Gå til innhold

Føler meg så trøtt og elendig hele tiden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er så trøtt, hver dag, hele dagen. Om jeg jobber, har ferie, like trøtt/ sliten uansett.. føler meg liksom så elendig. Ikke svimmel, men litt sånn, føles som at jeg har vært våken hele natta. Føler meg og litt små.. ikke kvalm, men uvel liksom, litt vondt i muskler, kroppen. 

Vært hos legen, mangler ikke d- vitamin, ikke jern. Ingen mangler, ikke noe medisinsk galt. 

Bekymrer meg mye hele tiden, kan henge meg opp i hvordan jeg skal løse jula f eks, har skilte foreldre, begge alene, og jeg vil være med begge.. så henger jeg meg opp i det og går å bekymrer meg.. klarer aldri kose meg med ting, har jeg familien på besøk tenker jeg de vil sikkert ikke egentlig være her.. eller at ting hadde vært bedre om jeg bodde et annet sted. 

Har samboer, ingen barn, eier hus.. 

Det er så forferdelig slitsomt å ha det sånn hele tiden. Vil bare ha det bra, vet jo jeg har ting å være takknemlig for, men bare klarer ikke. Skal på ferie neste uke, er redd jeg ikke skal orke noe, bare føle meg trøtt og elendig hele tia.. 

Andre som har hatt det sånn? Hva hjalp deg?

Anonymkode: 688b9...00f

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du sliter ut deg selv med et sånt tankesett. Psykolog, mindfulness, el lign?

Anonymkode: 2b297...36b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du sliter ut deg selv med et sånt tankesett. Psykolog, mindfulness, el lign?

Anonymkode: 2b297...36b

Går til psykolog. Men har vel ikke følt sånn veldig effekt enda, men må gi det mer tid tror jeg.. prøver å finne ting som kan gjøre jeg klarer slappe helt av, men sliter litt med det..

Anonymkode: 688b9...00f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også ufattelig sliten en lang periode og forstod ikke hvorfor. Men så sa en venninne til meg: "jammen, faren din døde nesten i fjor, din mor er kreftsyk, du planlegger å gjøre det slutt med kjæresten din og samtidig har du tatt på deg disse vanskelige jobbprosjektene OG du er bekymra for økonomien din. Det er kanskje ikke SÅ rart at du er så sliten?".
Det gav meg en liten vekker. Da hadde jeg bare blitt så vant til min tilværelse, at jeg ikke så hvor mange krevende ting jeg faktisk stod i.

Det samme skjedde da livet mitt snudde til det bedre. Jeg hadde et halvt år der jeg var skikkelig utslitt og ukonsentrert. Det var kroppen min som gav beskjed om at jeg endelig kunne slappe av etter å ha vært i overlevelses-modus.

Bare nevner disse eksemplene fordi ofte er det psykiske årsaker til hvorfor en er sliten, men man er ikke så flink til å se det selv fordi man er bare vant til å ha det sånn. Kroppen din kjemper hardt for å gi beskjed om at du trenger hvile, fordi det er noe du gjør som sliter den ut. Det kan være hva som helst - men siden du nevner tankekjøret ditt så tror jeg kanskje innerst inne at du selv vet årsaken. Man kan bli ekstremt sliten av angst og tankekjør.

Hva hjalp meg: Vente på bedre tider, skrive dagbok, vision boards, meditasjon, positiv psykologi,  trening, alene-tid.

Anonymkode: 90831...6e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg var også ufattelig sliten en lang periode og forstod ikke hvorfor. Men så sa en venninne til meg: "jammen, faren din døde nesten i fjor, din mor er kreftsyk, du planlegger å gjøre det slutt med kjæresten din og samtidig har du tatt på deg disse vanskelige jobbprosjektene OG du er bekymra for økonomien din. Det er kanskje ikke SÅ rart at du er så sliten?".
Det gav meg en liten vekker. Da hadde jeg bare blitt så vant til min tilværelse, at jeg ikke så hvor mange krevende ting jeg faktisk stod i.

Det samme skjedde da livet mitt snudde til det bedre. Jeg hadde et halvt år der jeg var skikkelig utslitt og ukonsentrert. Det var kroppen min som gav beskjed om at jeg endelig kunne slappe av etter å ha vært i overlevelses-modus.

Bare nevner disse eksemplene fordi ofte er det psykiske årsaker til hvorfor en er sliten, men man er ikke så flink til å se det selv fordi man er bare vant til å ha det sånn. Kroppen din kjemper hardt for å gi beskjed om at du trenger hvile, fordi det er noe du gjør som sliter den ut. Det kan være hva som helst - men siden du nevner tankekjøret ditt så tror jeg kanskje innerst inne at du selv vet årsaken. Man kan bli ekstremt sliten av angst og tankekjør.

Hva hjalp meg: Vente på bedre tider, skrive dagbok, vision boards, meditasjon, positiv psykologi,  trening, alene-tid.

Anonymkode: 90831...6e9

Takk for et langt, godt svar :) det er nok sant, tankekjøret sliter meg virkelig ut.. jeg bruker vel 80/ 90% av tiden min på å bekymre meg, ha dårlig samvittighet ovenfor andre, særlig andre i familien. Bekymrer meg for ting som er lenge til, som jeg ikke får gjort noe med uansett.. det er så slitsomt, men klarer liksom ikke slutte. 

Min far har fått demens, så det er og en stor bekymring.. har dårlig samvittighet for at han sitter alene på f eks helligdager, så resultatet er at jeg reiser til han alle helligdager, og samboer er hjemme.. han kan så klart bli med, men vil være med sine og, som jeg så klart skjønner. Julen er det verste.. er med samboer, men klarer ikke kose meg. Har 2 julaftener uten min familie, vet ikke hva jeg skal gjøre i år.. 

Vet jeg må prøve slutte med dette tankekjøret..

Anonymkode: 688b9...00f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var veldig trøtt en periode jeg hadde B vitamin mangel. Jeg spiste ikke noen kjøttprodukter el. lignende på 5 måneder, men fikk likevel ikke påvist mangel hos lege. En venn av meg ga meg tips om å ta B-12 tilskudd og det hjalp umiddelbart. Det skader ikke å prøve :)

Anonymkode: dfefa...9b2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spør psykologen om hen tilbyr metakognitiv terapi. Hjalp meg godt mot tankekjør og bekymringer! Vitenskapelig bevist at terapiformen har effekt.

Anonymkode: a0334...e56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg var veldig trøtt en periode jeg hadde B vitamin mangel. Jeg spiste ikke noen kjøttprodukter el. lignende på 5 måneder, men fikk likevel ikke påvist mangel hos lege. En venn av meg ga meg tips om å ta B-12 tilskudd og det hjalp umiddelbart. Det skader ikke å prøve :)

Anonymkode: dfefa...9b2

Jeg fikk også påvist B-12 mangel selv om jeg spiser endel kjøtt. Det hjalp fort ja.

Anonymkode: d78b6...3b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...