Gå til innhold

Helseministerens familiefirma har privat helseforsikring


Justlooking

Anbefalte innlegg

Det er helt vanlig i større private firmaer og har vært det i mange år pga ventetiden i det offentlige. Som jo er blitt ekstrem lang de siste årene.

Noen synspunkter?  https://www.vg.no/nyheter/i/pPgR36/tv-2-ap-nestleder-vestre-tegnet-privat-helseforsikring-for-sine-ansatte

PS, selv har jeg hatt forsikring i veldig mange år via jobben, men kjenner flere som de siste årene har gått privat og betalt alt selv grunnet uholdbare ventetider i store smerter. 

Endret av Justlooking
Tillegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom dette er innført som del av lønnsforhandlinger, ser jeg ikke problemet. Hvorfor skal ledelsen nekte dette så lenge det er innenfor den økonomiske rammen man kan tilby? 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, esk said:

Skjønner ikke hvorfor dette er en sak? 

https://www.nrk.no/norge/vil-stoppe-private-helsetilbud-1.16399808 Ap har vedtatt at de vil begrense privat helsetilbud og innføre avgift for privat helseforsikring. Det er en sak fordi det er forskjell mellom liv og lære. 

Når valget står mellom privat helseforsikring eller årevis i kø i det offentlige helsevesenet tror jeg de fleste går for førstnevnte. 

  • Liker 4
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser heller ikke problemet. For det første er ikke helseministeren enerådende i sin families firma. For det andre er jobben hans som helseminister å jobbe for APs poltikk, hva han personlig mener om dette er underordnet. Alle politikere er godt vant med å jobbe for saker de ikke nødvendigvis er så opptatt av/støtter selv. Det er helt uproblematisk for dem (og for meg). 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

bysummerfall skrev (1 time siden):

Ser ikke problemet.

Ikke? 

Det er problematisk fordi han representerer en regjering som vil redusere privat helsesektor.

"Dagens markedstenkning, målstyring og privatisering i helsetjenesten må reduseres." (sitat fra Hurdalsplattformen)

  • Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, LeneXCII said:

Ikke? 

Det er problematisk fordi han representerer en regjering som vil redusere privat helsesektor.

"Dagens markedstenkning, målstyring og privatisering i helsetjenesten må reduseres." (sitat fra Hurdalsplattformen)

Det er ulike roller han har vært i og det er heller ikke slik at politikere er 100 % enig i alt partiet mener er rett.

At han en gang i fortiden har vært i et firma som har hatt helseforsikringer til de ansatte gjør han ikke til en dobbeltmoralist.

Her forsøker mediene å koke suppe på spiker.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bysummerfall skrev (27 minutter siden):

Det er ulike roller han har vært i og det er heller ikke slik at politikere er 100 % enig i alt partiet mener er rett.

At han en gang i fortiden har vært i et firma som har hatt helseforsikringer til de ansatte gjør han ikke til en dobbeltmoralist.

Her forsøker mediene å koke suppe på spiker.

Heisann ...

"At han en gang i fortiden har vært i et firma som har hatt helseforsikringer til de ansatte gjør han ikke til en dobbeltmoralist."

 

Kommentaren din er direkte misvisende - har vært i et firma = var sjef i Vestre As😑

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

esk skrev (3 timer siden):

Skjønner ikke hvorfor dette er en sak? 

De leter vel etter noe som kan felle enda en minister.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sfr skrev (51 minutter siden):

Heisann ...

"At han en gang i fortiden har vært i et firma som har hatt helseforsikringer til de ansatte gjør han ikke til en dobbeltmoralist."

 

Kommentaren din er direkte misvisende - har vært i et firma = var sjef i Vestre As😑

Det er ikke akkurat slik, han drev familiefirmaet som har store inntekter på det offentlige. Noen sier uten anbud men håpet det er med …. Hvem vet?  Han er han selv mangemillionær som Støre. Og de valgte private helseforsikringer i det firmaet. Jeg vet hvordan det fungerer fordi vi har det selv. Og det er ikke en del av forhandlinger men noe som blir valgt for å slippe å vente på det offentlige ett år for de enkleste ting. Man får det veldig raskt via private (10 dager) og blir dermed raskt frisk og tilbake i jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han ønsker vel å gjøre det offentlige tilbudet så bra at man ikke trenger de private aktørene. Men enn så lenge ønsker han jo å være en god arbeidsgiver for de som jobber hos ham.  Mener du de skal hives bakerst i helsekøene kun fordi sjefen er medlem i AP??

Jeg stemmer overhodet ikke AP selv, men dette er virkelig en ikke-sak! 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har jo vært slik i AP-leiren ganske lenge. Forskjell på politikk og privatliv. 

Støre er AP-leder, men har egen privat helseforsikring, bruker privat legevakt, mora si på privat omsorgshjem og barna på privatskole. Hva det offentlige tilbyr er tydeligvis ikke godt nok. 

Når det gjøres arbeid på hytta leier han inn svart arbeid og gidder ikke betale mva. Og nå er siste i rekken, Vestre, også ivrig tilhenger av private helseforsikringer. 

Kanskje det partiet burde jobbe med å forbedre det offentlige helsevesenet til landets innbyggere før de fjerner mulighet for private ordninger, fritt sykehusvalg osv.? 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (3 minutter siden):

Det har jo vært slik i AP-leiren ganske lenge. Forskjell på politikk og privatliv. 

Støre er AP-leder, men har egen privat helseforsikring, bruker privat legevakt, mora si på privat omsorgshjem og barna på privatskole. Hva det offentlige tilbyr er tydeligvis ikke godt nok. 

Når det gjøres arbeid på hytta leier han inn svart arbeid og gidder ikke betale mva. Og nå er siste i rekken, Vestre, også ivrig tilhenger av private helseforsikringer. 

Kanskje det partiet burde jobbe med å forbedre det offentlige helsevesenet til landets innbyggere før de fjerner mulighet for private ordninger, fritt sykehusvalg osv.? 

Kunne sagt mye mot dette - en smule generalisering, eller? Men nøyer meg med - jeg mener det er bedre å ha en regjering som jobber for bedre offentlig tilbud, selv om de selv av og til bruker private, enn en regjering som ikke jobber for bedre offentlig tilbud. Alle de som ikke har råd til private tilbud burde være enig med meg. Jeg er som Støre og Vestre, fra en solid rik familie og det er ikke så viktig for meg personlig med et godt offentlig tilbud, for jeg har råd til å betale private. Likevel er jeg, som dem, opptatt av at det offentlige tilbudet skal være godt, fordi det mener jeg samfunnet er best tjent med. At jeg noen ganger benytter private fordi jeg har anledning til det synes jeg faktisk må være greit. Eller hadde dere foretrukket at vi var for lavere skatter og mindre offentlig tilbud? Det er det vi personlig hadde tjent på. 

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Frottis said:

Kunne sagt mye mot dette - en smule generalisering, eller? Men nøyer meg med - jeg mener det er bedre å ha en regjering som jobber for bedre offentlig tilbud, selv om de selv av og til bruker private, enn en regjering som ikke jobber for bedre offentlig tilbud. Alle de som ikke har råd til private tilbud burde være enig med meg. Jeg er som Støre og Vestre, fra en solid rik familie og det er ikke så viktig for meg personlig med et godt offentlig tilbud, for jeg har råd til å betale private. Likevel er jeg, som dem, opptatt av at det offentlige tilbudet skal være godt, fordi det mener jeg samfunnet er best tjent med. At jeg noen ganger benytter private fordi jeg har anledning til det synes jeg faktisk må være greit. Eller hadde dere foretrukket at vi var for lavere skatter og mindre offentlig tilbud? Det er det vi personlig hadde tjent på. 

Det offentlige helsevesenet er et bra konsept det. Men man blir jo litt oppgitt når det er 20 ukers ventetid på MR i Helse Sør-Øst, samtidig som man kan få MR på to dagers varsel på Volvat. Og Støre og gjengen som stengte muligheten for offentlig-privat samarbeid, fritt sykehusvalg og mer effektiv utnyttelse av kapasitet. Samme gjelder barnehager. Fysjameg, private barnehager! Så istedetfor å sende pasienter til f.eks Volvat blir de nå surrende rundt på sykemelding i 20 uker. 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

bysummerfall skrev (20 timer siden):

Det er ulike roller han har vært i og det er heller ikke slik at politikere er 100 % enig i alt partiet mener er rett.

At han en gang i fortiden har vært i et firma som har hatt helseforsikringer til de ansatte gjør han ikke til en dobbeltmoralist.

Her forsøker mediene å koke suppe på spiker.

Nei, det mener jeg er en for naiv måte se det på.

Det er snakk hvem denne personen egentlig er, og hva han egentlig står for! 

Endret av LeneXCII
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/23/2024 at 6:35 PM, LeneXCII said:

Nei, det mener jeg er en for naiv måte se det på.

Det er snakk hvem denne personen egentlig er, og hva han egentlig står for! 

Hva hadde du selv gjort i hans sko?

Nå er han i en posisjon hvor han kan gjøre folk mindre avhengige av private forsikringer.

Om man lurer på dobbeltmoral så kan man spørre om hvem KRF egentlig er når de stemte for forksjellsbehandling av asylsøkere i Drammen. Langt mer alvorlig enn at Vestre sitt selskap sørget for helseforsikringer for sine ansatte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...