AnonymBruker Skrevet 22. april #1 Del Skrevet 22. april Det er jo i mange tråder diskusjon om vekt, BMI, mat og trening. Hvor mye man må jobbe for å gå ned eller holde vekten. Jeg tilhører nok ikke kategorien som har lett for å legge på meg, har en nett kropp. Jeg har ønske om å opprettholde vekten jeg har, tar sunne valg og holder meg i aktivitet for dette. Ikke på en usunn måte og ikke noe spiseforstyrret slik jeg ser det. Men både på KG og i det virkelige liv, så får man jo fort kommentarer om man enten jobber for å holde vekten når man er slank eller ønsker å gå i vekt innad i normalområdet. Jeg forstår ting kan bikke over, men er det virkelig ille at man ønsker å holde seg i helt nedre del av normal BMI (18,5-20) for å føle seg vel, kunne føle at man yter bedre i sport? Jeg spiser meg god og mett til måltider, faster ikke. Liker å trene, men ikke fanatisk. Velger sunn og næringsrik mat. Ved mer kaloriholdig mat ville jeg sikkert gått opp. Men er det virkelig ille at man spiser sunt og holder seg aktiv? Anonymkode: be0d1...42f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april #2 Del Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Det er jo i mange tråder diskusjon om vekt, BMI, mat og trening. Hvor mye man må jobbe for å gå ned eller holde vekten. Jeg tilhører nok ikke kategorien som har lett for å legge på meg, har en nett kropp. Jeg har ønske om å opprettholde vekten jeg har, tar sunne valg og holder meg i aktivitet for dette. Ikke på en usunn måte og ikke noe spiseforstyrret slik jeg ser det. Men både på KG og i det virkelige liv, så får man jo fort kommentarer om man enten jobber for å holde vekten når man er slank eller ønsker å gå i vekt innad i normalområdet. Jeg forstår ting kan bikke over, men er det virkelig ille at man ønsker å holde seg i helt nedre del av normal BMI (18,5-20) for å føle seg vel, kunne føle at man yter bedre i sport? Jeg spiser meg god og mett til måltider, faster ikke. Liker å trene, men ikke fanatisk. Velger sunn og næringsrik mat. Ved mer kaloriholdig mat ville jeg sikkert gått opp. Men er det virkelig ille at man spiser sunt og holder seg aktiv? Anonymkode: be0d1...42f Enig med deg. Jeg har bmi på 19,5 og trener og spiser relativt sunt for å holde meg der. Jeg har gått ned fra bmi 30, og vil aldri tilbake til overvekt igjen. Anonymkode: 1dd2a...7ac 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ebbeliten Skrevet 22. april #3 Del Skrevet 22. april Jeg forstår ikke hensikten med dette innlegget. Mener du virkelig å spørre om det er galt/ille å spise sunt, trene og/eller å være slank? 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april #4 Del Skrevet 22. april Nei, hvorfor skal det være et problem, egentlig?? Anonymkode: 3082f...bcd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april #5 Del Skrevet 22. april premisset for spørsmålet ditt bærer preg av at du synes slanke folk skal skjermes fra kritikk, at du opplever at du er i en slags offerrolle - "er det virkelig å ille/galt å gjøre det som er riktig (altså spise sunt)". Nei, det er aldri feil å leve sunt, men for veldig mange så vil det være vanskelig å kunne ha en balansert hverdag uten overdrevent fokus på hva man spiser og samtidig opprettholde en BMI på 18. At det ofte kan reageres negativt på mennesker som har behov for å sette fokus på egen kropp og vekt og at man ønsker å slanke en allerede sunn kropp (en BMI på 22 er ikke noe mer usunt enn en på 18) gir jo ofte signaler om at man er overdrevent opptatt av tall, vekt, eget utseende osv. Slankeprosjekter er vel noe man som en tommelfingerregel kan holde for seg selv tenker jeg, er mange som sliter med vekten sin og da er det ikke alltid så enkelt å skulle delta i samtaler som går på det. Dessuten er det utrolig lite givende for meg å høre om din vekt og dine preferanser for egen kropp. Anonymkode: 14b34...dfe 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PusheenPusheen Skrevet 22. april #6 Del Skrevet 22. april Hva er den konkrete problemstillingen du ønsker svar på? Synes det er noe uklart. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april #7 Del Skrevet 22. april Ja, du får ikke lov til å være tynn og sunn. Anonymkode: fccfc...300 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april #8 Del Skrevet 22. april Ebbeliten skrev (6 timer siden): Jeg forstår ikke hensikten med dette innlegget. Mener du virkelig å spørre om det er galt/ille å spise sunt, trene og/eller å være slank? Nei, kanskje mer at jeg synes det er litt underlig at det blir snakket ned. Akkurat som man er syk eller sykelig opptatt av kost fordi man holder seg på en normal, men lav BMI Anonymkode: be0d1...42f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april #9 Del Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, du får ikke lov til å være tynn og sunn. Anonymkode: fccfc...300 Forstår at man skal hylle alle kropper, men hvorfor får man mye mer tyn for å ha fokus på å holde kroppen slank? Anonymkode: be0d1...42f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april #10 Del Skrevet 22. april PusheenPusheen skrev (6 timer siden): Hva er den konkrete problemstillingen du ønsker svar på? Synes det er noe uklart. Tror ikke det er en konkret problemstilling. Kanskje mer et behov for å lufte tanker jeg sitter med etter å ha lest diverse tråder. Anonymkode: be0d1...42f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april #11 Del Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (6 timer siden): premisset for spørsmålet ditt bærer preg av at du synes slanke folk skal skjermes fra kritikk, at du opplever at du er i en slags offerrolle - "er det virkelig å ille/galt å gjøre det som er riktig (altså spise sunt)". Nei, det er aldri feil å leve sunt, men for veldig mange så vil det være vanskelig å kunne ha en balansert hverdag uten overdrevent fokus på hva man spiser og samtidig opprettholde en BMI på 18. At det ofte kan reageres negativt på mennesker som har behov for å sette fokus på egen kropp og vekt og at man ønsker å slanke en allerede sunn kropp (en BMI på 22 er ikke noe mer usunt enn en på 18) gir jo ofte signaler om at man er overdrevent opptatt av tall, vekt, eget utseende osv. Slankeprosjekter er vel noe man som en tommelfingerregel kan holde for seg selv tenker jeg, er mange som sliter med vekten sin og da er det ikke alltid så enkelt å skulle delta i samtaler som går på det. Dessuten er det utrolig lite givende for meg å høre om din vekt og dine preferanser for egen kropp. Anonymkode: 14b34...dfe Hvis man synes det er lite givende å diskutere kropp og vekt, bør man kanskje holde seg unna akkurat denne siden på et diskusjonsforum. Mange som diskuterer tanker rundt egen kropp. Handler vel ikke bare om min preferanse for egen kropp, men at folk er raskt ute med å kalle noe som er normalt sykelig. Mens folk i enkelte tråder kaller alvorlig fedme for «noen kg for mye». Inntar overhodet ingen offerrolle. Jeg bare lufter en problemsstilling jeg synes er interessant. Jeg synes det er gøy å trene og først og fremst se fremgang. Men synes også det er fint å se at kroppen er stram og sterk faktisk. Anonymkode: be0d1...42f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ebbeliten Skrevet 22. april #12 Del Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, kanskje mer at jeg synes det er litt underlig at det blir snakket ned. Akkurat som man er syk eller sykelig opptatt av kost fordi man holder seg på en normal, men lav BMI Anonymkode: be0d1...42f Ok. Jeg forstår. Litt som at det blir snakket ned at jeg trives med å holde meg på en BMI på rundt 28-30. Folk sliter med å takle at det er der jeg trives. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april #13 Del Skrevet 22. april Hvorfor i alle dager problematiserer du at du er slank og aktiv? Er dette snikskryt? 🤷♀️ Anonymkode: 55102...839 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april #14 Del Skrevet 23. april Jeg tror det er selvforsvar fra en del. De prøver å innbille seg at det å oppnå eller opprettholde en idealkropp innebærer uakseptable kostnader. Anonymkode: 4794b...1d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april #15 Del Skrevet 23. april Tja, jeg skjønner godt at det føles som et stikk mot de som er overvektige, når ei jente/dame med BMI på rundt 18 står på jobb og sier "nei gid nå har magen min blitt så stor, nå skal jeg på super-smoothie-slankekur i 3 uker!" Gjerne mens hun demonstrativt drar opp klærne og viser fram den ørlille valken nederst på magen. Helt greit at de lever sunt, passer matinntaket, trener og sånt - men det er noe med å se an publikumet sitt også, da. Andre kvinner - og spesielt overvektige kvinner - har ikke veldig lyst til å se syltynne damer klage på hvor feeeeite de er. Anonymkode: 56569...b6f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april #16 Del Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (5 timer siden): Tja, jeg skjønner godt at det føles som et stikk mot de som er overvektige, når ei jente/dame med BMI på rundt 18 står på jobb og sier "nei gid nå har magen min blitt så stor, nå skal jeg på super-smoothie-slankekur i 3 uker!" Gjerne mens hun demonstrativt drar opp klærne og viser fram den ørlille valken nederst på magen. Helt greit at de lever sunt, passer matinntaket, trener og sånt - men det er noe med å se an publikumet sitt også, da. Andre kvinner - og spesielt overvektige kvinner - har ikke veldig lyst til å se syltynne damer klage på hvor feeeeite de er. Anonymkode: 56569...b6f Det er jeg absolutt helt enig i!! Det er jo mangel på sosiale antenner. Jeg tenker likevel at på et diskusjonsforum at det må være greit å kunne diskutere temaet Anonymkode: be0d1...42f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april #17 Del Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg tror det er selvforsvar fra en del. De prøver å innbille seg at det å oppnå eller opprettholde en idealkropp innebærer uakseptable kostnader. Anonymkode: 4794b...1d5 Interessant innspill Anonymkode: be0d1...42f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april #18 Del Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hvorfor i alle dager problematiserer du at du er slank og aktiv? Er dette snikskryt? 🤷♀️ Anonymkode: 55102...839 Ikke et problem å være slank/aktiv. Mer interessant observasjon i ulike tråder. Ikke snikskryt, da hadde jeg lagt ut bilde (Neida)! Jeg jobber ikke spesielt hardt for kroppen og liker å trene, så ingen stor prestasjon for meg Anonymkode: be0d1...42f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april #19 Del Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Ikke et problem å være slank/aktiv. Mer interessant observasjon i ulike tråder. Ikke snikskryt, da hadde jeg lagt ut bilde (Neida)! Jeg jobber ikke spesielt hardt for kroppen og liker å trene, så ingen stor prestasjon for meg Anonymkode: be0d1...42f Det å være aktiv og spise relativt sunt blir jo en livsstil og da er det jo bare noe man gjør. Akkurat som smågodt, McDonald's og Netflix blir det. Og da gror man gjerne fast i det og synes endringer blir vanskelig selv om man kanskje ønsker å leve annerledes. Men endring er alltid mulig! Jeg har gått fra sofapotet på 85 kg til en på 55 kg som er glad i å være aktiv. Jeg har det bedre nå. Anonymkode: 1dd2a...7ac 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april #20 Del Skrevet 23. april Jeg er slank og sunn, tillater meg en del godis og litt overspising i helgene. I ukedagene er jeg glad i 8/16 fasting for å rense kroppen og å få i meg frukt og grønt. Det er ikke rent sjeldent jeg blir tilbudt noe med sukker før klokken er 11 på jobb og jeg takker nei pga fasten, og får kommentarer på at det kunne jeg trengt for å gå opp litt, eller hvis jeg spiser godt til lunsj en dag får jeg kommentarer på at man ikke skulle tro jeg var så glad i mat. Jeg har bmi på 19 og har hatt det i alle år, er der kroppen min liker seg best fordi jeg gikk rett tilbake til den vekten bare 2 uker etter fødsel uten å gjøre noe for det. Men merker andre har negative syn på at jeg liker å vedlikeholde helse og sunn vekt så prøver å unngå prat om mat og vekt. Anonymkode: a7e9b...15e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå