Gå til innhold

Jeg har blandede følelser om å sørge over et dødsfall


georgely

Anbefalte innlegg

Hallo,

Jeg er ny i denne gruppen, og jeg oppdaget at jeg er en empat i fjor. Siden jeg lærte at jeg er en empat, begynte jeg på en måte å lære triggerne mine, og jeg prøver veldig bevisst å unngå ting som mest sannsynlig ville tære på meg med tunge følelser. Døden er en stor trigger for meg. Jeg hadde nylig et dødsfall i familien, og jeg føler at jeg ikke har klart å sørge ordentlig. Jeg føler bare at hvis jeg tillater meg selv å utnytte disse følelsene om tristheten og tapet, vil det være for krevende og det vil være ekstremt vanskelig for meg å komme meg ut av den tilstanden. Det er noe som har ført meg inn i en dyp depresjon før, og jeg vil ikke at det skal skje igjen. På den annen side føler jeg at det er nødvendig å få ut følelsene jeg har holdt inne. Hvis noen har noen råd om hvordan man skal takle noe slikt setter jeg pris på det.

uno online

Endret av georgely
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er en empat og hvordan føles det ut å være det?

Anonymkode: 7d8a0...e7b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

georgely skrev (9 timer siden):

Hallo,

Jeg er ny i denne gruppen, og jeg oppdaget at jeg er en empat i fjor. Siden jeg lærte at jeg er en empat, begynte jeg på en måte å lære triggerne mine, og jeg prøver veldig bevisst å unngå ting som mest sannsynlig ville tære på meg med tunge følelser. Døden er en stor trigger for meg. Jeg hadde nylig et dødsfall i familien, og jeg føler at jeg ikke har klart å sørge ordentlig. Jeg føler bare at hvis jeg tillater meg selv å utnytte disse følelsene om tristheten og tapet, vil det være for krevende og det vil være ekstremt vanskelig for meg å komme meg ut av den tilstanden. Det er noe som har ført meg inn i en dyp depresjon før, og jeg vil ikke at det skal skje igjen. På den annen side føler jeg at det er nødvendig å få ut følelsene jeg har holdt inne. Hvis noen har noen råd om hvordan man skal takle noe slikt setter jeg pris på det.

Empat er ikke noe norsk ord

Anonymkode: 35e5f...84f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke hva en empati er. Mener du at du er en empatisk person?  Det håper jeg de fleste av oss er.

Anonymkode: b36a7...840

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Aner ikke hva en empati er. Mener du at du er en empatisk person?  Det håper jeg de fleste av oss er.

Anonymkode: b36a7...840

EMPAT

Anonymkode: b36a7...840

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La deg selv dykke ned i følelsene og gråte, men pass samtidig på å opprettholde alt som holder kroppen og sinnet ditt sterkt. Nok søvn, fysisk aktivitet, sunn mat, samtaler med de du er glad i og gjør noe meningsfullt for andre i løpet av dagen.

På denne måten øker du sjansen for å håndtere følelsene bedre❤️

Anonymkode: b52dd...e7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her kaller de de empatiker, og jeg forstår godt hva du mener ts.

Jeg tenker det er viktig å lære seg strategier for å beskytte seg selv. Enten du finner fred i et livssyn som gir et større perspektiv på liv og død, eller du jobber med mindfullness eller meditasjon som bringer deg tilbake til kjernen i deg selv - eller at du kan finne en ro og aksept for at ting er som de er. Det er vanskelig å sette ord på synes jeg.

Anonymkode: 03b10...c9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her kaller de de empatiker, og jeg forstår godt hva du mener ts.

Jeg tenker det er viktig å lære seg strategier for å beskytte seg selv. Enten du finner fred i et livssyn som gir et større perspektiv på liv og død, eller du jobber med mindfullness eller meditasjon som bringer deg tilbake til kjernen i deg selv - eller at du kan finne en ro og aksept for at ting er som de er. Det er vanskelig å sette ord på synes jeg.

Anonymkode: 03b10...c9d

Beklager, jeg glemte linken til empatiker https://psykologisk.no/2022/11/hva-er-en-empatiker-og-finnes-de-egentlig/

Anonymkode: 03b10...c9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å undertrykke sorg, er mye mer risikabelt, for man slipper ikke unna. Man kan gå i terapi og bli mer robust. Bare dumt å ende opp som en trykkoker. 

Anonymkode: 16d05...f58

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
georgely skrev (På 22.4.2024 den 9.49):

Hallo,

Jeg er ny i denne gruppen, og jeg oppdaget at jeg er en empat i fjor. Siden jeg lærte at jeg er en empat, begynte jeg på en måte å lære triggerne mine, og jeg prøver veldig bevisst å unngå ting som mest sannsynlig ville tære på meg med tunge følelser. Døden er en stor trigger for meg. Jeg hadde nylig et dødsfall i familien, og jeg føler at jeg ikke har klart å sørge ordentlig. Jeg føler bare at hvis jeg tillater meg selv å utnytte disse følelsene om tristheten og tapet, vil det være for krevende og det vil være ekstremt vanskelig for meg å komme meg ut av den tilstanden. Det er noe som har ført meg inn i en dyp depresjon før, og jeg vil ikke at det skal skje igjen. På den annen side føler jeg at det er nødvendig å få ut følelsene jeg har holdt inne. Hvis noen har noen råd om hvordan man skal takle noe slikt setter jeg pris på det.

uno online

Jeg opplever at jeg er en empat slik som du beskriver her...

Min redning ble akupunktur i kombinasjon med musikkterapi 💕🪷

Akupunkturen gjør det mulig å komme seg gjennom prosessene, litt raskere enn vanlig er min erfaring....

Feks så klarte jeg å styrtgrine på tre triste sanger. Når jeg klarer å synge så er jeg ferdig der og da....Helt til det skjer igjen....

Bruker musikken for å få ut følelsene mine...

Har brukt denne sangen mye når det er tungt og vanskelig 💕🪷

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...