Gå til innhold

Fått inkasso, men ikke opprinnelig faktura?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er dette lov? Har fått inkassovarsel, men jeg fikk aldri noe faktura fra firmaet.

Jeg pleier alltid å betale før fristen, men denne gang fikk jeg ikke en faktura en gang. Nå ser jeg at jeg har fått inkassovarsel og skal betale 40 kr mer enn det jeg skulle ha betalt hvis jeg faktisk fikk en faktura.

Hvordan er dette mulig? Å sende ut varsler og purringer, men ikke en gang gidde å sende faktura rett etter jeg faktisk bestilte? Jeg ville ha betalt langt før fristen.

Anonymkode: 4a2c1...e5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det skjer så mye feil hele tiden. Ring de og si fra så ordner det seg.

Anonymkode: 408bb...467

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket med de om de har sendt faktura? Og hvor de i såfall har sendt den?

Anonymkode: 75a31...241

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det skjer så mye feil hele tiden. Ring de og si fra så ordner det seg.

Anonymkode: 408bb...467

 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har du sjekket med de om de har sendt faktura? Og hvor de i såfall har sendt den?

Anonymkode: 75a31...241

Har skrevet e-post, men har ikke fått svar.

Anonymkode: 4a2c1...e5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

 

Har skrevet e-post, men har ikke fått svar.

Anonymkode: 4a2c1...e5c

Da handler du ikke med dem mer. Dette er useriøst. Du må gjerne si hvem det er, så kan vi andre være oppmerksomme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nymerïa skrev (3 minutter siden):

Da handler du ikke med dem mer. Dette er useriøst. Du må gjerne si hvem det er, så kan vi andre være oppmerksomme.

Hallo i luken. Noen ganger så kan en faktura komme i søppelpost på Mail eller posten har mista brevet. Er bare å ringe så ordner det seg. Ikke gjør ting så stort når det ikke behøver da. 

Anonymkode: b8b8e...b85

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har skjedd meg også. Bruker å løse seg enkelt med en telefonsamtale 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bare har fått en gebyr på 40,-, da har du ikke fått inkasso, for det er mye dyrere. Når inkassogebyrene begynner å løpe, da flyr hundrelappene fort. Dette er nok vare et inkassovarsel, hvilket er det man gjerne kalte en betalingspåminnelse eller purring tidligere.

Det hender fakturaer blir borte i posten, men enda vanligere er det at faktura sendes på e-post, men så går den i søppelpost-mappa eller kanskje e-post-adressa er feil i avsenders system.

 

Anonymkode: d2d8d...e15

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hallo i luken. Noen ganger så kan en faktura komme i søppelpost på Mail eller posten har mista brevet. Er bare å ringe så ordner det seg. Ikke gjør ting så stort når det ikke behøver da. 

Anonymkode: b8b8e...b85

Hallo i tåkeheimen. TS skriver at hun ikke får svar når hun henvender seg til dem. Det er i så fall uprofesjonell kundebehandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

 

Har skrevet e-post, men har ikke fått svar.

Anonymkode: 4a2c1...e5c

Når skrev du eposten?

Anonymkode: 75a31...241

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inkassovarsel er bare et annet ord for purring men det er klart du skulle fått en faktura først.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt vanlig praksis, de fleste gidder ikke å diskutere eller blir gassbelyst til å tro at feilen ligger hos dem selv.

Anonymkode: dceda...0b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nymerïa skrev (11 minutter siden):

Hallo i tåkeheimen. TS skriver at hun ikke får svar når hun henvender seg til dem. Det er i så fall uprofesjonell kundebehandling.

Sånn er de. Ta en telefon.

Anonymkode: 408bb...467

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Får samme greiene, og alltid er det faktura ang parkering i parkeringshus. Har parkert der, det stemmer med dato/klokkeslett. Men hvor har de sendt fakturaen de påstår de har sendt?? Det dukker plutselig bare opp inkassovarsel med purregebyr. Skjedd flere ganger.

Anonymkode: b7893...b00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring dem og fortell at du har sendt dem en e-post som du ikke har fått svar på.  Be om å få tilsendt fakturaen på e-post og spør samtidig når og hvordan fakturaen ble sendt til deg (post, e-post, sms osv.).  Sjekk også at e-posten du brukte til bedriften er riktig.  Nå er ikke 40 kr det store, men selvfølgelig skal du motta faktura først.  Forstår godt at du blir irritert.  

Selv mottok mitt firma et krav fra et inkassobyrå i går.  Kravet var opprinnelig fra et fergeselskap, og nå var det lagt til både renter og salær.  Det er ett år siden fergereisen min ble gjort.  Da jeg ringte inkassoselskapet viste det seg at der var enda et inkassokrav, men det var ikke sendt meg enda.  Også dette var ilagt renter og salær.  Ergo lå det bare hos inkassoselskapet og "godgjorde" seg (renter påløpte).  
Da ringte jeg fergeselskapets faktureringskontor.  Det viste seg at de hadde fått fakturaene til mitt firma i retur fra Posten.  Så hadde de ikke gjort noe mer.  Bare videresendt til inkassoselskapet.  Som etter ett år sendte meg inkassovarsel i posten, og som nådde meg. 
Alle renter og salærer ble strøket.  Men jeg måtte faktisk true med å ta saken til Forbrukerrådet før de aksepterte det.    
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta kontakt med inkassoselskapet umiddelbart og "bestride" fakturaen.
Da blir den satt på hold, og du trenger ikke betale den innenfor tiden før klagen din er avklart.
Du sier bare at det er som det er, du fikk aldri den opprinnelige fakturaen.

Sannsynligvis er det fordi de sendte den til feil addresse.
De fleste er grei på det og trekker inkasso tilbake og gir deg ny forfallsdato på faktura uten ekstra gebyrer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...