Gå til innhold

Noen som har hatt besøk av helsesykepleier ifm «Ny familie»?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Oslo kommune har en «Ny familie»-kampanje, hvor folk som venter kan få støtte/veiledning. Har noen hatt hjemmebesøk av helsesykepleier før barnet er født? Hva snakker man om/hva skjer på hjemmebesøket?

Anonymkode: ef278...b22

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har vært noe som helsestasjonene i Oslo har tilbudt en stund, det med hjemmebesøk før fødsel. Alle fikk det iallfall da jeg fødte i 2022. Men vet ikke om det var "Ny familie" da. Jeg hadde ikke ork pga var litt dårlig på slutten og takket bare nei. Men tror man bare snakker litt småsnakk for å bli kjent og litt om forventninger og sånn? Kanskje om hvor baby skal sove og litt de samme tingene de tar opp på hjemmebesøket etter fødsel bare at man kan prate i ro uten baby?

Anonymkode: b251b...bd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ha slikt hjemmebesøk i morgen! Kan oppdatere hvordan det går.

Anonymkode: 1057c...87e

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fødte i Oslo for ett år siden, gikk på en helsestasjon på østkanten. Fikk ikke tilbud om hjemmebesøk før fødsel.. kan være fordi vi skulle flytte, men det var lokalt og vi var innflyttet innen baby kom. 

Anonymkode: d983e...f65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk hjemmebesøk av helsesykepleier før fødsel. Vi snakket om forventninger til å få barn osv, ikke noe skummelt, bare hyggelig! Var også fint å ha hilset på henne før babyen ble født, så var det bare hyggelig å få henne på besøk igjen et par dager etter at vi kom hjem fra sykehuset. 

Formålet er nok litt å fange opp familier som kan trenge ekstra støtte i starten, og også være litt føre var på om det er forhold som kan gjøre barseltiden vanskeligere enn normalt. Men syns det var nyttig og fint også for oss som er ganske ressurssterke. Vi deltok begge to.

Anonymkode: 7364f...022

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde besøk i dag, og støtter svaret over!

Helsesykepleier snakket om hvordan oppfølgingen blir etter fødselen. Så snakket vi litt om forventninger og slikt. Var hverken house-tour eller inspeksjon av barnerom, så ingenting å stresse med 😊

Anonymkode: 1057c...87e

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde for 1,5 år siden i bydel Østensjø. Veldig hyggelig, litt prat om hvordan oppfølging ble etterpå, hun snakket litt om hva vi burde tenke på som par og foreldre mtp hva vi ønsket å «ta med oss» fra vår egen oppvekst, kontra hva vi ikke ville videreføre. Vi er ressurssterke foreldre på 40+, og jeg var usikre på om vi kom til å være i målgruppen sånn egentlig, men jeg synes det var hyggelig og nyttig. Jeg vet at helsestasjonen også bruker det for å få innsikt i hjemme-miljøet og kanskje plukke opp noen som trenger ekstra hjelp etter hvert, men det er veldig flott at de tilbyr alle/de fleste som venter første barn (sikkert kapasitetsavhengig) dette. Hun var bare i stua vår, ikke noe inspisering av noen ting. 

Anonymkode: d8f7a...a80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg fødte i 2010 var det vanlig med hjemmebesøk fra helsesykepleier. Var helt supert😊 

Anonymkode: 3372b...4b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...