Gå til innhold

Skeive dusjdører i ny bolig som er kjøpt, reklamasjon gikk ikke igjennom


SværtLiteKreativ

Anbefalte innlegg

Hei dere,

Jeg er litt rådløs akkurat nå og kunne virkelig trengt noen tips eller råd. Jeg kjøpte min første leilighet i midten av mars 2024. Leiligheten ble ferdigstilt i begynnelsen av 2021. Det jeg ikke så under visning/overtakelse var at dusjdørene på badet var skeive. Dette gjør at dusjdørene ikke lukker seg når man først skal dusje, som medfører at hele baderomsgulvet blir bløtt ved bruk av dusjen. Både jeg og andre familiemedlemmer har forsøkt å rette opp i dusjdørene uten at dette har hatt noen virkning eller at dørene har rettet seg opp. Vi har brukt vater for å sjekke dørene, og ser ganske tydelig at en dør er i vater, mens den andre døren er skeiv som bare det. 

Jeg tok kontakt med selger og fikk beskjed om at man har reklamasjonsrett i inntil 5 år på nybygg. Selger har aldri selv bodd i boligen, men han har benyttet den til utleie. Han mente at han aldri har fått noen klager om dette tidligere og anbefalte at jeg sendte beskjed til firmaet som er ansvarlige for reklamasjonen. Jeg gjorde dette før helgen, og fikk nå til svar at: "Hei, dette bygget er overlevert 2021 og reklamasjon skal meldes inn innen rimelighetens tid. Så denne saken er ikke rettidig reklamert. Sak avsluttes". 

Jeg merker jeg blir litt rådløs, for jeg har ikke hatt noen muligheter til å kunne gi beskjed om disse dusjdørene tidligere. Fikk heller ingen opplysninger om dette fra selger og syntes det er ganske dårlig da det er et såpass nytt bygg. Er det noen som har vært i samme situasjon og har tips til hva jeg kan/bør gjøre? Er det noen muligheter for at jeg kan slippe å betale denne kostnaden selv? 

Med vennlig hilsen rådløs og mini-irritert nyboligkjøper 🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Problemet er siden du så dørene var skeive ved overtagelse og ikke sa i fra da, så kommer du heler ikke noe vei hvis du har eierskifte forsikring

Anonymkode: 9d1fc...483

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelige greier når slikt skjer.

Opplevde det samme i min bolig (ny høsten 2023), men fikk det på reklamasjon. Byggfirmaet som bygde og solgte boligen er utrolig greie.

Kan du klage på avvisningen? Reklamasjon på 5 år skal fortsatt gjelde. Fins det andre muligheter for å hindre vann? Legge gummilister rundt eller noe slikt?

Anonymkode: 7177b...977

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Problemet er siden du så dørene var skeive ved overtagelse og ikke sa i fra da, så kommer du heler ikke noe vei hvis du har eierskifte forsikring

Anonymkode: 9d1fc...483

Mulig jeg har vært svært heldig, men jeg har reklamert på flere ting som ikke ble oppdaget ved overtagelse. Har så langt fått utbedret alt. Og ved nybygg skal reklamasjon på 5 år gjelde - også for det man åpenbart ikke oppdager ved overtagelse.

Jeg skal ta ny takst når det nærmer seg 5 år slik at jeg er innenfor reklamasjon og kan få utbedret det som faller innenfor

Anonymkode: 7177b...977

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mulig jeg har vært svært heldig, men jeg har reklamert på flere ting som ikke ble oppdaget ved overtagelse. Har så langt fått utbedret alt. Og ved nybygg skal reklamasjon på 5 år gjelde - også for det man åpenbart ikke oppdager ved overtagelse.

Jeg skal ta ny takst når det nærmer seg 5 år slik at jeg er innenfor reklamasjon og kan få utbedret det som faller innenfor

Anonymkode: 7177b...977

 

For at reklamasjonen skal gjelde må manglene meldes innen rimelig tid fra man oppdaget, eller burde oppdage mangelen. 

I TS sitt tilfelle kan det virke som dette er noe som burde vært meldt som mangel for lenge siden, og reklamasjonsretten er derfor frafalt. 

Ts må ta dette mot tidligere eier. Det kan være det er mulig å komme noe vei der, med mindre mangelen er godt synlig og burde vært oppdaget allerede på visning. 

Anonymkode: c8a9d...89d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil være en svært liten kostnad for deg å få fikset opp i dette, evt kjøpe nye dusjdører og få de montert. Jeg hadde glatt tatt den regningen selv istedetfor å irritere seg over denne fillesaken hver dag. 

Anonymkode: bd316...00f

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det nevnt i Tilstandsrapport?

Anonymkode: bf050...5c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det vil være en svært liten kostnad for deg å få fikset opp i dette, evt kjøpe nye dusjdører og få de montert. Jeg hadde glatt tatt den regningen selv istedetfor å irritere seg over denne fillesaken hver dag. 

Anonymkode: bd316...00f

Enig. Det er bedre å jobbe noen timer overtid for å finansiere nye dører enn å bruke mye tid og energi på klaging som sannsynligvis ikke vil føre til noe. 
Klaging til utbygger: Klagen kommer for sent (dette er neppe nyoppstått). At TS ikke har hatt mulighet til å klage før nå er ikke relevant for utbygger. 
Klage til selger: Summen er nok for lav til at TS har en sak, det må være en viss prosent av kjøpesum. Og nye dusjdører koster mye mindre enn det.

Anonymkode: 4f896...c07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke en skjult feil/mangel og er vel også ubetydelig i forhold til kjøpesum så tror du bare må fikse det selv

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Endret av SværtLiteKreativ
Unødvendige kommentarer fra andre.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SværtLiteKreativ skrev (1 time siden):

Spesielt når det kunne vært unngått bare selger hadde lagt merke til det ved overtakelse den gang da. 

Tusen takk for alle svarene 😊

Eller du kunne lagt merke til det på visning eller overtakelse. 😉

Anonymkode: b7cad...167

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skulle du sett på overtakelse. For en merkelig ting å spørre om.

Anonymkode: 41586...686

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SværtLiteKreativ skrev (2 timer siden):

Noe av grunnen til at jeg kanskje synes det er litt ekstra kjipt er at selger selv er/var en del av utbyggerne. Uten at det egentlig skal ha noen betydning så la jeg allikevel litt i det da jeg kjøpte boligen. 

Selger har forøvrig tilbudt seg å komme på befaring, så jeg får vel starte der. I verste fall som flere av dere skriver, rette opp i det og betale for det selv. Vet at det finnes verre mangler som kunne ha vært i boligen, men jeg syntes uansett det er ganske kjipe penger å bruke. Spesielt når det kunne vært unngått bare selger hadde lagt merke til det ved overtakelse den gang da. 

Tusen takk for alle svarene 😊

Det er jo ikke selger sitt ansvar å legge merke til det! 🤪 det er DITT ansvar. 

Anonymkode: 41586...686

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kostnader under 10 000 kr får man heller ikke tatt på boligkjøperforsikringen.

 

så vil dessverre tippe du ikke kommer noen vei med dette. 
 

om du er medlem i huseiernes landsforbund kan du sende en melding til advokaten der å spørre ang reklamasjon på garantien.

 

ellers er ikke nye dusjdører på megaflis så veldig dyre. Kjøpe nye der å byttet før jeg la ut boligen min for salg før jul:) 

Anonymkode: 91f73...009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde bytta dører, har akkurat bytta ut vanlige dusjdører med leddet dører. Det er utrolig plassbesparende, skal aldri ha vanlige dører igjen.

Anonymkode: ac146...d3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en filleting ved kjøp av bolig. Noe man bare tar kostnaden med, og legger bak seg. Hvis ikke kommer du til å leve med evig frustrasjon over alt mulig, om du skal eie eget. 

Anonymkode: 81e5a...ef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...