Gå til innhold

Husleie og utvasking ved overtagelse av halve bolig fra samboer etter samlivsbrudd


justSkilt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg skjønner ikke at man er dritt å si hun skal være med å vaske ned huset. Hu. Har jo bodd der i 15år. Så er vel helt naturlig at de begge vasker ned. Det er jo en enorm jobb. Og evnt smålig av henne og ikke delta på det

Anonymkode: 5cccb...109

Kanskje litt smålig av henne å ikke delta, men minst like smålig av deg å lage en krangel av slike bagateller. Håper denne mangelen på raushet er noe nytt etter at bruddet var et faktum, for om det er slik dere holdt på før bruddet, kan det godt være slike ting som førte til brudd. 

Anonymkode: c30f3...ba4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

justSkilt skrev (16 minutter siden):

Er et spørsmål om hvor mye jeg kan bite til meg, over tid. For eksempel hun skal ikke ha bil når hun flytter. Hvor lenge skal jeg "bite i meg" at jeg må stå for all kjøring av barna til aktiviteter etc.?

Du kjører i dine uker. Du trenger ikke legge til rette for henne mer etter dere har gått fra hverandre. 

Anonymkode: 93a3a...094

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok lei av at fatet mitt står igjen når det har vært hennes tur å rydde etter søndagsfrukosten ja...

Er forsåvidt enig i dette som sies om å tenke på barna, og komme seg videre. Bli ferdig.

Ang kjøring er det ikke så lett som å bare si at hun tar seg av kjøring i sine uker. Med tre barn trenger vi å bidra også i den andres uker. Og hvis hun skal fortsette med å velge selektivt hvilke aktiviteter/unger hun bidrar til, blir det bare mer og mer dritt. 

Ut ifra dette har jeg fått råd om at mest mulig bør inn i faste skriftlige avtaler. Spørs om de blir verdt en skit dog, men så kan man lure på om det er det beste for barna at man i hvert fall forsøker å sette forpliktelser på papiret, eller at de skal lære at det nytter å oppføre seg som en dritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært mer opptatt av å satt en endelig frist for når hennes ting skal være ute av boligen. Kjøring hadde jeg ikke bidratt med i hennes uker, med mindre det var helt krise (akutt helse eller lignende). 

Anonymkode: 887d4...692

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hadde vært mer opptatt av å satt en endelig frist for når hennes ting skal være ute av boligen. Kjøring hadde jeg ikke bidratt med i hennes uker, med mindre det var helt krise (akutt helse eller lignende). 

Anonymkode: 887d4...692

er det god samarbeidsånd? Vi skal forsøke lage en myk overgang for barna, og så nekter jeg kjøre minstemann på fotball som han elsker men mora er sjef for den lokale "akrylmaling-gruppa" og vil heller at han skal bli med henne på dette denne torsdagen også...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

justSkilt skrev (52 minutter siden):

Hei jeg skal overta huset etter samlivsbrudd - stort hus, tre barn - og nå nekter samboer å ha med et punkt i kontrakten om at hun skal vaske deler av huset ved flytting - etter å ha bodd her i 15 år. Jeg tenker forsåvidt på det som selvsagt - men i vårt tilfelle vil jeg ha det inn i kontrakten. Bør det virkelig være et problem?

Og så er vi uenige om husleia for perioden hun skal fortsette å bo her fra jeg kjøper henne ut til hun flytter inn på nytt sted. Jeg finner alle steder at det er vanlig å betale halv markedsleie - men hun synes det er altfor høyt, vil betale 5000 pr mnd. Men det er jo ingenting...

Har du råd, dropp husleie hvis hun skal bo i en kort periode og bestill vaskebyrå etter flytting.  Gjør det enkelt for deg selv og la henne få noe ekstra slik at det blir lettere for hun også

Anonymkode: 9622c...386

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

justSkilt skrev (38 minutter siden):

Mulig jeg forsøker å tvinge henne til slikt samarbeid ja... Men det er muligens et håpløst / fånyttes forsøk...

Ja hun har vasket feks klær i en såkalt vaskemaskin. Men hun har ALDRI vasket et rom grundig eks. tørke av gulvlister.

Såkalt vaskemaskin?! Hadde klikka om min mann var deg! Klesvask er mye mer jobb enn det du tror i så fall. Og med 3 barn! Fy søren.

Pleier du å vaske rommene grundig da? Var det din jobb siden hun tok seg av klesvasken? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig å kreve at hun skal vaske hjemmet når du allerede bor der? 

Skal hun bare vaske halve huset? Hvilke rom? Hvordan skal dere måle kvm? Skal hun bare vaske rundt dine ting? Og hva med dine hudceller og ditt støv? Skal det ligge i fred? Skal ikke du vaske noe?

Nei legg den ballen død altså. Det blir for smålig.

Når det gjelder husleie så ville jeg krevd halvparten av kommunale avgifter/strøm og renter/avdrag. Noe mer enn det blir bare rart.

Anonymkode: fceb9...19b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

justSkilt skrev (2 minutter siden):

er det god samarbeidsånd? Vi skal forsøke lage en myk overgang for barna, og så nekter jeg kjøre minstemann på fotball som han elsker men mora er sjef for den lokale "akrylmaling-gruppa" og vil heller at han skal bli med henne på dette denne torsdagen også...

 

Om du og barnet brenner for fotball, så ta gjerne på deg denne oppgaven i hennes uker også. Men du trenger sikkert ikke bidra med å kjøre henne på shopping til IKEA (med mindre noen av barna trenger noe vesentlig da)

Anonymkode: 887d4...692

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

 

Når det gjelder husleie så ville jeg krevd halvparten av kommunale avgifter/strøm og renter/avdrag. Noe mer enn det blir bare rart.

Anonymkode: fceb9...19b

Godt forslag til grunngiving dette. Og ganske likt det jeg vil ha..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

justSkilt skrev (1 time siden):

Hei jeg skal overta huset etter samlivsbrudd - stort hus, tre barn - og nå nekter samboer å ha med et punkt i kontrakten om at hun skal vaske deler av huset ved flytting - etter å ha bodd her i 15 år. Jeg tenker forsåvidt på det som selvsagt - men i vårt tilfelle vil jeg ha det inn i kontrakten. Bør det virkelig være et problem?

Og så er vi uenige om husleia for perioden hun skal fortsette å bo her fra jeg kjøper henne ut til hun flytter inn på nytt sted. Jeg finner alle steder at det er vanlig å betale halv markedsleie - men hun synes det er altfor høyt, vil betale 5000 pr mnd. Men det er jo ingenting...

Regner med det er samboeren din som har foretatt alt av vask i det daglige uansett, så du er helt sikkert i minus i det regnskapet 😉

Da jeg flyttet fra mannen så krevde ikke han noe "husleie " frem til jeg flyttet, det blir litt smålig syns jeg. Ikke krevde han noe vasking heller.. 😵

Anonymkode: da1a3...f81

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Regner med det er samboeren din som har foretatt alt av vask i det daglige uansett, så du er helt sikkert i minus i det regnskapet 😉

Er nok mange som tror det er slik, kan jeg forstå. Innser mitt problem i at det er vanskelig å forestillle seg det motsatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg skjønner ikke at man er dritt å si hun skal være med å vaske ned huset. Hu. Har jo bodd der i 15år. Så er vel helt naturlig at de begge vasker ned. Det er jo en enorm jobb. Og evnt smålig av henne og ikke delta på det

Anonymkode: 5cccb...109

Det blir jo litt sprøtt å kreve nedvask når en av partene skal bli boende i huset. 

Når hun aldri har vasket et eneste rom skikkelig, med vask av lister, vegger, gulv og tak så vil jeg tenke at en nedvask fra den personen kunne jeg glatt stått over. En måtte jo uansett gått over selv etterpå.

De bør sette seg ned sammen med en upartisk 3.part og lage noen avtaler rundt utkjøping fra huset, evt husleie frem til utflytting, hvor lang tid etter utflytting en max kan oppbevare ting i huset, samvær med barna, levering til aktiviteter, oppfølging av skole/barnehage, hva kjøpes av hver enkelt foreldre og hva kjøpes felles (sykkel...) 

Om mor i dette tilfelle neppe kommer til å sørge for at barn 2 kommer seg på fotballtrening, men gjerne følger barn 3 til fiolin øvelse, da er det jo greiest om en fordeler det slik at far alltid kjører barn 2 og mor alltid følger barn 3.... så får en prøve å hjelpes litt når en av de voksne er for syk. Forhåpentligvis så blir barna store nok til at en kan få til samkjøring med andre, eller sykle/gå/ta buss til trening/øvelse selv etterhvert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mt3 skrev (9 minutter siden):

Det blir jo litt sprøtt å kreve nedvask når en av partene skal bli boende i huset. 

Når hun aldri har vasket et eneste rom skikkelig, med vask av lister, vegger, gulv og tak så vil jeg tenke at en nedvask fra den personen kunne jeg glatt stått over. En måtte jo uansett gått over selv etterpå.

De bør sette seg ned sammen med en upartisk 3.part og lage noen avtaler rundt utkjøping fra huset, evt husleie frem til utflytting, hvor lang tid etter utflytting en max kan oppbevare ting i huset, samvær med barna, levering til aktiviteter, oppfølging av skole/barnehage, hva kjøpes av hver enkelt foreldre og hva kjøpes felles (sykkel...) 

Om mor i dette tilfelle neppe kommer til å sørge for at barn 2 kommer seg på fotballtrening, men gjerne følger barn 3 til fiolin øvelse, da er det jo greiest om en fordeler det slik at far alltid kjører barn 2 og mor alltid følger barn 3.... så får en prøve å hjelpes litt når en av de voksne er for syk. Forhåpentligvis så blir barna store nok til at en kan få til samkjøring med andre, eller sykle/gå/ta buss til trening/øvelse selv etterhvert.

Takk for godt innspill. Jeg er usikker på hva familievernkontoret kan hjelpe med i forhold til å sette opp disse avtalene. Har ekstremt dårlig erfaring derfra..

En baktanke med at enkelte rom skal nedvaskes har kanskje vært å finne ut om de i det hele tatt lar seg vaske, eller om vegger bør males. Men jeg kan finne ut av det selv...

Men at hun skal alltid kjøre et av barna er jo uaktuelt. Ikke har hun bil, og han slutter på "akrylmaling til høsten.

Endret av justSkilt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

justSkilt skrev (10 minutter siden):

Takk for godt innspill. Jeg er usikker på hva familievernkontoret kan hjelpe med i forhold til å sette opp disse avtalene. Har ekstremt dårlig erfaring derfra..

En baktanke med at enkelte rom skal nedvaskes har kanskje vært å finne ut om de i det hele tatt lar seg vaske, eller om vegger bør males. Men jeg kan finne ut av det selv...

Men at hun skal alltid kjøre et av barna er jo uaktuelt. Ikke har hun bil, og han slutter på "akrylmaling til høsten.

Om de «lar seg vaske?» Hvor skittent er det egentlig i huset du selv har bodd i, og som barna dine har bodd i? Det er ikke hennes ansvar, det er DERES ansvar. 

Anonymkode: 2c1ea...d88

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt om at folk som flytter fra hverandre har vaskekrav hvis en av partene bor igjen i huset.... 

Anonymkode: 28733...ada

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

justSkilt skrev (1 time siden):

Hei jeg skal overta huset etter samlivsbrudd - stort hus, tre barn - og nå nekter samboer å ha med et punkt i kontrakten om at hun skal vaske deler av huset ved flytting - etter å ha bodd her i 15 år. Jeg tenker forsåvidt på det som selvsagt - men i vårt tilfelle vil jeg ha det inn i kontrakten. Bør det virkelig være et problem?

Og så er vi uenige om husleia for perioden hun skal fortsette å bo her fra jeg kjøper henne ut til hun flytter inn på nytt sted. Jeg finner alle steder at det er vanlig å betale halv markedsleie - men hun synes det er altfor høyt, vil betale 5000 pr mnd. Men det er jo ingenting...

Å betale halve huslånet o.l om lånet også står på henne halve mnd er ok å forvente men utvask er bare latterlig å forlange!  Du overtar jo huset som dere har bodd i samtidig. Man gir og tar litt i samlivsbrudd og her er det visse ting du bare å slippe tak i. Bare vær glad for at dere kommer dere fra hverandre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

justSkilt skrev (1 time siden):

Hei jeg skal overta huset etter samlivsbrudd - stort hus, tre barn - og nå nekter samboer å ha med et punkt i kontrakten om at hun skal vaske deler av huset ved flytting - etter å ha bodd her i 15 år. Jeg tenker forsåvidt på det som selvsagt - men i vårt tilfelle vil jeg ha det inn i kontrakten. Bør det virkelig være et problem?

Og så er vi uenige om husleia for perioden hun skal fortsette å bo her fra jeg kjøper henne ut til hun flytter inn på nytt sted. Jeg finner alle steder at det er vanlig å betale halv markedsleie - men hun synes det er altfor høyt, vil betale 5000 pr mnd. Men det er jo ingenting...

For å tenke litt på fremtiden med å samarbeide om felles barn så ville jeg tatt på meg jobben eller regninga selv. Min eks lovet meg å hjelpe med flyttelasset da jeg ble kastet ut av felles hjem. Jeg endte opp med å ta det helt alene fordi han brått slutta å bry seg. Så det ble ca 11 turer i egen bil og enkelte ting kunne jeg ikke ta med fordi det ikke var plass i bilen. 

Han ville da ha igjen penger for bilen han ordnet til meg, samtidig nektet han å gi tilbake penger for dusjen jeg kjøpte. For å slippe krig så betalte jeg han det jeg hadde på sparekonto og lot det ligge.

Ved brudd er det ikke om å gjøre å få alt riktig og rettferdig, men enklest mulig med tanke på barn og samarbeid. 

Anonymkode: 4d3d0...9cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

justSkilt skrev (1 time siden):

Er nok lei av at fatet mitt står igjen når det har vært hennes tur å rydde etter søndagsfrukosten ja...

Er forsåvidt enig i dette som sies om å tenke på barna, og komme seg videre. Bli ferdig.

Ang kjøring er det ikke så lett som å bare si at hun tar seg av kjøring i sine uker. Med tre barn trenger vi å bidra også i den andres uker. Og hvis hun skal fortsette med å velge selektivt hvilke aktiviteter/unger hun bidrar til, blir det bare mer og mer dritt. 

Ut ifra dette har jeg fått råd om at mest mulig bør inn i faste skriftlige avtaler. Spørs om de blir verdt en skit dog, men så kan man lure på om det er det beste for barna at man i hvert fall forsøker å sette forpliktelser på papiret, eller at de skal lære at det nytter å oppføre seg som en dritt.

Slutt å fokusere på rett og rettferdig. Du er ute etter rett og rettferdig mens hun gir faen i hele deg. Så bare kutt ut. Du står alene nå, uavhengig av tidligere avtaler. Ikke regn med noe, regn med å stå helt alene. 

Dere må vel ta avstand en stund og heller få hjelp av utenforstående til kjøring i ukene når dere skal være alene med 3 barn. Man får det til om man er oppfinnsom nok.

Skriftlige avtaler er ikke verdt en dritt. Hun kan fremdeles velge å ikke følge noe av det og hvem skal ta henne på det egentlig? Det sitter ingen å følger med på at skriftlige avtaler blir fulgt opp. 

Anonymkode: 4d3d0...9cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kreve utvask fra en bolig dere begge bor i er smålig. Utvask er jo noe man gjør når en bolig er tømt, og alle skap og skuffer er tomme.

At du mener det er så møkkete at det kanskje ikke kan vaskes bort, er noe dere begge er skyld i. Begge kan vaske, utrolig nok. Nå har det seg jo sånn at du tar over huset, og da tar du over det problemet alene. Jeg skjønner heller ikke hvorfor overtagelsen må skje før hun har flyttet ut, hvis det allerede er en dato for at hun flytter ut. Mens dere begge eier og bor der så må dere selvsagt betale halvparten hver.

Hva er grunnen til at hun ikke skal ha bil? Er det økonomi f.eks. så gjør du ingen god figur ved å klage på det, og i neste øyeblikk kreve husleie.

Anonymkode: 5d0e3...a67

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...