Gå til innhold

Hvordan gå frem for å få barn alene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er akkurat fylt 38, og ønsker meg så et barn. Men for at skal jeg få oppleve det, må jeg gjøre det alene, men hva er egentlig aldersgrensene for å få gjort dette offentlig? Og hva er fordelene og ulempene ved offentlig vs privat? Er det i det hele tatt sjans, eller er jeg for gammel? Noen som har noen gode tips eller erfaringer å dele? Føler meg så alene i dette..

Anonymkode: 2eeaa...e3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hei, jeg er akkurat fylt 38, og ønsker meg så et barn. Men for at skal jeg få oppleve det, må jeg gjøre det alene, men hva er egentlig aldersgrensene for å få gjort dette offentlig? Og hva er fordelene og ulempene ved offentlig vs privat? Er det i det hele tatt sjans, eller er jeg for gammel? Noen som har noen gode tips eller erfaringer å dele? Føler meg så alene i dette..

Anonymkode: 2eeaa...e3b

Aldersgrensen er samme offentlig og privat - men praktiseres noe ulikt. De aller fleste får hjelp både offentlig og privat frem til rundt 40 år, selv om max aldersgrensen er 46 år. Jeg ville begynt med en samtale med fertilitetsjekk for å se hvordan ståa er hos deg med tanke på alder. 

Og basert på det en samtale med privat klinikk. Offentlig er mer venting - noe avhengig av hvor i landet du bor. Offentlig er også noe strengere på alder i forbindelse med oppstart av stimulering etc - så jeg hadde gått privat om du har økonomi til det. 

Tar du fertilitetssjekk på en privat klinikk vil du non kunne få god veiledning der for hva de anser som dine beste muligheter. 

Velger du privat - tar du selv kontakt med ønsket klinikk, velger du gå offentlig må du henvises av fastlege. Fordeler og ulemper er det med begge deler, men veldig individuelt hvordan man opplever både privat og offentlig. 

Det er så mye mer enn bare alder som spiller inn.

Anonymkode: d2527...5fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har valgt å gjøre det offentlig, og det har vært en lang prosess. 

Måtte først til fastlegen for henvisning. Hun henviste meg til gynekolog på lokalsykehuset, så henviste de igjen til rikshospitalet. 

Tok ca 5 uker for å få legetime, 4 måneder for time på lokalsykehuset, 4 måneder for første time i Oslo, også ca 11 nye måneder før oppstart på hormoner og egguttak. 

Hvis du ikke vil at det skal ta så lang tid, samt har økonomi til det, så ville jeg gått for en privatklinikk. Da tar du kontakt direkte med ønsket klinikk selv. 

Ellers så må du også ha politiattest/barneomsorgsattest. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk privat til gynekolog.  Hun sjekket alt med meg, og sendte meg på blodprøver.  Når alle svarene var inne sendte Hun henvisning og jeg fikk svar om time samme uka. Fikk time tidlig mai, henvisning ble sendt i mars. Så skal på første time med sykehuset nå snart😊 

Jeg er henvist til Porsgrunn, da gynekologen min anbefalte dem over riksen. 

Anbefaler hvertfall å gå rett til gynekolog,  jeg betalte vel 1400kr for alt der, så fikk jeg også time med en gang. Fastlegen min mente hun ikke hadde noe med en slik henvisning å gjøre😬 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg, du er jo bare 38 år. Du er da vel ikke for gammel! :) Skal selv få mitt første barn som 37-åring og mitt andre kommer sikkert når jeg er rundt 40 (det har vært en lang prosess med ivf for meg).

På grunn av høyt press så har det offentlige satt en aldersgrense på 40 år, mens det private har en aldersgrense på 43.  Jeg har inntrykk av at både offetnlig og privat er like flinke. Norge er et lite land og noen steder har de samme legene jobbet begge plasser. Men det er lang ventetid hos det offentlige.

Jeg tok en utredning privat, som vistnok viste seg å være kjempelurt i følge klinikken, for da kuttet jeg ned ventetiden en god del hos det offentlige. Så sendte legen på privatklinikken en henvisning til den offentlige klinikken med alt av lab-prøver, og da fikk jeg komme til dem. De prioriterer kvinner som ikke har barn fra før av.

Jeg ville gjort følgende:
- Privat utredning
- Få henvisning til det offentlige
- Mens du er i køen hos det offentlige, tar du en runde privat. Det blir litt dyrere, men du må tenke på tid. Man kan liksom ikke vite hvor lang tid dette tar. Noen har flaks på første forsøk mens andre må holde på en stund.

Mest sannsynlig er du også en god kandidat for IUI, som er billigere enn IVF. IUI koster bare 12.000 privat, kontra 43.000 for ivf. Diskuter løsninger med legen på klinikken.

... Og hvis du holder til i Oslo, så ville jeg ihvertfall vurdert å bare hoppe rett inn i det private. Jeg har inntrykk av at det er enormt press på riksen, kontra andre steder i landet.

Hvis du først har bestemt deg, så vil legene geleide deg gjennom alt. Man føler veldig at man kommer inn i et system, som bare ruller og går. For min del, har IVF gått MYE bedre enn jeg hadde trodd.

Anonymkode: fb5e5...ca7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette virkelig en verden du vil utsette et barn for? Hvorfor?

Anonymkode: 8533a...7b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 ons, sjekk deretter om du er gravid.

Anonymkode: eaad9...046

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er dette virkelig en verden du vil utsette et barn for? Hvorfor?

Anonymkode: 8533a...7b1

 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

5 ons, sjekk deretter om du er gravid.

Anonymkode: eaad9...046

Sånne som dere burde fått knekkebrødsmuler i senga ass

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kjære deg, du er jo bare 38 år. Du er da vel ikke for gammel! :) 

 

Anonymkode: fb5e5...ca7

Jeg skjønner at du mener å oppmuntre TS, men det er viktig å være realistisk.

En kvinne på 38 er betydelig mindre fruktbar enn en dame på eksempelvis 33 eller 28. Noen 38-åringer er allerede for gamle, jo. Så det er ikke noe som heter "bare 38 år" i sammenheng med å bli gravid. Heldigvis vil mange i slutten av 30-årene klare å bli gravide, det finnes nok av solskinnshistorier der ute. TS har derimot dårlig tid, og det må hun ta med i betraktningen.

Anonymkode: 1bd13...e3b

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Kjære deg, du er jo bare 38 år. Du er da vel ikke for gammel! :) Skal selv få mitt første barn som 37-åring og mitt andre kommer sikkert når jeg er rundt 40 (det har vært en lang prosess med ivf for meg).

På grunn av høyt press så har det offentlige satt en aldersgrense på 40 år, mens det private har en aldersgrense på 43.  Jeg har inntrykk av at både offetnlig og privat er like flinke. Norge er et lite land og noen steder har de samme legene jobbet begge plasser. Men det er lang ventetid hos det offentlige.

Jeg tok en utredning privat, som vistnok viste seg å være kjempelurt i følge klinikken, for da kuttet jeg ned ventetiden en god del hos det offentlige. Så sendte legen på privatklinikken en henvisning til den offentlige klinikken med alt av lab-prøver, og da fikk jeg komme til dem. De prioriterer kvinner som ikke har barn fra før av.

Jeg ville gjort følgende:
- Privat utredning
- Få henvisning til det offentlige
- Mens du er i køen hos det offentlige, tar du en runde privat. Det blir litt dyrere, men du må tenke på tid. Man kan liksom ikke vite hvor lang tid dette tar. Noen har flaks på første forsøk mens andre må holde på en stund.

Mest sannsynlig er du også en god kandidat for IUI, som er billigere enn IVF. IUI koster bare 12.000 privat, kontra 43.000 for ivf. Diskuter løsninger med legen på klinikken.

... Og hvis du holder til i Oslo, så ville jeg ihvertfall vurdert å bare hoppe rett inn i det private. Jeg har inntrykk av at det er enormt press på riksen, kontra andre steder i landet.

Hvis du først har bestemt deg, så vil legene geleide deg gjennom alt. Man føler veldig at man kommer inn i et system, som bare ruller og går. For min del, har IVF gått MYE bedre enn jeg hadde trodd.

Anonymkode: fb5e5...ca7

38 er ikke bare. 28 er det. Hvis hun ønsker barn kan hun ikke drøye det i det hele tatt. 

Anonymkode: 05d87...712

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg skjønner at du mener å oppmuntre TS, men det er viktig å være realistisk.

En kvinne på 38 er betydelig mindre fruktbar enn en dame på eksempelvis 33 eller 28. Noen 38-åringer er allerede for gamle, jo. Så det er ikke noe som heter "bare 38 år" i sammenheng med å bli gravid. Heldigvis vil mange i slutten av 30-årene klare å bli gravide, det finnes nok av solskinnshistorier der ute. TS har derimot dårlig tid, og det må hun ta med i betraktningen.

Anonymkode: 1bd13...e3b

 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

38 er ikke bare. 28 er det. Hvis hun ønsker barn kan hun ikke drøye det i det hele tatt. 

Anonymkode: 05d87...712

At noen er for gamle, betyr da vel ikke at TS er for gammel? Hun er bare 38, ikke 48. Hun spør jo om det er for sent. Det er det ikke.  Hverken i forhold til behandling eller statistikk på fertilitet. Hvis dere leser innlegget mitt så skriver jeg om både aldersgrenser på klinikker og at hun må ta høyde for tid. Alle mine forslag er basert på at hun skal komme fort i gang.

Er det noe jeg får inntrykk av fra innlegget så er det at TS er en realistisk og tenkende kvinne som er fullstendig var over sin alder og som nå skal ta barneønsket sitt i egne hender. Jeg heier på TS! 😊

Anonymkode: fb5e5...ca7

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 40.og alene. Jeg har tatt dette privat. Men bioteknologien sier 46 år, ringte Helfo for og spørre noe om medisindekning  som man får over di 20000. Og da sa dem samtidig at man KUNNE i etterkant om man fikk lege erklæring få noe av behandlingen dekket (om jeg forsto riktig?) selv om det er privat.. har jo tatt dette privat da jeg oppfattet det slik at gynekolog at det var det eneste valget? Men ta og ring Helfo. Og gjerne skriv her hva du fikk som svar. I min alder sa også gyn at 40 åringer offte er for gamle for og lykkes, men mange har flaks 🤗 Lykke til!

Anonymkode: 35a75...5cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...