Gå til innhold

Mistanke om intoleranse for gluten, laktose og sukker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg var på undersøkelse i dag der legen sa at det så ut som at jeg hadde mye luft i tarmene og at de ikke så fornøyde ut. Hun sa at det mest sannsynlig er noe mat jeg ikke tåler, og skal derfor kutte ut gluten, laktose og sukker for en periode. 

Dette kom veldig uforventet og som et sjokk for meg og jeg aner ikke hvor jeg skal starte. Hvor lenge bør jeg sjekke ut? Og HVA kan jeg spise? Alle mattips tas i mot med stor takk<3

Anonymkode: dad2f...2a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan fint teste ut å kutte laktose og sukker en periode. Men en lege som uten videre ber deg om å kutte ut gluten burde revurdere yrket sitt.

Du må for all del ikke kutte ut gluten før du ev. er testet for cøliaki hvis det mistenkes det. Mye luft er ganske typisk ved det. Kutter du gluten heles tarmene og tester senere vil vise feil. For å få rett svar på testene må du da innføre gluten over lang tid og plagene vil da være flere ganger verre enn det er nå da kroppen har blitt vant til å være frisk.

Så kutt gjerne ut laktose, dukker har jeg selv ikke noe tro på med de plagene, men husk at har du cøliaki vil du merke bedring ved å kutte ut melk selv om melk i utgangspunktet ikke har noe med plagene å gjøre. Det for de den delen som bryter ned laktosen i melken sitter ytterst på tarmtottene som glutenen ødelegger.

Så det jeg hadde gjort er å ringe tilbake til legen, be om ny time og si at med de rådene han kom med ønsker du å testes for cøliaki før du kutter ut noe som helst mat.

Anonymkode: 87dbf...05d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til info det var en gynokologisk undersøkelse, og grunnen til undersøkelsen var at jeg har slitt mye med kvalme og lav matlyst over en måneds tid. Men siden jeg har spisst altfor lite/nesten ikke noe i det siste kan jo også det være grunn til luft i tarmen?

Anonymkode: dad2f...2a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Til info det var en gynokologisk undersøkelse, og grunnen til undersøkelsen var at jeg har slitt mye med kvalme og lav matlyst over en måneds tid. Men siden jeg har spisst altfor lite/nesten ikke noe i det siste kan jo også det være grunn til luft i tarmen?

Anonymkode: dad2f...2a0

Informerte du legen din om dette?

Anonymkode: 53bdf...ded

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det personen over her skriver. Ikke kutt ut gluten. Du må testes først og hvis du har cøliaki først da må du kutte ut gluten.

Jeg er laktoseintolerant og får luftplager og vondt i magen/tarmene hvis jeg spiser f.eks. kremet suppe. Det er trygt å teste ut om det kan være dette ved å bytte til laktosefrie produkter en uke eller to for deretter gjeninnføre. 
 

Spiser du nok fiber? Husk å drikke mye vann også. Fiber + nok vann = god tarm.
Fiber + for lite vann = hard avføring. 

Anonymkode: ba056...377

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Informerte du legen din om dette?

Anonymkode: 53bdf...ded

Sa jeg hadde slitet mye med matlyst og gått en del ned i vekt

Anonymkode: dad2f...2a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Enig i det personen over her skriver. Ikke kutt ut gluten. Du må testes først og hvis du har cøliaki først da må du kutte ut gluten.

Jeg er laktoseintolerant og får luftplager og vondt i magen/tarmene hvis jeg spiser f.eks. kremet suppe. Det er trygt å teste ut om det kan være dette ved å bytte til laktosefrie produkter en uke eller to for deretter gjeninnføre. 
 

Spiser du nok fiber? Husk å drikke mye vann også. Fiber + nok vann = god tarm.
Fiber + for lite vann = hard avføring. 

Anonymkode: ba056...377

Problemer er at jeg sliter kun med kvalme, dårlig matlyst og rumling i magen. Er ikke oppblåst og har ikke vondt i magen. Lite og sjeldent avføring fordi lite mat

Anonymkode: dad2f...2a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Problemer er at jeg sliter kun med kvalme, dårlig matlyst og rumling i magen. Er ikke oppblåst og har ikke vondt i magen. Lite og sjeldent avføring fordi lite mat

Anonymkode: dad2f...2a0

Dette kan fint komme av cøliaki.

Anonymkode: 87dbf...05d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rumling i magen er da helt normalt? Hva er sjeldent? 3 ganger for dagen til hver 3 dag er ansett som normalt.

Anonymkode: b453b...cbb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hei! Jeg var på undersøkelse i dag der legen sa at det så ut som at jeg hadde mye luft i tarmene og at de ikke så fornøyde ut. Hun sa at det mest sannsynlig er noe mat jeg ikke tåler, og skal derfor kutte ut gluten, laktose og sukker for en periode. 

Dette kom veldig uforventet og som et sjokk for meg og jeg aner ikke hvor jeg skal starte. Hvor lenge bør jeg sjekke ut? Og HVA kan jeg spise? Alle mattips tas i mot med stor takk<3

Anonymkode: dad2f...2a0

Dette er jo intoleranser/allergier det går an å påvise med allergitest, så hvorfor ble du ikke testet? Luft i magen kan en få av så mangt: kullsyre, tyggis/pastiller, mat/drikke med kunstig søtning, frukt/grønnsaker med høyt fiberinnhold.  Å bare slenge ut at du bør kutte ut laktose, gluten og sukker å gjøre nærmere undersøkelser høres useriøst ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les om lav fodmap, bruk den strategien de snakker om. (6 uker uten, introduser en og en ting)

Anonymkode: 73198...536

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Til info det var en gynokologisk undersøkelse, og grunnen til undersøkelsen var at jeg har slitt mye med kvalme og lav matlyst over en måneds tid. Men siden jeg har spisst altfor lite/nesten ikke noe i det siste kan jo også det være grunn til luft i tarmen?

Anonymkode: dad2f...2a0

Hvis du kompenserer for lavt næringsinntak med høyere inntak av kullsyreholdige drikker, energidrikk, tyggis/pastiller, har du svaret ditt på luft i magen der. Men dårlig matlyst og vekttap som har oppstått siste måneden høres ikke ut som allergi/intoleranse, men noe annet, så kom deg til fastlegen (gynekologen skal ikke gi råd om kosthold) og få tatt nødvendige prøver!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dette kan fint komme av cøliaki.

Anonymkode: 87dbf...05d

Rumlingen skyldes vel helst sult; ts sier jo at hun spiser altfor lite og har gått ned i vekt og har lite avføring fordi hun spiser så lite.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grüner skrev (2 minutter siden):

Rumlingen skyldes vel helst sult; ts sier jo at hun spiser altfor lite og har gått ned i vekt og har lite avføring fordi hun spiser så lite.

Alene ja, men når hun samtidig sliter med kvalme, dårlig matlyst og har gått ned i vekt er det greit å se litt videre på det.

Anonymkode: 87dbf...05d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (9 minutter siden):

Hvis du kompenserer for lavt næringsinntak med høyere inntak av kullsyreholdige drikker, energidrikk, tyggis/pastiller, har du svaret ditt på luft i magen der. Men dårlig matlyst og vekttap som har oppstått siste måneden høres ikke ut som allergi/intoleranse, men noe annet, så kom deg til fastlegen (gynekologen skal ikke gi råd om kosthold) og få tatt nødvendige prøver!

Har drukket en del kullsyreholdige drikker ja

Anonymkode: dad2f...2a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har drukket en del kullsyreholdige drikker ja

Anonymkode: dad2f...2a0

Du kan få luft i magen av det og av kunstig sukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Alene ja, men når hun samtidig sliter med kvalme, dårlig matlyst og har gått ned i vekt er det greit å se litt videre på det.

Anonymkode: 87dbf...05d

Of course, hun bør gå til fastlegen og bli undersøkt, men selve rumlingen er nok sult i dette tilfellet, siden hun er underernært. Men hun må finne ut hva som ligger bak kvalmen og den dårlige matlysten, som igjen gjør at hun spiser for lite og raser ned i vekt. At en gynekolog slenger ut kostholdsråd som utelater viktige næringsgrupper uten å ha gjort nødvendige undersøkelser eller prøver virker veldig useriøst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...