Gå til innhold

Tør ikke melde meg syk fra jobb pga psykiske årsaker- er rimelig utbrent


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da har du en dårlig arbeidsplass. 

Du får aldri oppgitt årsak i sykemelding. 

Jeg er arbeidsgiver. Men vi er få,kun 4 stykk. Vi prater om alt,vi kjenner våre problemer og er åpne om det.

Plutselig dør det en pus,klart den ansatte får fri fra det. Mor ligger for døden. Dagene går, men vi stepper inn.

Klarer ikke sjefen å gjøre din jobb eller skjønne dine behov,så er det ingen "sjef".

Vi har kresende kunder, men får det til å gå rundt med et godt rykte  etter 21 år.

 

Anonymkode: 9587b...ada

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Da har du en dårlig arbeidsplass. 

Du får aldri oppgitt årsak i sykemelding. 

Jeg er arbeidsgiver. Men vi er få,kun 4 stykk. Vi prater om alt,vi kjenner våre problemer og er åpne om det.

Plutselig dør det en pus,klart den ansatte får fri fra det. Mor ligger for døden. Dagene går, men vi stepper inn.

Klarer ikke sjefen å gjøre din jobb eller skjønne dine behov,så er det ingen "sjef".

Vi har kresende kunder, men får det til å gå rundt med et godt rykte  etter 21 år.

 

Anonymkode: 9587b...ada

Jepp, i kommunen er det lite forståelse. Må bare finne seg i alt. Er veldig lei av å jobbe under sjefer aka diktatorer, som bestemmer hva jeg skal gjøre og når. Du får ingen medalje om du har null fravær i ett år.

Anonymkode: 1ee83...c7f

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår det godt.

Jeg skal selv melde meg syk 2. og 3.mai.

Anonymkode: 21052...661

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En leder som alltid spør om hva årsaken er når folk er syke, er en upassende leder. Det er arbeidstakers rettighet å bli sykmeldt uten å fortelle hva det gjelder.

Du er derimot pliktig til å stille deg åpen for tilrettelegging og oppfølgingssamtaler, NAV har retningslinjer på dette for at du skal ha rett på sykepenger. 

Men heller ikke her har leder rett til å vite noe. Du kan snakke med legen din om hvordan du skal takle dette. 

Ta vare på deg selv nå 🦋

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

klarinetta skrev (5 timer siden):

En leder som alltid spør om hva årsaken er når folk er syke, er en upassende leder. Det er arbeidstakers rettighet å bli sykmeldt uten å fortelle hva det gjelder.

Du er derimot pliktig til å stille deg åpen for tilrettelegging og oppfølgingssamtaler, NAV har retningslinjer på dette for at du skal ha rett på sykepenger. 

Men heller ikke her har leder rett til å vite noe. Du kan snakke med legen din om hvordan du skal takle dette. 

Ta vare på deg selv nå 🦋

Hei. Ikke snakk om sykemelding pr nå, kun noen egenmeldignsdager.

Anonymkode: 1ee83...c7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generasjon millenium, "jobbet i 22 måneder og nå er jeg utbrent så jeg trenger sykemelding i 12 måneder"... 

Eller er det generasjon Z "som blir utbrent etter 13 måneder i arbeid og som etter 12 måneder sykemelding må gå over på aap da de fortsatt ikke har blitt helt frisk?" 

Anonymkode: bab38...a5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Splurge
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Generasjon millenium, "jobbet i 22 måneder og nå er jeg utbrent så jeg trenger sykemelding i 12 måneder"... 

Eller er det generasjon Z "som blir utbrent etter 13 måneder i arbeid og som etter 12 måneder sykemelding må gå over på aap da de fortsatt ikke har blitt helt frisk?" 

Anonymkode: bab38...a5a

Idiot, forstår godt at du kommenterer som anonym. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hei. Ikke snakk om sykemelding pr nå, kun noen egenmeldignsdager.

Anonymkode: 1ee83...c7f

Ok, da misforsto jeg :) Men husk, det er fortsatt en privatsak, sjefen har ingenting med det. En arbeidstaker har visse rettigheter :)

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

klarinetta skrev (På 28.4.2024 den 7.39):

Ok, da misforsto jeg :) Men husk, det er fortsatt en privatsak, sjefen har ingenting med det. En arbeidstaker har visse rettigheter :)

Jeg vet det, men det er bare noen personer som har evnen til å lirke ut ting av deg. Som denne sjefen min. Flere ganger har jeg tenkt å ikke si årsak, men så ender det med at jeg nevner en ting jeg ofte har slitt med helsemessig, som årsak.

Anonymkode: 1ee83...c7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg vet det, men det er bare noen personer som har evnen til å lirke ut ting av deg. Som denne sjefen min. Flere ganger har jeg tenkt å ikke si årsak, men så ender det med at jeg nevner en ting jeg ofte har slitt med helsemessig, som årsak.

Anonymkode: 1ee83...c7f

Jeg merker jeg ikke liker sjefen din. Manipulerende, trår over grenser,  uprofesjonell. Synd at slike får lov å sitte i lederposisjoner, slikt farger hele arbeidsplassen. 😔

God bedring til deg uansett 🌱

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg vet det, men det er bare noen personer som har evnen til å lirke ut ting av deg. Som denne sjefen min. Flere ganger har jeg tenkt å ikke si årsak, men så ender det med at jeg nevner en ting jeg ofte har slitt med helsemessig, som årsak.

Anonymkode: 1ee83...c7f

Det er bare å være kynisk og tenke på deg selv. Ingen andre som gjør det, de vil bare ha noe ut av deg.

Bare å ringe og melde deg syk, ingen kommer å henter deg og drar deg til jobben, akkurat.

Anonymkode: 21052...661

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.4.2024 den 23.47):

Jepp, i kommunen er det lite forståelse. Må bare finne seg i alt. Er veldig lei av å jobbe under sjefer aka diktatorer, som bestemmer hva jeg skal gjøre og når. Du får ingen medalje om du har null fravær i ett år.

Anonymkode: 1ee83...c7f

Hadde aldri giddet å jobbe der hvis det er sånn. Det er dere som «holder ut» sin feil at det ikke blir endringer. Må da være mulig å finne seg noe annet hvis det er så fryktelig.

Anonymkode: c1bc2...7fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.4.2024 den 19.27):

Jeg må si at jeg kun har èn fraværsdag siden jeg startet etter sommerferien. På jobben min har de aller fleste hatt langt flere sykedager enn meg. Jeg er heldig da jeg sjeldent er fysisk syk, men problemene mine er mer på det psykiske. Likevel holder jeg ut og holder ut. Presser meg.

I fjor endte det med sykemelding, først 100 %- deretter gradert. Det tok to måneder før jeg var fullt tilbake.

Nå er jeg litt på "stålet" igjen og frykter det kan bli samme utfall. Kanskje kan det hjelpe med en egenmelding, om så bare for et par dager. Det er jo ikke så lenge til sommerferie.

Mitt store problem er å skulle ringe inn og si at man er syk, og likevel føle på skammen over at det er psyken. Og at jeg tross alt egentlig kunne vært på jobb, rent fysisk.

Min nærmeste leder spør alltid om sykdomsgrunn og det plager meg. Jeg har til tider hatt en gjentakende fysisk problem som jeg noen ganger har vært borte fra jobben pga. Og lederen min spør alltid om det er den vanlige grunnen til at jeg er syk. Og det er jo fristende å svare ja og slippe flere spørsmål eller at han mistenker noe. Men det blir å lyve.

Har hørt at mange sier at ledere ikke har lov til å spørre om sykdomsgrunn, men er det bare en uskreven regel? Hvor står det eventuelt i arbeidsmiljøloven?

Frykter at jeg bare presser meg i stedet for å tørre å ringe inn sykdomsfravær.

Anonymkode: 1ee83...c7f

Sykdom er sykdom, enten det er fysisk eller psykisk. Du har like mye rett på sykmelding pg like gyldig grunn som en som er fysisk syk. 

Endret av Mayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mayer skrev (16 timer siden):

Sykdom er sykdom, enten det er fysisk eller psykisk. Du har like mye rett på sykmelding pg like gyldig grunn som en som er fysisk syk. 

Vet jo egentlig det, men samvittigheten sliter i meg. Lederen er avhengig av å sette inn vikar, og det har hendt at h*n har latt som om det er vanskelig å finne vikar. Selv om jeg har sett at andre på jobb som blir syke, alltid kommer det vikar for. Kanskje det er en hersketeknikk fra han/hennes side for å presse meg på jobb.

Anonymkode: 1ee83...c7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klarinetta skrev (På 27.4.2024 den 18.53):

En leder som alltid spør om hva årsaken er når folk er syke, er en upassende leder. Det er arbeidstakers rettighet å bli sykmeldt uten å fortelle hva det gjelder.

Du er derimot pliktig til å stille deg åpen for tilrettelegging og oppfølgingssamtaler, NAV har retningslinjer på dette for at du skal ha rett på sykepenger. 

Men heller ikke her har leder rett til å vite noe. Du kan snakke med legen din om hvordan du skal takle dette. 

Ta vare på deg selv nå 🦋

hvordan kan man tilrettelegge i jobben uten å vite hvilken lidelse det er? Tilrettelegging må jo tilpasses ettersom hva det er , psykisk eller fysisk. 

Anonymkode: bb60a...52b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...