Gå til innhold

Ville dere kjøpt nye sommerdekk (dyrt) eller kjørt med piggfrie vinterdekk året rundt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Skal man kjøre trygt, JO!

Piggfrie vinterdekk på sommeren har, som andre har nevnt, en rekke ulemper sammenlignet med sommerdekk. Piggfrie dekk på sommeren har som sagt en annen gummiblanding som gir egenskaper som ikke er gode nok på sommeren. Bl.a. får du større bremselengde, ganske stor økt fare for vannplaning m.m.

Som sjåfør har man ansvar for at kjøretøyet er i forsvarlig tilstand til kjøringen. Det er det ikke om du kjører på piggfrie vinterdekk på sommeren. Som sommerdekk på vinteren heller ikke er forsvarlig.

 

Anonymkode: c8f4e...0b2

Piggfrie vinterdekk er vel heller ikke særlig bra på vinterføre, bruker utrykningsbiler piggfrie dekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å spare på dekk er idioti. 

Og med dobbelt så mye slitasje er jeg neimen sikker på om du sparer noe. Utenom jobben med å bytte dekk. 

Anonymkode: f0a0d...b3b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk farligere å kjøre med vinterdekk på sommerføre enn omvendt. På sommerføre går ting fort og ulykkene blir alvorlige. På vinterføre med sommerdekk bulker det kanskje, om du i det hele tatt kommer fremover.

Hvis det regner på sommeren blir vinterdekkene veldig glatte og får ikke feste. Så du må definitivt bytte dekk! 

Anonymkode: b6bba...e58

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp nye sommerdekk. Man skal ikke kjøre på dekk tilpasset vinterføre på sommeren og omvent. 
Gode dekk er en relativt billig forsikring og en god investering for både din og andres sikkerhet. 

Anonymkode: 44cfd...2a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk denne helgen: hadde sommerdekk som var kjørt 3 sesonger. tenkte de skulle vare ut denne sesongen. kjørte ganske fort og over område med vann. bilen ble veldig ustabil og vannplanet. var alene i bilen, men allikevel ble jeg ganske redd. gjorde søk og fant ut at planing og bremselengde etc blir redusert ganske mye over tid. da jeg gjorde research, fant jeg også ut at disse helårsdekkene scorer ganske dårlig på disse målingene. 

jeg kjøpte nye dekk og det føles mye bedre med en gang. nå vet jeg at jeg har gjort det jeg kan for at bilturen skal være trygg for min familie og for meg. så jeg anbefaler å ta denne kostnaden med gode sommerdekk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koster å ha bil, det må du bare akseptere eller ta bussen. 

Jeg har nettopp kjøpt nye sommerdekk til i år, og de varer i mange, mange år frem i tid. Det å bruke riktige dekk er en selvfølge. Jeg er ikke en bil-person og synes det er sure penger, men sånn er det å ha bil. Det koster. 

Anonymkode: fc232...ea7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da vi kjøpte nybil for et par år siden, prøvde selgeren å overbevise oss om at helårsdekk var alt som trengtes. For å si det sånn: Det endte med at vi fikk snakket oss til et sett vinterdekk inkludert. Ikke finn på å kjøre med "helårsdekk" om vinteren i Norge.

Anonymkode: 54ef9...e8f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett bremselengden på vinterdekk på varmt sommerføre? 

Hadde du visst, hadde du aldri spurt!

Beregninger som er gjort, viser at et piggfritt vinterdekk i 80 km/t og 6 varmegrader gir 12 meter økt bremselengde i forhold til et sommerdekk. I 50 km/t og i 20 varmegrader, øker dette til hele 14,5 meter. Marginene er skjebnesvangre og det kan i ytterste konsekvens stå mellom liv og død.

Også på våt asfalt er de piggfrie dekkene dårlige, da faren for vannplaning øker betraktelig.

https://www.tv2.no/a/6791450/

 

 

 

Anonymkode: d12d3...b23

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å ha riktig dekk til riktig sesong. Uten tvil hadde jeg kjøpt nye sommerdekk.

Helårsdekk hadde jeg aldri en gang vurdert, da de er dårlig på sommerføre og dårlige på vinterføre.

Anonymkode: 60beb...a8f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke har råd til nytt sett med dekk og felger er det mye å spare på å kjøpe sett på finn. Det er mange dekk som er nesten nye som ligger til salgs og var for meg i mange år stedet jeg kjøpte dekk når det knep økonomisk.

 

Anonymkode: ab9bd...66e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definitivt nye dekk. Dekk er den éne delen på bilen du ikke tuller med. Hadde heller kjøpt jalla bremseklosser enn dårlige dekk, eller kjørt rundt med vinterdekk på sommeren.

Anonymkode: 4471e...741

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerdekk,selv så å si utslitte sommerdekk er bedre enn vinterdekk. 

Sier en som nesten havna i fjellveggen pga piggfrie dekk en sommerdag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helårsdekk er dårlige både på vinterføre og sommerføre. Piggfrie vinterdekk er lovlig på sommerføre, men de gir dårligere veigrep om sommeren enn sommerdekk, og de slites mye raskere om sommeren fordi de har en gummiblanding som skal holde seg myk i kulda, men som blir veldig, veldig myk i sommervarmen.

Her er mer å lese om temaet.

https://www.forskning.no/bil-og-trafikk-materialteknologi-samferdsel/forskere-advarer-mot-a-droppe-dekkskiftet/2206310

https://www.tv2.no/broom/de-kan-brukes-hele-aret-men-det-er-en-darlig-ide/14083662/

https://vianor.no/dekkinformasjon/fakta-om-dekk/helarsdekk/

Anonymkode: ae71a...5e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er slitne dekk,   jeg kjører ikke på dårlige dekk. Dette er meg da. Tar loven på alvor. 3 millimeter. Har god kommunikasjon med selger av min  bil. Nå bor jeg på en mindre by. Dette spiller ingen rolle.  Verkstedet jeg  bruker, de sier ifra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bvp skrev (7 timer siden):

Piggfrie vinterdekk er vel heller ikke særlig bra på vinterføre, bruker utrykningsbiler piggfrie dekk?

Jeg tror det er litt forskjellig. De kan ikke akkurat definere kjøremønster og skal kunne kjøre på ulike steder. Og pigg på barmark er ikke sjakktrekk i utrykning.

Personlig erfaring tilsier at biltype og gode ferske dekk er viktigere for mitt bruk, men på en politibil ville jeg valgt piggdekk, selv om jeg har hjulpet løs biler med piggdekk.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte alltid med piggfrie vinterdekk, og egne sommerdekk. Ifølge faren min, så er piggfrie vinterdekk, elendige på våte veier. Hadde nok vært å foretrekke å ha piggdekk på vinteren, men på den tiden av året, ble ikke bilen så mye brukt uansett, mest korte turer til og fra trening, butikken osv, ingen langturer. 

Anonymkode: 4af85...047

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Der jeg bor kunne jeg godt hatt piggdekk. Mye snø og is på vinterstid. Å kjøre piggfri er en tilvenning for min del. Men det har gått bra så langt. Jeg har nå piggfrie vinterdekk, og egne sommerdekk. Jeg vet at jeg kunne hatt helårsdekk. For meg er det uaktuelt. Der er en forskjell. Grovhet og spor i dekkene. Dette går ut over gripeevnen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt ettersom, bor du nordpå med kald sommer er ikke piggfritt det verste du kan kjøre, de er for temperaturer fra -10/+10 alt etter hvilke dekk. Kjører du mye og langt bør du ha dedikerte sommerdekk.

Anonymkode: 20632...8a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinterdekk har IKKE like bra grep på sommerføre. 

Anonymkode: 25512...b77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøre piggfrie hele året kan koste deg livet. Er der verdt å spare 10k? Har du ikke råd til nye dekk, har du ikke råd til bil 

Anonymkode: f41f9...12c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...