Gå til innhold

Makrell i tomat til lunsj på jobben - yay or nay?


Grevling

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg synes det lukter ekkelt, men jeg setter meg bare en annen plass dersom noen har mat som stinker. Problem solved. 

Anonymkode: 00069...9dc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du verdsetter dine kollegaer, så dropp det :spy:

Anonymkode: c5733...a2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bestemmer selv hva du skal spise, er det noe med lukt kan du holde avstand :) Nå er det jo vær til å spise utendørs...

Anonymkode: 49acf...e22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker makrell i tomat selv, men må innrømme at jeg synes lukten er litt overveldende når andre spiser det. Særlig hvis den liksom blander seg inn i smaken av min mat. Så sånn sett vil jeg jo helst at folk spiser noe annet. Samtidig skjønner jeg jo at dette egentlig er et meg-problem, så det er ikke sånn at jeg tenker ille om dem som spiser det. Det må jo være lov. Har en slags idé om at sånn på tube eller i de porsjonspakkene er hakket mindre kontroversielt. Men det er kanskje bare meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har lunsj dekket av jobben, så vi setter alt pålegget på bordet, inkludert makrell i tomat. Tenker ikke over det hvis andre eller jeg spiser det.

Personlig synes jeg kaviar lukter grusomt, men jeg sier ingenting om noen spiser det, det er jo et helt normalt pålegg for andre. 

Anonymkode: 1a40b...9ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bdog skrev (11 timer siden):

Folk må da få spise akkurat det de selv vil til lunsj. 

Synes jeg ikke, hensyn er fint å ta

Anonymkode: 3265d...492

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du bestemmer selv hva du skal spise, er det noe med lukt kan du holde avstand :) Nå er det jo vær til å spise utendørs...

Anonymkode: 49acf...e22

Ja minus 1 og snøvær er flott vær til å spise lunch ute. 

Anonymkode: 1d4a7...75e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg mener man må tåle at andre har mat som lukter annerledes enn egen mat. Enten det er middagsrester, makrell i tomat eller hvitløksdressing på salaten. Unntaket er hvis noen er ekstremt allergiske (nøtter etc), da må man selvsagt kunne stille krav til kollegers mat. Ellers ikke. 

 

Javel. Lukt altså.. Én med allergi overfor nøtter kan gå rett i et anafylaktisk allergi-sjokk bare av lukten av de..? 😱 Det var da svært så dramatisk..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryr meg fint lite om hva folk velger å spise. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ødelagt hele dagen min om noen hadde spist makrell i tomat også gått på jobb og satt seg i åpent kontorlandskap. Det STINKER helt grusomt. Lukten etser seg inn i alt 

Anonymkode: 44dc5...b56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker godt makrell i tomat, men jeg hadde ikke tatt det med på jobb. Det lukter en del og jeg forstår at noen kan reagere på det. Det koster meg lite å ha noe annet på matpakken og heller spise det hjemme.

Anonymkode: 8487e...ec2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De solgte det i porsjonsskåler i kantina der jeg jobbet, og jeg valgte det veldig ofte om jeg skulle ha brødmat den dagen. Kan aldri huske noen sendte maten min et surt blikk av den grunn. Aldri noen som sa noe heller.

Jeg ville bare tatt det med og spist det om jeg var deg. Det er lov å spise normal mat i en kantine :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PITTY skrev (5 minutter siden):

Javel. Lukt altså.. Én med allergi overfor nøtter kan gå rett i et anafylaktisk allergi-sjokk bare av lukten av de..? 😱 Det var da svært så dramatisk..

 

Ja.. hvorfor tror du ellers ingen får spise peanøtter ombord på fly om noen er allergisk? 😅 

 

jeg får selv heftig og intens reaksjon om noen åpner en sitrusfrukt i nærheten av meg. Typ blemmer i munnen og nesen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grevling skrev (16 timer siden):

Jeg er veldig glad i fisk generelt, inkludert fisk lagret hermetisk. I skapet har jeg tunfisk på boks, sardiner i olje/makrell og den folkekjære klassikeren - makrell i tomat! 

Det frister å ta med en boks i morgen av en av disse. En del synes det lukter så fælt. Jeg husker en kollega på en tidligere jobb mente at hvis noen hadde makrell i tomat med seg så ville det gjøre at alt smakte det. Så for noen er det visst helt krise. Synes det lukter godt jeg enten det er jeg eller andre som spiser det.

Hva mener du? 

Bryr meg ikke, overhodet, om hva folk sier. De får si det de vil. Oppfører de seg som småunger? Da behandler jeg dem som voksen som velge rå oppføre seg som furtne småunger - jeg morer meg over det hele. Underholdning til maten er sjelden galt.

Vi er dog en gjeng voksne på min arbeidsplass. Barnearbeid er jo forbudt. ;) Det er bare en som velger å bære seg og si «æsj» man han lærte raskt å bare sitte langt nok unna meg og lunsjen min til at han slipper lukten, og problemet er vekke. 

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

I utgangspunktet enig, men denne personen hadde ganske mye makt (ikke formelt, men sosialt), og etter å ha opplevd hennes reaksjon direkte mot meg den ene gangen jeg uvitende tok med makrell i tomat, så turte jeg ikke. Jeg opplevde situasjonen som så ubehagelig, og var sjokkert over reaksjonen. Jeg fant vel ut at det ikke var verdt det. 

Anonymkode: 49ead...d68

Det er nettopp i slike situasjoner trass har verdi. Folk med «stor sosial makt» er bare voksne mobbere. Som alle andre mobbere punkterer du makten deres ved å ignorere dem. Stilltiende. Og over tid. Voksne som godtar å bli mobbet burde hatt seg en alvorsprat. Hvordan skal man lære egne barn normal grensesetting om man ikke selv, som voksen, gidder å grensesette? Grensesetting både skal og vil ha konsekvenser. Å være uvillig til å ta de konsekvensene på strak hånd og med sikkerhet vite de er mer enn verdt prisen er en sikker vei til lav livskvalitet.

«Sosial makt» eksisterer ikke utenfor mobbing og hersketeknikker. Og de punkteres, som nevnt, ved å behandle dem som tullete barnsligheter, som de er. Blir vedkommende ufin? Dokumenter og meld avvik.

Anonymkode: 4acbb...cd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker makrell i tomat, men det lukter jo jævlig og for mange er det uappetittelig å lunsje sammen med noen som spiser det. Jeg har  derfor ikke det med på jobb.

Mange på min arbeidsplass spiser dette+røkt makrell+tunfisk+andre hermetiske fiskegreier som lukter fælt. Jeg flytter meg ikke fra det bordet til et annet hvis noen har dette til lunsj, men det er noen som gjør det fordi de blir så kvalme at de ikke klarer å spise. 

Jeg syns egentlig at man bør ta såpass hensyn til kollegaer at man enten spiser slikt hjemme eller om man lunsjer alene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...