Gå til innhold

Gjøre bunad om til festdrakt, ER DET LOV?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en bunad som jeg selv synes er ganske kjedelig. Når jeg ser på alle de nydelige og fargerike festdraktene som finnes blir jeg veldig inspirert og har lyst til å gå «bananas» med fargerike skjorter, silkeskjerf og forkler. Hva tenker dere? Er det innafor å bruke bare stakken i bunaden - uten bringeduk, og «kjøre på» med farget og/eller mønstrete skjorte, silkeskjerf, belter, forkle og annet?? og lage min egen festdrakt? 
Hva tenker dere? og hva tenker bunadspolitiet?

Anonymkode: 305b1...ad1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bunadspolitiet får nok et lite hjerteinfarkt. 
 

jeg gir blanke i hva andre velger å gjøre med sine egne plagg, det seg være bunaden eller vinterjakka. 

Anonymkode: 80538...1ac

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett i fengsel!

 

Neida. Gjør som du vil med dine klær og din kropp. Noen vil alltids sette kaffen i vrangstrupen og mene at man må respektere bunaden og heller gå for ren festdrakt fordi blablabla men de kan heller gjøre det med sine klesplagg og sine kropper for du er ikke de og de er ikke du.

Anonymkode: 42008...480

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg det er best med minst bringeduk og forkle. Skjorte osv ser jeg ikke noe galt med å ha akkurat fargen osv man vil. Noen ganger synes jeg forsåvidt noen bunader absolutt ikke passer den nye skjorten de får. At fargene passer sammen synes jeg er viktig😊

Anonymkode: 39981...268

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken bunad er dette? En del har jo div alternativer. 

Anonymkode: e9541...bd4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sydd egen bunad og synes det er viktig at bunader skal være sydd med riktig søm for eksempel. Jeg synes det er fint å piffe opp bunaden med tradisjoner fra riktig sted, men ikke helt nye ting. Men hvis du bruker bare stakken ser jeg for meg at man ikke kjenner igjen bunaden helt, annet enn farge og teknikk, så jeg sier kjør på. Nye festdrakter er gøy, spesielt om søm og stoff er inspirert av tradisjon.

Anonymkode: f9127...79e

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvilken bunad er dette? En del har jo div alternativer. 

Anonymkode: Det er en sort vestlandsdrakt, veldig kjedelig i fargen🤭

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvilken bunad er dette? En del har jo div alternativer. 

Anonymkode: e9541...bd4

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofamadammen skrev (Akkurat nå):

 

Det er jo ikke en bunad engang? Er jo ikke noe bunadspoliti da. 

Anonymkode: e9541...bd4

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofamadammen skrev (7 minutter siden):

 

Drakt eller bunad?

Anonymkode: 6dda9...3a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns mange av disse festdraktene er utrolig fine, men personlig syns jeg ikke det er en så god idé å gjøre om en bunad til festdrakt. Kan du ikke heller selge bunaden din, og kjøpe deg/ ny deg en helt ny festdrakt?

Anonymkode: 342f5...a80

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør på! Vi kan bevare det som var, samtidig som vi kan eksprimentere med nytt. Farger er fint, jeg støtter deg 100 prosent 😄

Å det høres ikke ut som du har tenkt å sy i den heller? Bare bruke annen skjorte til og lignende? Null stress, syns det er morsomt med variasjon.

 

Hilsen ei som bare bruker kjole på 17 mai. 

Anonymkode: eeb20...f53

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vestlandsdrakt er ikke bunad. Har en selv, og skal gå amok i år med både farget skjorte og mønstret forkle. Har alltid vært en liten, vil ikke si misunnelse, men visshet at jeg ikke har bunad. "Bare" drakt. Særlig i konfirmasjonen når alle venninner med foreldre skulle påpeke "er ikke det bunad altså, nei den er jo så ny så den har ikke fått status enda"... Men nå er jeg helt eddabedda jeg skal pimpe den drakta mi så kan de andre med bunadspoliti kose seg med bunadene sine.

Anonymkode: 12491...b84

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Vestlandsdrakt er ikke bunad. Har en selv, og skal gå amok i år med både farget skjorte og mønstret forkle. Har alltid vært en liten, vil ikke si misunnelse, men visshet at jeg ikke har bunad. "Bare" drakt. Særlig i konfirmasjonen når alle venninner med foreldre skulle påpeke "er ikke det bunad altså, nei den er jo så ny så den har ikke fått status enda"... Men nå er jeg helt eddabedda jeg skal pimpe den drakta mi så kan de andre med bunadspoliti kose seg med bunadene sine.

Anonymkode: 12491...b84

Kor er all bunadspolitiet de viser til i denne tråden? Har Husfliden eigne agentar i bygd og by på 17. mai? :vetikke:

Anonymkode: 6dda9...3a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel ikkje ulovleg etter paragrafen, men respektlaust 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Kor er all bunadspolitiet de viser til i denne tråden? Har Husfliden eigne agentar i bygd og by på 17. mai? :vetikke:

Anonymkode: 6dda9...3a4

Tror du mammamafiaen er en patruljerende gjeng damer i 60-tallskjoler, sigar, barnevogn og revolver også? 

Anonymkode: 048d4...0ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tror du mammamafiaen er en patruljerende gjeng damer i 60-tallskjoler, sigar, barnevogn og revolver også? 

Anonymkode: 048d4...0ef

Er mammamafiaen og bunadspolitiet samme gjeng? 😅

Anonymkode: 6dda9...3a4

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ser ikke problemet. Du skal jo ikke ødelegge selve bunaden. Bare sprite opp med skjorte, skjerf osv. Om du angrer om noen år så er det jo fullt reversibelt. 

Anonymkode: c2cd6...040

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo ikke en bunad engang? Er jo ikke noe bunadspoliti da. 

Anonymkode: e9541...bd4

Det er bunad « klassifisert som kategori 5» hva enn det betyr… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjør på! Vi kan bevare det som var, samtidig som vi kan eksprimentere med nytt. Farger er fint, jeg støtter deg 100 prosent 😄

Å det høres ikke ut som du har tenkt å sy i den heller? Bare bruke annen skjorte til og lignende? Null stress, syns det er morsomt med variasjon.

 

Hilsen ei som bare bruker kjole på 17 mai. 

Anonymkode: eeb20...f53

Jaaa❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det ikke finnes noen dypere form for respekt for et plagg noen har laget enn at man virkelig går den ekstra mila og legger sjela si i å gjøre det om til noe man faktisk synes er skikkelig fint og ønsker å bruke og vise frem i stedet for at det skal gjemmes lengst bak i klesskapet "bare fordi". Ditt liv, ditt plagg. Jeg synes tradisjonelle bunader med godt håndtverk er helt nydelig å se på 17. mai, men jeg blir minst like glad av alle som gjør plaggene til sine egne dersom det er det som skal til for at de brukes :) 

Anonymkode: 08ef4...167

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...