Gå til innhold

Baby 1 år våkner 3 ganger hver natt..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kl 23, kl 01:45 og kl 05:00. Pluss/minus 30 min, men dette er de fastsatte tidene han våkner. 

Har fra fødsel fått flaske da min produksjon ikke var nok+han var på nyfødtintensiv i noen uker. Noen få netter sover han med 1 oppvåkning, men de fleste netter har 3. Jeg og pappan veksler på å ta nettene. 

Vi begynner å bli slitne og søker råd her. Har lest boka "Sov Godt" uten at den ga oss noe særlig matnyttig til vår situasjon. Helsesykepleier foreslår bare de tingene vi har prøvd, og at vi skal gi kumelk istedenfor MME på natt. Men det løser fremdeles ikke problemet med oppvåkning, og skaper mye mer stress å gå ned en trapp, varme melk i gryta og så gå tilbake for å servere. Nå lager vi det på rommet med varmt+kalt vann fra termos. 

Er mye ute på dagtid, og roer ned inne med kveldsmat og bok (ikke tv) ca 45 min før leggetid. 

Får bare fast føde på dagen. Vanlig mat, ingenting ekstremt noen veier. 

 Har forsøkt å vanne ut MME gradvis, uten hell. Han dytter vekk flasken og gråter videre. 

Vi har byttet bleie på natten og forsøkt å få han til å sovne igjen uten flasken, uten hell. 

Har forsøkt rent vann på flaske (uten MME), uten hell.. 

Har forsøkt å være sta og heller ta han opp av sengen for å endre rutinene litt, det gjorde vondt verre en periode.. 

Og nå er vi akkurat ferdig med nok en runde sykdom. Søker desperat råd fra dere med lignende erfaringer! 

Anonymkode: aee95...60d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bør dere ikke kutte ut å gi melk på natta? Er det ikke derfor han våkner, for han er vant til å få noe? Er hvertfall det rådet jeg har hørt "overalt". Samme med nattamming. Min sov bedre etter vi kutta nattamming (ikke rett etter, men etter 1-2 mnd).

Når det er sagt, så høres det ut som helt normale oppvåkningstider for en ettåring :) min er 2,5 nå og våkner 0-2 ganger hver natt, men sover ofte fort videre i min seng.

Anonymkode: 9dfef...b5b

  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ettåring er jo ikke lengre en baby som trenger mat på natta, mme eller oppvarmet melk. Så det handler nok mest om vane. For å snu vaner må dere være konsekvente over en lengre periode og tåle å stå i at det blir både bråk og skriking på natta - og at dere kommer til å være kjempetrøtte dagen etterpå. 
 

Samtidig er det jo bare et lite barn. Det er mye å forvente at ettåringer skal sove natta gjennom bare fordi det er det som passer samfunnet best (jfr permisjon er ferdig, hverdagen blir travel med jobb og barnehage).

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bør dere ikke kutte ut å gi melk på natta? Er det ikke derfor han våkner, for han er vant til å få noe? Er hvertfall det rådet jeg har hørt "overalt". Samme med nattamming. Min sov bedre etter vi kutta nattamming (ikke rett etter, men etter 1-2 mnd).

Når det er sagt, så høres det ut som helt normale oppvåkningstider for en ettåring :) min er 2,5 nå og våkner 0-2 ganger hver natt, men sover ofte fort videre i min seng.

Anonymkode: 9dfef...b5b

Men hvordan gjør vi det? Å slutte med melken altså 😅 er så enkelt å teorien, men vi finner ingen praktiske løsninger på det. Det er hylskriking som om han ikke har fått mat på mange dager... 

Anonymkode: aee95...60d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, mulig jeg er naiv, men kan dere ikke prøve å ikke gi noe i det hele tatt dersom dere vet han er frisk og alt egentlig er ok. Virker som han bare er inne i en dårlig rutine dere må bryte.

Her har vi kjørt ferber light (ser selvfølgelig an gang til gang). Går inn og viser at vi er der. Gir en klem (tar han IKKE opp av sengen) og forklarer at det fremdeles er natt. Går ut og står på gangen i 3 min, går inn igjen og gjentar at det er natt, går ut osv.

Det er tungt og jævlig å stå i, men her var det eneste måten å kutte nattamming på, blir samme prinsipp. Gikk bare et par netter før han sluttet å våkne for melk :) 

Anonymkode: 707bc...3ec

  • Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 ganger høres helt fint ut det. Har et 20 måneder gammelt barn som våkner oftere enn det men vi ammer enda. Hender også vi gir kumelk på flaske for å avlaste meg litt men funker ikke så veldig godt. Vurdert å kutte selve nattammingen men ikke orket å ta kampen. Hører mye forskjellig. Ikke alltid problemene løser seg.  Det går opp og ned med søvn. Vi var heldige og hadde en baby som sov hele natta frem til 6 måneder. Drømmen er å kunne sove en hel natt igjen😅

Anonymkode: 74d36...8dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres nokså normalt ut. Hatt det sånn med alle mine 3. To av de ble fortsatt nattammet ved 1 år og i et forsøk på å få bedre søvn måtte vi stå i det noen netter for å avvenne ammingen. Den ene gikk det veldig greit med, den andre gikk avvenningen nokså greit, men oppvåkningene fortsatte en stund til. Samme med den som fikk flaske, men oppvåkningene om natta var mer i perioder, særlig i forbindelse med tannfrembrudd..

Så det er nok avvenning som må til. Tøft når det står på, men som oftest blir det bedre etterpå.

Anonymkode: 451e2...1a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutt ut melk og gjør minst mulig (ikke skift bleie om ikke bleien en full eller det er bæsj. Ikke slå på lys, ikke stå opp…

Trøst, men ikke løft barnet ut av sengen. 

Dere må nok bare være konsekvent. En 1 åring trenger faktisk ikke mat om natten, og våkner nok mest fordi det er en vane. 
 

Gir dere melk når barnet legger seg om kvelden?

 

Legger barnet seg til å sove tidlig nok? Her våkner ungen om det blir for sen legging. Måtte kutte ned til en dupp og legge tidligere en lang periode før vi kunne begynne å legge til litt mer normal tid. 

Anonymkode: 4465c...979

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men hvordan gjør vi det? Å slutte med melken altså 😅 er så enkelt å teorien, men vi finner ingen praktiske løsninger på det. Det er hylskriking som om han ikke har fått mat på mange dager... 

Anonymkode: aee95...60d

Det er nok den hylskrikingen man må tåle å stå i. Grusomt ja, men så lenge dere er hos barnet så tåler det det.

Anonymkode: 451e2...1a3

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er 2 år og 2 måneder og våkner fremdeles hver natt. Minst 1 gang, vanligvis 2-3.

Da hun var året våknet hun oftere enn din. Det hjalp litt å slutte nattamming rundt 14 mnd men var ikke noe plutselig suksess som hos mange andre. Var heller en kjip periode der oppvåkningene var lenger men like hyppige..

Det eneste som har fungert til en viss grad er samsoving.

Anonymkode: 53847...d54

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg orket ikke å stå i den hylskrikingen ved forsøkt på nattamming før året forresten.. og så ble det sykdom og så ble det utsatt osv osv. Men da jeg heller trappet litt sakte ned så gikk det veldig lett å slutte helt rundt 14-15 mnd. Her hjalp det som sagt ikke noe særlig på oppvåkningene da.

Anonymkode: 53847...d54

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men hvordan gjør vi det? Å slutte med melken altså 😅 er så enkelt å teorien, men vi finner ingen praktiske løsninger på det. Det er hylskriking som om han ikke har fått mat på mange dager... 

Anonymkode: aee95...60d

Sånn er det ja, man må bare innstille seg på det og trøste og trøste. Min erfaring er at de forstår det i løpet av relativt få netter. Sånn har det vært med alle endringer av søvn-vaner her, som å slutte å amme/bysse i søvn, nattamming osv. Noen veldig slitsomme netter med timer lange torturlignende gråtetokter. 

Anonymkode: 9dfef...b5b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Min er 2 år og 2 måneder og våkner fremdeles hver natt. Minst 1 gang, vanligvis 2-3.

Da hun var året våknet hun oftere enn din. Det hjalp litt å slutte nattamming rundt 14 mnd men var ikke noe plutselig suksess som hos mange andre. Var heller en kjip periode der oppvåkningene var lenger men like hyppige..

Det eneste som har fungert til en viss grad er samsoving.

Anonymkode: 53847...d54

funket fjell her, med samsoving. Var aldri noe som helst. kun en gang i blant litt pupp i et par minutter. Nærhet trygghet ro atmosfære pust ...

egen seng? masse styr.  

Endret av Amistad
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt barn er 2 år og 3 mnd, og våkner minst 4 ganger om natta. Ved 1 år, var det vel kanskje 10-15 😩 

Anonymkode: 480a7...882

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten TS, siden dere gir flaske ikke ammer om natta så kan dere prøve det utvanningstrikset? At dere sakte utvanner melken med vann (og gir litt mindre per flaske)?

Jeg ammet, ga ikke flaske, men her funket iallfall nedtrapping bedre enn cold turkey-metoden.

Her la jeg meg også tidlig og 3 dager i uka tok mannen ettåringen litt før jobb så sov jeg 1-2 timer ekstra før jeg sto opp. Sov også første dupp med barnet når det passet seg. Jeg var i perm med min på den tiden da og hun sov fremdeles 2 dupper for å bytte til 1 dupp ga bare ennå mer urolig søvn. Så aksepterte på en måte bare at det var mye oppvåkninger på natt og forsøkte å få litt søvn likevel.

Anonymkode: 53847...d54

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Kl 23, kl 01:45 og kl 05:00. Pluss/minus 30 min, men dette er de fastsatte tidene han våkner. 

Har fra fødsel fått flaske da min produksjon ikke var nok+han var på nyfødtintensiv i noen uker. Noen få netter sover han med 1 oppvåkning, men de fleste netter har 3. Jeg og pappan veksler på å ta nettene. 

Vi begynner å bli slitne og søker råd her. Har lest boka "Sov Godt" uten at den ga oss noe særlig matnyttig til vår situasjon. Helsesykepleier foreslår bare de tingene vi har prøvd, og at vi skal gi kumelk istedenfor MME på natt. Men det løser fremdeles ikke problemet med oppvåkning, og skaper mye mer stress å gå ned en trapp, varme melk i gryta og så gå tilbake for å servere. Nå lager vi det på rommet med varmt+kalt vann fra termos. 

Er mye ute på dagtid, og roer ned inne med kveldsmat og bok (ikke tv) ca 45 min før leggetid. 

Får bare fast føde på dagen. Vanlig mat, ingenting ekstremt noen veier. 

 Har forsøkt å vanne ut MME gradvis, uten hell. Han dytter vekk flasken og gråter videre. 

Vi har byttet bleie på natten og forsøkt å få han til å sovne igjen uten flasken, uten hell. 

Har forsøkt rent vann på flaske (uten MME), uten hell.. 

Har forsøkt å være sta og heller ta han opp av sengen for å endre rutinene litt, det gjorde vondt verre en periode.. 

Og nå er vi akkurat ferdig med nok en runde sykdom. Søker desperat råd fra dere med lignende erfaringer! 

Anonymkode: aee95...60d

Må barnet ha melk på natta da? Eller kanskje på tide å slutte? Vet ikke om barnet er typ 12 mnd eller 20 mnd...
Men i løpet av ett års alder slutter de fleste med nattservering. Så lenge de vokser som de skal. 
Ja, barnet blir pissed noen netter, det blir noen netter uten søvn mens man etablerer ny praksis, men så pleier de å sove igjen når de blir vant til at det ikke er noe godt å våken for. Jeg hadde sikkert gjerne våknet om natta om jeg kunne stå opp og fråtse i sjokolade og det var bare bra for meg og jeg ikke måtte tenke på helsa, tennene eller vekta i det hele tatt. MMM, yes, det hadde jeg gladelig våknet for om det var vanen min :D Så på en punkt må man slutte med nattserveringene...

Jeg sluttet å amme om nettene da barna var hhv 15 mnd og 22 mnd.  Holdt på så lenge det passet for oss rett og slett, så lenge vi sov godt nok og koste oss med det. Men en dag (natt) følte jeg meg ferdig, og da var det slutt. De var litt sure, den eldste brukte selvsagt lengst tid på å finne ut at det ikke ble mer å mase om, tok vel nesten en hel uke før hun sluttet å våkne. Yngste sov gjennom fra 3. natta. Jeg var dønn konsekvent og bare trøstet de og var nær, og sov sammen med de, minnet meg selv om at de sovner jo igjen tilslutt så lenge de er trygge og har meg her. De gjorde jo det. Tror vi maks var våkne en time på det lengste. Så sovnet de raskere og raskere før de sluttet å våkne. 

Anonymkode: a9762...28c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ganske vanlig ut. Våre våknet flere ganger hver natt, men sovnet fort igjen da vi samsov. Det hjalp å kutte ut nattamming. Dvs. Med førstemann kuttet vi nattamming ved 8 mnd. etter råd fra Helsestasjonen, men det hjalp ingenting, og barnet fortsatte å våkne flere ganger hver natt i et års tid, men fikk vann i stedet. Andre- og tredjemann nattammet i ca. 20 mnd og 24 mnd. Hadde 1-2 netter med protester, men så gikk det bra. Vi har alltid tilbudt kos i tillegg, og har samsovet, så de har ikke mistet både puppen og mamma samtidig.

Anonymkode: 5e4ca...b54

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Kl 23, kl 01:45 og kl 05:00. Pluss/minus 30 min, men dette er de fastsatte tidene han våkner. 

Har fra fødsel fått flaske da min produksjon ikke var nok+han var på nyfødtintensiv i noen uker. Noen få netter sover han med 1 oppvåkning, men de fleste netter har 3. Jeg og pappan veksler på å ta nettene. 

Vi begynner å bli slitne og søker råd her. Har lest boka "Sov Godt" uten at den ga oss noe særlig matnyttig til vår situasjon. Helsesykepleier foreslår bare de tingene vi har prøvd, og at vi skal gi kumelk istedenfor MME på natt. Men det løser fremdeles ikke problemet med oppvåkning, og skaper mye mer stress å gå ned en trapp, varme melk i gryta og så gå tilbake for å servere. Nå lager vi det på rommet med varmt+kalt vann fra termos. 

Er mye ute på dagtid, og roer ned inne med kveldsmat og bok (ikke tv) ca 45 min før leggetid. 

Får bare fast føde på dagen. Vanlig mat, ingenting ekstremt noen veier. 

 Har forsøkt å vanne ut MME gradvis, uten hell. Han dytter vekk flasken og gråter videre. 

Vi har byttet bleie på natten og forsøkt å få han til å sovne igjen uten flasken, uten hell. 

Har forsøkt rent vann på flaske (uten MME), uten hell.. 

Har forsøkt å være sta og heller ta han opp av sengen for å endre rutinene litt, det gjorde vondt verre en periode.. 

Og nå er vi akkurat ferdig med nok en runde sykdom. Søker desperat råd fra dere med lignende erfaringer! 

Anonymkode: aee95...60d

ikke bytt bleie på natt. 

kutt ut flasken helt. noen netter med gråt blir det men det går over

ikke ta han opp. 

 

det er helt normalt at unger våkner på natt, frem til de blir 5 år. la han ligge.  stryk på han om han begynner å gråte og si at det er natta. ikke skru på lys, stå opp eller begynn å romstrer rundt. på natten er man i senga og det er mørkt- man skal sove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kuttet ut alt av mat på natta og å ta opp barnet med mindre det absolutt er behov. Legg dere ved siden av senga og syng, mens dere feks holder eller stryker hånda. Ja, det blir nok gråt de første nettene, men det er mulig det går seg til mye raskere enn dere tror!

Anonymkode: 366a1...c4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...