AnonymBruker Skrevet 21. april 2024 #1 Skrevet 21. april 2024 Vi har besteforeldre i familien som har stort hus og eiendom, altså mye å holde orden på. De har fått fysiske plager og trenger hjelp med plen, hekk, gressklipping, måke snø, plukking av bær og frukt, male hus / uthus/ garasje, hjelpe til å rydde opp etter at de har fått lagt nytt tak på huset, bære inn ved fra vedskjulet, kjøre bort avfall, rydde i kjelleren, kjøre katten til dyrlegen, gjøre ting på dataen som "alltid klikker" osv. Jeg har dårlig samvittighet for at jeg ikke hjelper de, men har nok med eget liv og de forventer at min sønn som har passert 20 og studerer/jobber kommer dit i helgene og hjelper de-mot betaling selvfølgelig. De lover både penger til bil og hjelp til å kjøpe leilighet hvis han stiller opp, men han orker ikke og ønsker heller å slappe av. Jeg tenker de må leie hjelp istedenfor at vi barna skal være der på arbeidsleir, men det er skamfullt for de. Anonymkode: 8e8f7...9c4 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2024 #2 Skrevet 21. april 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Vi har besteforeldre i familien som har stort hus og eiendom, altså mye å holde orden på. De har fått fysiske plager og trenger hjelp med plen, hekk, gressklipping, måke snø, plukking av bær og frukt, male hus / uthus/ garasje, hjelpe til å rydde opp etter at de har fått lagt nytt tak på huset, bære inn ved fra vedskjulet, kjøre bort avfall, rydde i kjelleren, kjøre katten til dyrlegen, gjøre ting på dataen som "alltid klikker" osv. Jeg har dårlig samvittighet for at jeg ikke hjelper de, men har nok med eget liv og de forventer at min sønn som har passert 20 og studerer/jobber kommer dit i helgene og hjelper de-mot betaling selvfølgelig. De lover både penger til bil og hjelp til å kjøpe leilighet hvis han stiller opp, men han orker ikke og ønsker heller å slappe av. Jeg tenker de må leie hjelp istedenfor at vi barna skal være der på arbeidsleir, men det er skamfullt for de. Anonymkode: 8e8f7...9c4 Husk dette selv da du blir gammel og barna dine ikke gidder å stille opp... Anonymkode: b9405...92c 33 10
Fighter83 Skrevet 21. april 2024 #3 Skrevet 21. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi har besteforeldre i familien som har stort hus og eiendom, altså mye å holde orden på. De har fått fysiske plager og trenger hjelp med plen, hekk, gressklipping, måke snø, plukking av bær og frukt, male hus / uthus/ garasje, hjelpe til å rydde opp etter at de har fått lagt nytt tak på huset, bære inn ved fra vedskjulet, kjøre bort avfall, rydde i kjelleren, kjøre katten til dyrlegen, gjøre ting på dataen som "alltid klikker" osv. Jeg har dårlig samvittighet for at jeg ikke hjelper de, men har nok med eget liv og de forventer at min sønn som har passert 20 og studerer/jobber kommer dit i helgene og hjelper de-mot betaling selvfølgelig. De lover både penger til bil og hjelp til å kjøpe leilighet hvis han stiller opp, men han orker ikke og ønsker heller å slappe av. Jeg tenker de må leie hjelp istedenfor at vi barna skal være der på arbeidsleir, men det er skamfullt for de. Anonymkode: 8e8f7...9c4 Dette kan de ikke forvente. Ut fra hvordan politikkere har prioritert helsevesenet mm og hvordan samfunnet pr nå er bygd opp og hvordan det driver avgårde så må man forvente at eldre selv leier inn hjelp fra bedrifter o.l som kan slikt de trenger hjelp med. Ønsker man å bo i et stort hus med mye eiendom som krever mye vedlikehold men ikke kan gjøre dette selv så må de også forvente at de må leie inn folk for å hjelpe dem med dette. Evt så får de flytte til mindre mer tilpassede boliger der det er lettere å være gammel og hjelpetrengende. Å benytte familiemedlemmer er jo lov men jeg ville nok som forelder verna om mine barn ang sånt. De eldre får spørre barnebarna selv om de har behov for hjelp. Bedre å få barna sine til å prioritere ihvertfall 6 besøk i året hos besteforeldrene til samtaler over kortspill, middag, teater, bursdager mm. Man må motivere til å vedlikeholde en sunn kontakt ikke gi de totalt avsmak til å se besteforeldrene sine. 7 6
AnonymBruker Skrevet 21. april 2024 #4 Skrevet 21. april 2024 De nevnte oppgavene gjorde jeg uten å forvente betaling. Sønnen din er lat. Kan det også være at besteforeldrene innerst inne ønsker kvalitetstid med barnebarn? At de lokker med bil og hjelp til å kjøpe leilighet er billigere enn å betale noen til å gjøre jobben. Anonymkode: cbb03...66d 35 1 8
AnonymBruker Skrevet 21. april 2024 #5 Skrevet 21. april 2024 Fikk dere hjelp av de når barna var små, som barnevakt eller hjelp i hus og hage og kanskje også litt økonomisk hjelp i etableringsfasen? Anonymkode: b1208...d13 10
AnonymBruker Skrevet 21. april 2024 #6 Skrevet 21. april 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Fikk dere hjelp av de når barna var små, som barnevakt eller hjelp i hus og hage og kanskje også litt økonomisk hjelp i etableringsfasen? Anonymkode: b1208...d13 Vi bodde langt unna men fikk økonomisk hjelp ja Ts Anonymkode: 8e8f7...9c4 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2024 #7 Skrevet 21. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi bodde langt unna men fikk økonomisk hjelp ja Ts Anonymkode: 8e8f7...9c4 Kanskje på tide og gi noe tilbake da. Også ville jeg endret holdningen litt, som det å kalle å hjelpe det for å være på arbeidsleir. Anonymkode: b1208...d13 32 1 7
AnonymBruker Skrevet 21. april 2024 #8 Skrevet 21. april 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): De nevnte oppgavene gjorde jeg uten å forvente betaling. Sønnen din er lat. Kan det også være at besteforeldrene innerst inne ønsker kvalitetstid med barnebarn? At de lokker med bil og hjelp til å kjøpe leilighet er billigere enn å betale noen til å gjøre jobben. Anonymkode: cbb03...66d Ja han er litt lat men han er i full jobb og studerer ved siden av, og ønsker fri til å gjøre hva han vil når det er helg og ikke bruke 3 av 4 helger i måneden på å gjøre arbeid for de. Ofte blir det stress og sure miner mellom min sønn og min far som er sur fordi han ikke gidder å hjelpe til, og fordi han ikke gjør det bra nok eller slik min far ønsker at arbeidsoppgaver skal utføres. Ts Anonymkode: 8e8f7...9c4 1 8
Fighter83 Skrevet 21. april 2024 #9 Skrevet 21. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja han er litt lat men han er i full jobb og studerer ved siden av, og ønsker fri til å gjøre hva han vil når det er helg og ikke bruke 3 av 4 helger i måneden på å gjøre arbeid for de. Ofte blir det stress og sure miner mellom min sønn og min far som er sur fordi han ikke gidder å hjelpe til, og fordi han ikke gjør det bra nok eller slik min far ønsker at arbeidsoppgaver skal utføres. Ts Anonymkode: 8e8f7...9c4 Blir besteforeldrene sure i tillegg til hjelpen de får..... får da være måte på hva man skal finne seg i. F.eks: jeg hadde absolutt ikke funnet meg i kjeft og sure miner fra sjefen min i en innmari dårlig betalt jobb der det meste gjøres på dugnad i min egen fritid. Slike jobber sier de fleste opp ass! 5 5
AnonymBruker Skrevet 21. april 2024 #10 Skrevet 21. april 2024 Jeg synes dere er late begge to. Anonymkode: 78627...1ba 5 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2024 #11 Skrevet 21. april 2024 Jeg hjelper selvfølgelig besteforeldre uten betaling, og det gjør også mitt barn. Sønnen din høres udugelig ut. Håper de sørger for å gi bort alt de har så han ikke får et øre i arv. Anonymkode: eb4bf...9cd 6 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2024 #12 Skrevet 21. april 2024 Jeg syns man skal hjelpe gamle foreldre. Flere av de andre har stilt deg gode og selvransakende spørsmål TS. Foreldrene dine stilte opp for deg når du var yngre. Nå er det din tur til å gi noe tilbake til dem. Sønnen din kan og være med på det. Anonymkode: 75730...703 5
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #13 Skrevet 22. april 2024 4 hours ago, AnonymBruker said: Ja han er litt lat men han er i full jobb og studerer ved siden av, og ønsker fri til å gjøre hva han vil når det er helg og ikke bruke 3 av 4 helger i måneden på å gjøre arbeid for de. Helt urimelig å forvente han skal bruke 3 av 4 helger på slavearbeid hos besteforeldrene. 4 hours ago, AnonymBruker said: Ofte blir det stress og sure miner mellom min sønn og min far som er sur fordi han ikke gidder å hjelpe til, og fordi han ikke gjør det bra nok eller slik min far ønsker at arbeidsoppgaver skal utføres. Anonymkode: 8e8f7...9c4 Er han bestefar eller diktator? Jeg hadde sagt til min sønn at det skal han virkelig ikke finne seg i. Anonymkode: 81f3e...2f4 11
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #14 Skrevet 22. april 2024 Vi hjelper våre foreldre når de trenger hjelp. Det gjør barnebarna dems også. At de krever hjelp 3 av 4 helger i mnd, tror jeg du overdriver med. Anonymkode: 265b5...c32 6 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #15 Skrevet 22. april 2024 Jeg er tilhenger av å hjelpe de gamle. Men når daglige og ukentlige oppgaver blir for mye, er det på tide å leie inn hjelp. Min syke, gamle mor har robotgressklipper, som vi styrer med når den stopper,trenger rens osv. Hun har hjemmehjelp som vasker hver 14. dag. Leier inn byrå til storrengjøring og vinduspuss en gang i året. Det er nok igjen å gjøre for to barn og et barnebarn. Hun ber oss aldri om noe, men vi ser jo selv hva som må gjøres. Hun er raus med penger, og deler ut litt et par ganger i året. Nå er nok hun dårligere enn foreldrene til TS. Kan ingenting selv, og må ha følge ut. Hvis det er greit for barnebarn å hjelpe for betaling, så er det vel ikke noe problem. Problemene starter oftest når de gamle ringer og kommanderer, og ting må gjøres med en gang. Anonymkode: 7942a...378 1 1 10
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #16 Skrevet 22. april 2024 Jeg mener det er en selvfølge at en stiller opp for foreldre som blir eldre. De har alltid vært det for meg, klart jeg skal gi det samme tilbake når de har behov for hjelp! nå tilbyr de til og med sønnen din penger. Syntes ansolutt dere kan stille opp begge to. med største jobbene som maling av hus og sånt burde derimot settes bort til ett firma Anonymkode: 87a25...1ac 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #17 Skrevet 22. april 2024 Selvfølgelig skal man hjelpe besteforeldre, men ikke så mye som du beskriver, det høres nesten som en fulltids stilling. Det er kanskje på tide at besteforeldrene må skjønne sine begrensninger og forandre på hvordan de lever livet sitt. Anonymkode: d113e...3d5 2 2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #18 Skrevet 22. april 2024 Synes det er rart at du nevner katten. Tar meg en time en gang i året. Uansett. Ja, det er vanlig å hjelpe eldre foreldre og besteforeldre. Slik har jeg vokst opp. Alt fra pynting av juletre, husvask og hage. Det var ingenting mot slik det ble når de ble eldre. Og kommune faller helt igjennom på alt av hjelp, eller ensomheten blir alt for stor hos den som sitter igjen alene. Da kom det mentalt slitsomme med hele situasjonen på toppen. Som barnebarn ble jeg i stor grad skjermet her. Men nå, som barn, krever det enormt mye. Men jeg stiller selvfølgelig opp, det skylder jeg etter en flott oppvekst med mye omsorg og støtte. Samtidig er det lov å sette grenser. Opprydning etter takskifte betaler man de som monterte taket for. Tilsvarende kan man enkelt leie inn noen til å klippe plenen fast, som er en ganske stor oppgave i sommerhalvåret. Men stort sett mener jeg du og sønn skal stille opp e del. Anonymkode: bef06...2db 3
Jonn123 Skrevet 22. april 2024 #19 Skrevet 22. april 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Vi har besteforeldre i familien som har stort hus og eiendom, altså mye å holde orden på. De har fått fysiske plager og trenger hjelp med plen, hekk, gressklipping, måke snø, plukking av bær og frukt, male hus / uthus/ garasje, hjelpe til å rydde opp etter at de har fått lagt nytt tak på huset, bære inn ved fra vedskjulet, kjøre bort avfall, rydde i kjelleren, kjøre katten til dyrlegen, gjøre ting på dataen som "alltid klikker" osv. Jeg har dårlig samvittighet for at jeg ikke hjelper de, men har nok med eget liv og de forventer at min sønn som har passert 20 og studerer/jobber kommer dit i helgene og hjelper de-mot betaling selvfølgelig. De lover både penger til bil og hjelp til å kjøpe leilighet hvis han stiller opp, men han orker ikke og ønsker heller å slappe av. Jeg tenker de må leie hjelp istedenfor at vi barna skal være der på arbeidsleir, men det er skamfullt for de. Anonymkode: 8e8f7...9c4 Både jeg og mine brødre hjelpte besteforeldre så mye vi kunne. Når vi var under 20 år fikk vi alle betaling, men etter dette sluttet vi å ta i mot noe særlig. Denne hjelpen førte til et mye bedre forhold til besteforeldre enn våre søskenbarn som var for opptatt med å slappe av. Savner de begge to og er veldig glad for tiden vi brukte der. Det var aldri snakk om arbeidsleir eller slavedriving. Enkelt vedlikeholdsarbeid i et middels stort hus. Lavt tempo, mange samtaler og avsporinger, kaffe kake og lek. I begynnelsen ble vi tvunget av våre foreldre, men når jeg skjønte hvor morsomme de var ble det etterhvert helt frivillig. Høres i ditt tilfelle ut som besteforeldrene i ditt innlegg prøver på det samme, synd du ikke oppfordrer sønnen til å bruke mer tid med dem. Det er mange timer i en helg, han klarer å sette av noen til besteforeldre. Selvsagt kan de leie inn arbeidskraft om det var det de ønsket, de har nok bare lyst å lære fra seg litt av det de kan om husarbeid og få bruke tiden de har igjen på denne jord med familien. 1 3
AnonymBruker Skrevet 22. april 2024 #20 Skrevet 22. april 2024 Jonn123 skrev (12 minutter siden): Både jeg og mine brødre hjelpte besteforeldre så mye vi kunne. Når vi var under 20 år fikk vi alle betaling, men etter dette sluttet vi å ta i mot noe særlig. Denne hjelpen førte til et mye bedre forhold til besteforeldre enn våre søskenbarn som var for opptatt med å slappe av. Savner de begge to og er veldig glad for tiden vi brukte der. Det var aldri snakk om arbeidsleir eller slavedriving. Enkelt vedlikeholdsarbeid i et middels stort hus. Lavt tempo, mange samtaler og avsporinger, kaffe kake og lek. I begynnelsen ble vi tvunget av våre foreldre, men når jeg skjønte hvor morsomme de var ble det etterhvert helt frivillig. Høres i ditt tilfelle ut som besteforeldrene i ditt innlegg prøver på det samme, synd du ikke oppfordrer sønnen til å bruke mer tid med dem. Det er mange timer i en helg, han klarer å sette av noen til besteforeldre. Selvsagt kan de leie inn arbeidskraft om det var det de ønsket, de har nok bare lyst å lære fra seg litt av det de kan om husarbeid og få bruke tiden de har igjen på denne jord med familien. Her sitter jeg også igjen med gode og fine minner. Mye kunnskap fra bestefar da vi hjalp til en del praktisk på hyttetomt. Med bestemor forstod jeg etterhvert at "hjelp" handlet mest om selskap, og det ble alltid servert noe bakst. Ikke minst er det mye, god læring i at alle oppgaver i livet (som å bytte gardiner i et helt hus, vaske og stryke) ikke er så gøy, men bare må gjennomføres likevel. Det hadde nok sønnen til TS hatt veldig godt av å skjønne før han sitter der med egen enebolig, kone og småbarn. Men er vel slike late 20-åringer som etterhvert er de som blir omtalt på samlivsforumet her inne som håpløse ektemenn og fedre. Anonymkode: bef06...2db 4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå