nevnte. Er du en av de siste ansatte så er du også en av dem som ryker først.

I en privat bedrift så er det arbeidsgiver som lønner de syke de første 16 dagene og alle egenmeldingsdagene. 

Anonymkode: f65a3...dc8

Så da kan man ikke oppleve sykdom?

Anonymkode: 10aec...ce3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg har hatt en del sykdom, barna har hatt en del sykdom, jeg skal i en type behandling og blir også da vekk enkeltdager. 

På ethvert møte tar sjefen opp fravær prosent, og jeg føler ekstremt på presset. Jeg ønsker naturligvis ikke være vekk, og barnas fravær deler vi på. På sist møte spurte sjefen om vi kunne prøve å få fraværet ned, siden de var heldige å slapp nedskjæringer. Så det at vi slapp nedskjæringer skal bety at vi må være takknemlige og mindre vekk? Ingen av oss er vekk uten virkelig god grunn.....

Hva synes andre om slike utsagn? Sjefen er utrolig god og snill, bare så synd det sies sånt, for det skaper masse hodebry.

Anonymkode: 10aec...ce3

Hvor mye er du borte da? Bruker du egenmelding eller blir du sykemeldt? Sjefen din kan kreve sykemelding fra legen din hvis hen tror du er borte uten å være syk.

Anonymkode: 953d4...309

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvor mye er du borte da? Bruker du egenmelding eller blir du sykemeldt? Sjefen din kan kreve sykemelding fra legen din hvis hen tror du er borte uten å være syk.

Anonymkode: 953d4...309

Er enkelt dager pga barna, kanskje en gang I mnd. Sykemelding var det tidligere, men da pga noe fysisk som er ganske tydelig og utbrenthet. 

Anonymkode: 10aec...ce3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har høyt sykefravær. Det skyldes i høy grad leder selv… 

Anonymkode: dbb83...357

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker aldri opp egenmelding. 

Anonymkode: 10aec...ce3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg har hatt en del sykdom, barna har hatt en del sykdom, jeg skal i en type behandling og blir også da vekk enkeltdager. 

På ethvert møte tar sjefen opp fravær prosent, og jeg føler ekstremt på presset. Jeg ønsker naturligvis ikke være vekk, og barnas fravær deler vi på. På sist møte spurte sjefen om vi kunne prøve å få fraværet ned, siden de var heldige å slapp nedskjæringer. Så det at vi slapp nedskjæringer skal bety at vi må være takknemlige og mindre vekk? Ingen av oss er vekk uten virkelig god grunn.....

Hva synes andre om slike utsagn? Sjefen er utrolig god og snill, bare så synd det sies sånt, for det skaper masse hodebry.

Anonymkode: 10aec...ce3

Det finnes jo ulike typer fravær. Sykefraværsprosenten kan i mange tilfeller si noe om hvordan arbeidsplassen fungerer. Det vil alltid være ansatte som blir syke uten at sykdommen er relatert til jobben, og du, og de andre som er i denne gruppen, skal ikke føle på det.

MEN, det er noen arbeidsplasser som opplever mye sykefravær på grunn av forhold på jobben. Det kan være tunge og belastende arbeidsoppgaver, dårlig tilrettelegging for ansatte, krevende ledelse, mobbing og mistrivsel og mange andre ting. Sykefravær som har bakgrunn i arbeidsplassen, det er noe man kan gjøre noe med, og som gode arbeidsplasser tar på alvor. Disse tingene er det viktig å snakke om og viktig å jobbe med. Utbrenthet nevnes, og det kan skyldes forhold på jobben, men ofte er det vel en kombinasjon av mange faktorer både på arbeid og i privatlivet som leder til utbrenthet.

Neste gang dette blir tema, spør gjerne lederen din om hvilken del av sykefraværet som skyldes forhold på arbeidsplassen og hva som skyldes forhold utenfor arbeidsplassen. Det kan være vanskelig å finne et fasitsvar på dette fordi helse er komplekst, men det kan være nyttig å gå litt inn i, fordi det kan gi informasjon om ting på arbeidsplassen som det er mulig å gjøre noe med slik at sykefraværet går ned. Verneombud, HMS-ansvarlig og tillitsvalgte er også viktige personer i dette arbeidet.

Anonymkode: 3063e...57c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hos oss får vi et kronetillegg i bonus pr arbeidet time. 
Sykdom og permisjon gir ikke denne bonusen.

Fungerer bra - og fraværet har gått ned.

 

Anonymkode: 936aa...76e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Hos oss får vi et kronetillegg i bonus pr arbeidet time. 
Sykdom og permisjon gir ikke denne bonusen.

Fungerer bra - og fraværet har gått ned.

 

Anonymkode: 936aa...76e

Supert, kanskje man kan kurere kreft slik?

Anonymkode: 4aae1...1d8

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god leder ønsker å ha lite sykefravær. Hvis fraværet skyldes forhold på jobben er dette utrolig viktig å kartlegge. Hvis det skyldes egen sykdom som ikke er arbeidsrelatert og barnas sykdom, så kommer det i en annen kategori. 
 

Spørsmålet blir da, kan arbeidsgiver tilrettelegge slik at du blir mindre syk? Kan du ha noe hjemmekontor? 
 

PS! Ikke ha dårlig samvittighet, men velg å være løsningsorientert. Det vil du vinne på i det lange løp. 

Anonymkode: c3c95...a64

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...